رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۷

نگرانی سازمان ملل از نقض حقوق بشر در ایران

مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای نگرانی خود از نقض حقوق بشر در ایران را اعلام کرد.

این قطعنامه با ۶۹ رای موافق و ۵۴ رای مخالف به تائید اعضا رسیده و در آن، از نقض حقوق بشر در ایران به شدت ابراز نگرانی شده است.

در این قطعنامه، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده است که برای سفر و تحقیق و تفحص گزارشگران ویژه سازمان ملل به ایران همکاری کنند.

مجمع عمومی در بخش دیگری از قطعنامه خود از مقام‌های ایران خواسته که به مجازات‌های «اعدام در ملاءعام، اعدام نوجوانان، سنگسار، تبعیض علیه زنان و اقلیت‌ها و آزار و اذیت بهائیان» پایان دهد.

دولت کانادا در تصویب این قطعنامه که «نگرانی شدید نسبت به نقض حقوق بشر» نام گرفته، نقش برجسته‌ای داشته است

بر اساس بخش دیگری از این قطعنامه جمهوری اسلامی همچنین به همکاری با کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل برای احترام به حقوق بشر و اصلاح سیستم قضایی خود ترغیب شده است.

این قطعنامه در عین حال از دبیرکل سازمان ملل خواسته که اطلاعات جدیدی درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران از جمله همکاری این کشور با مراجع بین‌المللی حقوق بشر به نشست ۶۴ مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کند.

متن کامل قطعنامه

متن کامل گزارش دبیرکل

قطعنامه حاضر پس از آن‌که ماه گذشته کمیته حقوق بشر سازمان ملل گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران آماده و به تصویب اعضای سازمان ملل رسانده بود، صادر می‌شود.

این قطعنامه با ۷۰ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۶۰ رای متنع علیه ایران به تصویب رسیده بود.

تلاش‌های ایران برای جلب نظر کشورهای عضو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه یادشده و همچنین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل ناکام ماند.

بنا بر گزارش‌ها، با این‌که این نوع قطعنامه‌ها به لحاظ حقوقی الزام‌آور نیستند، اما کشورهای غربی، تصویب آنها را یک پیروزی چشمگیر نامیده‌اند.

دولت کانادا در ارائه مفاد این قطعنامه و تصویب آن که «نگرانی شدید نسبت به نقض حقوق بشر» نام گرفته، نقش برجسته‌ای داشته است.

حمایت آمریکا از صدور قطعنامه
در پیوند با این رویداد حقوق بشری، وزارت خارجه آمریکا روز گذشته از تصویب قطعنامه جدید مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران استقبال کرد.

شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل بیانگر آن است که جامعه بین‌المللی تصمیم دارد در مقابل اقدامات تهران برای سرکوب شهروندان ایرانی، ساکت ننشیند.»

Share
در همین رابطه:
درخواست اعزام هیئت حقوق بشر به ایران
گزارش تابستانی وضعیت حقوق بشر در ایران
محکومیت ایران در کمیته حقوق بشر سازمان ملل