تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

کنترل تنگه هرمز به سپاه واگذار شد

مشاور عالی آیت‌الله علی خامنه‌ای در امور نیروهای مسلح اعلام کرد که مسئولیت دفاع از خلیج فارس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا امروز سه‌شنبه به نقل از سرلشکر یحیی رحیم صفوی گزارش داد: «مسئولیت دفاع از خلیج فارس به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شده است.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با داشتن نیروهای زمینی، دریایی و هوایی که به موازات نیروهای سه‌گانه ارتش فعالیت می‌کند، نیروی مسلح ایدئولوژیک جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

آقای صفوی همچنین از واگذاری امنیت دریاهای عمان و خزر به نیرو‌های ارتش ایران خبر داد و افزود: «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از سپاه، ارتش و یازده میلیون بسیجی، در آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه تعرضی به‌سر می‌برند.»

رحیم صفوی که پیش‌تر فرمانده کل سپاه پاسداران بوده، در عین حال گفت که «موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قادر به پوشش تمام عرض خلیج فارس هستند و هیچ ناوی نمی‌تواند از آن عبور کند که در تیررس ما نباشد.»

این اظهارات پس از آن ایراد می‌شود که مقامات سپاه بارها تهدید کرده‌اند که در صورت بروز جنگ علیه ایران، اقدام به بستن تنگه هرمز خواهند کرد.
تنگه هرمز، آبراهی است که ۴۰ درصد نفت جهان از آن عبور می‌کند. کنترل این تنگه که در خلیج فارس واقع شده، بر عهده ایران است.

مقامات نظامی آمریکا مستقر در خلیج‌فارس در واکنش به این تهدید‌ها اعلام کرده‌اند که اجازه مسدود کردن تنگه هرمز را به ایران نخواهند داد.

سرلشکر رحیم صفوی همچنین گفته است که نیروهای مسلح ایران با تجهیزات دفاعی خود اعم از توان موشکی، نیروی هوایی، دریایی و موشک‌های زیرسطحی، قادر به کنترل تنگه هرمز هستند.
به گفته وی هم‌اکنون ۲۰۰ هزار نیروی آمریکایی در منطقه مستقر هستند که در صورت وقوع جنگ «در معرض خطر جدی قرار می‌گیرند.»

آقای صفوی همچنین اعلام کرد که با واگذاری امنیت خلیج‌فارس به نیرو‌های سپاه، مقامات نظامی آمریکا به نیرو‌های خود مستقر در این خلیج دستور داده‌اند که به شناور‌های ایرانی نزدیک نشوند.

میان نیرو‌های ایرانی مستقر در خلیج‌فارس با نیرو‌های آمریکایی مامور در این منطقه طی شش ماه گذشته، دو تنش روی داده است.

اولین تنش در ۱۶ دی‌ماه سال گذشته روی داد که بنا به ادعای نیروهای آمریکایی طی آن پنج قایق متعلق به سپاه پاسداران، سه ناوچه آمریکایی را در تنگه هرمز «مورد تهدید نظامی» قرار دادند.

در ۲۴ فروردین ماه امسال نیز نیروی دریایی آمریکا از نزدیک شدن یک قایق کوچک پرسرعت ایرانی در مرکز خلیج فارس به یکی از کشتی‌هایش خبر داد که با شلیک گلوله‌ای از سوی طرف‌های آمریکائی قایق مزبور مسیر خود را تغییر داد.

ایران در واکنش، آن رخداد را اقدامی متداول به منظور شناسایی عنوان کرد، اما مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که شناور مزبور به شیوه‌ای تهاجمی عمل کرده بود.


در همین رابطه:
هشدار ناو آمریکایی به قایق‌های ایرانی
"تهدید ناوچه های آمریکایی توسط شناورهای ایران"

نظرهای خوانندگان

Pas jang hatmi shod!! agar ham gharbiha nakhahand, in emam zamaniha be khater idehaye gharashmishi az noe be khako khoun keshidane donya baraye sari kardane hozoure emame zaman dast be har kari mizanand

-- Nam ، Sep 17, 2008 در ساعت 12:10 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)