رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ آبان ۱۳۸۹

خودارضایی جنسی

ونداد زمانی
v.zamaani@gmail.com

دهه‌ی اول قرن بیست‌و‌‌یکم را پشت سر می‌گذاریم در حالی که هنوز باورهای کهن، بخش بزرگی از عادت‌ها و اخلاقیات انسان معاصر را به خود اختصاص داده است. هنوز در بسیاری از زمینه‌های روانی- رفتاری، بشر طبق عادت و اطمینانی که به باورهای از پیش‌تثبیت‌شده دارد، خود را در هاله‌ای از عقاید سنتی قرار می‌دهد چون بیش از هر چیز به او آرامش و اطمینانی را می‌دهد که دنیای بسیار سریع و در حالِ تحول از او دریغ کرده است.

بی‌تردید، بسیاری از عقاید کهنی که هزاران سال پیش بنا بر ضرورت به فکر بشر رسیده است، نظیر باور به حضور خلق‌الساعه‌ی بشر به عنوان نوع برگزیده بر روی زمین تا اعتقاد به نظم از پیش‌تعیین‌شده در خلقت و حضور یک قادر مطلق که سازنده‌ی همه‌ی جهان بوده است، از جمله اعتقاداتی هستند که بنا به همان دلایل تکاملی در ذات و حتی ژن انسان‌ها حک‌شده است.

در این میان موارد مشخص‌تری از اسطوره‌های اجتماعی وجود دارند که به برکت تغییرات و دستاوردهای جدید بشر، امکان چانه زدن درباره‌ی صحت و سقم آن کمابیش امکان‌پذیر شده است. بویژه در اواخر قرن بیستم و با پیدایش موج جدید تابو‌شکنی‌هایی که به مدد تکنولوژی‌های جدید ارتباطی نظیر اینترنت امکان‌پذیر شده است، شاهد موج عظیمی از خودافشایی‌های بی‌مهابا هستیم که در طول تاریخ بشر بی‌سابقه بوده است.

تسلط و توسعه‌ی ارزش‌های غربی در جهان معاصر که تکیه‌ی اصلی را بر محترم شمردن «فرد» و احساسات شخصی قرار داده است و میل روزافزون برای دستیابی به لذت فردی و مهم‌تر از آن مستقل بودن، باعث شده تا موج تابوشکن قدرتمندی در وجدان عمومی بشر معاصر (که به مدد دستاوردهای علم ارتباطات به گونه‌ی غیر قابل باوری به هم شبیه و نزدیک شده است) ایجاد کند.


در دنیایی که میلیاردها انسان می‌توانند و می‌خواهند لباس مشابه، فرهنگ و زبان مشابه و حتی آرزوها و سلیقه‌های مصرفی مشابه داشته باشند چاره‌ای نمی‌ماند جز اینکه دیر یا زود باورها و ارزش‌هایی تبیین و تأیید ‌شوند که به شکل گسترده‌تر، هم از عقاید و سنت‌های مناطق خاص فاصله بگیرد و هم به تعریف جدیدی برسد که عمومیت جهان‌شمول داشته باشد.

به زیر سئوال بردن بسیاری از عقاید اسطوره‌شده و حتی درهم شکستن لجوجانه و افراطی آنها از دهه‌ی ٧٠ میلادی با هجوم به تابوی سکس شروع شد که همواره یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها و همزمان یکی از زیباترین و انرژی‌برانگیز‌ترین نیازهای اساسی نوع بشر بوده است. تلاش سراسیمه و تخریب گسترده‌ای که اعتقادات و ارزش‌های مربوط به سکس از آن برخوردار شده است به تعبیری بزرگ‌ترین انقلاب فرهنگی و اجتماعی بوده است که بشر همچنان سراسیمه و کمابیش لگام‌گسیخته در حال دگرگون کردن ماهیت آن است.

«خود‌ارضایی» از جمله تابوهای جنسی است که در طول تاریخ تحولات اجتماعی بشر حضور پرقدرت ولی بسیار مخفی و محدودی داشته است. همان‌طورکه بدون استثنا، اکثریت نوعِ بشر تجربه‌ی خصوصی «خودارضایی» را با وجود سایه‌ی سنگین و قهار شرم و گناه با ملت‌های دیگر مشترک است به همان‌اندازه نیز انکار و مخفی‌کردن عمل ساده‌ی «تخلیه‌ی‌ بی‌واسطه‌ی جنسی» مسیر دشوارتری را در همهمه‌ی تابوشکنی‌های دنیای معاصر متحمل شده است.

در میان استقبال سردِ تحقیقات و گزارش‌های علمی درباره‌ی «خودارضایی» آن هم به خاطر اینکه امکان دستیابی به وام‌ها و کمک‌های مالی کمپانی‌های داروسازی را نمی‌تواند بالقوه برای خود ایجاد کند مزید علت شده است تا اسطوره‌ی منفی «خودارضایی جنسی» فقط با تلاش انسان‌های عادی قدم‌های اولیه‌ی تابوشکنی‌اش برداشته شود و نتواند از حمایت همه‌جانبه‌ی تحقیقات گسترده‌ی علمی برخوردار گردد. در این زمینه مشخصاً می‌توان به پیام‌ها و اعترافات تصویری بیشمار افراد عادی در «یوتیوب» اشاره کرد که بیننده‌های میلیونی را نصیب خود ساخته‌اند.


در حقیقت بررسی علمی منافع «خودارضایی جنسی» علاوه بر آنکه منجر به خلق داروی جدیدی برای شبکه‌های جهانی داروسازی که در چند دهه‌ی اخیر به یکی از سودآورترین فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شده است نشده، بلکه باعث تقلیل بسیاری از مصارف دارویی نیز شده است.

طبق برآیند عمومی از تحقیقات محدودی که در این زمینه صورت گرفته، کفه‌ی ترازو به فایده و سلامت «خودارضایی جنسی» تمایل دارد. نتیجه‌گیری منطقی حاصل از تحقیقات به‌سادگی ممکن است به توجه کمتر به تفریحات و سرگرمی‌های اجتماعی ربط داده شود و ناخواسته باعث پایین آمدن میل مصرف در تمام زمینه‌های بازرگانی شود و به همین دلیل، تدارک و تهیه‌ی حمایت مالی برای تحقیقات گسترده‌تر را بیش از پیش از دست بدهد.


به نظر می‌رسد مذاهب می‌توانند همچنان با تکرار و بازخوانی دلایل بسته‌بندی‌شده در لایه‌های ضخیم گناه و شرم به نکوهش «خودارضایی جنسی» ادامه دهند. به نظر می‌رسد سایه‌ی اسطوره‌ی منفی این ابتکار مطمئن و خانگی که بر اساس ضرورت‌های تکاملی در ذات اغلب حیوانات پیچیده‌تر (بویژه پستانداران) شکل گرفته است، تا مدت‌های مدید بر سر اغلب انسان‌ها سنگینی خواهد کرد.

«آلترنت»، نشریه‌ی معتبر اینترنتی که ماهانه بیش از ٧ میلیون بازدیدکننده‌ دارد (که نیمی از آنها نیز تحصیلات دانشگاهی دارند)، در شماره‌ی اخیر خود مقاله‌ای به قلم «جان ویپژوسکی» سردبیر مجله‌ی«نیشِن» را بازچاپ کرده که بررسی کوتاهی است درباره‌ی تحقیقات گسترده‌ای که با همکاری «موسسه‌ی ملی رفتار و سلامت جنسی» انجام شده است.

آقای ویپژوسکی، سردبیر سابق قدیمی‌ترین نشریه‌ی مستقل آمریکا، در مقاله‌ای با عنوان «خودارضایی جنسی سرانجام از پستو بیرون ‌آمد ولی هنوز وارد خیابان نشده است» بر ویژگی‌‌های مثبت تحقیق فوق تأکید می‌کند. او اشاره می‌کند که در تحقیق و همه‌پرسی فوق که بین ٦ هزار داوطلب ۱٤ تا ٩٤ ساله‌ی آمریکایی انجام شده، به روشنی آشکار شده است که عمل خودارضایی جنسی توسط هر دو جنس، هم مجرد و هم متأهل به‌طور مداوم در تمام سنین بزرگسالی صورت می‌گیرد.

JoAnn Wypijewski , Masturbation Finally out of The Closet, If Not Exactly into The Streets

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

faghat be sorate kheili zarori va feshar ziad tosie mishavad va rabeteye jensi normal zan va mard doroost ast

-- akbar ، Oct 27, 2010 در ساعت 02:45 PM

خیلی جالب است اگر که حیوانات هم همین کار را می کنند. یعنی اینکه می توانند خیالپردازی کنند. اما سئوالم این است که واقعا چرا این کار را می کنند؟ ایا این عمل نوعی سکس با خود است؟

-- بدون نام ، Oct 27, 2010 در ساعت 02:45 PM

این عمل در صورتی که در دفعات کنترل شده باشد و در مواقع و سنینی که فشار جنسی بر فرد وارد می شود بسیار بسیار (طبق تجربه شخصی ام ) مفید و آرامش بخش و باعث سلامتی بدن و روان است و نظر ادیان در این مورد چرندی بیش نیست.

-- دکتر داروساز ، Oct 27, 2010 در ساعت 02:45 PM

من مقاله اش رو خوندم اين يه آدم معموليه خود وبسايت هم فقط يه وبلگ ساده است.

