تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نادر ابراهیمی در گذشت

نادر ابراهيمی نویسنده مشهور ایرانی و خالق آثاری چون «آتش بدون دود» و «بار دیگر شهری که دوست داشتم» پس از چند سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری، امروز پنج‌شنبه ۱۶ خرداد در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

زندگی و آثار نادر ابراهیمی در وب‌سایت شخصی او

به گزارش خبرنگار زمانه آقای ابراهیمی كه سال‌ها از وجود تومور در سر رنج می‌برد، ساعت ۱۵:۱۵ بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه درگذشت.

Download it Here!

خانواده آقای ابراهیمی در مورد علت درگذشت و روند بیماری این نویسنده توانای ایرانی، به زمانه گفتند: «هشت سال پیش متوجه شدیم که ایشان تومور مغزی دارند و از بعد از عید وارد سال نهم شدیم. تقریباً از فروردین‌ماه ایشان دچار تب شد و ناراحتی‌های مختلف پیدا کرده‌اند و با ام.آر.آی آخری که به سختی توانستیم بگیریم معلوم شد، تومور فعال بوده‌است.»


نادر ابراهیمی(۱۳۱۵-۱۳۸۷) در هفتاد سالگی/ عکس از معصومه ناصری

بر اساس این گفتگو، آقای ابراهیمی با وجود آنکه تقریباً در ۷-۸ ماه گذشته بستری بود اما در عرض این مدت بهبودی نسبی داشت، به نحوی که راه می‌رفت و صحبت می‌کرد. ولی آرام‌آرام از سال پیش همه چیز عقب‌گرد کرد و از دو ماه پیش دیگر نتوانست زندگی را به شکل عادی ادامه بدهند.

این موضوع در نهايت منجر به فوت نادر ابراهيمی شده‌است.

مراسم تشييع پيكر اين هنرمند طبق اعلام خانواده‌اش بعد از تعطيلات انجام خواهد شد و زمان دقيق آن هنوز اعلام نشده است.

نادر ابراهيمی متولد ۱۴ فروردين‌ماه سال ۱۳۱۵ در تهران بود. او نوشتن را از ۱۶ سالگی آغاز کرد و دیپلم ادبی خود را از دبیرستان دارالفنون گرفت و پس از آن در رشته زبان انگلیسی به مدرک لیسانس رسید.

نادر ابراهیمی به خاطر فعالیت‌های سیاسی مدتی را نیز در زندان گذراند. تأسیس نخستین مؤسسه غیرانتفاعی ـ غیردولتی ایران‌شناسی نیز از فعالیت‌های او بود که این مؤسسه با فرارسیدن انقلاب و جنگ، تعطیل شد.

آقای ابراهيمی چنان كه خود گفته‌است: «از كمك كارگری تعميرگاه سيار در تركمن صحرا و كارگری ساده چاپخانه به مسئوليت يك مؤسسه بزرگ رسيد.»

از آثار اين نويسنده‌ به «آتش بدون دود»، «خانه‌ای برای شب»، «آرش در قلمرو ترديد (يا: پاسخ‌ناپذير)»، «هزارپای سياه و قصه‌های صحرا»، «افسانه باران»، «در سرزمين كوچك من» (منتخب آثار)، «تضادهای درونی»، «انسان، جنايت، احتمال»، «مكان‌های عمومی»، «در حد توانستن» (شعرگونه)، «غزل‌داستان‌های سال بد»، «ابوالمشاغل» (زندگی‌نامه) و «فردا مشكل امروز نيست»، «يك عاشقانه آرام» و چهل نامه کوتاه به همسرم[+]» می‌توان اشاره كرد.

آثار آقای ابراهیمی همچنین پرفروش‌ترین آثار نمایشگاه کتاب سال ۸۷ بود و فروش بيش از ۶ هزار جلد از كتاب‌های وی به‌همراه فروش ۶۰ دوره كامل از كارهايش، باعث شد لقب پرفروش‌ترين نويسنده نمايشگاه كتاب به نادر ابراهيمي تعلق بگيرد.


