تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آیت الله منتظری: احکام دانشجویان غیرشرعی وغیرقانونی است

اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت روز جمعه در قم با آیت الله منتظری دیدار و گفتگو کردند. این دیدار در پی محکومیت تعدادی از دانشجویان و اعتراض دانشجویی به این گونه احکام صادره صورت گرفت .

بنا به گزارش سایت رسمی آیت الله منتظری، در این دیدار این مرجع ساکن قم با ابراز تاسف شدید از برخوردهای "تند و خشن" با منتقدان به ویژه فرهیختگان و دانشجویان، این گونه احکام را غیرشرعی، غیرقانونی و غیرعاقلانه دانسته و گفته است: "افرادی را که به اتهامات واهی در پی پرونده سازی‌های معمول بازداشت می‌کنند اکثرشان را می‌شناسم. آنان افرادی متدین و معتقد به ارزش‌ها هستند. از اتهام ضدیت با انقلاب و کشور هم کاملاً مبرا می‌باشند. آنها فقط از عقل و شعور خود استفاده کرده و انتقاد می کنند."

آیت الله منتظری با اشاره به بازداشت هادی قابل و عمادالدین باقی گفت: "این آقایان را با پرونده سازی‌های واهی و اتهامات ساختگی با احکام سنگین روبرو و روانه زندان کرده‌اند. همین آقای باقی که در زندان است مگر چه فعالیتی انجام می داد جز حمایت از حقوق زندانیان و خانواده های آنان؟ تلاش بی مزد آقای باقی این بود که اگر خانواده‌ای نان آورش در زندان است کمتر سختی بکشد و زندانی بتواند از حقوق خودش آگاه باشد و استفاده نماید. برایش فرقی هم نمی کرد زندانی سیاسی باشد یا غیرسیاسی. آیا این چنین افرادی را باید زندانی کرد یا بر اساس تدبیر وعقلانیت باید جایزه داد؟ آیا فعالیت‌های امثال ایشان و دیگرانی که معتقدند و فعالیت های حقوق بشری می‌کنند باعث نمی شود که فشارها بر روی کشور ما از این لحاظ کمتر باشد؟"

آیت الله منتظری درباره دانشجویان نیز گفت: "برخوردهایی هم که با دانشجویان می‌شود بدون دلیل شرعی و قانونی است به ویژه این که آنها را ستاره دار می کنند وحتی از حق طبیعی تحصیل محروم می‌نمایند. همین احمد ما با این که من زندانی و از مخالفان سرسخت شاه بودم و شهید محمد هم فراری بود، با این حال از سوی وزارت فرهنگ و یا ساواک از تحصیل محروم نشد و توانست در دانشگاه پلی تکنیک مدرک مهندسی‌اش را بگیرد."

آیت الله منتظری افزایش فشارها را بی ارتباط با نزدیکی انتخابات ندانسته و معتقد است که "فشارها روز به روز افزایش می‌یابد تا شرایطی فراهم شود و همراه با نظارت استصوابی یک انتخابات ظاهری که نتیجه آن از قبل مشخص شده برگزار گردد."

وی افزود: "آقایان قضاتی که به راحتی برای منتقدان و دانشجویان حکم صادر می کنند بدانند احکام آنها غیرشرعی و غیرقانونی است. قبلاً هم درباره دانشجویانی که احکام سنگینی برای آنها صادر شده از من سئوال شد من هم نوشتم: حرف آنها – که می گویند توهین به مقدسات نکرده اند – مسموع است و حکمی علیه آنها نمی توان صادر کرد."

این روحانی عالی رتبه افزوده است: "آقایان قضات که چنین احکامی را صادر می‌کنند آیا مفهوم زندان را می فهمند و درک می کنند؟ مدتی خودتان به زندان به ویژه انفرادی بروید تا درک کنید زندان یعنی چه! من خودم بیش از پنج سال در رژیم گذشته زندان بودم و سه سال تبعید؛ و در این رژیم هم بیش از پنج سال در حصر غیرقانونی؛ به خوبی درد زندان و زندانی را لمس می کنم."

آیت الله منتظری در بخش دیگری از این دیدار ضمن اشاره به مشکلات فزاینده اقتصادی و معیشتی مردم گفت: "با این که نفت بیش از نود دلار شده و معادن و پول این نفت مال مردم است و باید برای رفع مشکلاتشان هزینه شود، با این حال وضعیت تورم بر اثر بی درایتی روزبروز بدتر می شود و بر اثر برخی شعارها فقر و مشکلات افزایش پیدا کرده است. اخباری که به ما می رسد واقعاً ناراحت کننده است. در خبرها می خواندم که پدری به واسطه فقر دختر نوجوانش را به دویست هزار تومان فروخته است، تازه خریداران چهل هزار تومان بیشتر به او نداده اند."