خير، درست نيست. تا جائي كه بنده در كمال بدبختي تجربه كردم و از دوستام شنيدم، اينها همش غلطه

بعضي آثار روشن و اثبات شده است عبارتند از: سردرد، لرزش دست، كاهش حافظه و اختلال در سيستم عصبي به انواع شكل ها مختلف (در بنده به صورت سردر، احتلال در اشتها و لرزش دست هست، كه اگر طولاني مدت ترك كنم كاهش پيدا ميكنه... الا مشكلات روحي)

همه اين تحقيقات علمي كه ظاهرا دفاع ميكنن، فقط به خاطر اينه كه نشانه هاي متفاوت همگي در يك فرد ظاهر نميشن. اين كه دليل علمي نيست. اين فقط اثبات ميكنه كه ما نميدونيم چرا بده

تعداد زياد اين كار باعث آسيب به بدن ميشه و در عين حال اين كار كاملا و شديدا اعتياد آوره و نميشه كنترلش كرد...درست مثل الكل و دارويهاي روان گردان و مواد مخدر

اين از دليل علمي و اما دليل غير علمي:

براي چي ساختار بدن به گونه اي شكل گرفته كه از اين كار لذت ببريم؟ مثلا چرا ما از ماليدن انگشت كوچك دست همين قدر لذت نميبريم؟

(لطفا نفرمائيد تصادفي است.) خيلي ساده است هدف صد در صد لذت از رابطه با جنس مخالف بوده.

بنابراين اثر روحي اين كار چيه?... سه تا مشكل ايجاد ميكنه
1- ارزش لذت از جنس مخالف رو در زندگي كم ميكنه و مفهوم لذت و انتظارات رو در ذهن جابجا ميكنه.
2- خود اين لذت به تدريج حقير و كوچك ميشه و اشكال ناسالمش پيدا ميشن.
3 انسان رو در اين كار غرق ميكنه ، چون انسان حاضر نيست بپذيره كه لذت نميبره يا براش عادي شده...هر روز وابستگي ها جنسي بيشتر و بيشتر ميشه. اين روح يه روح ناسالمه.

بعد اما در تحقيقات گفته شده كه اين كار در بعضي موارد احتمالا تا حدودي شايد سرطان پروستات رو در سن كهولت كاهش بده... اولا كه بدبختي هايي كه به همراه داره يه عمر به خصوص در جواني گريبانگيرن... ثانيا ميشه بپرسم چرا بايد افراد بخوان خودشون رو از مني خالي كنن؟ اصلا چرا پر ميشن كه بخوان خالي شن؟ خيلي ساده است. چون يه جامعه داريم كه 24 ساعت به فكر سكسه

و در ضمن سكس تابو نبوده و نيست و نخواهد بود. فقط مساله اينه كه ما مي خوايم توي اين زندگي اندك كوچيكمون چي كار كنيم.

من اول فكر ميكردم ادرار ساده است. دير فهميديم چيه....لذتش از بين نميره....هميشه باهامه.

-- .... ، Oct 27, 2010 در ساعت 02:45 PM

در صورتی که امکان رابطه با جنس مخالف وجود نداشته باشد، خودارضایی هیچ ضرری ندارد، طبق تحقیقات مختلفی که انجام شده، حتی افراط در خودارضایی نمیتواند موجب بیماری و یا تغییر فیزیکی شود، از نظر فعل و انفعالات شیمیایی در بدن، هیچ تفاوتی بین خودارضایی و آمیزش جنسی وجود ندارد و تابوی وحشتناک خودارضایی که قبلا در مسیحیت وجود داشت و اکنون هنوز در اسلام نیز وجود دارد، یک افسانه است. تنها تفاوت خودارضایی و آمیزش این است که شخص در آمیزش لذت بیشتری میبرد و نوعی احساس تسخیر جنس مخالف و همچنین توانمندی در یافتن جنس مخالف و ترغیب او به آمیزش (به ویژه در مردان) وجود دارد و اعتماد به نفس وی را بسیار افزایش میدهد، کاهش اعتماد به نفس به خاطر خودارضایی بیشترش به فرهنگ جامعه ای مربوط میشود که شخص در آن زندگی میکند، در جوامعی که خودارضایی نوعی بچگی، بی عرضگی در ارتباط با جنس مخالف و یا گناه محسوب میشود، شخص به نوعی دچار احساس گناه و باختن روحیه میشود و از لحاظ فیزیکی و شیمیایی هیچ مشکلی ایجاد نمیکند. ضمناً تاثیرات عاطفی را میتوان با مطالعه و مشورت درست با افراد آگاه از بین برد. گرچه من فکر میکنم که خوشبختانه این احساس ترس و گناه از خودارضایی در جامعه ایران به شدت کم شده است و اینرا باید به فال نیک گرفت.

-- محمدرضا ، Oct 27, 2010 در ساعت 02:45 PM

برادر بزرگوار جناب آقای زمانی،

عمل شنیع استمنا در قرآن حرام و در تمامی احادیث معتبر از ائمه اطهار بعنوان کاری ابلیسی عنوان شده است. من به شما نصیحت میکنم قرآن مجید را مطالعه جامع کنید تا تمامی جوابهایتان را دریابید. در چاهی که این غربیان و دانشمند نما ها برای شما کنده اند افتادن بجز گمراهی و عذاب اللهی و دوزخ ابدی نیست.

والسلام

حجه السلام میثم سیف اللهی
حوزه مقدس علمیه قم

-- میثم ، Oct 27, 2010 در ساعت 02:45 PM

به نویسنده پیام دوم و جناب حجت الاسلام میثم سیف اللهی. آیا کسانی مثل شما که استمنا رو یک عمل شنیع و ابلیسی و مضر میدانند هیچ وقت خودشان خودارضایی نکرده اند؟ من فکر نمیکنم کسی پیدا بشه (چه زن و چه مرد) که این کار رو تجربه نکرده باشه. در جوامع اسلامی اصلا کل رابطه جنسی عملی شیطانی ست چه برسه به استمنا. حتی رابطه جنسی با همسر هم مقررات و قواعد ویژه ای داره که عبور از آن شیطانی و پیروی از نفس و اماره و غیره تلقی میشه. نگاه افراد به مسله جنسی فقط بستگی دارد که در چه مرحله ای از پختگی و بصیرت واقعی (نه از نوع خامنه ای) زندگی میکنند. لذت جنسی یکی از زیباترین غرایز بشر هست و تا جایی که قوانین انسانی و اجتماعی اجازه میدن انسان باید ازش لذت ببره. استمنا هم اصلا چیز بدی نیست. خیلی هم روش خوبی برای پسران دختران هست که بدن خودشان رو کشف کنند. کسانی هم که استمنا رو عملی سخیف و شیطانی میدانند بهتره بقیه عمرشون رو به توبه کردن از این عمل شنیع بگذرانند.

-- ناشناس ، Oct 27, 2010 در ساعت 02:45 PM

اقاي حجه الاسلام ... لطفا ان آيه و شان نزول آن را هم قيد كنيد. فكر كنم شان نزول آن خيلي جالب باشد. در ضمن شما بهتر است حديثي از ان بزرگواران در توضيح داشتن همسران متعدد و بخصوص كنيزان بياوريد تا يكسري از ابهامات در مورد ايشان بر طرف شود. لطفا جواب منطقي و با استدلال محكم بياوريد و از مغلطه كردن خودداري كنيد.

-- حسن از ايلام ، Oct 27, 2010 در ساعت 02:45 PM

برای بقای نسل در میان انواع مختلف در یک پروسه پیچیده طبیعی در گذر از میلیونها سال قدمت زیست بر کره ارض امیزش جنسی راهکاری است برای انتقال ژن به نسل های بعد و این اگر بشود گفت طبیعت برای وادار ساختن و یا بهتر بگوییم برای ایجاد انگیزه بجهت ارتباط جنسی میان انواع جانداران "لذت جنسی" را پاداشی قرار داده از برای میل و اشتیاق به ارتباط با جنس مخالف...

و از دید طبیعی گرایانه خود ارضایی یک نوع انحراف از مسیر طبیعی خواهد بود.

و بی شک هیچ عمل غیر طبیعی در طبیعت بدون عوارض نخواهد بود کمااینکه دوستی دیگر وصف حال خویش را همینجا اشاره کردند

در این وانفسای که خبرهای علمی و پژوهش های علمی خاصه در زمینه پزشکی اینقدر بی ثبات هستند که صبح اعلام میشود و بعد از تکذیب بنظرم انسان عاقل بایستی محتاط تر عمل کند و که مبادا سلامتی خویش را بر سر هیچ و پوچ از دست بدهد.

من برای آقای زمانی متاسفم که نظرات افراد بی نام ونشان در یوتیوب را حجت برای نظری
قرار داده که نیاز به یک کنکاش کاملا علمی دارد آنهم با القای این سخن (بجای دلیل)سخیف و مسخره که گویا برای تحقیق در این باره شرکت های دارویی سنگ اندازی میکنند

-- malek ، Oct 27, 2010 در ساعت 02:45 PM

جناب حجت الاسلام سيف الهي
به همين دليل ساده بايد در معجزه بودن قران شك كرد.
زيرا استمناء نه ضرري دارد و نه امكان مقاومت در برابر ان وجود دارد. به عبارت ديگر همه ي افراد، به ويژه پسران پس از يلوغ اقدام به خودارضايي مي كنند و اين يك تمر طبيعي است. اتفاقن مشكل از زماني شروع مي شود كه افكار غلط به دروغ هزاران مشكل را براي استمناء و تاييد احكام ديني رديف مي كنند و جوانها و نوجوانان را بر عليه خود و طبيعت خود مي شورانند و با دامن زدن به احساس گناه زمينه هاي عذاب وجدان و اضطراب و اعتيادهاي سكسي را فراهم مي اورند.

