تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

خاتمی: نامزدی بدون امکان اجرای قانون اساسی «به صلاح نیست»

سید محمد خاتمی با ناکافی خواندن اختیارات رییس‌جمهور برای اجرای قانون اساسی، گفت نامزدی کسی که نمی‌تواند قانون اساسی را اجرا کند، «به صلاح نیست.»


سید محمد خاتمی در سفر به یزد (عکس: حمید نجفی، زمانه)

رییس‌جمهور پیشین ایران که در جمع نمایندگان انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد سخن می‌گفت، اظهار داشت: «یکی از دردهای عمده امروز ما این است که قانون اساسی یا نقض شده یا در بسیاری از موارد به آن بی‌اعتنایی شده است.»

وی بر لزوم وجود ضمانت اجرایی برای اجرای وظیفه رییس‌جمهور به عنوان مجری قانون اساسی تأکید کرد و در مورد اختیارات قانونی فعلی رییس‌جمهور گفت: «معتقدم این‌ها کافی نیست»

سید محمد خاتمی پیرامون نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: «اگر کسی می‌تواند با اختیارات موجود به عنوان رییس‌جمهوری در اجرای کامل قانون اساسی موفق باشد، باید وارد صحنه شود؛ و الا صلاح نیست که بیاید.»

خاتمی پیش‌تر در پاسخ به دعوت‌ها برای نامزدی، اعلام کرده بود: «تفاهم با ملت بر سر خواسته‌هایشان» و «امکان عملی شدن برنامه‌ها» دو شرط اساسی‌اش برای شرکت در انتخابات است.

رییس‌جمهور سابق ایران که در هفته‌های اخیر، انتقاداتی را متوجه عملکرد دولت نهم کرده است، افزود: «بنده دیدگاه‌ها و حرف‌هایی دارم که در این روزها کم و بیش درباره آن‌ها صحبت کرده‌ام و ان شاء الله کم‌کم مسأله را روشن‌تر خواهم کرد.»


سید محمد خاتمی، رییس‌جمهور پیشین ایران

محمد خاتمی تا کنون دعوت برخی احزاب و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی برای حضور در انتخابات را نپذیرفته است.

برخی اصلاح‌طلبان در ایران امید دارند که با حضور خاتمی در عرصه انتخابات، بتوانند رقابت تنگاتنگی را با نامزد محافظه‌کاران داشته باشند.

در جبهه اصلاح‌طلبان، مهدی کروبی، محمد خاتمی و عبد‌الله نوری در حال حاضر جدی‌ترین گزینه‌ها برای حضور در انتخابات هستند.

در جبهه محافظه‌کاران نیز از محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل نام برده می‌شود.

بر اساس یک رویه سیاسی در ایران، بسیاری از نامزد‌های انتخاباتی برای در امان ماندن از تخریب‌‌ها، ترجیح می‌دهند در فاصله کوتاهی پیش از آغاز انتخابات، اعلام حضور کنند.

خاتمی پیش‌تر اعلام کرده بود در صورتی که مردم از وی بخواهند، در انتخابات حضور خواهد یافت.


محمود احمدی‌نژاد، در آخرین گفتگوی تلویزیونی‌اش منتفدان را به «دروغ‌گویی» متهم کرد

انتقاد از روش‌ها

محمد خاتمی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود بار دیگر با انتقاد تلویحی از اقدامات دولت نهم گفت: «باید واقع‌بینانه قضایا را دید؛ البته این وضع، وضع مناسب ایران و جامعه ایرانی نیست و باید تغییر کند.»

این چندمین بار طی هفته‌های اخیر است که رییس‌جمهور سابق ایران از وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کلان در ایران انتقاد می‌کند.

وی در دفاع از اظهارت خود و برخی دیگر از منتقدان گفت: «گر کسی در این رابطه حرف می‌زند، قصد تضعیف ندارد. چه خوب بود کسانی که مورد اعتماد مردم قرار گرفته‌اند، خودشان متوجه قضایا باشند و با برنامه‌های درست‌تری مسیر را طی کنند.»

این توصیه در حالی از سوی آقای خاتمی ابراز می‌شود که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور کنونی ایران، در آخرین گفتگوی تلویزیونی‌اش منتفدان را به «دروغ‌گویی» متهم کرده است.

آقای احمدی‌نژاد در وااکنش به انتقاد‌ها از برداشت «غیرقانونی» دولت از حساب ذخیره ارزی، این مسأله را دروغی دانست که از سوی گروهی منتقدان و مخالفان دولت نهم مطرح می‌شود.

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، ۲۲ خردادماه سال آینده برگزار خواهد شد.


در همین رابطه:
دو شرط خاتمی برای حضور در انتخابات
کروبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد
واکنش خاتمی به شعار‌های تند علیه اسرائیل
حمله مشاور احمدی‌نژاد به خاتمی

نظرهای خوانندگان

والا ما که هرچی گشتیم نتونستیم این حرف خاتمی رو که گفته «ناکافی خواندن اختیارات رییس‌جمهور برای اجرای قانون اساسی» رو پیدا کنیم.
لطفا منبع خبر رو هم در خبر ذکر کنید. تا ما هم بدونیم ایشون کجا این حرف رو زدن

---------------------------------------------------------------
زمانه: دوست گرامی
آقای خاتمی در این سخنرانی، پیرامون اختیارات قانونی رییس‌جمهور برای اجرای قانون اساسی گفت: «معتقدم این‌ها کافی نیست»
باز هم می‌توانید متن کامل اظهارات را در این صفحه از خبرگزاری ایسنا بخوانید:
http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1217629

-- بدون نام ، Oct 19, 2008

در نظر سنجی ای که گویا وزارت اطلاعات و صدا و سیما انجام داده اند 70 در صد شرکت کنندگان اظهار کرده اند که به خاتمی رای خواهند داد.
نکته اول: تحلیل گران بسیاری می گفتند که او رای ندارد.
نکته دوم: با همه ی ضعفهای دوره ی اصلاحات و با وجودی که برخی دوستان معتقدند "آقایان همه سرو ته یک کرباسند" شرایط به گونه ای است که دو سوم مردم حاضرند به خاتمی دوباره رای بدهند.

-- فرهت ، Oct 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)