تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

لغو موقت محاصره غزه

دولت اسرائیل با ارسال مقداری سوخت برای شروع به کار نیروگاه برق غزه موافقت کرده و اجازه داده است تا چند محموله دارو و مواد غذایی نیز وارد غزه شود.

به گزارش الجزیره، اسرائیل زیر فشار محکومیت بین المللی ناچار به لغو برخی محدودیتهای اقتصادی در این منطقه که توسط حماس اداره می شود، شده است.


قطع آب و برق غزه، افکار عمومی جهانیان را علیه دولت اسرائیل برانگیخت

اما دولت اسرائیل تاکید کرده است که تنها امروز اجازه ارسال سوخت و کمک های ارسالی به نوار غزه را داده است و در مورد چگونگی استمرار تحریم هیئت دولت اسرائیل باید تصمیم گیری کند.

نیروگاه برق غزه هم اکنون مجددا شروع به کار کرده است و برق به تدریج در سطح منطقه وصل شده است. اما مدیر این نیروگاه می گوید: "مشکلی که ما در حال حاضر با آن روبرو هستیم آن است که هیچ ذخیره ای نداریم. در نتیجه فقط تا زمانی که سوخت به نیروگاه برسد می توانیم به کار ادامه بدهیم".

در همین حال محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین از اسرائیل خواست تا بطور کامل به محاصره نوار غزه خاتمه بخشد.

عباس که پس از دیدار با ماکسیمه ورهاگن، وزیر خارجه هلند، در رام الله با خبرنگاران گفت و گو می کرد، افزود: ما به تلاش های خود برای وادار کردن اسرائیل به قطع کامل محاصره ادامه خواهیم داد. وی همچنین بار دیگر پرتاب موشک به اسرائیل را محکوم کرد و گفت این مردم عادی نیستند که دست به این عمل می زنند، ما همواره این کار را محکوم کرده و خواستار متوقف شدن آن بوده ایم.

ببینید: گزارش الجزیره از غزه

دو شبانه روز گذشته را مردم غزه بدون آب و برق گذراندند، سیستم فاضلاب شهری از کار افتاده و در برخی محلات فاضلاب در خیابانها جاری شده بود. پمپ بنزین ها، نانوایی ها و بسیاری از فروشگاه ها و مراکز خدمات شهری تعطیل شده بودند.

بیمارستان های غزه نیز تنها قادر به تولید برق برای یک روز دیگر بودند و جان بیماران در خطر قرار داشت.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل امروز اوضاع غزه را مورد بررسی قرار دهد. اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا پیش تر با انتشار بیانیه هایی محاصره غزه را محکوم کرده بودند.

سازمان های امداد رسانی بین المللی و سازمان ملل نیز نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در غزه هشدار داده بودند.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل می گوید سوخت ارسالی به نیروگاه برق برای ادامه کار این نیروگاه به مدت یک هفته کفایت خواهد کرد.

با این حال ادامه محاصره غزه به معنای بیکاری و محدودیت در ارسال کمک های بشردوستانه به مردم است، این در حالی است که اغلب مردم این منطقه وابسته به این کمک ها هستند.

به گزارش سی ان ان، هفتاد درصد از سوخت نیروگاه برق غزه از طریق اسرائیل تامین می شود اما با این حال سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل همچنان حماس را مسئول قطع برق این منطقه می داند.

ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل گفته است که نمی خواهد در حالی که ساکنان غزه در "آرامش و رفاه" به سر می برند، به اسرائیل موشک شلیک شود.

وی به مردم غزه پیشنهاد کرد وقتی بنزینی برای خودروهایشان ندارد، راه بروند زیرا "آنها یک رژیم تروریستی دارند که اجازه نمی دهد مردم جنوب اسرائیل در آرامش زندگی کنند".

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه،مارگارت چان، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی وضعیت غزه را بسیار بحرانی توصیف کرد و گفت قطع خدمات بهداشتی ابتدایی برای بیماران محتاج مراقبت های اضطراری بسیار نگران کننده است.


در همین رابطه:
قطع آب و برق در غزه
و غزه در تاریکی غرق خواهد شد
محکومیت اسرائیل برای محاصره و قطع آب و برق غزه

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)