تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اسرائیل راههای ارتباطی غزه را مسدود می‌کند

به دنبال ورود دهها هزار تن از ساکنان غزه به مصر از طریق فرو‌ریختن دیواره مرزی در منطقه رفح، اسرائیل در‌صدد قطع راههای ارتباطی غزه است.

به گزارش رویتر، معاون وزیر دفاع اسرائیل امروز با اعلام این مطلب گفت راههای منتهی به غزه به منظور جلوگیری از ورود فلسطینی ها به اسرائیل مسدود خواهند شد.


محاصره غزه، خشم افکار عمومی جهان را برانگیخت، جوانان فلسطینی به محاصره غزه اعتراض می‌کنند. (عکس از AFP)

این تصمیم اسرائیل یک روز پس از آن اعلام شد که افراد مسلح بخشی از حصار مرزی بین غزه و مصر در شهر رفح را منهدم کردند تا دهها هزار نفر از ساکنان غزه بتوانند وارد مصر شوند و به خرید غذا، سوخت و مایحتاج روزانه خود بپردازند.

اسرائیل از هفته گذشته به محاصره نوار غزه پرداخته است و تنها زیر فشار بین المللی ناچار شد اجازه ارسال سوخت و مقداری کمک‌های دارویی و مواد غذایی را بدهد، با این حال مسئولان غزه می گویند این کمک‌ها کافی نیست و مردم غزه همچنان با مشکل کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو روبرو هستند.

ماتان ویلنای، معاون وزارت دفاع اسرائیل می گوید حال که مرز غزه به روی مصر باز شده است ما مسئولیتی در قبال ارسال سوخت، مواد دارویی و آب به غزه نخواهیم داشت.

در همین حال رامی المقاری، روزنامه نگار ساکن غزه، در باره این تصمیم اسرائیل به زمانه گفت: "تنها روزنه غزه به جهان از طریق اسرائیل است و با آن که ارسال سوخت برای نیروگاه برق به غزه از سر گرفته شده است، محدودیت های اقتصادی و مسافرتی هنوز پابرجاست."


رامی المقاری، روزنامه نگار آزاد در غزه با رسانه‌هایی چون الجزیره، فلسطین کرانیکل و رادیوی خبری آزادی بیان همکاری می‌کند

وی می گوید: هجوم مردم غزه به درون مصر نتیجه محاصره غزه در ماههای گذشته بوده است و نه یک تصمیم سیاسی، بنابراین به نظر می‌رسد اظهارات مقامات اسرائیلی در مورد رفع مسئولیت در قبال غزه، نوعی التیام بخشیدن به خود در قبال مایوس شدن از کنترل گروه‌های اسلامی و ناکامی در جلب توجه مصر برای مسئولیت‌پذیری در قبال شرایط مردم غزه بوده است.

رامی المقاری در پاسخ به این سوال که مسدود شدن راههای ارتباطی غزه چه تاثیری بر سرنوشت مردم این منطقه خواهد گذارد، پاسخ داد: "مسدود شدن کامل راههای ارتباطی غزه، سبب خواهد شد تا بیماران نتوانند در بیمارستان‌های خارج از غزه بستری شوند و شالوده اقتصادی منطقه نیز درهم می پاشد. در نتیجه مردم غزه که در چند دهه اخیر تحت اشغال زندگی کرده اند چاره ای نخواهند داشت جز آنکه نان خود را به زور به دست بیاورند."

این روزنامه‌نگار اقدام مردم غزه برای عبور از مرز مصر را نتیجه کاهلی کشورهای عربی و به ویژه همسایه‌شان مصر در برابر بحران جاری در غزه دانسته و می گوید: این رخداد برای مدتی کوتاه می تواند تخفیفی برای آلام برخی از مردم فلسطین به نظر بیاید اما به زودی جای خود را به مشکلات همیشگی با بازیهای سیاسی تکراری خواهد داد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه از ورود تانک‌ها و نفربرهای زرهی به شمال غزه خبر داده است، این در حالی است که هزاران نفر از مردم غزه پس از در هم شکستن مرز در حال خرید مایحتاج روزانه خود از مصر هستند و مصر می گوید قصد ندارد تا به زور آنها را به غزه بازگرداند.


کودکان فلسطینی در برابر مرز نسبت به محاصره غزه اعتراض می‌کنند. (عکس از AFP)

شهر مرزی رفح بین نوار غزه و مصر مشترک است و مصر با یک حصار سیم خاردار آن را از نوار غزه جدا کرده است. ارتش اسرائیل از هفته پیش راههای ورودی به نوار غزه را مسدود کرد و در نتیجه نیروگاه برق این شهر به مدت دو شبانه روز از کار افتاد.

اسرائیل می گوید که این اقدام را به تلافی شلیک خمپاره و موشک به داخل اسرائیل انجام داده است اما محمود عباس، رئیس جمهور منطقه خودگردان فلسطین می‌گوید که این اقدامات ربطی به ساکنان عادی غزه ندارد و از حماس که کنترل غزه را به دست دارد خواسته است تا مانع از شلیک موشک به اسرائیل شود.

ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، پیش‌تر گفته بود اجازه نخواهد داد در حالی که اسرائیل هدف موشک باران قرار دارد مردم غزه "زندگی مرفه و آرامی" داشته باشند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)