تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد آمریکا از محدودیت آزادی‌های مذهبی در ایران

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالیانه خود درباره آزادی‌های مذهبی، از ایران به خاطر «رفتار خشن و ظالمانه نسبت به اقلیت‌های مذهبی» انتقاد کرده است.

در گزارش سال ۲۰۰۸ وزارت خارجه آمریکا که در ۸۰۰ صفحه منتشر شده، به وضعیت آزادی‌های مذهبی در ۱۹۸کشور جهان پرداخته شده است.

تهیه‌کننده این گزارش «جان وی هنفورد» از مقام‌های ارشد این وزارت‌خانه است که سابقه تهیه هفت گزارش مشابه را در فعالیت‌های کاری خود دارد.

در این گزارش مفصل که قسمت‌ مربوط به ایران آن، در بخش فارسی زبان وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، آمده است که «آزادی مذهب در ایران رو به وخامت» نهاده و گفتار و کردار حکومت برای «تقریبا تمامی گروه‌های غیر شیعه و بخصوص بهائیان، درویشان، مسیحیان انجیلی و اعضای جامعه یهودی فضای تهدید آمیزی» ایجاد کرده است.

این گزارش می‌افزاید که «حبس، آزار، ارعاب و تبعیض به خاطر اعتقادات مذهبی» از سوی مقامات جمهوری اسلامی ادامه دارد.

گزارش مذکور اعلام کرده که مقامات آمریکا «اعتراض شدید خود را نسبت به رفتار خشن و ظالمانه این حکومت با اقلیت‌های مذهبی، از طریق بیانیه‌های عمومی، حمایت از کوشش‌های سازمان ملل و سازمان‌های غیر دولتی در این رابطه، و اقدامات دیپلماتیک ابراز» می‌کنند.

متن کامل گزارش را بخوانید


در این گزارش همچنین آمده است که حکومت ایران «به حق شهروندان مسلمان در تغییر یا ترک اعتقاد مذهبی‌شان احترام نمی‌گذارد.»

براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، پیروان مذاهبی که در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته نشده‌اند، مانند بهائیان، «از آزادی عمل به فرائض دین خود محروم هستند.»
در این گزارش همچنین از این‌که مقامات جمهوری اسلامی تفسیری از دین ارائه می‌کنند که بر اساس آن حقوق زن و مرد یکسان در نظر گرفته نمی‌شوند، انتقاد شده است.

در بخش دیگری از گزارش آمده که برخورد با زنانی که حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند در سال‌های اخیر شدیدتر شده است.

این گزارش همچنین افزوده که «مسلمانان اهل تسنن و مسیحیان در سطوح محلی، استانی و ملی با تبعیض اجتماعی و مذهبی و همچنین آزار و اذیت مواجه» هستند.

براساس بخش دیگری از این گزارش «از زمان رسیدن احمدی‌نژاد به مقام ریاست جمهوری در اوت ۲۰۰۵، رسانه‌های محافظه‌کار، حملات خود را علیه اقلیت‌های مذهبی غیر مسلمان تشدید کرده‌اند و رهبران سیاسی و مذهبی به انتشار مداوم بیانیات تحریک آمیز دست» می‌زنند.
گزارش مذکور آورده که «بسیاری از یهودیان از ترس انتقام، ارتباط با کشور اسرائیل یا حمایت از آن کشور را محدود کرده‌اند.»

در پایان گزارش تصریح شده به خاطر این‌که ایالات متحده رابطه‌ دیپلماتیک با ایران ندارد «نمی‌تواند محدودیت‌های ایجاد شده توسط دولت بر آزادی مذهبی و دیگر بدفتارهای آن را نسبت به پیروان اقلیت‌های مذهبی مستقیما گوشزد کند.»

بنابراین «دولت ایالات متحده از کشورهایی که با ایران دارای روابط دوجانبه هستند می‌خواهد تا با استفاده از آن روابط، دولت را در رابطه با آزادی مذهبی و حقوق بشر تحت فشار قرار دهند.»

نظرهای خوانندگان

من یکی از اهل سنت ساکن شیراز هستم. پس از مدتها تلاش توانستیم اجازه تاسیس یک مسجد را در شیراز بگیریم و آن را ساختیم . فقط کوچکترین محدودیتی که در این مسجد برای ما قایل شدهاند را برایتان میگویم. اداره اطلاعات به مسوولین مسجد گفته است صدای اذان نباید به بیرون از مسجد برود . تاکید می کنم این کوچکترین محدودیتی است که برای ما قایل شده اند. واقعا آزادی مذهبی در این کشور بیداد می کند. مسولین مسجد باید هر هفته ریز گزارش برنامه های مسجد را با جزییات کامل به اداره اطلاعات تحویل دهند. البته وقتی وضعیت این مسجد را با تخریب مدرسه دینی اهل سنت زابل مقایسه می کنم واقعا احساس میکنم آزادی مذهب کاملا برقرار است و به قول آقای خامنه ای که در نماز جمعه هفته قبل گفتند " الحمدلله بعد از انقلاب آزادی کامل در ایران برقرار است " البته یادم رفت که از ایشان هم به خاطر این آزادی هایشان تشکر کنم.

-- رضا ، Sep 21, 2008 در ساعت 02:18 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)