رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۷

هشدار اسد در خصوص حمله به ایران

بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه اعلام کرد که هرگونه حمله اسرائیل به ایران، پیامدهای «فاجعه‌باری» برای جهان به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اسد در گفتگو با شبکه سوم تلویزیون فرانسه گفت: «ما فکر می‌کنیم که اسرائیل سعی می‌کند به ایران، لبنان و یا سوریه حمله کند.»

وی ادامه داد: «هرگونه حمله به یکی از این کشورها از سوی اسرائیل یا هر کشور دیگری، نتایج فاجعه‌باری نه تنها در منطقه، بلکه در کل جهان به بار خواهد آورد.»

بر اساس این گزارش، در ماه‌های اخیر، چندین سیاستمدار اسرائیلی از احتمال حمله نظامی پیشدستانه به ایران برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای سخن گفته بودند.

ایران نیز در پاسخ، تهدید کرده است که با موشک‌های شهاب 3 به حملات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل دست خواهد زد.

ایهود باراک وزیردفاع اسرائیل پیش‌تر گفته بود که اگرچه آمریکا آمادگی صدور مجوز برای حمله به ایران را ندارد اما اسرائیل هیچ گزینه‌ای را در برخورد با این کشور حذف نمی‌کند.

اسرائیل که خود تنها زرادخانه اتمی خاورمیانه را در اختیار دارد، پیش‌تر به تاسیسات هسته‌ای عراق و خاک سوریه حمله کرده است.

تل‌آویو، ایران را اصلی‌ترین دشمن استراتژیک خود می‌داند و از پیشرفت‌های هسته‌ای تهران به شدت نگران است.

برخی تحلیل گران مذاکرات جاری صلح میان سوریه و اسرائیل، که پس از یک توقف هشت ساله با واسطه و میزبانی ترکیه در حال انجام است را، امکانی برای تغییر مناسبات خصمانه دیرپا بین این دو کشور می‌دانند.

فرانسه نیز می‌کوشد تا نقش سوریه در زمینه صلح خاورمیانه را تقویت کند و از این طریق آن را از انزوای سیاسی در رابطه با جهان غرب خارج سازد. در همین ارتباط، نیکلای سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه از امروز چهارشنبه سفری دو روزه به سوریه خواهد داشت.


در همین رابطه:
«آمریکا برای حمله به ایران به اسرائیل کمک نمی‌کند»
اسرائیل: با ایران هسته‌ای آشتی نمی‌کنیم
واکنش اسرائیل به آزمایش موشکی ایران
آغاز مذاکرات اسرائیل و سوریه

نظرهای خوانندگان

سوریه هم مشابه روسیه ویا هر کشور نرمال دیگری بدنبال منافع ملت خودش است واین حرفها که بظاهر بوی حمایت از نظام ایران میدهد نباید ایراندوستان واقعی را گمراه کند واگر اتفاق خاصی بیافتد اینها اولین کشوری خواهند بود که باین نظام پشت خواهد کرد

-- حسن ، Sep 4, 2008 در ساعت 12:38 PM