تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

وزیر نفت: بدون توتال ادامه می‌دهیم

غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران گفت که این کشور بدون توجه به تصمیم شرکت فرانسوی توتال، به توسعه میدان گازی پارس جنوبی ادامه خواهد داد.

توتال از سرمیاه گذاری در توسعه میدان گازی پارس جنوبی صرف نظر کرده است.

این اقدام شرکت توتال پس آن صورت گرفت که شرکت بریتانیایی هلندی شل و رپسول اسپانیا نیز تصمیم‌های مشابهی اتخاذ کردند.

به گزارش امروز شنبه روزنامه‌های ایران، غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران در واکنش به این تصمیم گفت: «ما میدان گازی پارس جنوبی را با آن‌ها یا بدون آن‌ها توسعه خواهیم داد.»

آقای نوذری افزود: «اعلام کرده‌ایم هر کس علاقه‌مند است برای سرمایه گذاری به ایران بیاید و اگر علاقه‌مند نیست، هیچ اصراری نداریم و خودمان می‌توانیم طرح‌های خودمان را اجرا کنیم.»

توتال سالیان درازی است که در مورد بهره‌برداری از بلوک یازدهم میدان گازی پارس جنوبی که در آن ساخت تاسیساتی برای تولید گاز طبیعی مایع و صدور این گاز نیز پیش‌بینی شده است با ایران مذاکره می‌کند.

با کنار کشیدن شرکت نفتی توتال از طرح ده میلیارد دلاری توسعه میدان گازی پارس جنوبی، پیش‌بینی می‌شود ایران با انزوای بیشتری روبرو شود.

غرب و به‌خصوص آمریکا فشار خود را بر تهران برای توقف برنامه غنی‌سازی‌اش بیشتر کرده است.

از سوی دیگر آمریکا و اسرائیل هم در روزهای اخیر تهدیدهای خود را علیه ایران افزایش داده‌اند.

البته شرکت توتال هم اعلام کرده است که قصد قطع کامل روابطش را با ایران ندارد و به صادرات روزانه پانزده هزار بشکه در روز هیدروکربن از مراکزش در ایران ادامه خواهد داد، اما آمریکا به شرکت‌های نفتی بزرگ جهان از جمله توتال فرانسه و رپسول اسپانیا و شل هلند فشار زیادی برای قطع روابط با ایران وارد می‌کند.

اعلام توتال درحالی صورت گرفت که بنا برگزارش‌ها ایران موشک‌های دوربرد بیشتری را در دومین دور رزمایش خود به صورت آزمایشی پرتاب کرده است.

هدف ایران از این رزمایش اعلام این مطلب است که این کشور در صورتی که از سوی آمریکا یا اسرائیل مورد حمله قرار بگیرد قادر است از خود دفاع کند.

با این حال توتال و دو شرکت دیگر نفتی غرب از این‌که امکان همکاری‌های آینده در ایران را به‌طور کامل رد کنند امتناع ورزیده‌ و اعلام کرده‌اند که به‌رغم خروج آن‌ها از پروژه‌های گاز مایع طبیعی ایران، این کشور هنوز یکی از شرکای مهم بالقوه آن‌ها در آینده محسوب می‌شود.

در همین رابطه
ضرب‌الاجل ایران برای کرسنت و توتال

توقف سرمایه‌گذاری جدید توتال در ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)