رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۷

حرکت ۱+۵ به سمت فشارهای بیشتر

کاندولیزا رایس وزیرخارجه ایالات متحده اعلام کرد که شش قدرت بزرگ جهان برای وادار کردن ایران به توقف فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود، به سمت تحمیل فشارهای بیشتر بر این کشور، حرکت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم رایس اقدام شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر درخواست مجدد از ایران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم را «گامی بسیار مثبت» نامید.

وی در کنفرانس مشترکی با همتای قزاقستانی خود ادامه داد: «ما تنها بدنبال اقدامی بودیم که اتحاد و اجماع میان شش قدرت بزرگ را نشان دهیم و به ایرانیان ثابت کنیم که این اتحاد، بسیار قدرتمند است و ما به حرکت رو به جلوی خود ادامه خواهیم داد.»

وزیرخارجه آمریکا در عین حال افزود که وزرای خارجه گروه ۱+۵ بر اساس قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه ایران، برنامه‌های خود در قبال این کشور را ادامه می‌دهند.

خانم رایس همچنین در گفتگو با روزنامه الحیات گفت که «ایرانی‌ها با آژانس همکاری نمی‌کنند. بنابراین ما قصد داریم به مذاکرات ادامه دهیم تا ببینیم تحریم‌ها علیه این کشور را چگونه اعمال کنیم.»


تهدیدات وزیرخارجه آمریکا علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته علی‌اکبر سلطانیه نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس، مقامات این سازمان را تهدید کرد که در صورت ادامه اقدامات «غیرقانونی‌شان» در بازرسی از تاسیسات هسته‌ای به منظور «راستی‌ آزمائی»، ایران همکاری‌های خود را به حال تعلیق درخواهد آورد.

غرب بیم آن دارد که فعالیت‌های هسته‌ای تهران منجر به دستیابی به سلاح اتمی از سوی ایران شود، اما مقامات جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده‌اند که هدف از فعالیت غنی‌سازی در این کشور صلح آمیز و برای تامین انرژی است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون چهار قطعنامه علیه ایران به خاطر خودداری این کشور از توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صادر کرده است.

آخرین قطعنامه‌ روز شنبه صادر شد. ایران قطعنامه مزبور را اقدامی «غیر موجه» و «نمایشی» خوانده است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به صدور قطعنامه ۱۸۳۵، مقامات آژانس و گروه ۱+۵ را تهدید کرد که در صورت ادامه این گونه اقدامات از سوی غرب، جمهوری اسلامی تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد کرد.

آمریکا واسرائیل که از مخالفان سرسخت فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند، گزینه نظامی برای توقف این فعالیت‌ها را رد نکرده‌اند. ایران تهدید کرده است که در صورت حمله به تاسیسات هسته‌ای‌اش، از ظرفیت‌های نظامی خود و نیز بستن تنگه هرمز، برای دفاع استفاده خواهد کرد.


در همین رابطه:
تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران
توافق روسیه و آمریکا بر ادامه مذاکرات ۱+۵

نظرهای خوانندگان

Hamash in sohbathaye tekrari ke hale adam ra bad as 5 sal beham misanad.Amrika va Israeal hanoz Gozine Nesami ra Royr Miz darand.bayad Goft Azizan Iran niz hame Gozineha ra hamchenan roye miz darad.hal bayad did mize che kasi bozorgtar ya ghdrate behamrikhtane donya ra bishtar dar tawan dard.omid in sohbatha be goshe khanome rice va nochrhaye an dar Telaviv beresad.Saeid Alman

-- بدون نام ، Sep 30, 2008 در ساعت 03:06 PM