رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۸۷

تازه‌های نشر: «نامه‌های کافکا به پدر و مادر»

«نامه‌های کافکا به پدر و مادر» ترجمه ناصرغیاثی در ۲۲۰۰ نسخه از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

در سال ۱۹۸۲ هارت‌موند بیندا و کلاوس واگن باخ؛ دو کافکاشناس بی‌بدیل آلمانی، کتابی با عنوان «فرانتس کافکا، نامه به اتلا و خانواده» منتشر کردند که حاوی ۱۲۰ نامه و کارت پستال و کارت پستی است.

۱۰۱ مورد از این نامه‌ها خطاب به اتلا کوچکترین خواهر کافکاست که رابطه نزدیک و صمیمانه‌ای با او داشت.

هشت سال بعد در سال ۱۹۹۰ کتاب دیگری با عنوان «نامه به پدر و مادر از سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۲۴» منتشر می‌شود. این کتاب، حاوی نامه‌هایی است که تازه پیدا شده‌اند. نامه‌هایی که زندگی کافکا در هفت ماهی که در برلین به سر می‌برد و اقامت چند هفته‌ای او را در آسایشگاه‌های اتریش، مستند می‌کند.

کتاب حاضر، ترجمه فارسی این نامه‌هاست.


آقای غیاثی درباره این نامه‌ها در مقدمه کتاب، می‌نویسد: «هرچه در نامه‌ها جلوتر می‌رویم، غلط‌های املایی و کم‌توجهی به علایم سجاوندی بیشتر و از حجم نامه‌ها کاسته می‌شود. نباید از نظر دور داشت که این نامه‌ها را مردی می‌نویسد که به‌شدت بیمار و به غایت فقیر است، آن هم در کشوری که به شدت با بحران اقتصادی درگیر است.»

یوزف چرماک نیز در مقدمه‌ای که بر کتاب نوشته، آورده است: «آخرین نامه تازه پیداشده در پراگ، تکان‌دهنده است. کافکا در مبارزه‌ای یاس‌آور با تشنگی است. به کودکی و جوانی بازمی‌گردد، پدری را موردخطاب قرار می‌دهد. اما این تنها دستاویزی است برای بازکردن سر حرف درباره موضوعی مهم: پدر و مادر می‌خواهند به ملاقات فرانتس بیایند. کافکا در این آخرین نامه زندگی‌اش، چشم‌انداز لبریز از صلح و صفای چنین ملاقاتی را طرح می‌زند اما بلافاصله پیشنهاد را با رشته استدلالاتی که منطقا ردیف شده‌اند رد می‌کند. او از این ملاقات می‌ترسد و نمی‌خواهد کسی او را در وضعی که هست ببیند.»

کافکا در یکی از نامه‌ها می‌نویسد: «پدر و مادر عزیز، عجب نامه بزرگ پرمحتوای لبالب از پولی است این نامه. چقدر همه شما به من لطف دارید، به این آدم بیکاره نازپرورده‌ای که حتی چاق هم نمی‌شود...اگر بیایید این جا خواهید دید که چه زندگی شاهانه‌ای دارم...خیلی خوشحالم که قیمت کره در پراگ، بین سی تا سی و شش کرون ثابت مانده، خوشحالم چون یکسان شدن قیمت‌ها خودش را کم و بیش از همین طریق نشان می‌دهد...»

قیمت این کتاب، ۲۰۰۰ تومان است.


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد»
تازه‌های نشر: «واژگان نشانه – معناشناسی»
تازه‌های نشر: «بیگانگی در آثار کافکا»
تازه‌های نشر: «خوشه‌های خشم»
تازه‌های نشر: «گربه»