رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ آبان ۱۳۸۹

نمایشگاه آثار هنرمندان جوان ایرانی در وین

دانشگاه هنرهای کاربردی وین از نهم نوامبر، میزبان نمایشگاهی از کارهای هنرمندان معاصر ایران خواهد بود؛ نمایشگاهی از ویدئوآرت، نقاشی و عکس با عنوان «مرور گذشته؛ تهران - وین».

Download it Here!

این نمایشگاه همزمان با «ماه عکاسی» در پایتخت اتریش برگزار خواهد شد و در برنامه گشایش آن، مدیر دانشگاه هنرهای کاربردی وین نیز سخنرانی خواهد کرد. آثار پانزده هنرمند ایرانی که در تهران و وین ساکن هستند تا روز شانزدهم دسامبر در این نمایشگاه نمایش داده خواهد شد.


پوستر نمایشگاه

صالح روضتی، یکی از هنرمندانی که آثار او در نمایشگاه «تهران - وین» به نمایش درخواهد آمد به «رادیو زمانه» گفت: «شخصی که باعث شده همه ما برای این برنامه دور هم جمع شویم، خانم یولیا آلرستوفر، استاد هنر اسلامی در دانشگاه لینس است که خود او تخصص‌اش، عکاسی معاصر ایران است.»

روضتی همچنین افزود: «حدود دو سال است که مقدمات این پروژه به کوشش خانم سیمی کورِس، هماهنگ کننده برنامه‌های نمایشگاه، در حال انجام است. خانم کورس به ایران هم سفری داشته و کارهایی از هنرمندان معاصر را به اینجا آورده است. پروژه در جریان بود تا اینکه تصمیم گرفته شد، تعدادی از کارهای هنرمندان ایرانی مقیم وین هم به نمایشگاه اضافه شود. ایشان کارها را انتخاب کرده‌اند ولی برگزارکننده اصلی، دانشگاه هنرهای کاربردی وین است.»

یکی از هنرمندان نمایشگاه: «باید مخاطبان را آزاد گذاشت تا برداشت خودشان را در زمان دیدن کارها داشته باشند.»

این هنرمند جوان ایرانی که در حال تحصیل در وین است، در رابطه با پیوند آثار نمایشگاه با رویدادهای اخیر ایران گفت: «مسایل معاصر ایران در کارهای نمایشگاه دیده می شود ولی نمی‌توانم آنها را مستقیماً به مسایل اخیر ایران ربط بدهم؛ به ویژه که این یک نمایشگاه گروهی است. من معتقدم باید مخاطبان را آزاد گذاشت تا برداشت خودشان را در زمان دیدن کارها داشته باشند.»

صالح روضتی بر این باور است که در دو-سه سال گذشته فعالیت‌های ایرانیان در وین در زمینه هنرهای تجسمی بیشتر شده است. او می‌گوید: «برخی از سالها پیش فعال هستند مانند بهروز حشمت که در اتریش شناخته شده است و در جامعه ایرانی هم کمابیش از او شناخت دارند ولی از حدود دو سال پیش که به تعداد هنرمندان جوان ایرانی در زمینه هنرهای تجسمی در اتریش افزوده شده، فضا فعال‌تر به‌نظر می‌رسد. آنها با هنرمندان نسل پیش هم در تماس هستند و با پشتیبانی آنها در تلاش‌اند که بیشتر خود را بروز دهند.»

Share/Save/Bookmark