رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۷

دستور صدور پیگرد قضائی محمد نوری‌زاد

قربانعلی دری نجف‌آبادی دادستان کل ایران به دادستان تهران دستور داد که محمد نوری‌زاد نویسنده سابق روزنامه کیهان را به اتهام «توهین به مقام مرجعیت» تحت پیگرد قضائی قرار دهد.

این دستور در واکنش به شکایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از آقای نوری‌زاد صادر شده است.

به گزارش امروز شنبه خبرگزاری‌ها، آقای نجف‌آبادی در دستور خود به سعید مرتضوی آورده است که «دادستانی تهران با بررسی شکایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نسبت به اتخاذ تدابیر قضائی مقتضی تسریع نماید و وفق قانون با عناصر خاطی برخورد کنند.»

محمد نوری‌زاد که سال‌ها ستون‌نویس صفحه ۱۴ روزنامه کیهان بود، در هفته‌های گذشته در وبلاگ خود انتقاد‌های تندی متوجه عملکرد مراجع تقلید در ایران کرده است.

وی از مراجع تقلید به خاطر دخالت‌ها در امور حکومتی و کوتاهی در انجام وظایف دینی‌شان انتقاد کرده و از آنها خواسته است که مسئولیت عواقب دخالت‌هایی که در کارها می‌کنند را بپذیرند.

انتقاد از مراجع تقلید از سوی این نویسنده محافظه‌کار نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد، در حالی صورت می‌گیرد که پرونده عباس پالیزدار که دو ماه پیش از این اتهاماتی متوجه 9 روحانی برجسته جمهوری اسلامی کرده بود، در قوه قضائیه در حال رسیدگی است.

رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند که آقای نوری‌زاد همچون عباس پالیزدار از نزدیکان به دولت محمود احمدی‌نژاد است.

عليرضا ذاكراصفهاني رييس مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري، امروز شنبه در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، این گزارش‌ها را رد و اعلام کرده است: «نوري زاد از نيروهاي دولت و وابسته به دولت نبوده و نيست، بنابراين واكنش وي نيز از مجموعه دولت به شمار نمي‌رود.»

براساس این گزارش، آقای دری‌نجف آبادی در دستور خود به دادستان تهران، همچنین آورده است که «دستگاه قضائی با توهین کنندگان به ساحت مراجع تقلید برخورد خواهد کرد.»

در این دستور، همچنین بر ضرورت «برخورد قاطع با عوامل و عناصری که مبادرت به توهین به ساحت مراجع تقلید می کنند» تاکید شده است.

لینک‌های مرتبط در بالاترین

مواضع محمد نوری‌زاد، سومین اعتراض و انتقاد به عملکرد روحانیون برجسته جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۷ است.

۲۶ فروردین‌ماه امسال، محمدرضا زائری، روحانی‌ای که مدتی سردبیری روزنامه همشهری را بر عهده داشت، در وبلاگش خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی نوشته بود که «به خاطر دروغ‌گویی‌های آنان، مردم ایران به اخبار رادیو‌های خارجی بیشتر از خطبه‌های نماز جمعه و اخبار صدا و سیما اطمینان دارند.»

چند ماه بعد، عباس پالیزدار که گفته می‌شود یکی از نزدیکان به محمود احمدی‌نژاد است، در یک سخنرانی جنجالی در دانشگاه همدان، ۹ تن از مراجع و علمای مذهبی ایران را متهم به فساد اقتصادی کرده بود.

پالیزدار بعدها به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» دستگیر شد و هم‌اکنون به همراه ۱۰ متهم دیگر پرونده در زندان به سر می‌برد.

محمد نوری زاد متولد ۱۳۳۱ شهریار و فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه علم و صنعت است.
وی فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۵۹ به عنوان مجری برنامه‌های جهاد سازندگی و روایت فتح آغاز کرد و در سال ۱۳۶۴ به مستندسازی روی آورد که مجموعه‌های «ما اهل مسجدیم» و «شب‌های رمضان» از آن جمله‌اند.


در همین رابطه:
انتقاد بی‌سابقه نویسنده سابق کیهان از مراجع
شکایت جامعه مدرسین از محمد نوری‌زاد

نظرهای خوانندگان

آقای نوری زاد سابقه بدی در اذهان بخاطر ساخت فیلمها و سریلهای ضعیف دارد و نوع دیدگاه ایشان به مسائل تک بعدی و سطحی است
برای شناخت بیشتر ایشان میتوان به ساخت سریال پر هزینه چهل سرباز اشاره کرد

-- بدون نام ، Sep 7, 2008 در ساعت 11:26 AM

اگر کسی ازخودیها حقیقت را بگوید جایش زندان است.

-- علی ، Sep 7, 2008 در ساعت 11:26 AM