در همین رابطه:
سایت شخصی نادر ابراهیمی
نادر ابراهیمی در ویکی پدیا
نادر ابراهیمی در گودریدز
خبرهای درگذشت نادر ابراهیمی در بالاترین
ویژه‌نامه نادر ابراهیمی در هفت‌سنگ
نادر خسته است
از این روزهای نادر

نظرهای خوانندگان

‫سفر خوش ای یار صمیمی روزهای معصومیت ما ...

-- ‫یاری ، Jun 5, 2008 در ساعت 06:15 PM

تمام اشکهایم برای رفتن مردی که زندگیش سراسر طغیان بود
درود می فرستم بری سه شنبه هایی که در محضرش گذراندم و فرصت برای شناختنش و از او آموختن ...

-- مهتاب ، Jun 5, 2008 در ساعت 06:15 PM

نادر ابراهیمی، اصلا شاعر نبود. به اعتبار یکی دو تا شعر، که خودش هم جدی نمی‌گرفت‌شان، شاعر محسوب نمی‌شود که؛ آن‌هم «شاعر مشهور»!
اگر به‌جز نویسندگی {داستان‌ و رمان‌نویسی برای بزرگ‌سالان و کودکان}، قرار باشد عنوان دیگری برایش بیاید، «فیلم‌ساز» برازنده‌تر است.
این اشتباه، ممکن است الکی پیشینهء شعر و شاعری هم برای او بسازد. که این البته، خطاست. ابراهیمی، با راه‌اندازی انتشارات «طرفه» در سال‌های جوانی، به شعر، خصوصا شعر پیش‌رو، خدمات بسیاری کرد. شعرها و ترانه‌هایی هم دارد. اما هرگز، با این عنوان از او یاد نشده و به‌عبارتی، کسی او را «شاعر مشهور» ندانسته‌است. چون طفلک این ادعا را نداشته هرگز.
ممنون برای اطلاع‌رسانی و شاید تصحیح این خبر.

----------------------
ممنون از تذکر شما
تصحیح شد
زمانه

-- حسین نوروزی ، Jun 5, 2008 در ساعت 06:15 PM

در رابطه با تصویرسازی کتاب کودک خیلی از اطلاعاتشون استفاده کردم.خیلی حیف شد.روحش شاد

-- ثمینه ، Jun 5, 2008 در ساعت 06:15 PM

ba salam
lotfan befarmaeed key ishan zendan bood va albateh modati ham dar jebheh bood be onvan khabarnegar

-- hamid ، Jun 6, 2008 در ساعت 06:15 PM

خدایش بیامرزد افسوس که رفت ممنون از شما

-- فریبا قائم خواه ، Jun 6, 2008 در ساعت 06:15 PM

تجربه مطلقا به کار عاشق نمی اید. کسی که تجربه دارد قبل ازهرچیز می داند که نباید عاشق بشود. تجربه، عشق را باطل می کند . بنابراین، تجربه کل زندگی را باطل می کند. عشق، چیزی ست یگانه و یک باره ، اما تجربه یعنی تکرار، یعنی بیش از یک بار. عاشق شدن، شرط اولش ، بی تجربگی ست.دانایی هم خودش ، ضد عشق است.

"نادر ابراهیمی"

-- پری ، Jun 6, 2008 در ساعت 06:15 PM

و دیگر شب از نادر ابراهیمی عزیز من و هلیا و ساحل چمخاله و عاشقا نه های آرامش خالی شد...روحش شاد

-- آیینه ، Jun 6, 2008 در ساعت 06:15 PM

"بار دیگر شهری که دوست میداشتم" را شاید بتوان تجربه مشترک عاشقان زیادی دانست که نام هلیا را در ذهن خود با پاکترین عشق زمین هم معنا میدانند.
روحش شاد ...

-- امیرپویان ، Jun 13, 2008 در ساعت 06:15 PM

با" ابن مشغله "اش زندگی ام را بر کاغذ دیدم ، دستخط زیبایی هم داشت ! .روحش قرین رحمت.

-- علی ، Jun 15, 2008 در ساعت 06:15 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)