رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ مرداد ۱۳۸۸

زمانه، وارد سومین سال فعالیت خود شد

رادیو زمانه امروز ۴ اوت برابر با سالگرد مشروطه سومین سال فعالیت خود را آغاز می‌کند.

زمانه در ۴ اوت ۲۰۰۶ (۱۳ مرداد ۸۵) پس از یک دوره کارگاهی بحث و بررسی در باره اصول کاری در این رادیوی مدرن با یک لپ‌تاپ و نرم‌افزار پخش، کار پخش آزمایشی خود را از طریق اینترنت شروع کرد.


زمانه از چهارم اوت وارد سومین سال فعالیت خود شد

رادیو زمانه که از پشتیبانی پارلمان هلند برخوردار است از همان آغاز به صورت دورسانه‌ای به فعالیت پرداخت و تجربه تازه‌ای در ساخت رادیو و مدیریت وبسایت خبری، گزارشی و تحلیلی ارائه کرده‌است.

در طول یک سال گذشته ماهانه به طور میانگین بین ۴ تا ۵ میلیون صفحه در زمانه خوانده شده و شنوندگان بجز گوش کردن ۲۴ ساعته از طریق کانال ماهواره‌ای زمانه، همواره می‌توانند بسته‌های صدا را که در سایت مرتباً به روز می‌شود دریافت و گوش کنند.

روش زمانه مبتنی بر اعتدال خبری و در عین حال دفاع صریح از حقوق انسانی افراد و گروه‌های جامعه مدنی بدون توجه به وابستگی‌های قومی و مذهی و سیاسی آنها بوده‌است.

این ویژگی کمیته تعیین مصادیق را که بر دسترسی شهروندان ایرانی به سایت‌ها نظارت می‌کند برانگیخت تا دامنه اصلی این سایت را در سپتامبر ۲۰۰۷ برای دومین بار فیلتر کند. سه دامنه بعدی هم در طول ماه‌های پس از آن با فیلترینگ روبه‌رو شده‌اند و هنوز بخش‌های مختلف سایت در ایران با مشکل فیلترینگ روبه‌روست اما حجم مراجعه‌کنندگان از ایران کاهش چشمگیری نداشته‌است.

رادیو زمانه بر اساس جلب مشارکت مخاطبان خود برنامه تهیه می‌کند و در سال گذشته حجم مشارکت افراد از گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی افزایش پیدا کرده و زمانه توانسته‌است مشارکت‌کنندگان بیشتری را از گروه‌هایی که به رسانه فراگیر دسترسی ندارند، به همکاری جلب کند.

تنها در طول شش ماهه اول سال ۲۰۰۸ بیش از ۱۸۰ نفر در زمانه نوشته‌اند و برنامه تولید کرده‌اند و بیش از ۵۰۰ مصاحبه در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل زنان و حقوق اجتماعی و مسائل روز سیاسی و فرهنگی انجام شده که متن بیشتر آنها در سایت زمانه انتشار یافته‌است.

سایت زمانه ماهانه بین ۶۰۰ تا ۷۵۰ مطلب خبری و غیرخبری منتشر می‌کند.

مخاطب اصلی زمانه جوانان و افراد تحصیلکرده شهرنشین است که بر اساس نظرسنجی‌های سال ۲۰۰۷ بیش از ۶۵ درصد مخاطبان را تشکیل می‌دهند.

رادیو-وب سایت زمانه که اکنون به صورت چندرسانه‌ای به تولید برنامه می‌پردازد، در فروردین ماه گذشته از سوی داوران سایت هفت سنگ که برترین‌های رسانه‌ای سال را انتخاب می‌کند به عنوان بهترین وب‌سایت فارسی با امکانات چندرسانه‌ای برگزیده شد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
درباره زمانه
متن سياست رسانه‌ای زمانه (نسخه پی‌دی‌اف - انگليسی)
مانیفست زمانه
برترین سایت‌های فارسی سال ۸۶
آزمایش می‌کنیم: یک، دو، سه

نظرهای خوانندگان

4th August 2008

I congratulate the third year of founding
www.radiozamaneh.org for the responsible clerks of radiozamaneh ; I hope a good future for radiozamaneh

sawamin saal bonyaad gozari radiozamaneh ra bah karmand haa gerami on khoosh baash mi goyam, baa on kah man chand maahi ast baa in taar-nama yaa shabahahah aashana gardidah am

-- Kudos Talash ، Aug 4, 2008 در ساعت 03:21 PM

تبریک میگم ارزو موفقیت برای کلیه همکاران شما رادارم واقعا در این 3 سال روشنگری و اطلاع رسانی مناسب ،مطالب و مقالات عالی و...سرلوحه کارتان بوده و هست دستتان درد نکند پیروز و سر بلند باشید که به سر بلندی ایران فکر می کنید

-- بهزاد مانی ، Aug 4, 2008 در ساعت 03:21 PM

باور نمی کنم! یعنی ما سه ساله شدیم. یا به قول بابای خدا بیامرزم. دو سالمون تموم شد، رفتیم تو سه سال.
نه خسته بچه ها

-- اردوان روزبه ، Aug 4, 2008 در ساعت 03:21 PM

به نظرمن زمانه راهی جدید در رسانه های پارسی زبان گشود. امیدورارم پایدار بماند...

