تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر: «شعر روزهای دلتنگی»

دفتر «شعر روزهای دلتنگی، سروده‌ شاعران شهر کافکا» گزیده سروده‌های شاعران اروپا با ترجمه خسرو ناقد از سوی انتشارات جهان کتاب در ۱۱۰۰ نسخه منتشر شده است.


این کتاب در مجموعه «سروده‌های زمانه» این انتشارات منتشر شده و باسم الرسام نقاش عراقی ساکن ایران، طراحی آن را به عهده داشته است.

مترجم، اشعار را از میان شعرهای شاعرانی برگزیده است که یا در شهر پراگ متولد شده‌اند یا متاثر از زیبایی این شهر و فضای فرهنگی - ادبی آن، این اشعار را سروده‌اند.

شعرهای این کتاب، محصول روزهای دلتنگی این شاعران در لحظه‌های متفاوتی است که در پراگ گذرانده‌اند.

شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک است و به خاطر دوری از آسیب‌هایی که شهرهای بزرگ دیگر در جریان جنگ جهانی دوم دیدند، شاعران بسیاری به آن‌جا رفت‌و‌آمد داشتند که به حلقه پراگ شهرت یافتند.

آقای ناقد در مقدمه‌ای که بر این مجموعه نوشته، به ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی این شهر که زادگاه کافکا، ریلکه و واتسلاو هاول است، اشاره کرده است.

در این کتاب، اشعاری از فرانتس کافکا، نیز رایش، میلان کوندرا، میروسلاو هولوپ، ژان اسکافل، ایوان هلاس، گیوم آپولینیز و ... ارائه شده است.


انتشارات جهان کتاب، هم‌زمان با «شعر روزهای دلتنگی» دفتر دیگری از ترجمه‌های خسرو ناقد به نام «عاشقانه‌های عصر خشونت» را که به اشعار اریش فرید شاعر اتریشی‌الاصل آلمانی زبان اختصاص دارد، منتشر کرده است.

در این کتاب، ۲۰ سروده از فرید در کنار طرح‌های باسم الرسام به چاپ رسیده است.

ناقد که پیش‌تر گزیده‌ای از شعرهای اریش فرید را در کتاب «مرگ را با تو سخنی نیست» ترجمه کرده بود، در کتاب اخیر، زندگی‌نامه‌ای از فرید نیز ارائه کرده است.

فرید، اشعار این مجموعه را تحت تأثیر حکومت نازی‌ها در آلمان سروده است.

مترجم، درباره فرید نوشته است: «او شاعری است که کوشید تا چهره زشت و غیرانسانی خشونت و خشونت‌گرایان را با نازک‌بینی خاص خود نشان دهد. حساسیت به سرنوشت انسان دردمند و تبیین آمال و آرزوها و رنج و نگرانی‌های هم‌نوعانش، نشانه بارز این شاعر است.»

کتاب‌های «در سایه ماه و مرگ» گزیده شعرهای لورکا، «چرا جنگ؟» نامه‌های آلبرت اینشتین و زیگموند فروید، «اندیشه غربی و گفتگوی تمدن‌ها»، «چون آب به جویبار و چون باد به دشت» از دیگر ترجمه‌های آقای ناقد هستند.


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «مرد دربند»
تازه‌های نشر: «بامدادی دیگر»
تازه‌های نشر: «شهرزاد پشت چراغ قرمز»
تازه‌های نشر: «شرلوک هلمز در محلول هفت درصدی»
تازه‌های نشر: «خویشاوندی پنهان»

نظرهای خوانندگان

خب حداقل يک دو تا نمونه از شعرهای اين کتابها را هم می گذاشتيد تا ببينيم!

-- منيرو ، Oct 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)