تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دیدار رایس و قذافی در طرابلس

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار با معمر قذافی، رهبر لیبی وارد طرابلس شد.

این سفر تاریخی پس از گذشت بیش از نیم قرن قطع رابطه میان آمریکا و لیبی انجام می‌شود.

رایس پس از سفر ریچارد نیكسون، معاون رییس جمهور آمریكا در سال ۱۹۵۷، نخستین مقام بلند پایه‌آمریكایی است كه به لیبی می‌رود.

قرار است رایس با قذافی در خیمه‌ای دیدار کنند که همه محافظان آن زن هستند. همچنین آقای قذافی ضیافت افطاری به افتخار مهمان آمریکایی‌اش برپا می‌کند.

منابع نزدیک به دولت لیبی اعلام کردند که هواپیمای حامل وزیر امورخارجه آمریکا در فرودگاه نظامی در خارج از پایتخت توقف کرده است.

وزیر امورخارجه آمریکا پیش از ترک لیسبون، پایتخت پرتغال و سفر به لیبی به خبرگزاری رویترز گفت: این لحظه‌ای تاریخی است که پس از حل شدن مشکلات فراوان، به وقوع می‌پیوندد.

روابط دو کشور بر سر بمب‌گذاری‌های تروریستی و سقوط هواپیمای لاکربی به‌طور کامل لغو شد. از همان زمان آمریکا لیبی را در فهرست کشورهای تروریستی قرار داد، اما بعد از آن‌که دولت لیبی دستور نابودی و تخریب تاسیسات هسته‌ای خود را صادر کرد، روابط این کشور با غرب و آمریکا بهبود یافت.

گفته می‌شود قذافی در سال ۲۰۰۳ تصمیم گرفت استفاده از سلاح‌های تخریب جمعی را کنار بگذارد. وی تروریسم را محکوم کرد و به قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۶ در دیسكو لابل برلین و بمب‌گذاری در پرواز ۱۰۳ هواپیمای پان آمریكن بر فراز لاكربی اسكاتلند، غرامت پرداخت کرد.

هرچند رونالد ریگان، رئیس جمهور سابق آمریکا رهبر لیبی را «سگ دیوانه خاورمیانه» نامیده بود، اما سال گذشته قذافی در مصاحبه‌ای با كانال تلویزیونی الجزیره با الفاظی غیر معمول از رایس سخن گفت و وی را «لیزا» خواند، یعنی كسی كه جهان عرب را رهبری می‌كند.

وی گفته بود: من از زن سیاه پوست آفریقایی عزیزم حمایت می‌كنم. من به او افتخار می‌كنم. لیزا، لیزا، لیزا... من بسیار او را دوست دارم. من او را می‌ستایم و به او افتخار می‌كنم، زیرا او یک زن سیاه پوست است كه اصلیتی آفریقایی دارد.

تحلیل‌گران امیدوارند تغییر رفتار لیبی، پیام مثبتی را به ایران و کره شمالی مخابره کند تا بدین ترتیب آن‌ها با دنبال کردن مسیر لیبی بتوانند روابط‌شان را با آمریکا و کشورهای دیگر بهبود بخشند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)