تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد کم‌سابقه هاشمی از اقدامات اقتصادی دولت

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اظهاراتی کم‌سابقه با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری ایران گفت که در سه سال گذشته با دولت نهم «مدارا» شده است.

آقای هاشمی که به خراسان رضوی سفر کرده، در جمع فعالان اقتصادی این استان با اعتراض به کم‌کاری دولت نهم در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: «با تغییر دولت و شروع به کار آن معلوم بود که آنها در این مسیر حرکت نمی کنند و ما هم در این سه ساله با دولت مدارا کردیم.»

اظهارات آقای هاشمی در حالی بیان می‌شود که دولت نهم همواه اعلام کرده که در مسیر برنامه ۲۰ ساله جمهوری اسلامی و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی که ناظر بر واگذاری نهاد‌های دولتی به بخش خصوصی است، حرکت کرده است.

با این حال آقای هاشمی گفته است که دولت نهم هم‌اکنون به کارفرمایی بزرگ تبدیل شده و با ورود به حوزه‌هایی که اجازه آن را نداشته باعث بروز مشکلاتی برای کشور شده است.

آقای هاشمی به این حوزه‌ها هیچ اشاره‌ای نکرد اما افزود که دولت‌ طبق برنامه پنج ساله باید بسیاری از فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کرد.

به گفته رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام، بسیاری از فعالیت‌های دولتی که قرار بود طبق برنامه واگذار شوند هم‌اکنون در اختیار دولت است.

هاشمی رفسنجانی از گزارش‌های دولتی که اقدامات خود را جلوتر از برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی می‌دانند انتقاد کرد و گفت: «آنها هرگونه که می‌خواهند گزارش می‌دهند و می‌گویند که از برنامه‌های توسعه جلو هستیم.»

وی در عین حال اعلام کرده که در اجرای طرح پرداخت نقدی یارانه‌ها باید «مراقب حذف بی‌برنامه یارانه‌ها باشیم.»

دولت محمود احمدی‌نژاد از هفته‌های گذشته طرحی را آغاز کرده که براساس آن قرار است یارانه‌های دولتی قطع و به صورت مستقیم به خانوار‌ها پرداخت شود.

برخی از اقتصاددانان و سیاست‌مداران از این طرح استقبال کرده‌اند اما گفته‌اند که در اجرای آن باید کارشناسانه و دقیق عمل کرد.

محمود احمدی‌نژاد که در سال ۱۳۸۴ با وعده تقسیم پول نفت و اجرای عدالت در ایران به قدرت رسید، در ماه‌های اخیر هم‌زمان با رشد فزاینده قیمت‌ها، با انتقاد‌های فراوانی مواجهه شده است.

رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرده که قصد دارد با طرحی که برای تحول اقتصادی ایران در نظر دارد بخشی از مشکلات اقتصادی مردم این کشور را حل و فصل کند.

نظرهای خوانندگان

Ajab!!!!!
Az key tá hála enteqásdhá ye áqá ye Rafsanjáni jeddi shodeand??
Delemán rá bá hamin harfhá xosh konim, sháyad vaz' e Irán behtar shod.

-- shoor ، Aug 12, 2008 در ساعت 02:54 PM

دولتها می آیند و میروند بیچاره مردم و بدبخت ایران که نفت بشکه ای 130 دلار آن برای مردم فریبی صرف بازارگرمی های دولت میشوند و فرصتهای طلایی سرمایه گذاری به باد میروند.
به این میگویند مدیریت استراتژیک

-- علی ، Aug 13, 2008 در ساعت 02:54 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)