آیت الله منتظری در ادامه با اشاره به تنش های رو به تزاید ایران و غرب افزوده است: "من بی اطلاع و بی خبر از اخبار روز نیستم . توجه به برخی گزارشات باید جدی باشد. آقایان بیش از حد اوضاع را طبیعی جلوه می دهند و فکر می کنند اگر جنگی دربگیرد آب از آب تکان نمی خورد. ولی باید بدانید این مردم دیگر مردم گذشته نیستند که داوطلبانه روی مین می رفتند. اگر در فکر گذشته‌اید اشتباه می کنید. درست است که روزی می گفتند: «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» اما اگر بی تدبیری کرد و حتی به نقاطی خاص نیز حمله کرد خسارت آن را مردم متحمل می‌شوند، مردمی که دیگر مردم گذشته نیستند."

نظرهای خوانندگان

درود بر شرف و غیرت این مرد . که تن به آستان ... نسپرد و با آنکه در حصر این رژیم .. تمامیت خواه است ، از انتشار اندیشه های تابناک خود در این شرایط هم دست بر نمیدارد .

-- سعید ، Nov 3, 2007 در ساعت 11:59 PM

drood bar daneshjoyane azadi khah va montazeri

-- farshid ، Nov 3, 2007 در ساعت 11:59 PM

با سلام
منتظری نشان داد که بر عکس اکثریت سردمداران جمهوری اسلامی به انچه اموخته اعتقاد دارد وعمل میکند که از نظر من باید به وی احترام گذاشت واز وی تقدیر کرد چه با نظرش موافق باشی و یا مخالف.

-- rahjoo ، Nov 3, 2007 در ساعت 11:59 PM

حضرت آيت الله العضمی حسينعلی منتظری (افقه الفقها ) حجتی است بر تمامی عالمانی که دهان فرو بسته و فقظ نظاره گرند. او آزادگی را از ارباب بی کفن آقا ابا عبدالله الحسين به خوبی آموخته است.

-- ايرج طهمتسبی ، Nov 3, 2007 در ساعت 11:59 PM

دوستانه علاقه مند به خبرهای روزانه میتوان به این آدرس پایین مراجعه کنن

http://propellerhead-news.blogfa.com/

-- آسمان دیلی نیوز ، Nov 4, 2007 در ساعت 11:59 PM

اندیشه های ایشان چندان هم تابناک نیست. اینها حرفههایی است که هر شخص عامی ای هم میتواند بزند.اتفاقا مشکل ما با همین فقهها است که میخواهند همه مشکلات را با دید فقهی حل کنند . ایشان میتوانستند به جای غیر شرعی دانستن احکام مذکور آن احکام را مغایر با حقوق بشر بنامند.

-- soroush ، Nov 4, 2007 در ساعت 11:59 PM

در جواب کامنت دهنده عزیزی که گفته اند » اندیشه های ایشان چندان هم تابناک نیست و میتوانستند به جای غیر شرعی دانستن احکام مذکور آن احکام را مغایر با حقوق بشر بنامند « باید بگویم من به نوبه خودم ایرادهایم را نسبت به اعمال و کردار رژیم با زبانی که در حیطه توانائیهای من است بیان میکنم و فکر میکنم که این به عهده همه کس نیز میباشد که چنین عمل کنند !. اقای منتظری ایراد را با زبان خود انان و از منابعی که انان با سفسطه و دسیسه برای اثبات رفتار و گفتارشان بدروغ دلیل میاورند بیان مینماید و میتواند به این وسیله دست تزویر انان را رو کند چون سوادش را دارد !. کاری که مسلمأ به اینطریق از عهده من برنمیاید !!.
داوید.

-- Daveed ، Nov 5, 2007 در ساعت 11:59 PM

درود خداوند بر اسوه های پایداری
خیلی مشتاق به دیدار امیر مومنان منتظری هستم به امید ان روز زنده خواهم ماند و سیطرهء استبداد را از این سرزمین خواهم شست باشد که خداوندگار پاک حامی ما باشد

-- کوروش ، Jul 20, 2008 در ساعت 11:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)