تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برکناری طهماسب مظاهری از بانک مرکزی

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام دولتی ایران که خواسته نامش فاش نشود، گزارش داد که طهماسب مظاهری، رییس کل بانک مرکزی ایران به دنبال افزایش تورم تا مرز ۲۷ درصد در این کشور در سال جاری، از سمت خود برکنار شد.

این مقام دولتی خبر داده که محمود بهمنی، معاون فعلی بانک مرکزی جانشین آقای مظاهری شده است.

در حالی که مقامات دولت ایران هیچ توضیحی در خصوص برکناری آقای مظاهری ارائه نکرده‌اند، این مقام دولتی این خبر را تأیید کرد و گفت که این برکناری امروز رسما اعلام خواهد شد.

طهماسب مظاهری وزیر اسبق اقتصاد و دارایی، سال گذشته به عنوان رییس بانک مرکزی ایران منصوب شد.


در ماه‌های اخیر میان وی و وزارت کار و امور اجتماعی بر سر سیاست‌های اقتصادی به ویژه در مورد میزان بهره و وام بانکی تنش‌هایی به وجود آمده بود.

ده روز پیش از این نیز وزیر کار اعلام کرد که در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد خواستار برکناری خود و رییس بانک مرکزی شده بود.

محمد جهرمی، سیاست انقباضی مظاهری را مانعی برای اجرای طرح خود در مورد بنگاه‏های زودبازده می‏دانست.

رویترز نیز پس از انتشار خبر برکناری مظاهری از سوی خبرگزاری فارس، به نقل از یک مقام رسمی ایران این خبر را تأیید کرده است.

این مقام رسمی که نخواست نامش اعلام شود، به پریسا حافظی خبرنگار رویترز گفت که این خبر به زودی و به طور رسمی اعلام خواهد شد.

طهماسب مظاهری در شهریور ۱۳۸۶ به دنبال استعفای ابراهیم شیبانی از ریاست ‌کل بانک مرکزی، جانشین وی شد.

محمود بهمنی، سومین رییس احتمالی بانک مرکزی در دوران دولت نهم، در حال حاضر دبیر کل بانک مرکزی است.

وی دارای لیسانس اقتصاد گرایش بانکداری، فوق لیسانس مدیریت بانکداری و دکترای مدیریت بازرگانی است.

از کابینه احمدی‌‌نژاد تا کنون داوود دانش جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور، محمد ناظمی اردکانی وزیر تعاون، علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن، محمود فرشیدی وزیرآموزش و پرورش، مرحوم جمال کریمی راد وزیر دادگستری، کاظم وزیری هامانه وزیر نفت، پرویز کاظمی وزیر رفاه و تامین اجتماعی و محمد رحمتی وزیر راه و ترابری خداحافظی کرده‌اند.

فرهاد رهبر رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ابراهیم شیبانی رییس کل بانک مرکزی نیز پیش‌تر تغییر کرده بودند.


در همین رابطه:
وزیر کار خواستار برکناری خود و مظاهری شد
احتمال برکناری مظاهری قوت گرفت
طهماسب مظاهری به ریاست بانک مرکزی منصوب شد

نظرهای خوانندگان

سالها خامنه اي رئيس جمهور ايران بود و سالهاست يعني حدود بيست سال است كه رهبر جمهوري اسلامي ست ولي هيجكاه نتوانسته بود آرا و نظراتش را به اجرا كذارد با آمدن احمدي نزاد خامنه اي توانست مظراتش را اجرائي كند و اين نابساماني نتيجه ي سالها تفكرات ... خامنه اي ست كه فاتحه ي اقتصاد را خوانده است وقتي اقتصاد به حوزه هاي وعظ و منبر كشيده شود مانند ساير كارها بهتر از اين در نخواهد آمد . مظاهري كه آدم مطيعي بوده ... و اكر جه او هم آدم مناسبي در علم اقتصاد نبوده اما رعايت حد اقلها را ميدانست حكومت، متخصص را قبول نميكند زيرا سيستم اقتصاد نوين با سيستم مالي عشيره اي و ملوك الطوايفي جمهوري اسلامي دو جيز متضاد هستند كه بايد يكي بماند
آينده ي اقتصاد ايران با اين وضعيت مبهم تر و بيجيده تر ميشود زيرا تا انتخابات رئيس جمهوري اينها در صدد جبران جند سال كذشته خواهند بود و آدمهاي دست و با گيري مثل مظاهري بايد كنار كذاشته شوند و دانشمندان اقتصادي دانشكاه امام حسين سردمدار اقتصاد كشور ميشوند .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 21, 2008 در ساعت 01:51 PM

باسلام جناب آقای طهماسب مظاهری ضمن عرض وادب به سمت ریاست بانک مرکزی را از صمیم قلب تبریک میگویم ایشائ الله زیر سایه خداوند متعال وبزرگوار موفق باشید
مهندس جعفر گل محمدزاده خیابانی

-- جعفر ، Sep 22, 2008 در ساعت 01:51 PM

آقای فرهاد-فریاد که گفته سیاستهای اجرایی احمدی نژاد همان سیاستهای خامنه ای است که پس از سالها امکان اجرایی شدن پیدا کرده است ظاهرا توجه به این ندارد که طی این سالهای قبل از احمدی نژاد که سیاستهای خامنه ای پیاده نمیشد مگر چه خبر بود که الان چه خبر شده باشد؟ ...

-- احمدی ، Sep 23, 2008 در ساعت 01:51 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)