-- رضا ، Oct 27, 2010 در ساعت 02:45 PM

فرمایش یعنی این. دوباره زدی به خال

-- بدون نام ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

به نظر من تا زمانی که انسان امکان تماس جنسی با جنس مخالف رو نداشته باشه . خود ارضایی می تونه یه راه حل باشه مخصوصا" برای جامعه ما که اینقدر در محدودیت و تنگناه جنسی قرار داده شده.دلیل من کاهش فشار جنسی از روی فرد هست زیرا در غیر اینصورت فرد در بعضی مواقع ممکنه حتی به تجاوز دست بزنه تا تمایل قوی جنسیش رو ارضا کنه که این کار هم خودتون می دونید چقدر در سنین جوانی در ایران وسایر کشورهای مذهبی شایع هست.
مذهبیون فقط به فکر ممنوع کردن هستن بدون اینکه توانایی ارایه راه حل منطقی و قابل اجرا رو داشته باشند.

-- فرزاد ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

جناب حجه الاسلام
استمنا کاری ابلیسی است ولی ۴ تا زن عقدی و بی شمار صیغه خیلی عمل خدا پسندانه ای است؟

-- بدون نام ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

جناب حجت الاسلام میثم..با سلام
ممکن است آیه مربوطه در قرآن را ذکر بفرماید ... تا آنجایی که بنده میدانم چنین آیه ای وجود ندارد...

-- majid ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

آخوندهای بزرگوار سر جد بزرگوارتان دست از سر علم بردارید و به همان حوزه های مقدس برگردید در قرون وسطی ایرانی است که شما تا این اندازه جسارت ورود به تمام بحث ها ی پیچیده بشری که میوه دهه ها تحقیق است می کنید. با توشه حقیر آیات و تفاسیر و باقر مجلسی و قمی می خواهید یک شبه هم گریبان هاوکینگ رو بگیرید هم در باره اتم نظر بدهید هم به تخصص مورد علاقه اتان در این مقاله بپردازید

-- Ali ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

این متن بسیار عوامانه و خالی از حقیقت است . خود شخص فاعل هم بدون نیاز به اعتقادات مذهبی به راحتی متوجه ضرر های این عمل میشود اما مثل سیگار کشیدن گاهی ترک کردن آن بسیار مشکل است . در صورتی که هر فرد سیگاری کاملا از ضررهای سیگار آگاه است . شما احتمالا یا مجرد هستید یا از روابط محدودی با جنس مخالف برخوردارید ( که متاسفانه شرایط جامعهء امروز ما به این قضیه بسیار کمک میکند ) وگرنه از تاثیر خودارضایی بر روابط جنسی سالم وطبعات دلزدگی شریک عاطفی در زندگی خانوادگی آگاه میبودید .

-- kamyar ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

من اصولا پيامي نميذارم و صرفا خواننده ام....ولي وقتي پيام اين آقايي كه خودشونو حجة اسلام ميدونن لازم ميبينم دو نكته رو عرض كنم.با تمام احترامي كه براي اسلام قائلم بايد بگم كه اين آقا كه از قم،براي اين سايت پيام گذاشتن،بهتر هست كه در همون قم و بدون دسترسي به نت و كامپيوتر،بنشينن و دروس خودشون رو بخونن و با پيشرفتهاي علمي اصلا كاري نداشته باشن.چون علم دائما و بطرز صعودي در حال پيشرفت هست ولي قوانين سنت و دين،در گرد و غباري سنگين بنام زمان،در حال دفن شدن هست.اگر ما معتقديم كه خداوند سبحان،به ما عقل را براي شناخت خود و خداي خود عطا كرده،پس چرا به پيشرفتهاي علمي كه ماحصل تلاشهاي عقل،در حوزه ي طبيعت هست احترام نگذاريم و دائما به جرم تضاد با مباني فقهي،سر آن را به زير آب فرو كنيم؟دوم اينكه آقاي حجة اسلام "ميثم سيف اللهي"..اينكه شما پيامي در وصف و تائيد خودتان،دقيقا در جايي كه شما آنجا ها و امثال آن جا ها را نماد كفر و سياهي و تباهي ميدانيد،چه چيزي را نشان ميدهد؟
و يك سوال اختصاصي آقاي حجه اسلام.شما با فيلتر شكن اين سايت را باز كردي؟ مگر دوستانتان در قواي مقننه،استفاده از فيلتر شكن را جرم اعلام نكردن؟اگه لطف كنيد و توضيحاتي براي من بدهيد شايد اجر اخروي نصيبتون بشه و بتونين يه گمراه رو به راه راست هدايت كنين
از مسولان سايت براي بيان روشن موضوعاتي نظير ارضاي جنسي تشكر ميكنم

-- غريبه ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

اين يه دروغ بزرگ است كه اين كار هيچ ضرري نداره چون اعتياد آوره و اثرات فاجعه باري روي بدن و روح و روان انسان ها داره و اگه كسي خودشو مسلمون ميدونه بايد از اين كار دوري كنه چون حرامه اكيدا.

-- orhan ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

من تا اونجا که تجربه کردم طی 7 سال اون هم به خاطر فشارهای جنسی چیزی جز بد بختی برام نیاورد. اینقدر حافظه ام ضعیف شد که حتی یادم می رفت 2 دقیقه قبل چکار می کردم...
واقعا نمی دونم این مطالب از کجا میان و هدف نویسنده چیه اما حقیقت چیز تلخیست که خیلی از جوان های ایرانی مثل من تجربه خواهند کرد و فراری نیست چون نیاز جنسی که یک نیاز اولیه هست توی دنیای پر زرق و برق امروز که واسه امثال من فقط از پشت ویترین قابل لمس هست راهی به جز این عمل کثافت بار نمی گذاره...

-- بهنام ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

دوست گرامی‌،

ممنون از گزارش شما، من پزشک متخصص داخلی‌ هستم و بار‌ها در این زمینه تحقیق کرده ام. خود ارضایی جنسی‌ هیچ ضرری برای انسان ندارد، کسانی‌ که اینجا نظر گذاشته‌اند فکر میکنند که دین باید در کوچکترین موارد زندگی‌ انسان دخالت کند و هر چیزی را به دین مربوط میکنند. امیدوارم که جهل و نادانی از زندگی‌ همه رخت ببندد.

با سپاس

-- ایراندوست ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

جناب حجه الاسلام پيشنهاد مي کنم بجاي اينکه وقت شريفتون رو در حوزه مقدس علميه قم که فقط افکار جهت دار رو آموزش مي دهند تلف کنيد کمي در فلسفه پيدايش جهان از علماي عالم مثل ريچارد داوکينز مطالعه فرمائيد که از قرآن براي مردم مثال نياريد در اصل وجود خدا تشکيک جدي وجود داره چه برسه به دين اسلام که ديگه وضعيتش روشنه. کي ياد مي گيريد مسائل علمي رو با مذهب قاطي نکنيد؟

-- زنديق ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

مردی که دست رسی به زن ندارد به طور طبیعی و هفته ای ده روزی دو هفته ای یک بار عمل جنسی را در خواب می بیند و تخلیه می شود. این یک روند طبیعی است که خارج از ارادۀ او است. همین خواب دیدن و تخلیه شدن در خواب ممکن است کە آثار روانی سلبی برای مرد داشته باشد، زیرا او ممکن است که کسانی را به عنوان شریک جنسی خودش در خواب ببیند که در بیداری فکر کردن در مورد آمیزش جنسی با آنها را گناهی بزرگ تلقی کند.
دیگر آن که خواب دیدن تخلیۀ جنسی انواع و اشکالی دارد و همۀ اشکالش خالی از برآیندهای روانی سلبی نیست.
ولی اگر او هفته ای یک بار با خودارضایی خودش را تخلیه کند این موضوع برایش به پیش نمی آید و آن خوابهای ایجاد کنندۀ حالتهای روانی سلبی برایش ایجاد نمی شود.
خود ارضایی هیچ خطری برای سلامت تن ندارد و فقط انجام یک عمل طبیعی است که خارج از حیطۀ ارتباط با جنس مخالف صورت می گیرد.
مرد اگر واقعا عاقل باشد می داند که همین خود ارضایی صد بار بهتر از سوار شدن بر یک زن بیگانه است و چندین دقیقه هنگ و هنگ کردن. برای چه؟ یک لذت زودگذر؟
مردی که زن ندارد اگر باشرافت باشد به خودش نمی قبولاند که بر یک زن بیگانه که هیچ علاقۀ جنسی شهوانی به او ندارد سوار شود و خودش را توی آن زن بیگانه تخلیه کند.
خودارضایی یک مرد صدها بار باشرافت تر از آن است که یک زن بدبخت را صیغه کند و روسپی گری را در جامعه رواج دهد.

