رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ خرداد ۱۳۸۸

اردشیر محصص، طراح ایرانی درگذشت

اردشیر محصص طراح، کاریکاتوریست و نقاش ایران شامگاه پنجشنبه ۱۸ مهرماه در سن ۷۰ سالگی درگذشت.

سایت پرشین کارتون این خبر را امروز (جمعه) منتشر کرده است. به گفته این سایت، محصص که پیش از انقلاب ایران به آمریکا مهاجرت کرده بود، در شهر نیویورک با دنیا وداع گفت.


اردشیر محصص، (پرشین کارتون)

اردشیر محصص در ۱۸ شهر‌یور ۱۳۱۷ در رشت‌ در خانواده‌ای فرهنگی و تحصیل کرده به‌ دنیا آمد. مادرش سرور مهکامه شاعر و از دوستان نزدیک پروین اعتصامی شاعر معاصر ایرانی بود.


کاریکاتوری از اردشیر محصص، کار دیوید لوین (روزنا)

وی به طور هم‌زمان در دو دانشکده حقوق و هنرهای زیبا پذیرفته شد و رشته حقوق را برگزید. بعد از اتمام تحصیلات در رشته حقوق در کتابخانه یکی از وزارتخانه‌ها شغلی به دست آورد و سپس استعفا داد و به کار طراحی به صورت جدی روی آورد.

وی ابتدا در مجله کتاب هفته به سردبیری احمد شاملو مشغول به کار شد و پس از آن به روزنامه کیهان رفت. در روزنامه کیهان طرح‌های فراوانی با مضامین اجتماعی و سیاسی از وی به چاپ رسیده است.


یکی از آخرین عکس‌های اردشیر محصص، (سامان، ایرانین دات کام)

محصص که علاقه‌ فراوانی‌ به‌ مینیاتورها‌ی‌ ا‌یرانی‌ و نقاشی‌ها‌ی‌ عامیانه‌ داشت‌، آثاری در این زمینه خلق کرد. آثار او در بیشتر موارد ترکیبی‌ از طرح‌ها‌ی‌ كتاب‌ها‌ی‌ قد‌یمی‌ و عكس‌ها‌ی‌ عصر قاجار است‌.

وی اولین‌ مجموعه‌ طرح‌ها‌یش‌ را با نام‌ "كاكتوس"‌ در سال ۱۳۵۰ به چاپ رساند. در سال‌ ۱۳۵۴ نما‌یشگاهی‌ از آثار وی‌ در گالر‌ی‌ گراهام‌ نیویورک‌ برگزار شد که باعث شهرت جهانی وی شد.

او همچنین در نیویورک‌ تعدادی طرح‌ برای روزنامه‌ نیویورک‌تایمز کشید.

محصص به‌ آثار استاینبرگ‌ علاقه‌ خاصی داشت‌ و طنز در آثار بوش‌، بروگل‌، گویا، دومیه‌، انسور، پیکاسو، شاگال‌، یونسکو، بکت‌ و فلینی را می‌ستود.

او معتقد بود که‌ در اکثر آثارش‌ در دهه‌ پنجاه‌ مسائلی مربوط‌ به‌ کشورهای جهان‌ سوم‌ همچون‌ گرسنگی، استعمار، تراکم‌ جمعیت‌، بیعدالتی و افزایش‌ سلاح‌ها و... به‌ چشم‌ می‌خورد.


یکی از کارهای اردشیر محصص (پرشین کارتون)

خرداد ماه امسال، مركز اصلی اتحاد‌یه آسیا در نیو‌یورک The Asia Society’s headquarters in New York بزرگداشتی برای این هنرمند و كارتونیست برجسته ا‌یرانی بر گزار کرد.

هم اکنون مجموعه ا‌ی از ۸۰ تا ۱۰۰ اثر از اردشیر محصص در كتابخانه ملی امر‌یكا نگهدار‌ی می‌شود.

Share/Save/Bookmark

منابع
درباره اردشیر محصص بیشتر بدانید
اردشیر محصص در ویکی‌پدیا
مروری بر زندگی وآثار اردشیر محصص

نظرهای خوانندگان

خدايش رحمت كناد. خيلي لذت مي بردم از آثارش.

-- داود ، Oct 10, 2008 در ساعت 10:20 PM

ruhash gharine aramesh baad.

-- jasmin ، Oct 10, 2008 در ساعت 10:20 PM

We lost one of the greatest Iranian ever. Ardeshir we never forget you. When I look at your painting, I realize how funny and cruel is our "world". Bon Voyage my friend...

