تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

توقف سرمایه‌گذاری جدید توتال در ایران

شرکت انرژی توتال فرانسه،‌ سرمایه‌گذاری جدید در ایران را از نظر سیاسی خطرناک دانست.

به گزارش روزنامه ان.آر.سی هلند، شرکت توتال به احتمال بسیار زیاد از شرکت در دو پروژه بزرگ مربوط به توسعه میدان‌های نفت و گاز پارس جنوبی در خلیج فارس صرف نظر خواهد کرد. توتال در مورد انجام این پروژه‌ها با ایران در حال مذاکره بوده‌است.

بنا بر این گزارش، کریستوفر دومارژری، رئیس توتال به روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گفته‌است: «سرمایه‌گذاری جدید در ایران ریسک سیاسی بزرگی دارد. اگر به سرمایه‌گذاری در ایران ادامه بدهیم مردم فکر می‌کنند توتال برای پول هر کاری می‌کند.»

دومارژی در اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران گفت: «عجبا. دو کشور بزرگ نفتی، ایران و عراق، را از سیستم خارج می‌کنند و بعد می‌گویند: نفت دارد تمام می‌شود.»

ماه مه امسال، شرکت‌های شل بریتانایی-هلندی و رپسول اسپانیا نیز خود را از پروژه پارس جنوبی کنار کشیدند.
شرکت‌هایی که با ایران همکاری اقتصادی داشته‌باشند مورد تحریم دولت آمریکا هستند. ایالات متحده می‌کوشد از این طریق ایران را مجبور به توقف برنامه هسته‌ای‌اش کند.

با این حال شرکت گازپروم روسیه و سینوپک چین با اشتیاق زیاد به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران هستند.

شرکت انرژی ای.جی.ال سوئیس نیز در ماه مارس قرارداد بزرگی در بخش گاز ایران امضا کرد. ایالات متحده این قرارداد را «در تضاد با تحریم‌های سازمان ملل» نامید ولی سوئیس معتقد است که این قرارداد قانونی را نقض نمی‌کند.

تأثیرات انصراف توتال
به گفته تحلیلگران اقتصادی غربی، کنار کشیدن شرکت توتال از پروژه‌های پارس جنوبی «ضربه بزرگی برای بخش انرژی ایران خواهد بود.»

این در حالی است که به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی ایران (شانا) علی وکیلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیش از این در مورد احتمال صرف نظر کردن شرکت‌های شل و توتال از شرکت در این پروژه گفته‌بود: «شرکت‌های بسیاری برای جایگزینی شرکت‌های شل و توتال وجود دارند، حتی اگر شرکت‌های خارجی نیز در اجرای پروژه‌های پارس جنوبی حضور نداشته باشند، نگرانی برای توسعه پروژه‌های پارس جنوبی وجود ندارد.»

غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران نیز این هفته در مراسم کلنگ‌زنی پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی در مورد نهایی شدن انتخاب پیمانکار فاز‌های ۱۹ تا ۲۱ پارس جنوبی گفته‌بود: پیمانکار این فازها تا شهریورماه تعیین می‌شوند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)