تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

محمد خاتمی، میزبان رهبران سابق جهان

محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران، ادعاها مبنی بر سیاسی و انتخاباتی بودن همایش «دین در دنیای معاصر» را رد کرد.

این همایش امروز دوشنبه با حضور میهمانانی همچون کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل، مری رابینسون، رئیس جمهور پیشین ایرلند و رومانو پرودی، نخست وزیر پیشین ایتالیا آغاز به‌کار کرده است.

در همایش «دین در دنیای معاصر» که دو روز ادامه خواهد داشت، شخصیت‌های دیگری از جمله لیونل ژوسپن، نخست وزیر سابق فرانسه، صادق المهدی، نخست وزیر سابق سودان و جورج سامپایو، رئیس جمهور سابق پرتقال حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای خاتمی گفت: «این همایش بین‌المللی از دو سال پیش برنامه‌ریزی شده است و ربطی به مسایل داخلی از جمله انتخابات ندارد.»


کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل

وی افزود: «اگر بخواهیم در عرصه انتخاباتی و سیاسی حضور داشته باشیم، باید کارهای دیگری بکنیم.»

نخستین نشست این همایش که از سوی بنیاد بین‌المللی گفتگو میان تمدن‌ها برگزار می‌شود، سال گذشته در اسلو پایتخت نروژ برگزار شده بود.
در برگزاری این همایش، مرکز صلح و حقوق بشر اسلو به ریاست کیل مگنه بوندویک نخست وزیر سابق نروژ نیز شرکت دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، تشکیل کارگاه‌های تخصصی با موضوعات «مذهب، دموکراسی و افراط‌گرایی» و «مذهب و سیاست» از دیگر برنامه‌های این همایش است.

بنیاد بین‌المللی گفتگو میان تمدن‌ها سال گذشته در ژنو سوئیس تاسیس شده و هدف آن حمایت از گفتگو بین ملت‌ها، فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و ادیان مختلف تعریف شده است.
ریاست این بنیاد بر عهده محمد خاتمی است و شورای مرکزی آن متشکل از سایر کشور‌ها از جمله ایران است.

آقای خاتمی در سخنرانی امروز این همایش گفت که «آن‌چه امروز فاجعه‌‏بار است، غیبت یا کم‌‏رنگ بودن همان جوهر مشترک ادیان است.»


مری رابینسون رئیس جمهوری سابق ایرلند

کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل نیز در این همایش، بر لزوم پیشگام شدن مقامات و مسئولان مذهبی و سیاسی کشورهای مختلف در محکوم کردن خشونتی که جهان امروز از آن رنج می‌برد، تاکید کرد.
آقای عنان همچنین مشکل جهان معاصر و افراطی‌‌گری‌ با نام دین را نه مشکل ادیان بلکه مشکل معتقدان آنها و فهم نادرست‌شان از مفاهیم ارزیابی کرد.

مری رابینسون، رئیس جمهوری پیشین ایرلند و کمیسر عالی کمیسریای حقوق بشر سازمان ملل، از دیگر سخنرانان این همایش، در سخنانی گفت: «باید از مذهب، روحانیت و ارزش‌های معنوی، برای صلح و نزدیکی ملل جهان استفاده کرد.»
رابینسون همچنین خواستار آن شد که راهبردی اخلاقی در کنار بررسی وضع اقلیت‌ها در کشور‌ها در نظر گرفته شود.

گیل مگنه بان داویک، نخست‌وزیر سابق نروژ و رئیس بنیاد صلح و حقوق بشر این کشور هم در سخنانی اظهار داشت: «آزادی مذهبی معنایش آزادی تغییر کردن است. ما انتظار داریم نیروهای مختلف تاثیر خود را بگذارند تا آزادی مذهب از این لحاظ رعایت شود.»

همایش دین در دنیای معاصر در حالی در ایران برگزار می شود که جمهوری اسلامی به خاطر ادامه فعالیت‌های اتمی‌اش، تحت شدید‌ترین فشار‌های بین‌المللی قرار دارد.
این کشور تا کنون از سوی شورای امنیت سازمان ملل به منظور توقف غنی‌سازی اورانیوم، سه مرحله تحریم شده است.

نظرهای خوانندگان

خداوند رفتگان را بیامرزد.