-- Saeed ، Oct 11, 2008 در ساعت 10:20 PM

نام محصص من را یاد اتفاقی میاندازد که در سال 1371 افتاد. گرچه قبل آز آن به یمن انتشار کتاب شناختنامه اردشیر محصص نوشته دکتر اسماعیل خویی اورا می شناختم وکم وبیش آثارش را دیده بودم. اما در سال 71 یکی از دوستانم که خانه ای قدیمی را در حوالی بیمارستان فیروزگر خریده بود تا آنرا بازسازی کند به من تلفن کرد که به آنجا برم. وقتی رفتم متوجه شدم که کیسه ای نایلونی را از زیر خاک باغچه حیاط بیرون کشیده که داخل آن پر از کتابه. گفته بود که من برم اگه چیز بدرد بخوری داره بردارم.نایلون رو که باز کردم داخل اون فقط چندین جلد از یک کتاب بود .کتاب کاریکاتورهای اردشیر محصص که سال 55 توسط انتشارات کتابخانه طهوری چاپ شده بود ولی اجازه اتتشار پیدا نکرده وخمیر شده بود. من نمیدانم چه کسی 10 تا 15 جلد از این کتاب را از چاپخانه ویا هرجای دیگه برداشته بود واز ترس ساواک توی حیاط این خونه دفن کرده بود. من اون موقع تعدادیش رو به دوستام دادم وفقط یه جلد از اونا برام مونده .تصاویر وکاریکاتورهای حیرت انگیزی ست که هربار دیدن اون مفهوم جدیدی را به ذهن می آورد. بی اغراق میتوان گفت که محصص از هنرمندانی بود که سالها از زمانه خودش جلوتر بود.جسارت او وعمق اندیشه اش برای من یادآور نام مارسل دوشان ست. یادش گرامی باد

-- حیدر ، Oct 11, 2008 در ساعت 10:20 PM

خيلي خوشحالم در اين چند سال اخير در داخل و خارج از ايران بسيار از نام اردشير محصص شنيديم نمايشگاه‌هاي مختلف و چاپ كتاب تازه اش نشان مي دهد طرح هاي محصص بعد از چند دهه هنوز تاثيرگذار هستند.
خوشحالم؛ چون كارهاي اردشير محصص زنده اند و مي توانند تا ابد برايمان بمانند و از جسم سختي كشيده اش رهايي يافت.. به روانش درود مي فرستم و يادي مي كنم از نزديكانش كه در اين چند سال براي برگرداندن محصص به گالري ها تلاش فراواني كردند.

-- مجيد كاظمي ، Oct 11, 2008 در ساعت 10:20 PM

Honarmand hargez nemimire, yadesh geramist. sitehaye BBC, VOA va radio alman hatta khabar ra darj nakardand !n

-- Naser ، Oct 11, 2008 در ساعت 10:20 PM

Be jameehehe honarie Iran va be khosous be khahare arjmandeshan tasliat arz mikonam.

-- Farhad Foroutanian ، Oct 11, 2008 در ساعت 10:20 PM

Ravanash shad o gerami bad. Ishan jozve behtarin caricatoristhaye moassere Iran boudand.

-- Nam ، Oct 11, 2008 در ساعت 10:20 PM

چقدر بی سر و صداست این مملکت ترسو و این مدعیان هنر مند بی هنر . همون بهتر که نبودی تو این مملکت.روحت شاد.

-- فرزین ، Oct 11, 2008 در ساعت 10:20 PM

برای من اردشیر محصص در قد و قواره ی هنرمندی مثل صادق هدایت است. سال ها پیش که مجموعه ی آثار چاپ شده اش را توسط دوست نازنینم هادی زائری مقدم به دست آوردم مدت مدیدی رزق شب و روزم شد. کارهای اردشیر محصص مرا تکان داد به معنای واقعی کلمه. نوجویی و جسارت و خلاقیت رشک برانگیزش را پاس می دارم
..
..
..
یادش هماره بماند کارش هم!

-- مهرداد فلاح ، Oct 12, 2008 در ساعت 10:20 PM

من یک افغانی ام اما هنر افغانی ایرانی نمی شناسد / محصص را از زمانی جوانی میشناختم و با کارتونهای او زندگی میکردم حقا از بزرگترین کارتونستهای جهان محسوب میشود / واقعگراهی جز ماندگاری کار هنری اش خواهد شد و با زمان حرکت خواهد کرد روحش شاد و هنرش مانگار / ای کاش زنده بودی /وز درد روزگاران کارتون کشیده بودی / اما چه میشود کرد / این رسم روز گار است / اما به قول شعر / زنده ماندن بی اثر یعنی که مرگ / بعد ما از ما بماند یک اثر ان زندگیست.

-- سید صامدی ، Jun 18, 2009 در ساعت 10:20 PM