رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۷

تشکیل دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای در ایران

قوه قضائیه پیش از تصویب لایحه جرایم رایانه‌ای از سوی مجلس، از راه‌اندازی دادسراهای ویژه جرایم رایانه‌ای و اینترنتی خبر داد.

به گزارش امروز (دوشنبه) خبرگزاری‌ فارس، محمود سالارکیا معاون دادستان تهران گفته که این دادسراها به علت گسترش «جرایم رایانه‌ای در کشور» راه‌اندازی می‌شود.

آن‌طور که آقای سالارکیا اعلام کرده هدف از راه‌اندازی این دادسراها «برخورد تخصصی با جرائم اینترنتی و رایانه‌ای و کاهش این جرائم است.»
این مقام قضائی همچنین افزوده که قضات آشنا به رایانه و جرایم رایانه‌ای در این دادسراها مستقر خواهند شد.

در حال حاضر در ایران قانونی مبنی بر تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای وجود ندارد. با این حال برخی وبلاگ‌نویسان طی سال‌های اخیر به خاطر مطالبی که در وبلاگ‌های خود منتشر کرده‌اند، دستگیر شده‌اند.

لایحه جرایم رایانه‌ای که هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، شامل پنج بخش است.
بخش نخست این لایحه، با عنوان کلیات به تعریف اصطلاحات پرداخته و بخش دوم با هشت فصل به جرائم علیه محرمانه بودن داده‌ها و سیستم‌‌های رایانه‌ای و مخابراتی، جرائم علیه صحت و تمامیت داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی، کلاهبرداری، جرایم مرتبط با محتوا، افشای سر، مسئولیت کیفری ارائه دهندگان خدمات، تخفیف و تشدید مجازات و سایر مسائل پرداخته است.

در این لایحه همچنین مجازات‌های مختلفی برای جرایمی مثل دسترسی بدون مجوز به سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، شنود امواج الکترومغناطیسی بدون مجوز، دسترسی بدون مجوز به داده‌های رایانه‌ای سرّی و افشای آن‌ها، تقلب در داده‌های رایانه‌ای، صدمه زدن عمدی به داده‌های رایانه‌ای دیگران یا ایجاد اختلال در سیستم رایانه‌ای دیگران در نظر گرفته شده است.

بر اساس ماده هشت این لایحه (در صورت تصویب) هر کس از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی نظیر تغییر، محو، ایجاد، توقف داده‌ها یا اختلال در عملکرد سیستم، سوء استفاده و از این طریق وجه یا مال یا خدمات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند کلاهبرداری محسوب می‌شود و محکوم خواهد شد.

در لایحه جرایم رایانه‌ای همچنین بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات‌های مختلفی برای کسانی که به کمک سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، محتویات مستهجن تولید یا منتشر کنند، پیش‌بینی شده است.

نظرهای خوانندگان

این خبر نه در فارس در هیچ خبرگزاری دیگری منتشر نشده! شما چه موقع این را روی خروجی فارسی مشاهده کردید؟ شاید پاک کرده باشندش.

-- فرهاد جعفری ، Dec 1, 2008 در ساعت 03:30 PM