رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۷

«دور جدید روابط آمریکا و لیبی»

کاندولیزا رایس وزیرخارجه ایالات متحده پس از دیدار تاریخی خود از لیبی گفت که روابط دو کشور با وجود اختلافات موجود، «وارد مرحله تازه‌ای» شده است.

خانم رایس، بلندپایه ترین مقام آمریکایی در 55 سال اخیر است که به طرابلس سفر کرده و با معمر قذافی رهبر این کشور دیدار می‌کند.

در سال 1986 هواپیماهای آمریکا به خاطر دست‌داشتن لیبی در یک اقدام تروریستی در برلین، طرابلس را بمباران کردند.

در همین حال، به گزارش آسوشیتدپرس، عبدالرحمان محمد شلقم وزیرخارجه لیبی پس از اظهارات رایس در مورد وضعیت حقوق بشر در لیبی گفت که کشورش نیازی به فشار و خطابه‌های بین‌المللی در این خصوص ندارد.

خانم رایس با اشاره به ضرورت گفتگوی طرفین در خصوص مسئله حقوق بشر، گفته است که نزدیکی لیبی و ایالات متحده پس از سال‌های طولانی، نتیجه «انتخاب‌های استراتژیک» از سوی لیبی بوده است.

آقای شلقم گفت: «زمان رویارویی با آمریکا به پایان رسیده است. اختلاف دیدگاه هنوز وجود دارد اما دیگر روابط فی مابین را به مخاطره نمی‌اندازند.»

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که رایس با اشاره به این که آمریکا دشمن همیشگی ندارد، روابط واشینگتن و طرابلس را رو به رشد دانست.

وی پس از امضای قرارداد مبادلات فرهنگی با قذافی، اظهار امیدواری کرد واشینگتن هر چه زودتر به طرابلس سفیر اعزام کند.

خانم رایس پس از مذاکره دو ساعته با آقای قذافی در پشت درهای بسته، در ضیافت افطاری که رهبر لیبی به افتخار وی ترتیب داده بود، شرکت کرد.

لیبی تا سال 2003 به دلیل حمایت از اقدامات تروریستی و همکاری با تروریست‌ها مورد تحریم بین‌المللی بود.

پس از موافقت لیبی با پرداخت غرامت قربانیان دو هواپیمای بمب‌گذاری شده، ایالات متحده برخی تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور را برداشت.


لیبی متهم به بمب‌گذاری در یک هواپیمای مسافربری در سال 1980 است که در لاکربی در اسکاتلند بریتانیا سقوط کرد و در نتیجه، تعدادی از شهروندان آمریکایی جان خود را از دست دادند.

اخیرا آمریکا هم در خصوص پرداخت غرامت به بازماندگان حملات هوایی به شهرهای لیبی در سال 1986 متعهد شده است.

در حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به لیی در آن سال، دختر 15 ماهه قذافی جان خود را از دست داد.

رونالد ریگان رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، قذافی را «سگ دیوانه» خطاب می‌کرد و دستور حمله هوایی
لیبی در 1986 از سوی وی صادر شد.


در همین رابطه:
دیدار رایس و قذافی در طرابلس
عادی‌سازی کامل روابط لیبی و آمریکا

نظرهای خوانندگان

Khyli jalebe ke in Terorist dirooz va in marde Jenayatkar ke dastash be khone khyliha as jomle Roshanfekrane Lybiai alode ast Amrika be pishwasash mirewad .Demokras va Azady ra ke Gharb Tabligh mikonad ra niz fahmidim.Saeid Belarus

-- بدون نام ، Sep 6, 2008 در ساعت 11:23 AM

به نظر من مرحوم ریگان تعبیر درستی به کار برده بود ( سگ دیوانه خاورمیانه ) یادم می آید که در زمان جنگ ایران و عراق قذافی تعدادی موشک عاریه ای که از روسیه گرفته بود را به صدام داده بود و دستور داده بود به خاطر مصالح انساندوستانه مقدار مواد منفجره کلاهک موشک را از 1000 کیلو گرم به 500 کیلو گرم تقلیل دهند و صدام هم از این موشکها در جنگ شهر ها استفاده میکرد و انسانهای بی گناه را به خاک و خون می کشید حالا خوانندگان محترم خود قضاوت کنند که آیا اسم بهتری از سگ دیوانه خاور میانه میتوان روی او گذاشت یا خیر؟

-- @yahoo.comb_saeidi ، Sep 6, 2008 در ساعت 11:23 AM

رادیو زمانه:در سال 1986 هواپیماهای آمریکا به خاطر دست‌داشتن لیبی در یک اقدام تروریستی در برلین، طرابلس را بمباران کردند.
تبلیغ مزورانه ی آمریکا تا کی و چقدر؟
آمریکا مبصر صلح است؟جنگ عراق هم لابد سمینار صلح بود؟
قذافی از ابتدا به ظاهر سنگ مخالفت آمریکا به سینه می زد همانند احمدی نژاد خودمان.

-- بدون نام ، Sep 7, 2008 در ساعت 11:23 AM

با توجه به نوع زندگی شخصی قذافی و نوع حکومت او در لیبی و حتی اقداماتی که انجام داده بیوگرافی انسان حقیری را که نه فقط خودش بلکه مردمش را کوچک کرده دیده میشود
لازم به ذکر است که در بمباران کاخ قذافی توسط آمریکا حتی دخترش نیز کشته شد

-- بدون نام ، Sep 7, 2008 در ساعت 11:23 AM