تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تکنیسین اتمی اسراییل بار دیگر به زندان محکوم شد

یک دادگاه اسراییلی وانونو مردخای را بار دیگر به 6 ماه زندان محکوم کرد. وانونو مردخای که پیشتر به اتهام افشای برنامه هسته‌ای دیمونا 18 سال را در زندان گذرانده بود، این بار متهم به بی‌اعتنایی به محدودیت‌های پس از آزادی همچون سفر و مصاحبه با رسانه‌های خارجی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه اورشلیم تماس مردخای با گزارشگران خارجی و تلاش وی برای سفر به بیت‌اللحم در کرانه غربی را نقض محدودیت‌های اعمال شده پس از آزادی تشخیص داده و این مجازات را تعیین کرد.

به گفته یک سخنگوی وزارت دادگستری اسراییل، افزون بر 6 ماه حبس تعزیری، دادگاه اورشلیم 6 ماه حبس تعلیقی هم برای وی تعیین کرده است.

دادگاه اورشلیم اعلام کرد: "اگرچه مردخای 14 بار محدودیت‌های در نظر گرفته شده را زیر پا گذاشته، اما دادگاه تصمیم به تخفیف مجازات گرفته و برای وی تنها حکم شش ماه زندان صادر کرد".

مردخای برای رفع حصر خود، که هر 12 ماه یک بار تجدید می‌شود، با روزنامه‌نگاران خارجی گفتگو کرده و به خارج از محدوده اعمال شده هم سفر کرده است.

وانونو مردخای با چاپ تصاویر و نقشه‌های نیروگاه اتمی دیمونا در نشریه بریتانیایی ساندی‌تایمز، 18 سال را در زندان سپری کرد.

مردخای که به مسیحیت تغییر مذهب داده در ایتالیا ربوده شد و در سال 1986 به زندان اسراییل انتقال یافت.

اسراییل تنها کشور اتمی خاورمیانه است و برآورد می‌شود که 200 کلاهک اتمی در اختیار داشته باشد. اسراییل به بازرسان آژانس اجازه بازرسی تاسیسات اتمی را نمی‌دهد و عضو ان پی تی نیست. این کشور تا سال‌ها داشتن جنگ‌افزار هسته‌ای را نه تایید و نه تکذیب می‌کرد تا اینکه چندی پیش ایهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، در مصاحبه با یک شبکه آلمانی اعلام کرد که این کشور دارای سلاح هسته‌ای است.

نظرهای خوانندگان

تا آنجایی که من در جریان این شخص هستم ایشان یه تکنیسین بوده اند ودانشمند هسته ای. البته میدانم که گزارشگران رادیو زمانه دقیق تر از CNN, ABS, CBS, PFS, CBC و دیگران هستند. جدا خجالت نمی کشید که در وسط روز روشن در گزارش یه خبر به این ساده گی دچار همچو اشتباهی می شوید؟

-- سهند ، Jul 4, 2007 در ساعت 04:52 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)