-- ابراهیم نژاد ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

اینم مثل خیلی چیزهای دیگه باید با چاشنی تعادل همراه باشه
نه خودارضایی اولویت اول یا همیشگی ارضای جنسی باشه که دردسرها و مشکلات خودشو داره نه از ترس گناه هیچوقت انجام نشه و تا کسی حس کرد شهوتش داره زیاد میشه مثل مذهبی ها بره سریع ازدواج کنه (که چی؟ ازدواجش و همسرش اول از همه بشن وسیله ی ارضای جنسیش) و بدبختی های دیگه!

-- رضا ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

درود بر شما وقتتون بخير از ديد بنده خودارضايي بايد انجام بشه مخصوصا هنگامي كه مجرد باشيد .چه زن وچه مرد هر دو نياز دارند ولي هر عملي زياده روي بشه خوب نيست و بلكه صدمه هم ميرسونه من خودك شخصا هفته اي يك بار اين كارو انجام ميدم و خدمت اقاي روحاني كه گفتند قران رو بخونيد بايد بگويم ديگه عصر اين حرفها نيست الان مردم باهوشتر از گذشتگانشون شدن و به نظر بنده كتابهايي مثل قران كه حتي بعضي از نزديكان حضرت محمد قبولش ندارند و نقل شده كه گفتن تحريف شده است و جهنم و بهشت ما در همين دنيا بايد باشه .به نظرم اين مواردي كه از دين پرستها ميشنويم افسانه است بايد علمي به مسائل نگاه كنيم و انجام بديم.پيروزو سربلند باشيد

-- mehran ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

من باید اعتراف بکنم که به دلیل خجالت و حجب و حیای بیخودی از یافتن یک دوست دختر واقعی تا حالا که 20 و چند سال دارم محروم مانده ام.
یعنی در بهترین موقعیت این حجب و حیا کار دستم داده بارها.
افسردگی شدید، نومیدی و مشکلات لاینحل زندگی چندین سال آچمزم کرده بود، اما یک روز فهمیدم مشکل اصلی آدم با حجب و حیا سرکوب نیازهای جنسی است.
اما الان حالم خیلی بهتره، نه افسرده ام، نه هیچی. هیچ عارضه ای هم ندارم.
نه حافظه ام کم شده، بلکه قوی تر شده، آروم شدم می تونم بی غم و غصه فکر کنم و مشکلات را حل کنم. شاداب تر شدم و خیلی چیزها.
البته کلا دوست دختر خیلی بهتره:
دختر کسی است که باشه یه جور مشکلات داره، نباشه مشکلاتش بدتره ولی این روش مسکن خوبیه.
بدیهی است در هرکاری افراط اشتباهه.

جناب حجت الاسلام هم باید بدانند ما خیلی اسلام را دوست داشتیم و مناسکش را به جا می آوردیم، اما اسلام به ما افسردگی و غم می ماد. اسلام دین ماتم است و چون بخندی جوابت کشتار و تجاوز.
سال پیش بود آمدیم به یک اسلامگرا مثل بقیه که دروغ هایش قشنگ تر بود بخندیم، زدند و کشتند و تجاوز کردند. از امید به سیاست و آینده و درست شدن اوضاع که دل کندیم سپردیمش دست خدا، اما دست کم موفق شدیم اسلام را ترک کنیم.
شما اگر فکر می کنید خودارضایی بد است، چرا به پسر و دختری که دست هم را می گیرند حمله می کنید؟
جوانان باید صدایشان درنیاید و لحظه ای نخندند تا شما به امر صیغه مشغول باشید.

-- بدون نام ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

حاج آقا زمانی شما اول بفرماید با کدوم پروکسی به زمانه دسترسی دارید ما هم استفاده کنیم.. مال ما رو که فرت و فرت بلاک میکنن نمیدونم مال شما مثل اینکه خار نداره..

دوم اینکه قربون اون ریش و پشمت برم هیچ جوونی به هیچ عنوان ترجیح نمیده خودارضایی کنه.. شما و دوستانتون اگر از شمایل کبک خارج بشید متوجه میشید که این شما عزیزان قم نشسته صیغه پرور هستید که جوون مردم رو وادار به خود ارضایی میکنید..

ارادتمندم

-- استمنا زاده ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

لازم به ذکر است که این مقاله بر اساس مباحث علمی نوشته شده نه مذهبی. مذب هم دیدگاه شخصی است که آن را ترویج میکند ونه چیز دیگر و در این مورد مبنای علمی ندارد.

-- بدون نام ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

درود بر همه
با احترام فراوان به نظر دهندگان عزیز
بی شک برای تعداد زیادی از مردم معرض شده که سکس یک مطلب زشت نیست ، در واقع موضوعی هستش که داره به سمت و سوی آگاهی بیشتر مردم در این زمینه می رود . با توجه به اینکه سکس یکی از نیازهای اساسی بشر در طول دوران بوده واکنشهای متفاوت نسبت به این قضیه باعث از دست رفتن تمرکز کافی بر روی مطالعه دقیق این قضیه شده است . انسان موجودیست تنوع طلب ، سکس هم متنوع است ، لذا انسان با توجه به موجودییتش به دنبال انواع آن میرود و در این مسیر با توجه به امکانات آن تصمیم گیری میشود . چگونه است که انسان انواع غذاها را طلب میکند ، انواع مشروبات را طلب میکند ، انواع مکانها را طلب میکند ، انواع شادی ، انواع عزاداری و ... آیا نمی تواند انواع سکس را طلب کند .
در ضمن انسانهای متاهل یا افرادی که از لحاظ جنس مخالف تطمیع هستند نیز نیازمند تنوع می باشند.
مطلب خود را کوتاه میکنم
به امید روزی که انسانها بدون آزار خود و دیگران از زندگی لذت ببرند .

-- ali arad khazar ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

جناب چه چیزی در قرآن آزاده که خود ارضایی آزاد باشه ؟

-- محمود ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

سلام
دوست من اين كار براي آقايان باعث عدم صاف شدن و سفت شدن آلتشان در هنگام برقراري رابطه با يك خانم ميشه و در نتيجه اين عدم توانايي باعث بدخلقي شديد و عدم نعادل روحي ميشه اما در خانمها به صورت عدم خيس شدن ناحيه واژن و در نتيجه دردناك شدن ناحيه و عدم لذت از ارتباط ميشه بطوري كه فرد تشنه برقراري رابطه است اما توانايي آن را به دليل دردناك بودن ندارد اگر هم از روان كننده استفاده كند اين مواد اولا كار همان روان كننده هاي واژن را نمي توانند انجام دهند هرچند كه جنس خوب و گران باشند ثانيا باعث ورود آلودگي به ناحيه واژن و در نتيجه عفونت مي شوند كه در صورت عدم درمان دارويي باعث نازايي مي گردد

-- آرزو ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

جناب حجت الاسلام گرامی در دوره ای که برای جوانان ازدواج ممکن نیست مخصوصا دختران باکره و بیماریهای گوناگون بهتر از خودارضایی چیزی نیست البته آقایان باید توجه داشته باشند که موقع جغ زدن دستشونو زیاد سفت نکنن البته غیر ممکنه چون حالش کم میشه بعد از ازدواج اگه دوهفته از اینکار امتناع کنند ردیف میشن و میتونن سکس طبیعی داشته باشن من بیست سال تجربه دارم و تونستم تو این مدت خودمو از انواع بیماریها حفظ کنم وبعضی ازهمکاران من به ایدز ودیگر بیماریها آلوده شدند الان چهار ساله ازدواج کردم ومشکلی ندارم. لطفا از اعراب 1400سال پیش گمشده گان صحرای عربستان پیروی نکنید چون اونها هم از کتب یهود ونصارا کپی کرده اند و باید بدانید که شیطان با جعل کارت شناسایی جبرئیل با مهر برجسته بارگاه باری تعالی و جعل چهره ولباس جبرئیل براین پیامبر اگر ظاهر شده باشد چگونه میتوان به دستوراتش دردنیای حاضر عمل کرد و موفق بود؟ نتیجه هزاران نوع از اسلام را هم در کشورهای اسلامی پیش رویمان است شما نوع بهتری سراغ داری؟امروزه علوم تجربی که قابل تغییر وبروز شدن هم هستند برای هر مسئله ای هزاران دلیل و توضیح کاملتر از اسلام وادیان دیگر دارند بعنوان مثال نجسی و پاکی معنای بهتری دارد که همین شاش که در اسلام نجس است درمواقعی که در بیابان زخمی پیداکنید بهترین شستشو دهنده زخم تا رسیدن به بیمارستان بوده و خاک پاک اسلام خطرناکترین عامل برای زخم است یا الکل بهترین داروی ضد عفونی و همچنین الکل در نان موجود است و الکل حلال بسیاری از داروهاست که امروزه داروهای همراه بادرصد بالایی از الکل در تمام داروخانه های کشورهای اسلامی وایران ودنیا بصورت روتین موجود است که مصرف خوراکی دارد.حال فرض کنید که اسلام دین تمام مردم دنیا بود این خواص الکل کشف نمیشد و هنوز دنیا پر از کور وکچل بود .راه علم تجربی بهترین راه وعقل انسان بهترین پیغمبر است که با تولد بچه آپ تو دیت هم میشود و بیاد دارم دوستانی در استرالیا داشتم که مرا مسخره میکردند 20سال پیش که برای روزی 120دلار توی این کارخونه خودتو جرنده بیا خلاف کن یک شبه ره صد ساله برو ومن درجوابشون میگفتم اگر خلاف راه پیشرفت بود الان درآسیا افعانستان کشور پیشرفته ای بود ودر قاره آمریکا کلمبیا حرف اول را میزد و من با همین حقوق طی ده سال میتوانم درحد معقول زندگی مناسبی برای بقیه عمر تدارک ببینم و همینطور هم شده و شمارا هم خواهم دید واگر موفقتر از من شدید به فرزندانم سفارش خواهم کرد که باباجون خلاف کنید که من عقب افتاده شدم به این میگویند علم تجربی و کاری نداریم که موفقترین دوستانم امروزه در شهرک غرب تهران منزل 6میلیاردی دارد با پنج تا مغازه ولی خودش درگیر مصرف شیشه شده و دونفر از فامیلش چند سال زندان در غربت کشیدند و هزار مشکل دیگر ولی من با بیست در صد سرمایه ایشان و اقامت دوکشور مهم دنیا و بیزینس توپ هنوز درحال پیشرفت مادی ومعنوی هستم.خوددانید موفق باشید درضمن من بچه آخوند هم هستم ولی سالهاست اعتقادی به هیچ دینی ندارم وهر پیغمبری که چیز عقلانی گفته عمل میکنم و بقیه مطالب هم بپای حماقت ناشی از کمبود دانش زمانش میگذارم مثلا حفظ حیوانات بودا ویا عمل صالح اغلب ادیان اما سالهاست که رو به هیچ عرب وعجمی نماز نخواهم خواند اگر خدای عاقل وعادلی باشد باید به عمل من خیر بدهد نه به دعا ونمازم مگر عقده ای و خودپسند باشد و اگر در 1400سال پیش انسان فقط برای عبادت خلق شده بود امروز فقط برای کسب دانش و شعور خلق میشود خواهی بیا ببخشا خواهی برو خطا کن

