رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۷

«تهران، تنها دو بیمارستان ضد زلزله دارد»

یک عضو شورای شهر تهران می‌گوید که این شهر تنها دو بیمارستان دارد که در صورت بروز زلزله می‌توانند به مصدومان احتمالی، خدمات ارائه دهند.

به گفته حمزه شکیب، بیشتر بیمارستان‌های تهران از نظر مقاومت در برابر زلزله در وضعیتی «بحرانی» قرار دارند.

خبرگزاری مهر امروز (سه‌شنبه) از حاشیه جلسه شورای شهر به نقل از رسول خادم، دیگر عضو این شورا گزارش داد که بیمارستان‌های تهران نیاز به «مقاوم‌سازی» دارند.

بسیاری از بیمارستان‌های شهر تهران عمری بیش از ۳۵ سال دارد و آقای خادم افزوده است که ساختمان این بیمارستان‌ها «فرسوده» بوده و در شرایط بحرانی، قابلیت ارائه خدمات را ندارند.


خادم همچنین از مسئولان اجرایی وزارت بهداشت به خاطر ناتمام گذاشتن برخی پروژه‌های بیمارستانی که تنها به ۱۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد، انتقاد کرد.

گزارش‌ها در ایران نشان می‌دهد که تنها سه درصد بیمارستان‌های پایتخت در مقابل زلزله مقاوم هستند و عمر بیش از ۷۰ درصد بیمارستان‌های کشور بالای ۲۵ سال است.

روزنامه همشهری در گزارشی از عمر بیمارستان‌های ایران که در دهم آذرماه سال ۱۳۸۵ منتشر شده، آورده است که ساختمان‌های حدود ۵۰۰ بیمارستان از حدود ۷۰۰ بیمارستان ایران، متولد دهه ۱۳۴۰ الی ۵۰ و قبل از آن است.

بر اساس تخمین کارشناسان، در صورت بروز زلزله در تهران، بین ۲۰ تا ۵۰ درصد بیمارستان‌های این شهر به کلی تخریب خواهد شد.

بیمارستان‌های تهران به لحاظ فنی و سازه‌ای، ضریب ایمنی بالایی در برابر زلزله ندارند و مقاومت برخی از آن‌ها حتی در برابر زلزله شش ریشتری نیز اندک است.

Share