تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت «آیت‌الله بروجردی»

عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای از وضعیت جسمانی «آیت الله سید حسین کاظمینی بروجردی» ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی وی و سایر یارانش از زندان شده است.

آقای بروجردی در مهرماه سال ۱۳۸۵با حکم دادگاه ویژه روحانیت پس از چند روز نا‌آرامی میان طرفداران وی و نیرو‌های امنیتی در تهران، بازداشت و روانه زندان شد.

نگرانی‌ها از وضعیت جسمانی آقای بروجردی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر نیاز مبرم وی به پزشک معالج برای درمان برخی نارسائی‌های قلبی، افزایش یافته است.

در بیانیه عفو بین‌الملل که امروز شنبه منشر شده، آمده است که «وضعیت پزشکی و سلامت ایشان به‌شدت بحرانی است.»

آقای بروجردی که بنا بر گزارش‌ها بر اثر «بیماری کلیوی بیش از ۴۰ کیلو از وزن خود» را از دست داده است، به گفته پزشکانش «باید سریعا در خارج از زندان تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد.»

در این بیاینه همچنین آمده است که دادگاه ویژه روحانیت این روحانی را در یکم سپتامبر ۲۰۰۸ به دادگاه احضار و از وی خواسته تا اظهارات دینی و سیاسی‌ خود را تکذیب و از آیت‌الله علی خامنه‌ای درخواست عفو کند.

بنابر اعلام این سازمان «آیت‌الله بروجردی در طول دوره بازداشت همواره مورد شکنجه و بدرفتاری رژیم قرار گرفته است.»

سال گذشته اعلام شده بود که برای آقای بروجردی و ۱۷ تن از یارانش حکم اعدام صادر شده، اما قوه قضائیه گزارش‌ها در این رابطه را رد کرد و بعدها اعلام داشت که وی به ۱۱سال حبس و خلع لباس روحانیت محکوم شده است.

عفو بین‌الملل در گزارش خود همچنین آورده است که از ۷۷ تن از یاران آقای بروجردی که محاکمه شده‌اند، حکم دو تن از آنها به نام‌های علی شهرابی فراهانی و احمد کریمیان در پرده ابهام است و حکم زندان چهارتن دیگر به نام‌های مجید الستی، مهرداد سوری، محمدرضا صادقی و مسعود سماواتیان، از سوی دادسرای ویژه روحانیت در ۳ سپتامبر ۲۰۰۸ تائید و به اجرا درآمده است.

بر اساس این گزارش، مجید الستی به ۴سال حبس در تبعید در زندان زنجان ( ۳۳۰کیلو متری شمال غرب تهران ) محکوم شده است.

مهرداد سوری و محمدرضا سماواتیان به دو سال حبس محکوم شدند و اکنون در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برند.
مسعود سماواتیان نیز به ۵ سال حبس در تبعید در زندان خرم آباد در استان لرستان در غرب ایران محکوم شده است.

عفو بین‌الملل در پایان بیانیه خود افروده است که نگران «آزار و اذیت آیت‌الله بروجردی به‌دلیل عقاید مذهبی‌اش» و «نداشتن امکانات رفاهی و پزشکی» است.

پیش‌تر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز در خرداد ماه امسال با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که محمد کاظمینی بروجردی که در زندان‌ به سر می‌برد، نیاز فوری به معالجات تخصصی برای درمان بیماری‌اش دارد.

در اطلاعیه این کمپین به نقل از خانواده آقای بروجردی آمده بود:‌ «وضعیت سلامتی ایشان در طول دوره زندان به شدت وخیم شده است.»

نظرهای خوانندگان

Ma iranihaye azadikha do rah darim:
1) az in jenab havadari konim, ba inke be har hal akhond hast o masouliate in enghelab o vaze hokoumati ra bar doush darad
2) Az ishan defa konim
Be khater in ke opposition nadarim
Dar netijeh shayad bad nabashad ke az in akhoundhaye azadikhah hemayat kard, ba in risk ke akhound akhound ast o har lahzeh rozeha avaz mishavad

-- Nam ، Sep 13, 2008 در ساعت 02:32 PM

عفو بین الملل به این آقا حکم آیت اللهی داده یا شما؟

-- بختیاری ، Sep 13, 2008 در ساعت 02:32 PM

به حضرت آیت الله خامنه ای کی حکم آیت اللهی داده؟ شما نبودی آقای بختیاری؟ ببخشید ولی جلوگیری از مراقبت پزشکی در حبس حتی اگر در مورد ... آقای خامنه ای هم باشد آزاردهنده و غیر انسانی است. حالا شما بیا گیر بده به مدرک آیت اللهی ایشان!

-- رضا ، Sep 14, 2008 در ساعت 02:32 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)