-- سالار ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

وقتی طرف تا سن 30 سالگی نمیتونه ازدواج کنه حوب چیکار کنه حاج آقا

-- سلام ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

آقای سیف الهی عزیز
من یک پزشک و یک مطلع قران هستم
احادیث که همه جزو نقل و قول است
اگر ان ایه را که دال بر حرام بودن خود ارضائی است محبت کنید ممنون میشوم.

-- محمود ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

akhe yeki nist bege hoze elmie ke dar ounja faghat yek edde badbakhto bichareo sarkhorde az ejtema ke hich estedade digei bejoz moftkhorio shekambaregio hizi nadaran che bare elmi dare ke rajebe in masael aslan ezhare nazar kone aghaye meisam?shoma ke khoube hamounja sob ta shab be hamdige tajavoz mikonid,hala shodin nazarie pardaz?akhe aslan shoma fahmo sho'our darin??badam akhe che ghorani?dige oje elme ghoranetoun ham ke partabe sang ha tavasote parandegano younes dar shekame mahio keshtie nouhe pedar jan!!!shoma behtare beri in mohmalatet ro jaye digei bekar bebari vase hamounai ke mese khodetan...kei mishe in iran az daste shoma marmoulakaye hizo bi akhlagho fased rahai peida kone..

-- Aydin ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

جناب حجه الاسلام میثم سیف الهی(احتمالا از اینکه بهت حجه الاسلام بگن خیلی لذت می بری که برای خودت لقب حجه الاسلام را نوشتی، اما این را بدان که اهل علم از این عناوین مذهبی خوششان نمی آید)
بنده تقریبا هر هفته خود ارضائی می کنم. به مسی ضرر نمی رسانم. احساس خوبی بهم دست می دهد. احساس گناه هم نمی کنم. اگر اختیار بدن ما با خودمان است که کی بخوریم بنوشیم و بخوابیم، خودارضائی هم عملی مثل اعمال لذت بخش دیگر است. اما اگر امکانش را دشتم با کسی سکس کنم دست به خودم زحمت تصویرسازی برای خودارضائی نمی دادم.

-- سینا ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

حضرت حجت الاسلام! رادیو زمانه یک پایگاه خبری-فرهنگی است. شما را به اینجا چه کار؟ گرچه در شرح وظایف آخوندی است سرک به همه جا کشیدن! تبیان و فارس و مهر و رجا را برای شما ساخته اند. اینجا ها مشاهده نشوید لطفا.

-- مسعود ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

خارج از گفتار برادر عزیزمان حجه السلام میثم سیف اللهی بعید می دانم کمتر انسان اخلاقمندی دست به این کار شنیع بزند و کمتر پزشکی دست به تجویز این عمل شنیع بزند. نمی دانم چرا برخی از انسانها نا آگاهانه دست به تخریب اصول بشر می زنند و به این حرکت خود افتخار هم می کنند. به هر شکل استمناء یعنی ازدواج با خود ،

-- مهدی ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

چه فرقی بین خود ارضایی و ارضا از طریق ازدواج وجود داره؟
سوالم رو اینطور می پرسم. اگر عمل خود ارضایی توسط فرد دیگری انجام بشه مثلا همسر ایا باز هم اسمش خود ارضاییه؟(یعنی به جای اینکه فرد با دستان خودش این کار رو انجام بده فرد دیگری این کار رو براش انجام بده؟)
خودارضایی یعنی چی؟ یعنی هر گونه ارضا نیاز جنسی بدون انجام عمل دخول؟
دوستانی که عمل خود ارضایی رو نفی می کنند و از کتب دینی و امثالهم نمونه می اورند بهتره که مقداری به دلایل رد این کار که در همین کتابها اشاره شده توجه بکنند.
یکی از مهمترین دلایل برخورد با خودارضایی در ادیان ابراهیمی تقابل این عمل با نهاد خانوده تک هسته ای هستش.

توجه بکنید برای صحبت در زمینه های مختلف باید از تمام جوانب امر به اون موضوع نگاه کرد.

مثلا در تورات خودارضایی به این شکل تعریف می شه ریخته نشدن اسپرم در واژن.
این رو می تونید در تورات و انجیل بخونید در مورد مرگ فرزند ارشد یهودا و دستور یهودا به فرزند دیگرش "اونان" که گفت باید رسم برادر شوهری را به جا اوری و از انجا که بردار ارشدت فرزندی نیاورده باید فرزند اوری کنی اما "اونان" از این کار سر باز زد و انزال خود را بر زمین ریخت و این امر از نظر خدا ناپسند امد و او را بمیراند.

به راحتی در این داستان می شه اتهام خود ارضایی به اونان و مرگش رو با استمرار نهاد خانواده تحلیل کرد.

گناه کبیره بودن خود ارضایی و کلیه داستان سرایی ها اعم از مو در امدن کف دست و کور شدن و فلج شدن و بیمار شدن و ... همه و همه فقط به یک منظور هست به ثمر نشستن اسپرم ها و استمرار نهاد خانواده.

ولی از اقای حجت السلام سیف اللهی تقاضا دارم یه سوال من پاسخ بدهند : اگر مردی به جای عمل دخول بر همسر خود، توسط دستان همسرش ارضا شود، یعنی به جای انکه خودارضایی کند توسط همسرش به همان شکل ارضا شود، این عمل چه شانی دارد؟ و چه تفاوتی با خود ارضایی دارد؟

با تشکر

-- اندیشه گران ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

مقاله در خصوص لزوم نياز به تحقيق بر روي خود ارضايي نوشته شده است. تعدادي از نظرات دوستان بيشتر جنبه احساسي و تدافعي به خود گرفته است. آنچه كه مسلم است مباحث و منابع ديني نمي تواند منبع مناسب و صحيح علمي براي مراجعه و اظهار نظر بوده و در همين ابتداي امر با ليبل زدن آن را مسدود كرد و القابي چون ابليسي يا غيره به تحقيق چسباند. آن چه كه مسلم است تجربيات فردي يك شخص نيز اعم از سردرد يا غيره نمي تواند مبناي علمي داشته باشد.
به هر حال با توجه به ظهور چنين پديده‌اي لزوم شناخت آن به جاي انكار آن ضروري به نظر مي‌رسد.

-- pedram ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

با سلام
دوست عزیز اکبر حساسیت شما به گوجه فرنگی دلیل بر ناسالم بودن آن نیست . میثم خان استناد شما از قرآن بدون آوردن حتی یک دلیل علمی خود عملی شنیع و توهین به شعور انسانی است که یک کتاب را بالاتر از هر چیز دیگری می پندارد .

-- پوریا ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

والا چی بگم ...........

