تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سومین نامه اقتصاددانان به احمدی‌نژاد

گروهی از اقتصاددانان ایران قصد دارند در نامه‌ای محرمانه، نسبت به پیامد‌های تصمیمات اقتصادی دولت نهم، به محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران هشدار دهند.

این برای سومین بار در سه سال گذشته است که اقتصاددانان ایران اقدام به ارسال نامه‌ای به آقای احمدی‌نژاد می‌کنند.

خبرگزاری ایلنا، امروز یکشنبه به نقل از یک اقتصاددان که از طراحان این نامه است، گزارش داد که امضاء کنندگان تصمیم گرفته‌اند برخلاف دو نامه دیگر، نامه سوم را به صورت محرمانه ارسال کنند.

اقتصاددانان اعلام کرده‌اند که رسانه‌ای شدن محتوای نامه‌ها از «تاثیرات» آنها می‌کاهد.

به گفته این منبع خبری ایلنا، که نامش فاش نشده، اقتصاددانان در نامه خود به احمدی‌نژاد هشدار داده‌اند که باید به پیامد‌های جدی اجرای بخش‌‏هایی از طرح تحول اقتصادی «به ویژه بخش مربوط به آزادسازی قیمت‌‌ها و پرداخت نقدی یارانه‌‏ها» توجه بیشتری داشته باشد.

در این نامه همچنین در مورد استفاده «بیش از اندازه از ارز در بودجه، افزایش بی رویه پایه پولی ناشی از فروش ارز حاصل از نفت به بانک مرکزی، افزایش نرخ تورم و کاهش سرمایه‌‏گذاری ثابت در بخش تولید» هشدار داده شده است.

اقتصاددانان پیش‌تر دو نامه‌ دیگر به آقای احمدی‌نژاد فرستاده و نسبت به برخی سیاست‌های اقتصادی دولت وی وعواقب ناشی از آن هشدار داده بودند.

دومین نامه از این دست که در تیرماه سال ۱۳۸۶ منتشر شده به نامه ۵۷ اقتصاددان مشهور است.

سال گذشته ۵۷ اقتصاددان ایرانی در نامه‌ای سرگشاده که در روزنامه‌ها انتشار یافت، از سیاست‌های دولت به خاطر کاهش رشد اقتصادی، افزایش تورم و شکست اهداف آن در توزیع عادلانه تر ثروت، انتقاد کردند و سیاست خارجی دولت را که زمینه‌ساز اعمال تحریم‌های شورای امنیت بر سر برنامه هسته‌ای ایران شده، غیرمؤثر خواندند.

اقتصاددانان در نامه خود درباره آنچه تصمیمات عجولانه و غیرعلمی رئیس جمهور خواندند نیز هشدار دادند و یادآور شدند که اگر وضعیت کنونی ادامه یابد، ایران به سمت یک بحران پیچیده اقتصادی سوق داده می‌شود.

آنان همچنین درسال ۸۵ با با انتشار اولین نامه‎‏ خود، نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد هشدار دادند، اما از سوی دولت متهم به «توطئه و طرفداری از بیگانگان» شدند.

نامه سوم اقتصاددانان در شرایطی تهیه می‌شود که شاخص بهای کالاهای مصرفی در چهارمین کشور تولیدکننده بزرگ نفت جهان، در طول سه سال گذشته شاهد افزایشی مستمر بوده و تزریق بی‌رویه دلارهای نفتی به نظام مالی کشور، همراه تعیین نرخ‌های بهره نا متناسب با میزان تورم، آن را شدت بخشیده است.

آقای احمدی‌نژاد که پیش‌بینی می‌شود در رقابت‌های انتخاباتی سال آینده شرکت خواهد کرد، انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولتش را رد و اعلام کرده است که افزایش نرخ تورم معضلی جهانی است و دولت وی در حال مهار این مسئله است.

بنا به ارزیابی کارشناسان،ایران در حال حاضر مقام پنجم افزایش نرخ تورم در جهان و مقام اول در خاورمیانه را دارد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)