تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

ایران بسته پیشنهادی جدید ارائه می‌کند

سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران پس از گفت وگو با یکی از مقامات عالی‌رتبه روسیه اعلام کرد که تهران به‌زودی بسته‌ پیشنهادی جدیدی را برای فرونشاندن مناقشه هسته‌ای با قدرت‌های جهانی ارائه می‌کند.

منوچهر متکی دو هفته پیش، از یک بسته پیشنهادی برای کمک به پایان دادن به مشاجره بر سر برنامه هسته‌ای ایران خبر داد که غرب می‌گوید هدف از آن تولید بمب هسته‌ای است.

به‌گزارش خبرگزاری‌ها، جلیلی بدون ارائه جزئیات این بسته پیشنهادی گفت که ایران به زودی پیشنهادهای جدیدی درباره اقداماتی که می‌تواند موثر باشد ارائه خواهد کرد.

این مقام ایرانی همچنین اعلام کرد که درباره این بسته پیشنهادی با والنتین سوبولف کفیل شورای امنیت ملی روسیه گفت وگو کرده‌است.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، سوبولف در کنفرانس خبری مشترک با جلیلی با خبرنگاران گفت:‌ «ما در این گفت وگو درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و همکاری‌های فنی دو کشور صحبت‌هایی کردیم.»

این درحالی است که آمریکا و بریتانیا چندی پیش متعهد شدند تلاش‌های مشترکی برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران برای متوقف کردن آن‌چه که آن‌ها تلاش این کشور جهت تولید بمب هسته‌ای می‌خوانند، صورت دهند.

روسیه و چین درگذشته از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران حمایت نکرده‌اند، اگرچه این دو کشور از سه قطعنامه تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران تبعیت کردند.

قدرت‌های جهانی هم‌اکنون درحال بررسی ارتقاء بسته مشوق‌های تجاری و مشوق‌های پیشنهادی دیگر به ایران به امید تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی این کشور هستند.

حضور هاینونن در تهران
گفت وگوهای ایران با روسیه همزمان با ورود اولی هاینونن بازرس برجسته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران برگزار شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از اولین سفر هاینونن اعلام کرد که تهران توافق کرده است گام‌هایی در جهت روشن شدن مطالعات ادعایی بردارد.

پیشتر ایران این اطلاعات را بی‌اساس خوانده و از پرداختن به جزئیات آن خودداری کرده بود.

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم امروز (دوشنبه) اعلام کرد: «ایران به عنوان یک کشور مسئول و متعهد به قوانین بین‌المللی در صورت وجود ابهامات و سئوالات به طور شفاف و دقیق و در فضایی کارشناسی و تخصصی به دور از هرگونه انگیزه‌های سیاسی و تفاهم و همکاری پاسخگوی سوالات آژانس بوده و هست.»

سلطانیه در اظهاراتی که از خبرگزاری ایسنا منتشر شده، اعلام کرد که هیئت مذکور هیچ بازدیدی از تاسیسات هسته‌ای ایران نخواهد داشت.

دو طرف اواسط هفته گذشته درباره مسائلی مبنی بر این‌که ایران به دنبال طرح‌هایی برای ساخت مخفیانه تسلیحات هسته‌ای است، مذاکرات فشرده‌ای برگزار کرده بودند.

در همین رابطه:
سفر‌ هم‌زمان نمایندگان روسیه و آژانس به تهران
«سفر بازرس آژانس درباره مطالعاتِ ادعایی نیست»
سفر دوباره معاون البرادعی به ایران
از سرگیری همکاری ایران با بازرسان آژانس

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)