رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۷

«عاملان قتل‌های زنجیره‌ای مجازات شوند»

کانون نویسندگان ایران به مناسبت دهمین سالگرد قتل جعفر پوینده و محمد مختاری اطلاعیه صادر کرد.

در این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن امروز (دوشنبه) به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، آمده است که آمران و عاملان این قتل‌ها با گذشت ۱۰ سال، هنوز «به سزای اعمال تبه‌کارانه‌ خود» نرسیده‌اند.

کانون نویسندگان در اطلاعیه خود آورده که طی ۱۰ سال گذشته «دامنه سرکوب و داغ و درفش» علیه فعالان مدنی افزایش یافته است.

به اعتقاد امضاء‌کنندگان اطلاعیه کانون، در نتیجه این فشار‌ها فعالان مدنی و اجتماعی در این سال‌ها «از وضع فلاکت‌بار موجود به جان آمده‌اند.»

کانون نویسندگان تصریح کرده که فعالان مدنی خواهان «تنفس‌گاهی آزاد از سانسور، تعقیب، آزار و سرکوب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» هستند.


در بخش دیگری از این اطلاعیه، کانون نویسندگان اعلام کرده که خواستار «شناسایی، محاکمه، مجازات آمران و عاملان قتل‌های سیاسی پاییز ۱٣۷۷ و کشتارهای سه دهه گذشته» در جمهوری اسلامی است.

این کانون بار دیگر تاکید کرده که روز ۱۳ آذر به پاس جان‌باختن دو عضو خود به دست نیرو‌های امنیتی جمهوری اسلامی روز «مبارزه با سانسور» است.

قتل‌های زنجیره‌ای عنوان عملیات‌ برخی اعضای وزارت اطلاعات ایران در سال ۱۳۷۷ است که طی آن چند تن از نویسندگان و روشنفکران به دست این نیرو‌ها به قتل رسیدند.
معروف‌ترین قربانیان این عملیات، پروانه و داریوش فروهر، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده هستند.

قتل این چهار فعال سیاسی و ادبی در سال ۱۳۷۷ روی داد و وزارت اطلاعات مسئولیت آن را بر عهده برخی از اعضای «خودسر» خود دانست.
با گذشته ۱۰ سال از آن زمان، مقام‌های جمهوری اسلامی به خانواده این قربانیان اجازه برگزاری مراسم سالگرد آنها را نمی‌دهند.

پرونده این قتل‌ها تاکنون از سوی هیچ دادگاهی در جمهوری اسلامی به سرانجام مشخصی نرسیده است.


در همین رابطه:
یادبود قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای در فرانسه