تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

افزایش بی‌اعتمادی ایران به گروه ۱+۵

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران اعلام کرد که اعتماد تهران به گروه ۱+۵ به خاطر تصویب قطعنامه چهارم شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی، «کم‌رنگ‌تر» شده است.

شنبه هفته گذشته، شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه‌ای رای داد که از سوی روسیه ارائه شده بود.
قطعنامه ۱۸۳۵ از ایران می‌خواهد که مفاد سه قطعنامه پیشین مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم را به اجرا بگذارد.

واحد مرکزی خبر، وب‌سایت تلویزیون دولتی ایران امروز شنبه به نقل از آقای متکی که ‌پیش‌تر به صدور چنین قطعنامه‌ای اعتراض کرده بود، اعلام کرد: «این قطعنامه حسن نیت گروه پنج به‌علاوه یک نزد ایران را به شدت مورد تردید قرار داده است.»

بسیاری از مقامات ایران قطعنامه ۱۸۳۵ را «نمایشی سیاسی» خوانده‌اند.
بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آمریکا به علاوه آلمان گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند که خاویر سولانا به نمایندگی از این گروه، مذاکرات برای یافتن راه‌کاری دیپلماتیک برای حل و فصل مناقشه‌ هسته‌ای ایران را برعهده دارد.

تهران در عین حال تهدید کرده است که در سطح همکاری‌های خود با آژانس تجدید‌نظر خواهد کرد.


گروهی از نمایندگان مجلس، وزارت‌خارجه و نماینده دائم ایران در آژانس، هفته گذشته اعلام کرده‌اند که در صورت انتشار گزارش‌های مشابهی هم‌چون گزارش سیزدهم محمد البرادعی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تهران سطح دسترسی بارزسان این آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود را کاهش خواهد داد.

آقای متکی امروز بار دیگر با تکرار چنین اظهاراتی گفت که جمهوری اسلامی تنها در چارچوب مقرارت آژانس به همکاری‌های هسته‌ای ادامه خواهد داد.

مقامات ایران در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که با بازرسان آژانس در مورد «مطالعات ادعائی» که احتمال می‌دهد تهران آزمایشاتی برای دستیابی به تکنولوژی ساخت کلاهک‌های هسته‌ای انجام داده است، همکاری‌های «فراقانونی» داشته‌اند.

آقای متکی همچنین با اعلام این‌که سیاست‌های زورگویانه آمریکا علیه ایران نمی‌تواند ادامه داشته باشد، اظهار امیدواری کرده است که رئیس جمهوری آینده این کشور سیاست آمریکا در قبال ایران را تغییر دهد.

ایران همواره هدف فعالیت‌های هسته‌ای خود را صلح‌آمیز دانسته است.

آمریکا و اسرائیل از مخالفان سرسخت ادامه فعالیت‌های هسته‌ای به‌ویژه‌ غنی‌سازی اورانیوم در ایران هستند. مقامات این دو کشور گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را رد نکرده‌اند.

این در حالی است که کشورهای عضو جنبش عدم تعهد روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای در نشست سالانه آژانس، بار دیگر توانمندی هسته‌ای اسرائیل را تهدیدی برای صلح جهانی و امنیت دیگر کشورها دانسته‌اند.
اسرائیل تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه خاورمیانه است.


در همین رابطه:
«ایران به غنی‌سازی ادامه می‌دهد»
بررسی محدودیت‌ همکاری با آژانس در مجلس
حرکت ۱+۵ به سمت فشارهای بیشتر
حمله شدید‌ ایران به عملکرد آژانس

نظرهای خوانندگان

سياست مداران ايران هميشه دير تصميم مي كيرند زماني كه خاتمي به همكاري با آزانس يافشاري مي كرد آفايان او را به خيانت متهم مي كردند حالا بعد از سه سال كه جهار قطعنامه را به ايران تحميل كرده اند از همكاري بي شاعبه با آزانس صحبت مي كنند و هنوز هم متوجه نشده اند تا زماني كه غني سازي را متوقف نكنند اين قطعنامه ها صادر مي شوند و اكر همكاري با آزانس را تعطيل كنند ايران شرايط وخيم تري را بدست خواهد آورد . اكر جه ايران علاقه دارد خودش را مركز بحران قرار دهد تا مشكلات داخلي را كمرنك كند .

-- فرهاد-فرياد ، Oct 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)