تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بازتاب جهانی بازداشت رادوان كارادزيچ

بازداشت رادوان كارادزيچ رئيس تشكيلات سياسی صرب‌های بوسنی در دوران جنگ‌های بوسنی و يكی از دو متهم اصلی جنايات جنگی در بالكان، بازتاب‌های گسترده‌ای در جهان به همراه داشته است.

کارادزیچ که روز گذشته در حومه شهر بلگراد پايتخت صربستان توسط ماموران اطلاعات و امنيت اين كشور دستگير شد، به همراه رادكو ملاديچ فرمانده نظامی صرب‌ها در دوران جنگ‌های بالكان در دهه نود ميلادی دو متهم اصلی دادگاه لاهه محسوب می‌شوند.

اين دو از ۱۳ سال پيش يعنی پس از جنگ‌های بوسنی فراري بوده‌اند.

كارادزيچ به‌ويژه در مورد قتل عام ۸ هزار جوان و مرد مسلمان بوسنيايی در ژوييه سال ‪۱۹۹۵‬ در شهر سربرنيتسا در بوسنی تحت تعقيب بود.

آن‌طور که رسانه‌های جهان اعلام کرده‌اند وی شب گذشته حدودساعت ۱۹ در حالی كه سوار بر يك اتوبوس در مسير شهرك باتانيتسا در ۱۵ كيلومتری شمال بلگراد در حركت بود، توسط مأموران ويژه پليس بلگراد كه از قبل وی را تحت نظر داشتند بازداشت شده است.

گزارش تصویری تلویزیون‌های جهان از چهره جدید کارادزیچ به هنگام دستگیر شدن وی را با ریشی انبوه همچون صدام حسین نشان می‌دهد که کاملاً با چهره ۱۳ سال وی تفاوت دارد.

گفته می‌شود كارادزيچ قبل از بازداشت با يك نام جعلی در بلگراد كار می‌كرده است.

وی از دستياران اسلوبودان ميلوشويچ رئيس‌جمهور سابق يوگسلاوی و بانی کشتار ۲۶۰ هزار نفر و آوارگی يک ميليون و ۸۰۰ هزار نفر از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۳ در جنگ‌های بوسنی و ديگر مناطق منطقه بالکان بوده است.

خبر دستگیری این رهبر سابق صرب بازتاب‌های فراوانی در جهان داشته است.

ياپ دو هوپ شفر، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) امروز سه‌شنبه ضمن استقبال از خبر دستگيری رادوان کارادزيچ، از مقامات صربستان برای همکاری با دادگاه جنايت جنگی سازمان ملل متحد در اجرای اين اقدام مهم تقدير کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان از بروکسل، شفر در بيانيه‌ای اعلام کرد که انتظار دارد کارادزيچ به زودی برای محاکمه در دادگاه کيفری بين‌المللی يوگسلاوي سابق به لاهه مسترد شود.

مردم بوسنی و هرزگوين نیز پس از انتشار خبر بازداشت رادوان کارادزيچ، در خيابان‌های سارايوو به جشن و پايکوبی پرداختند.

يونان هم ضمن استقبال از بازداشت کارادزيچ، اعلام کرد: «صربستان اکنون می‌تواند با خوشبينی به آينده و دورنمای اروپايی‌اش بنگرد و يونان نيز به حمايت قاطعانه‌اش از صربستان ادامه می‌دهد.»

وزير امورخارجه هلند نیز مقامات صربستان را به همكاری كامل با دادگاه بين‌المللی كيفری برای يوگسلاوی سابق فراخواند.

ماكسيم فرهاخن در يك نشست خبری گفت كه بازداشت كارادزيچ در بلگراد بيانگر اين موضوع است كه صربستان نيز بر مبارزه با جنايتكاران جنگی تأكيد دارد.

بلژيک دیگر کشور اروپایی است که امروز از دستگيری رهبر سابق صرب‌های بوسنی ابراز خرسندی کرده و از بلگراد خواست تا به تلاش‌های خود برای بازداشت رادکو ملاديچ فرمانده نظامی سابق صرب‌های بوسنی ادامه دهد.

نیکلای سارکوزی، رئيس‌جمهور فرانسه و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپایی نیز از دستگيری این رهبر سابق صرب‌ها ابراز خرسندی كرد.

كاخ اليزه امروز با صدور اطلاعيه‌ای اعلام كرد: «اين دستگيری كه مدت‌های زيادی در انتظار آن بوديم به وضوح از اراده دولت جديد بلگراد برای نزديكی به اتحاديه اروپا، كمك به صلح و ثبات منطقه بالكان خبر می‌دهد.»

پیشتر آمریکا هم با تبريک به دولت صربستان به خاطر بازداشت کارادزيچ ، آن را هديه‌ای به قربانيان اين جنايات دانسته بود.

نظرهای خوانندگان

واقعا دويست‌وشصت‌ هزار نفر را طي يك سال قتل عام كردند، و اروپا به روي خود نياورد تا آمريكا وارد ميدان شود؟

-- جاماسب ، Jul 23, 2008 در ساعت 05:33 PM

دولت جمهوری اسلامی با ابراز ناخرسندی از حکم عمرالبشیر باحتمال قوی دستگیری کارادزیچ را محکوم خواهد نمود

-- حسن ، Jul 23, 2008 در ساعت 05:33 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)