تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

از سرگیری صادرات گاز ترکمنستان به ایران

رضا کسایی‌زاده مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران که به منظور مذاکره با مقام‌های گازی ترکمنستان برای حل مناقشه گازی که زمستان گذشته بین دو کشور روی داد، به ترکمنستان سفر کرده بود، امروز اعلام کرد که صادرات گاز این کشور به ایران از سرگرفته شده است.

این درحالی است که چهارشنبه گذشته، محمدرضا فرقانی، سفیر جمهوری اسلامی در ترکمنستان پس از ملاقات با رشید مرداوف، وزیرخارجه ترکمنستان، از امکان آغاز مجدد ارسال گاز صادراتی آن کشور به ایران در آینده نزدیک خبر داده بود.

به‌گزارش خبرگزاری فارس، ‌آقای کسایی‌زاده گفت: ‌«رئیس جمهور ترکمنستان دستور برقراری مجدد صادرات گاز به ایران را صادر کرده است.»

ترکمنستان که روزانه ۲۰ تا ۲۳ میلیون متر مکعب گاز به ایران صادر می‌کند، از هشتم دی‌ماه سال گذشته با مطرح کردن مسئله وجود برخی مشکلات فنی در یکی از خطوط لوله انتقال گاز و عدم پرداخت بهای گاز توسط ایران صادرات گاز را به این کشور متوقف کرد.

در آن زمان سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با رد گفته‌های مقامات ترکمنستان گفت که هیچ تاخیری در پرداخت بهای گاز در کار نبود و در هیچ زمانی ترکمن‌ها در گفت وگوهای خود با مقامات گازی ایران چنین مشکلی را مطرح نکردند.

خبرگزاری مهر هم به نقل از آقای کسایی‌زاده نوشت که ایران افزایش قیمت گاز وارداتی از این کشور را پذیرفته است.

وی از اعلام میزان افزایش قیمت گاز وارداتی ایران از ترکمنستان به دلیل محرمانه بودن آن خودداری کرد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی شرکت ملی گاز ایران، با شدت گرفتن موج سرما و بارش مداوم برف که در چهل سال گذشته در ایران بی سابقه بوده است، مصرف گاز در دی ماه سال گذشته به رکورد بی‌سابقه 426 میلیون متر مکعب در روز رسید.

صادرات گاز ترکمنستان به ایران از طریق خط لوله ‪۲۰۰‬ کیلومتری موسوم به کربچه - کردکوی که در سال ‪۱۳۷۶‬ به بهره‌برداری رسید، انجام می‌شود.

در همین رابطه:
مردم شمال ایران درگیر با قطع گاز
قطع و افت شدید فشار گاز در ایران
وضعیت بحرانی شمال ایران به دنبال قطع گاز
ایران صادرات گاز به ترکیه را بطور کامل قطع کرد
بحران گاز به آذربایجان شرقی هم رسید
موج تازه سرمای شدید و قطع گاز در بسیاری از شهرهای کشور

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)