-- نیما ، Aug 4, 2008 در ساعت 03:21 PM

زمانه تولدت مبارک امیدوارم هر روز پر بارتر از دیروز برنامه هایت را ارائه دهی و همچنین به دست اندر کاران زمانه مدیریت خوبشان را تبریک میگویم .
خسته نباشید

-- فرهاد- فریاد ، Aug 4, 2008 در ساعت 03:21 PM

با اینکه درسال قبل ودر مجموع فقط تعدادی قلیل از نظرات این ناشناس علاقمند به جایگاه رسانه ای شما منعکس نشد با ارزوی اینکه هر روز هم وطنان بیشتری در داخل ایران روی نام ارتباطی شما کلیک کنند برای زحماتتا ن و انشالله خلوص نیتتان در کمک به فکرانداختن بازدید کنندگان خود از خالق شاهد ومقتدر اجر و پاداش می طلبم.

-- بدون نام ، Aug 4, 2008 در ساعت 03:21 PM

سومین سال فعالیت رسانه زمانه رو صمیمانه به همه دست اندرکاران تبریک میگم
امیدوارم که همچون گذشته در فعالیت رسانه ای خودتون موفق باشید.
در مورد فیلترینگ این نکته جالب به نظر میرسه که حتی سایتهای خبری مرتبط با نظام که از داخل فعالیت می کنند و تنها "اندکی" با سیاستهای رسمی در تعارض هستند هم فیلتر می شوند چه برسد به زمانه که احتمالا چون دیگر رسانه های خارج از کشور متهم به "براندازی" ست و
در این میان دهها سایت پورنو و ارائه دهنده فیلم های " مستهجن " که پس از گذشت ماهها، گویی کمیته تعیین مصادیق حتی اسمی هم از آنها نشنیده است. گویی در این عرصه هم پای منفعت مالی شرکتهای ارائه دهنده ADSL و حجم دانلود در میان است !

-- امین کیا ، Aug 4, 2008 در ساعت 03:21 PM

تولدت مبارک
صد سال به این سال ها

-- حسام ، Aug 4, 2008 در ساعت 03:21 PM

تولدمون مبارك !

-- فواد صميمي ، Aug 4, 2008 در ساعت 03:21 PM

با همه ی سانسور ها، با همه ی حذف ها، با همه ی رنج هایی که به ما دادید و خود هم بردید، و البته با همه ی تنگناهایی که خودتان هم داشتید و منکر آن نیستم دستتان درد نکناد! سپاستان می گذارم و امیدوارم با همکاری و خوشفکری و مدرنیت شما و همگان ما هر چه زودتر نیازی و دلیلی به بودن شما نباشدمان که ما ایرانی آزاد و آباد و مدرن و دموکرات داشته باشیم. نوروزتان و تولدتان فرخنده باد. من از گوشه ی تهران ناامن و مضطرب و عصبی و اعدامی و زندانی مغضوب و بغض کرده! من پروانه، پروانه ای با پیری زودرس اسلامی. ویروس اسلام، ویروسی مرگاور، ویروسی کشنده و میران و ضد زندگی! اسلام! اسلامی که بوی مرگ می دهد! اسلامی که در هر جای سرزمینش بوی عفن مردار و اعدام و سنگسار و زندان و سربریدن و پابریدن و چشم درآوردن و تجاوز و زورگیری و اعتیاد می آید. صدای مرگ، بوی مرگ ، رنگ مرگ، احساس مرگ، لمس مرگ آری همه چیز در ایران از جنس مرگ است و تابوت های رونده ی وزارت مفاسد ارشاد، که به حق گشتاپویش می نامند ولی صد رحمت به گشتاپو، تابوتهای گشت ارشاد تابوتهای تجاوز به نوامیس مردم و تحقیر آنان است و مرگ و مرگ و مرگ و خوشبختانه اصلاحطلبان هم مردند و این تنها غنیمت سی سال جنگ مرگ و زندگی ست! آری دیگر کسی از اینان نیست که بانگ زندگی بدهد و غنیمتی ست. آری به قول فریدون مشیری شاعر مردمی این مرگ: غنیمتی ست که فردا بهشت خواهد شد!
پروانه دانشجو از دارلتجاوز تهران

-- پروانه دانشجو از تهران ، Aug 4, 2008 در ساعت 03:21 PM

tavalode radio zamaaneh mobaarak.
dorood bar dastandar karaanash.
khasteh nabaashid.
pirooz baashid
bargharaar baashid

-- farshid ، Aug 5, 2008 در ساعت 03:21 PM

زمانه شوق مراجعه خبري به اينترنت را بيشتر كرده، اميدوارم اين روند تداوم داشته باشد. جلب مشاركت مخاطبان، اگر به معناي فروگذاشتن كيفيت خبر و مطالب باشد، كمكي به مخاطبان عام نخواهد كرد. اگر اين مشاركت در جهت، فيلترينگ شدن آگاهي و يك‌طرفگي نگاه رشد كند به سركوب رسانه‌اي منجر خواهد شد. جلب مشاركت به شرطي كه همواره چشمي به استاندارد خبر و مطالب داشته باشد، عالي است. چنين باد

-- فرنام كيان‌زاد ، Aug 5, 2008 در ساعت 03:21 PM

سالگردتان فرخنده باد.به نظر مندر چند زمينه افت داشته ايد.وبلاگ زمانه را دريابيد.ارتباط با مخاطب را در يابيد.روند متني شدن را متوقف كنيد.نامتان"راديو" زمانه است.چند نفر از برنامه سازان خوب زمانه ديگر نيستند از جمله مريم اقدمي رضا دانشور و مطالب نيكفر و كلانتري هم كم شده است.در عوض مصاحبه هاي بسيار ضعيف نيك آهنگ كوثر نوشته هاي ضعيف تر حسين علوي را افزايش داده ايد.

-- سعيد ب ، Aug 5, 2009 در ساعت 03:21 PM