-- رضا ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

درسته از خیلی جهات با آخوندا موافق نیستم
ولی
تو اینجا موافق ام
اگر خود ارضایی 1 درصد مفید باشد 99 درصد مضر است
از نظر ذهنی به همت می زنه
کم خونی پیدا می کنی
لذتش رفته رفته کم می شه
دچار بیماری های خاص می شی
خلاصه پدرت در میاد
البته بیش از 95 درصد از جوانان ما خود ارضایی می کنند بقیه هم که 5 درصد می شن تجربه شو دارن
این رو خودم زمانی که دبیرستان بودم تحقیق کردم

-- تورکاز ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

جناب حجه السلام میثم سیف اللهی میشه بگید جامعه اسلامی ما به خاطر چپاول و غارت اموال این مملکت به دست افرادی معدود جوانهای ما رو چنان بیچاره کرده که فکر ازدواج از دیدن عزرائیل هم وحشتناکتر شده براشون حالا اگر همین خود ارضائی نباشه میدونید روزی چند نفر ممکنه دست به کار خیلی خیلی بدتر از خود ارضائی بزنن که نمونش توی دادگاههای شما پیدا میشه؟؟؟ شاید خدا خودش میدونسته که روزی جوامعی میان که افرادش برای بهم رسیدن راهی دشوار دارن و شاید این راه حل روزی به درد این جوامع بخوره. در همون کشورهای به اصطلاح غربی از نظر رهبران این کشور مفلوک این امر به سادگی انجام میشه منظورم ازدواج فقط کافی 2 نفر همدیگر رو بخوان راحتتر از سر کشیدن لیوانی آب به نظر من و خیلی ها همون جوامع غربی به دین اسلام و محمد نزدیگترن تا جامعه پر از دروغ و فاسد ما این رو باید از بالادستی های خودتون بپرسید که به اسم اسلام دارن تمام این مملکت میکنن ارث پدری بشین با خودت کمی فکر کن و مراجعه نده به قرآن کریم که اگر بدی سر تمام این رهیران باید به دستور همون قرآنت بفرستی زیر تیغ جلاد

-- مهدی ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

پایامگذار اول در مورد تجربه شخصی خود گفتند! من سالهاست خود ارضایی میکنم، هیچ از این مشکلهایی که ایشان میگوید هم نداشته‌ام. وقتی که در مورد آن افراط نکرده‌ام و آنرا خوب انجام داده‌ام، بندرت حتا تا چند روز باعث سرحالی من شده است. مهم درست انجام دادن و افراط نکردن است.

-- علی ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

نظر دادن يك روحاني در مورد موضوع علمي(پزشكي و روانشناختي)مثل اين است كه بخواهيم موتور اتومبيل را بر مبناي دستورات اسلامي تعمير كنيم!
دستورات ديني جايگاه خود را دارند و در بسياري موارد از نظر علمي پذيرفته نيستند و اين از ارزش انها نميكاهد اما اصرار بر اينكه دستور دين را دليل اثبات يا نفي موضوعي قرار بدهيم سبب زير سوال رفتن دستور ديني ميشود.
از نظر پزشكي خودارضايي سبب هيچ بيماري عجيب و غريب و بي ربطي(مثل كاهش بينايي)نميشود.
تنها مشكلي كه ممكن است ايجاد شود اسيب موضعي ناشي از تكرار زياد يا روش اسيب زا باشد.
اسيب رواني ان نيز به باور شخص از اين كار وزمينه اي كه اين رفتار در ان صورت ميگيرد دارد وگرنه هيچ بيماري رواني خاصي را سبب نمي شود.

-- بدون نام ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

دوستان عزیزی که معتقد هستید خود ارضایی اسیب های جسمی و روانی در پی دارد لطفا دلیل خود را نیز بنویسید ، ادعای یک چیز مساوی با اثبات ان نیست.......دوستان عزیز دیگر هم که بد بودن خود ارضایی را از آموزهای دین استخراج میکنند یا معتقدند دین دلیل عقلی بر این موضوع دارد که خوب دلیل عقلیشان را بفرمایند و یا معتقدند باید تعبداً این مطلب را پذیرفت که در این صورت اصلا چرا درنامشان از کلمه حجت استفاده میکنند

-- امیر ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

درود بر شما
مقاله ی بسیار آوانگاردی بود حداقل برای منه فارسی زبان.
گدشته از تحلیل تاریخیه فروپاشیه استوره های بشری در قرن حاضر که به شیوایی آمده بود، و نیز ریشه ی مخالفتهای مذاهب مختلف ، من متلب خاصی در این متن در توجیه علمی ی خودارزایی ندیدم.
این که زن و مرد مجرد و متاهل این کا رو میکنن و اینیز اینکه قابلیت این قزیه در بدن انسان وجود داره نشاندهنده ی زرفیت وجودی ی این پدیده ست اما توجیه علمی ماجرا نمیشه.
سپاس از شما
شادو پیروز باشی
زمنن املای من زعیف نیست بلکه الفبای من هروف عربی رو نداره.

-- ناوال ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

بسمه تعالی

برادر محترم "اندیشه گران" در مورد استفتا شما قابل ذکر است که طبق تعالیم مقدس اللهی منی فقط باید در مهبل زن ریخته شود تا گناهی اتفاق نیفتد. هر دره منی بمثابه انسانی است و در صورت ریخته شدن آن در جائی بغیر از مهبل زن بمثابه گناه کبیره میباشدو قابل کیفر.

در مورد سوال برادر عزیز محمود آقا هم عرض میکنم شما که آگاه قرآنی هستید باید از مضمون فرمان قرآن در مورد استمنا آگاهی داشته باشیدو سوال کردن دوباره شما موردی ندارد. موفق باشید.

والسلام علیکم

حجه اسلام حاج میثم سیف اللهی
حوزه مقدس علمیه قم

-- میثم ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

یه نظر من خود ارضایی مانند خوردن قهوه و یا ورزش کردن و یا هرکار دیگر، وقتی با افراط همراه شود مضر است. البته واقعا دلیلی نمیشود آورد که در صورت اعتدال ضرر جسمی داشته باشد. البته شاید مخالفان آن بگویند که این خطر وجود دارد که خودارضایی جایگزین روابط دیگر شده و انسان را از تعامل اجتماعی بازدارد. البته حرف درستی است اما می شود گفت که در بعضی موارد فایده اجتماعی هم دارد. کمتر کسی دوست دارد خودارضایی بکند در حالی که انتخاب دیگری دارد. شاید بشود گفت که کسی که مثلا زن یا شوهر دارد و خود ارضایی می کند به شکلی دچار ناهنجاری است. خلاصه آن که مانند هر چیز دیگری میتوان از آن اشکال ناهنجار، مضر و یا مفید پیدا کرد.
ضمنا در مورد ان آقای روحانی که توجه همه را به خودش جلب کرده، باید بگویم که واقعا چنین آیه ای در قرآن ندیدم. اصولا قرآن چنان کتاب بزرگی نیست که هر چیزی تویش پیدا شود.
البته حکایت حدیث چیز دیگری است. معتقدم نقریبا هر عقیده و ایده ای را میتوان از دل حدیث بیرون کشید به خاطر آن که مجموعه ای بی سر و ته و دچار تعارض و تناقض است. در همین ایران بر اساس حدیث، به مردم تجاور می کنند (که با یک نمونه آن شخصا آشنایی دارم) و همان روحانیون قم از متجاوزان بر اساس حدیث و آیه حمایت می کنند.
مطمئنم اگر مصلحت حوزه عملیه اقتضاء کند حدیث استمناء و روایت اجلقوا ایها المومنون هم در یک گوشه بحار و وسایل پیدا می شود.

-- بدون نام ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

من یک پزشک هستم
خود ارضایی هیچ ضرری برای بدن ندارد. تمام این خزعبلات کم حافظه گی و کم هوشی و کم حواسی و ضعیف شدن چشم و... بی پایه و اساس است. اتفاقا خود ارضایی سبب می شود که مرد و زن نسبت به بدن خود، آگاهی بیشتری پیدا کنند و در سکس موفق تر باشند. مثلا مردها با خود ارضایی نسبت به زمان ارگاسمشان آگاهی پیدا می کنند و قادر به کنترل انزال زودرس و در نتیجه عمل جنسی طولانی تر و لذت بخش تر می شوند. زنان نیز با کشف نقاط حساس بدن خود با خود ارضایی می توانند با راهنمایی شریک جنسی خود از عمل جنسی لذت بیشتری ببرند. ضمنا تحقیقات اخیر نشان داده که خود ارضایی در مردان از میزان سرطان پروستات می کاهد. اگر شما فکر می کنید که به خاطر خود ارضایی دچار مشکات جسمی شده اید، فقط و فقط به خاطر تلقین و احساس گناه سنگینی است که از طرف مذهب و اجتماع از کودکی در مخ شما فرو کرده اند. با ذهنی بازتر به دنیا نگاه کنید، از بدن خود نترسید و بهترین دوست بدن خود باشید.

-- سهند ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

خدمت حجه السلام میثم سیف اللهی
حوزه مقدس علمیه قم
مدّ ذلّهی عالی

این حقیر چند سؤال در ذهنش آمده است که مایل است از حضرت مستطاب مسئلت نماید.

1- نظر جنابعالی درمورد شعر سعدی علیه الرحمه که فرموده است «گرمرد صلاحی وز اهل دینی/جز جلق زدن کار دگر مگزینی» چیست؟

2- به نظر حضرتعالی مردانی که استطاعت مالی برای دسترسی به جنس لطیف را نداشته باشند، از چه راهی باید خاک برسری کنند؟

3- با علم اینکه زنها هم دارای رغبت شهوانی زایدالوصفی هستند، چه دستوراتی در اسلام برای فرونشاندن اشتهایشان پیش بینی شده است؟

4- آیا شاسته نیست که علمای اعلام اماکنی را که زیر نظر وبا مدیریت خودشان اداره میشوند، درست کنند تازنان ومردان به آن امکنه رجوع کرده و دفع فاسد به افسد کنند، تا دیگر در آن دنیا به عذاب الهی و دوزخ ابدی دچار نشوند؟

حتماً توجه خواهند داشت که دفع شهوت هم مانند دیگر احتیاجات ضروری بشرمثل خوردن وخوابیدن ونفس کشیدن است.

