تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«قطع ارتباط ایران با بانک‌های اروپایی»

روزنامه آکشام چاپ ترکیه به نقل از یکی از معاونان وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که جمهوری‌اسلامی به‌دستور محمود احمدی‌نژاد ارتباط خود را با بانک‌های اروپایی قطع کرده است.

این روزنامه در شماره امروز (چهارشنبه) خود در گزارشی نوشت که دولت ایران به علت نگرانی از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا و احتمال توقیف ۳۵ میلیارد دلار دارایی این کشور در بانک‌های اروپایی تصمیم گرفته است که سپرده‌های خود را از بانک‌های اروپا خارج کند.

ایران به خاطر ادامه برنامه هسته‌ای با تهدیدهای مداوم کشورهای غربی درباره احتمال تشدید تحریم‌ها مواجه است.

آکشام نوشت که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری ایران به مقامات مسئول دستور انتقال سپرده‌های ایران از بانک‌های بزرگ اروپا و انتقال آن به بانک مرکزی را داده است.

محسن طلایی از معاونان وزیر امور خارجه ایران با تایید این خبر گفت که کشورش از این پس ارتباط خود را با بانک‌های بزرگ اروپا قطع و با بانک‌های کوچک کار خواهد کرد.

وی گفت که ایران ارتباط خود را با بانک اچ‌اس‌بی‌سی که ۶۰ درصد از مبادلات پولی ایران را در اروپا عهده‌دار بود قطع کرده است.

به گفته وی بخشی از دارایی‌های ارزی ایران به طلا و سهام تبدیل خواهد شد و بخشی از آن نیز به بانک‌های کشورهای آسیایی انتقال خواهد یافت.

وی هدف این اقدام را تضمین امنیت ذخائر ارزی ایران اعلام کرد.

آمریکا اتحادیه اروپا را برای محدود کردن داد و ستد با ایران تحت فشار قرارداده است و با حمایت بریتانیا سرگرم اعمال فشار بر سازمان ملل است تا علیه بانک‌های ایرانی تحریم‌های شدیدتری را اتخاذ کند.

مقامات اتحادیه اروپا سرگرم بررسی فعالیت بانک ملی ایران در کل کشورهای عضو این اتحادیه هستند و ممکن است فعالیت این بانک را در این کشورها ممنوع کنند.


در همین رابطه:
تدابیر تازه در قبال تحریم بانک‌های ایرانی
بانک انگلیسی به کارکنان شرکت‌های ایرانی خدمات نمی‌دهد
احتمال تحریم بانک ملی از سوی اروپا
هشدار آمریکا به بانک‌های مرتبط با ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)