تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مخالفت با تاسیس دفتر شورای آمریکاییان و ایرانیان

علا‌ء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت که گشایش دفتر شورای آمریکائیان و ایرانیان در «شان ملت ایران نیست.»

دولت آمریکا هفته گذشته به انجمن غیردولتی شورای آمریکائیان و ایرانیان اجازه داد که دفتری در ایران تاسیس کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای بروجردی در مخالفت با تاسیس چنین دفتری در تهران، از هوشنگ امیر‌احمدی که ریاست آن را بر عهده دارد با عنوان «دلالی دست‌چندم» یاد کرده است.

این اولین مخالفت صریح و علنی مقامات ایران با تاسیس چنین دفتری در تهران است.
به گفته این نماینده مجلس، دولت آقای احمدی‌نژاد نباید اجازه چنین کاری را بدهد.

مجوز تاسیس دفتر شورای آمریکائیان و ایرانیان را «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی» دولت آمریکا پس از هماهنگی با وزارت‌خارجه و وزارت خزانه‌داری این کشور صادر کرده است.

این نخستین بار است که دولت آمریکا پس از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور، به یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی اجازه گشایش دفتر در ایران را می‌دهد.

«شورای آمریکائیان و ایرانیان» (American Iranian Council) یک سازمان غیردولتی (NGO) است که برای برقراری روابطه فرهنگی و اجتماعی میان ایران و آمریکا تلاش می‌کند.


آقای بروجردی همچنین خبر داد که مقامات دولتی دعوت از هوشنگ امیراحمدی برای سفر به تهران را تائید نکرده‌اند.

آقای امیراحمدی از سال گذشته تاکنون چندین بار به ایران سفر کرده است.
وی گفته که اجازه سفر به ایران را پس از۱۰ سال محمود احمدی‌نژاد صادر کرده است.

بروجردی در واکنش‌ به این اظهارات گفته که «در شان دولت ما نیست که از چنین کسی دعوت و از شورای مورد تاسیس او حمایت کند.»

امیراحمدی هفته گذشته در مورد هدف از تاسیس دفتر این شورا در ایران، به رادیو زمانه گفته بود: «هدف شورا، ایجاد درک بهتر از مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و روابط دیپلماتیک دو کشور است تا وسیله‌ای برای گفتگوهای شفاف در سطح مورد قبول دنیای امروز باشد.»

وب‌سایت شورای آمریکائیان و ایرانیان نیز با درج گزارش کوتاهی در این خصوص، آورده است که این شورا می‌کوشد تا از این امکان، برای پیشرفت موثر تلاش‌ها برای برقراری گفتگو و تفاهم بین مردم و حکومت دو کشور ایران و آمریکا در شرایط خطیر کنونی استفاده کند.

روابط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا از سال ۵۸ و پس از حمله «دانشجویان پیرو خط امام» به سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفتن دیپلمات‌ها و کارکنان این سفارت در آبان ماه همان سال، قطع شد.

اکنون ۲۹ سال است که هیچگونه روابط دیپلماتیک مستقیمی بین دو کشور وجود ندارد و سفارت سوئیس در ایران، حفاظت از منافع آمریکا در جمهوری اسلامی را بر عهده گرفته است.

در طول سه ماه گذشته، برخی دیپلمات‌های آمریکایی از امکان گشایش دفتر حفاظت از منافع آمریکا در تهران و با کارمندان آمریکایی سخن گفته‌اند.
کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا نیز امروز با تائید این نکته که پیشنهاد راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران همچنان در حال بررسی است، گزارش‌ها درباره احتمال لغو شدن این پیشنهاد را رد کرد.


در همین رابطه:
اجازه گشایش دفتر «شورای آمریکاییان و ایرانیان» در تهران
«طرح گشایش دفتر هنوز در حال بررسی است»
«توقف ایده اعزام دیپلمات‌های آمریکایی به ایران»

نظرهای خوانندگان

من چند نوبت حرفهای اقای امیر احمدی رو گوش کردم و بنظرم ایشون وزنه ای نیست که ایران بخواهد بعنوان برقرارکننده ای حتی ارتباطات فرهنگی استفاده کنه. در عین حال از قضا خیلی هم وزن دولت فعلی ایران میباشد اقای امیر احمدی. بنابر این بنظرم احمدی نژاد با توجه به درخواستهای مکرری که در نیویورک برای برقراری ارتباط میکرد از ایشون استفاده خواهد کرد.

-- مهدی ، Oct 6, 2008

گفت که گشایش دفتر شورای آمریکائیان و ایرانیان در «شان ملت ایران نیست.»

واقعا که !
کی به این بابا اجازه داده از قول ملت ایران حرف بزنه که حالا تشخیص شان هم میخواد بده

این همونی هست که زمان اعتصاب غذای آقای گنجی هم گل واژه های نفرت انگیزی ایراد فرمود بود

-- بابک ، Oct 6, 2008

در شان دولت ما نیست که از چنین کسی دعوت و از شورای مورد تاسیس او حمایت کند.»
درست است اما در شان این دولت هست که سرمایه ملی ما را مثل غنیمت چنگی در لبنان و عراق و سوریه ریخت و پاش کند!در شان این دولت هست که انواع وامهای بلاعوض و نفت وکارخانه به سوریه بدهد تا ریس حمهورش در نشست با سران عرب بگوید 3 جزیرهٌ ایرانی باید به امارات پس داده شود و اینجا هم خلیج عربی است! این سیلی محکم را خوردن در شانش هست! اب و یرق کربلا و نجف را بدهد نا بیمار تحت جراحی در اتاق عمل ار قطعی برق بمیرد. در شان این آقایان و دولتشان هست! بدتر از این هم هست که شهروند ایرانی همه جا تروریست و حامی نروریست معرفی شود؟ نه آقای بروجردی در شان شما که حتی نگاهی به آینه نمیکند که مبادا بدانید که چه قدر در شان این ملت تیودید و نیستد که امثال شما مدیران این جامعه باشید÷ نیست که نگران تتمهٌ وجدان نداشته باشید

-- مهران ، Oct 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)