-- بدون نام ، Oct 13, 2008

ایا اقای خاتمی سعی دارد با اجرای اینگونه نمایشات دوباره سر ملت را گرم کرده و خاطره ٨ سال ضعف وملحاضه کاریهای خود را از یادشان ببرد؟؟ دیگر اینکه عنوان رهبر شامل ایشان نبوده و معلوم چه کسی هزینه برپایی این نوع تاترها را تامین می نماید؟؟

-- بدون نام ، Oct 13, 2008

دوست عزیز، حداقل در یک چیز آقای خاتمی قوی باشد آن هم سلامت اخلاقی و مالی است. این طرز حرف زدن شما کاملا نمونه ی بارزی از خلق و خوی زشت ما ایرانیان است که یک مساله را بدون اینکه درباره اش بدانیم و اطلاعات موثق داشته باشیم اظهار نظر می کنیم. مثل مابقی رفتارهای زشت ما مثل دروغگویی غیبت و... . شما هم به شدت دچار توهم توطئه هستید. من از نزدیک با بنیاد باران و گفت گوی تمدن ها همکاری دارم. از نظر مالی فقط و فقط از طریق منابع شخصی افراد تامین می شود. به همین دلیل هم مشکلات مالی عمیقی دارند.
در ضمن تعجب می کنم از به کار بردن اصطلاح تئاتر که به کار بردید! اگر خاتمی را قبول ندارید، بزرگی آقای کوفی عنان و خانم رابینسون را که نمی توانید منکر شوید. اتفاقاً مباحث بسیار جالبی در آنجا درگرفته که برای شما که شاید سر رشته ای در مباحث علوم انسامی ندارید به شکل تئاتر دیده شود.
بعید نیست شما از همان کسانی باشید که به احمدی نژاد رای دادند. بسیاری کسان را می شناسم که غیرمذهبی و مخالف بودند اما به احمدی نژاد رای دادند و پایین بودن سطح شعور سیاسی خود را به گردن خاتمی می اندازند. حقاً که احمدی نژاد لایق شماست.
با تشکر فراوان از سایت خوب رادیو زمانه

-- مهدی ، Oct 13, 2008

زنده باد زبان گفتگو... زبانی که همیشه راهی تازه به جلو بار می کند..
خاتمی عزیز خسته نباشی.. بزرگ مرد صلح و گفتگو...

-- گلرخ ، Oct 13, 2008

آقای مهدی عزیز
آقای خاتمی که اسدالله لا جوردی را قهرمان دین وملت نامید ودانشجویان را اوباش ،خاتمی که در فرانسه بدروغ گفت در ایران زندانی سیاسی نداریم، با خمینی واحمدی نجاد هم قبیله است!!دست آورد و رسالت8سال حکومت حجت الاسلام خاتمی توجیه ضد ایرانی ترین حکومت بعد از حمله مغول بود.

-- احمد ، Oct 13, 2008

اقای مهدی عزیز. قضاوت سریع شما که احتمالا از علاقه تان به اقای خاتمی ناشی میشود شاید احتیاج به تجدید نظر دارد. بعنوان یک مسلمان نه به اقای خاتمی رای دادم ونه به اقای احمدی نژاد ونه به هیچیک از روسای جمهوری تا به امروز بدون واهمه از اینکه مهری در شناسنامه ام بخورد یا نخورد. قادر به اندازه گیری بزرگی اقای کوفی عنان و خانم رابینسون هم نیستم و بزرگی هر کس پیشکش خودش. واما مگر سیاست بازی و حکومت کردن در این مملکت غیر از تاتر چیزی دیگری بوده است؟؟ ... در هر صورت خداوند حاکم روزی است که دیگر این نمایشها پشیزی نیرزند و دست مکاران واقعی در این نمایشها رو خواهد شد. پس بیاییم برای یک بار هم که شده بجای خلایق هر چه لایق گفتن لیاقت خود را بالاتر برده و فکر کنیم که شاید لیاقت ما به از این باشد که در طول تاریخمان داشته و داریم. همین.

-- بدون نام ، Oct 14, 2008

پیشنهاد می کنم فراخوانی هم برای این داشته باشیم که چگونه می شود از انتخاب دوباره ی احمدی نژاد جلوگیری کرد؟!

-- پارسا ، Oct 14, 2008

در دنیای افراطیون جه چپ جه راست منطق کورمرانه حکم میکند امیدوارم با دعوتهای بیشتر وگفتگو بر سر مو ضوع های بشری و محیط زیستی (+پو...) بشود جلوی بمب ها را بر سر مردم ایران گرفت

فریاد م د

-- فریاد م د ، Oct 14, 2008

احمدي نژاد منطقي تر است.به منتخب مردم اهانت كردن با ادعاي دموكراسي داشتن جور نيست.

-- ايران ، Oct 14, 2008

dastesh dard nakone , ihamine faghat ke aberomono hefz mikone ...

-- ramin ، Oct 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)