تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پروین اردلان برنده جایزه اولاف پالمه شد


عکس از کسوف

بنیاد اولاف پالمه در سوئد می گوید جایزه‌ی این بنیاد در سال ۲۰۰۷، به ژورنالیست و فعال جنبش زنان ایران، پروین اردلان اهداء می شود.

این جایزه پیش از این به کسانی همچون کوفی عنان دبیر کل پیشین سازمان ملل، هنان اشراوی شخصیت فلسطینی، واسلاو هاول نویسنده و رئیس جمهور جمهوری چک، و آنگ سان سوچی رهبر اپوزیسیون برمه اهدا شده است.

سایت تغییر برای برابری با انتشار این خبر نوشت: خانم اردلان از پایه‌گذاران مرکز فرهنگی زنان و از اعضای اولیه کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز است. او که سردبیر نشریه‌ی اینترنتی تریبون فمینیستی ایران و عضو تحریریه‌ی مجله اینترنتی زنستان، ارگان‌های تعطیل شده‌ی مرکز فرهنگی زنان بوده، در حال حاضر عضو تحریریه سایت تغییر برای برابری است.

بنیاد یادبود اولاف پالمه برای ایجاد تفاهم بین‌المللی و امنیت مشترک، در سال ۱۹۸۷ به منظور پاس‌داشت تلاش‌های بشردوستانه‌ی پالمه، نخست وزیر پرآوازه‌ی سوئد تاسیس شد. پالمه از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۶ که ترور و کشته شد، به مدت شانزده سال رهبر حزب سوسیال دمکراسی سوئد و طی دو دوره نیز نخست وزیر بود.

متن خبر بنباد اولاف پالمه را در اینجا ببینید

بنیاد اولاف پالمه اعلام کرد جایزه‌ی سال ۲۰۰۷ این بنیاد به پروین اردلان اهداء می‌شود. دلیل تعلق جایزه به اردلان، تلاشِ موفق او در تبدیل خواست برابرْحقوقیِ زنان و مردان به یکی از وجوه اصلی مبارزه برای دموکراسی در ایران ذکر شده است. امری که به سهم خود باعث شده است ابعاد اجتماعی و جغرافیاییِ جنبش زنان برای کسب آزادی‌های مدنی و حقوقی، گسترش چشمگیری بیابد.

در بیانیه‌ی مطبوعاتی بنیاد یادبود پالمه از اردلان به عنوان یکی از چهره‌های شاخص جنبش زنان ایران نام برده شده است که در منطقه‌ای بحران‌زده، با فعالیت‌ها و تلاش مجدّانه‌اش، الگوئی است برای راه‌کار‌های مبتنی بر گفتگو و دمکراسی. در بخشی از این بیانیه آمده است:
"پروین اردلان با وجود تهدید، آزار و پیگرد، با پشتکار و سماجت به مبارزه برای دستیابی به آرمان‌هایش ادامه داده است. او و سایر زنان فعال جنبش، با اتخاذ شیوه‌هایی مبتکرانه، موجب افزایش حمایت از خواست برابرْ‌حقوقی شده‌اند. کمپین جاریِ یک ملیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، یکی از این نمونه‌های موفق است."

بنیاد اولاف پالمه کار و تلاش سرسختانه و مستمر این زنان را به عنوان نمونه و سرمشق دمکراسی و صلح‌ در منطقه‌ای پرآشوب و بحران‌‌‌زده، شایسته‌ی توجه بین‌المللی دانسته است.

هر سال در سی‌ام ماه ژانویه، سالگرد تولد پالمه، جایزه‌ی ویژه‌ای به نام "جایزه پالمه" به فرد یا افرادی که در جهت اهداف بشردوستانه و ترقی‌خواهانه‌ي اولاف پالمه فعالیت کرده باشند اهداء می‌شود. ارزش این جایزه بالغ بر 75 هزار دلار است. مراسم اهدای جایزه سال 2007 در روز 6 مارس آینده در استکهلم برگزار می شود.

از زمان تاسیس این بنیاد تا کنون، افراد و سازمان‌های مختلفی موفق به دریافت این جایزه‌ی معتبر شده‌اند. نخستین جایزه‌ی پالمه، به خاطر مبازرات شجاعانه و مدّبرانه‌ی کارگران سیاه‌پوست اتحادیه‌ی کارگران معدنکار آفریقای جنوبی برای دستیابی به حقوق و ارزش‌های انسانی، در اختیار کیریل رامافوزا، رهبر وقت این اتحادیه قرار گرفت.
جایزه‌ی سال گذشته‌ی بنیاد به صورت مشترک به کوفی عنان، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد و مسعاد محمدعلی، وکیل مبارز سودانی که برای دفاع از حقوق بشر و استقرار صلح و امنیت تلاش‌های مستمری داشته‌اند اهداء شد.

جایزه اولاف پالمه به پروین اردلان در بالاترین

اسامی برندگان جایزه اولاف پالمه:
۲۰۰۶ کوفی عنان، دبیرکل وقت سازمان ملل متحد و مسعاد محمدعلی از سودان

۲۰۰۵ دائو آونگ سان سو کی از برمه

۲۰۰۴ لودمیلا آلکسیوا، سرگئی کووالیوف، آنا بولیتکوساکایا از روسیه

۲۰۰۳ هانس بلیکس از سوئد

۲۰۰۲ هنان اشراوی از فلسطین

۲۰۰۱ فضل حسن عابد از بنگلادش

۲۰۰۰ برایان استیونسن از ایالات متحده آمریکا

۱۹۹۹ کردو باکسی از سوئد

۱۹۹۸ سازمان گزارشگران مستقل یوگسلاوی سابق

۱۹۹۷ سلیمه غزالی از الجزایر

۱۹۹۶ بروس هریس، کازا آلیانزا از آمریکای مرکزی

۱۹۹۵ سازمان جوانان فلسطینی الفتح و سازمان جوانان لیبرال اسرائیل

۱۹۹۴ وی ینگ‌شنگ از چین

۱۹۹۳ تشکیلات دانشجویان برای سارایِو

۱۹۹۲ آرزو عبداله‌یوا از ارمنستان و آناهیت بایندر از آذربایجان

۱۹۹۱ سازمان عفو بین الملل

۱۹۹۰ هارلم دسئیر و «اس، او، اس راسیسم» از فرانسه

۱۹۸۹ واسلاو هاول از جمهوری چکسلواکی

۱۹۸۸ خاویر پرز دکوئیار، دبیر کل سازمان ملل

۱۹۸۷ کریل رامافوزا از آفریقای جنوبی

نظرهای خوانندگان

زنان بالنده و شایسته میهنمان شایسته بالاترینها هستند. با تمام وجود افتخار میکنم که اهل کشوری هستم که زنانش جزو آگاهترین، شجاعترین و آزاده ترین زنان منطقه و کل جهان هستند...

-- بامداد ، Feb 13, 2008 در ساعت 11:49 PM

Tabrik!

-- بدون نام ، Feb 14, 2008 در ساعت 11:49 PM

Vinan Del Be Darya Afkananad!
Bar Pay Darandeye Atashha!

-- Reza ، Feb 15, 2008 در ساعت 11:49 PM

افتخار بزرگیه، تبریک میگم...

-- آریانا ، Feb 17, 2008 در ساعت 11:49 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)