والسلام علیکم ورحمت الله علیه

-- میمی که میثم نشد ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

سلام دو نظر:
1- کامنت های این مقاله رکورد زده ! نزده؟

2- چرا این مقاله اینقدر ناقص نگاشته شده؟

-- فرشید فاریابی ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

من معمولا نظر اینا نمیذارم ولی موندم اینا توی اینترنت چکار میکنن ، همون حوض آبتون رو بچسبین بابا
چرا اذیت میکنین !!!!؟
مریض که نیستید خدایی نکرده

-- دوستدار همتون جز این یارو حجت اسلام هه هه ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

جناب حجت الاسلام سیف اللهی
با تشکر از پاسخی که دادید. اما بر پاسخ شما اشکال وارد می شود. با این اوصاف ریخته شدن اسپرم ها در هر جایی به اختیار خود به غیر از واژن استمنا تلقی می شود. در این صورت استفاده از وسایل ضد بارداری همچون کاندوم و غیره نیز به نوعی استمنا می باشد.

اما به فحوی سخن من کسی گوش نکرد. ببینید دوستان علت مخالفت ادیان با مقوله ای به نام خودارضایی، تضاد آن با تداوم نهاد خانواده تک هسته ای می باشد.
همانطور که در مورد مسائلی چون ازدواج همجنس گرایان این سخنها گفته می شود در مورد استمنا و امثال آن نیز زده می شود.

-- اندیشه گران ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

این را در جواب نظر بهنام مینویسم: بنده 32 سال سن دارم و از 14 سالگی خودارضایی میکردم و این هنوز هم ادامه دارد و گاه حالت افراط به خود میگیرد، برای اینکه هیچ اعتقادی به مضر بودن استمنا ندارم و در این مورد مطالعه هم داشته ام. البته دوبار دوست دختر داشتم و با آنها سکس هم داشتم که آنها کاملا راضی بودند، هیچ مشکلی در سکس نداشتم و آلت بنده هم به هیچ وجه کوچکتر نشده است، بینایی من کاملا سالم است و عینک نمیزنم و به هیچ بیماری خاصی مبتلا نشدم، باید بگویم که گاه حتی 3 بار در روز این کار را میکردم، البته استمنا به این شکل کمتر لذت بخش است، ضمنا اعتیاد به استمنا بسیار خفیف است و فقط کافی است 1 یا 2 هفته استمنا نکنم انگاه هیچ تمایل اعتیادگونه ای به ان نخواهم داشت، لطفاً سعی کنید از درج کذبیات خودداری کنید، مقالات علمی در مجلات معتبر علمی در اینترنت در خصوص خودارضایی هست و هیچ موردی تاکنون منتشر نشده که گفته باشد خودارضایی مضر است. با یکی از کامنتها موافقم که گفته بود علت حساسیت ادیان به ویژه اسلام به این موضوع این است که دینداران دوست دارند ازدواج و تشکیل خانواده همیشه رونق داشته باشد، چنانکه دولت جمهوری اسلامی از رادیو، تلویزیون و سایر رسانه بیوقفه مردم را بمباران تبلیغاتی میکند و ازدواج را امری مقدس و لازم میداند که باید زودتر انجام شود. دوستان فریب ادعاهای کذب و بی پایه و اساس را نخورید، بنده کلا در استمنا افراط میکنم و یک علت اصلی آن تماشای فیلمهای سکسی است آنهم در مواقع بیکاری یا خلوت، قبول دارم که استمنا زیاد آدم را بیحال میکند و تا چند روز آدم احساس میکند که آن علاقه به آمیزش و سکس کم شده است، اما هیچ ضرر دائم و خاصی برای من نداشته است.

-- شفیعی ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

با درود،
از دیدگاه من بسیار عجیب هست که عملی همانند خودارضایی که توسط بسیاری از دانشمندان نکوهش می شود، در اینجا مورد تایید قرار گیرد.
در بسیاری از سایت ها عمل خودارضایی را با خودکشی برابر دانستند.
اینکه صرفا اسلام یا دیگر ادیان ابراهیمی این عمل را بد یا حرام می داند و حال آنکه شما به هر دلیلی بخواهید این امر را برای تخریب چنین ادیانی خوب جلوه بدهید کار درستی نیست.
فراموش نکنید که نوشته های شما می تواند تایین کننده راه بسیاری از نوجوانان باشد. پس در نوشتن مقالات خود بسیار بیشتر دقت کنید.
بسیاری از روانشناسان و روانپزشکان چنین عملی را رد می کنند و بسیاری بر این باور هستند که عمل خودارضایی می تواند سبب آن شود که شخص هرگز به ارگاسم جنسی نرسد. و البته این عمل از آنجایی که هرگز سبب رسیدن شخص به اوج لذت جنسی نخواهد شد و شخص برای انجام اینکار هیمشه نیازمند استفاده از ذهن بجای استفاده از ذات درونی خود دارد، در نتیجه کار رسیدن به ارگاسم سخت شده و ایجاد اعتیاد برای شخص می شود.

سربلند باشید

-- سید بهرام سیادتی ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

سلام
محور بحث در این مقاله درست و غلط بودن نیست بلکه این متن به خودارضایی به عنوان یک پدیده اجتماعی نگاه کرده...

جهت آسایش خاطر بعضی دوستان هم بگویم... بعد از 15 سال هر روز خودارضایی کردن، بسیار از این کار لذت بردم. و تنها مشکلی که داشتم مربوط به زمانهایی بود که یک هفته هر روز و روزی بیش از 5 6 بار ارضا میشدم. و آنهم یک خستگی بود که با استراحت و نوشیدن مایعات رفع میشد.
البته نه توصیه میکنم و نه منع، هر کسی خودش با عقل خودش تصمیم بگیره...

یک حسنش هم این بود که برای ارضا جنسی مثل خیلی های دیگر خودم را جلو جنس مخالف کوچک نکردم! و به نوعی بیشتر باعث حفظ عزت نفس و غرورم بوده...

-- دارا ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

حاج آقا که فرمودید اگر منی در جایی غیر از مهبل زن ریتخته شود حرام است باید بگم که خیلی از زوج ها از روش طبیعی برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند خوب پس همه آنها کار جرامی را انجام می دهند
بعدش این که من خودم یک مسلمونم و به قرآن و اسلام پای بندم ببنید اسلام 1400 سال پیش اومده خوب در مورد خیلی پیز ها نمی تونسته نظر بده یا نظراتش بتا به شرایط اون زمان بوده مثل گرفتن 4 تا زن و هر چی می خوای صیغه
ولی الان که زمنه و شرایط فرق کرده این قوانین هم باید عوض بشه
به نظر من نیاز جنسی باید در شرایطی کنترل بشه چون اگر نشه نتایح فاحعه باری داره ولی باید ارضا هم بشه چون اگر هم نشه نتایحش ممکنه فاحعه بار تر باشه
من خودم خود ارضایی رو تجربه کردم فکر می کنم به شدت اعتیاد آوره و یه کم هم باعث ناراختی اعصاب می شه ولی فکرمی کنم کنترل غریضه جنسی اعصاب خورد کن تره
و در جواب اقای جحت الاسلام می شه بفرمایید شخصی که نیاز داره تا به غریضه جنسیش پاسخ داده بشه و نمی خواد روابط نامشروع داشته باشه و نمی خواد هم صیغه داشته باشه چه کار باید بکنه خودتون می دونید شاید صیغه واسه پسرا تو ایران بد نباسه ولی واسه دخترا چیز خوبی هم نیست
حالا این دختر باید همش خودش سرکوب کن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا دوست دارم راه خل شما رو بدونم لابد ازدواج کن؟

چالبه بدونید چند وقت پیش داشتم یه مقاله می خوندم که نوشته بود آمار خود ارضایی در زنان متاهل بیشتر از زنان محرده چون زنان متاهل نمی تونند با شوهرشون ارضا بشن پس ازدواج هم فکر نمی کنم راه حل خوبی باشه

-- بی نام ، Oct 28, 2010 در ساعت 02:45 PM

زمانه اینبار کامنت خوانندههات منو کشته D:

-- jojo ، Oct 29, 2010 در ساعت 02:45 PM

Man b onvan yek zan irani, migouyam k zanan baad az rabeteh b khos erzaee bepardazand/
Baraye inkeh mardan fek mikonan faghat ishan bayad kezat bebarand. Zanan asabi zanan erza nashodeh hastan./
Koshteh shodan nafs/
Ezdevajhaye maslahati.

-- بدون نام ، Oct 29, 2010 در ساعت 02:45 PM

میتوانم بپرسم خانمی که همسرش یه زن دیگه داره و وقت نمیکنه به نیاز های جنسی زن اول برسه خانمش برای فرو نشاندن احتیاجش چه کاری کنه که سنگسار نشه؟

-- نانا ، Oct 29, 2010 در ساعت 02:45 PM

خانم نوال سعداوی محقق مصری تحقیقی در خصوص مناسبات جنسی در کشورهای اسلامی داره در این کتاب اشارات جالبی به نحوه ارضاء جنسی داره او معتقد است در این کشورها بسیاری از مردان مسلمان در دوران نوجوانی تجربه جنسی با هم جنس خود را دارند بی آنکه همجنس باز باشند .
همان چیزی که اگر پرده پوشیهای معمول کنار گذاشته بشه خواهیم دید که در ایران خودمان هم به احتمال همینطور بوده و احتمالا به دلیل شرایط دشوار برای ارتباط جنسی بدتر هم شده من فکر میکنم اگر در چنین جوامعی دو راه حل برای ارضاء جنسی وجود داشته باشه یکی خود ارضائی و دیگری هم جنس بازی اولی مناسبتر باشه به رغم همه ایرادات احتمالیش ایکاش یک روز چشم برادران مسلمان ما به این واقعیتهای آماری میفتاد تا ببینند تعصب ورزی بر سر مسائل جنسی چه مشکلات پنهانی را برای جامعه فراهم میاره حال آنکه آزادی جنسی برای همه این امکان را فراهم میسازه تا آنطور که خودشان درست میدانند و مناسب میدانند دنبال ارضاء جنسی خود بروند.
به امید رسیدن به آزادی که راه حل تمام این گرفتاریهاست

-- عباس ، Oct 29, 2010 در ساعت 02:45 PM

بسمه تعالی

در پاسخ برادر عزیز "اندیشه گران" باید عرض کنم که هر عملی که از ریخته شدن منی مرد در مهبل زن بشود حرام مبیاشد چه ارادی و چه نیمه اردی آنطور که شما فرمودید. بنابرین زوجین نباید عمدا از ریخته شدن منی در مهبل خودداری کنند. برای جلوگیری از بارداری نیز از نظر شرعی ریختن منی در مقعد زن مکروه اما مجاز میباشد اما وطی با حیوانات حرام و قابل قصاص است.

برادر دیگری "بی نام" فرموده بودند که برای ارضای شهوات مخصوصا در مورد دوشیزگان چه باید کرد؟ در پاسخ ایشان باید گفت که اسلام عزیز برای تمامی مشکلات بشر تا ابد دهر راه حل مناسب ارائه کرده است. ما در اسلام ازدواج موقت داریم که میتواند بطور حلال و شرعی شهوات دنیوی را معالجه نماید.

موفق باشید.

والسلام

حجه اسلام والمسلمین حاج میثم سیف اللهی
حوزه مقدس علمیه قم

-- میثم ، Oct 29, 2010 در ساعت 02:45 PM

اگر سکس اینقدر به سلامت بدن و فکر کمک میکند پس سران کشورهای عربی که میبایست متفکرین ما باشند!
استمناء دفع مواد زاید نیست
ما بخشی از مواد لازم بدن مثل ویتامین ب را نیز از دست میدهیم ... نگاهی بکنید به رابطه مستقیم سکس و خشونت...چرا هنوز مسئله جنگ در جهان حل نشده است؟

-- بدون نام ، Oct 29, 2010 در ساعت 02:45 PM

این بحث تا ابد بی فایده خواهد ماند
من بر اساس تجربیات خودم و برادرم و تمام دوستانم می دونم که حداقل ضرری که خود ارضایی دارد نابود کردن حافظه است کاری هم به دین و علم ندارم تجریه شخصیم هست ولی توی ایران فراری ازش نیست چون رابطه و ازدواج بسیار مشکل هست... حالا دوستان زیاد خودتونو اذیت نکنید چون با این حرفا چیزی درست نمی شه ... ما ایرانی ها هم تا به یه مطلب می رسیم هممون دکترا می گیریم با کلی تحقیقات و پیشینه... عجیبه که یه دکتر اینقدر قاطع صحبت کنه راجع به موضوعی که اینقدر ضد و نقیض راجع بهش مقاله و تحقیق هست... اصلا بی خیال مگه آدم بی کاره اینقد بحص کنه... اونایی که می زنن بزنن اونایی که نمی زنن نرنن... ok ?

-- بهنام ، Oct 29, 2010 در ساعت 02:45 PM

از اینجا معلوم میشه همه ی ملت خودارضایی میکنن. پس من تنها نیستم!

-- بینام ، Oct 29, 2010 در ساعت 02:45 PM

حاج آقای محترم خودتون بهتر می دونید یک دختر در ایران چطور می تونه ازدواج موقت داشته باشه؟
یکم واقع بینانه تر نگاه کنید به قضیه
خودتون که بهتر می دونید برای ازدواج موقت هم برای دختران نیاز به اجازه پدر هست کدوم پدری اجازه می ده دحترش برای ارضا شدن ازدواج موقت بکنه ؟
حالا فرضا پدرش هم اجازه داد اگر این دختر خواست بعدا ازدواج کنه چی؟
به طرف بعدیش بگه که آقا جان من دختر نیستم چون نیاز جنسی داشتم و طبق دستور اسلام عزیز هم چند باری ازدواج موقت داشتم
خوب این که صد بار بدتره خیلی ها به این قضیه تکیه می کنن و هر کاری می خوان آزادانه انجام می دن بعد می گن خوب ما ازدواج موقت کرده بودیم جایی هم که ثبت نمی شه کی می دونه راسته یا دروغ
در ضمن بدون نام عریر
اگر نیاز جنسی ارضا بشه به سلامت روحی و جسمی آدم کمک می کنه این از نظر علمی حدافل اقبات شده سران کشور های عربی و در خیلی جاهای دیگه به افراط کشده شدند
بعدش هم به سلامت روحی کمک می کنه مهنیش این نیست که آدم قراره انیشتین بشه مهنیش اینه که باعث آرامش می شه
متاسفانه ما یک مشکل خیلی بزرگ در کشورمون داریم هیچ وفت یا حدافل بیشتر وقت ا اعتدال رو رعایت نمی کنیم
اگر تو کشور ما عتدال رعایت بشه مطمئنا خیلی پیشرفت می کنه

-- بی نام ، Oct 29, 2010 در ساعت 02:45 PM

جدا از این گفته های جورواجوری که علماء و فضلا بیان کرده اند، بنده باید عرض کنم که خودارضایی در یک پروسه طولانی مدت عواقب وخیم جسمی و روحی خودش را میگذاره.من آسیب جسمی این رو هم در خودم و هم در 10-12 تا از دوستام بطور عینی و ملموس دیدم.یکیش این بود که خطوطی سفیدرنگ به طور برجسته در کمر افراد پدیدار میشه.(کسانی دچار این معضل میشن که اعتیاد نسبتا شدید به اون دارن)دلیلش هم بخاطر ترشح بیش از حد غدد آدرنالین است.مورد دیگرش آسیب رسیدن به دستگاه تناسلی، چه زن باشه چه مرد، میباشد.من این رو میتونم بهتون ثابت کنم.
هرچند از قرنها پیش بشر وقتی که تنها میشده به خودش ور میرفته تا ارضاء بشه، من به شخصه این عمل رو نفی میکنم و رابطه با جنس مخالف رو جایگزین اون میکنم.چرا که سلامت و رضایت خاطر در رابطه دوطرفه است.
در مورد حیوانات ممه دار هم اگه درست منظورتون رو فهمیده باشم، حیوونها تنها در موقع جفتگیری و فصل زاد و ولد عمل جنسی انجام میدن و خودارضایی خیلی به ندرت در اونها اتفاق میافته.
به اونایی که این عمل رو انجام میدن به شدت توصیه میکنم که اون رو ترک کنن.تنها یک اراده قوی میخواد.باید به هنگام تنهایی سعی کنیم که افکارمون رو اصلاح کنیم و به چیزهای خوب فکر کنیم و بیشتر در بین دوستامون باشیم.همچنین ورزش کنیم و از این زندگی ماشینی مزخرف دوری کنیم و در طبیعت زیبا بچریم.

-- گل صنم ، Oct 29, 2010 در ساعت 02:45 PM

من پزشک زنان هستم
طبق معتبرترین کتب پزشکی و روانپزشکی و سکس شناسی-خودارضایی حتی به حد افراط هیچگونه ضرری ندارد. این چرندیات در مورد خود ارضایی و سکس را عده ای بی سواد ازکودکی در ذهن مردم ایران فرو میکنند و باعث چنین جامعه بیماری ازلحاظ جنسی میشوند

-- بدون نام ، Oct 30, 2010 در ساعت 02:45 PM

با سلام و سپاس از توجه و دقت دلپذیر شما

باور کنید همه هم و غم من، برانگیختن ذهنیتِ انتقادی خوانندگان خیالی است که در موقع تهیه مقالاتم برای خودم تصور می کنم. به واقعیت پیوستن آرزوها همیشه شادیبخش است.

جادوی تماس اینترنتی و فرصتی که تکنولوژی فوق به هر خواننده می دهد تا همسطح و حتی معمولااً دقیقتر از نویسنده در مورد موضوع متن نظر دهد واقعیتی است بسیار فرخنده...

نگاهی به تنوع و تفاوت نظرها به صلابت تمام حکایت از آن دارد که راه دیگری وجود ندارد جز پذیرش همین واقعیت که تک تک انسانها به تنهایی یک کهکشان بزرگ هستند.

ما محصولات مشترک ولی متنوع یک سرزمین کهنسال هستیم. همدیگر را بشناسیم و همانطور که هستیم بپذیریم

با آرزوی بهترین ها برای سیاره کوچک ما

-- ونداد زمانی ، Oct 30, 2010 در ساعت 02:45 PM

من کاری به دین و مذهب ندارم.اما این تجربه مشاوره هایی هست که با من میشه.خود ارضایی باعث میشه دیگه در یک رابطه واقعی نتونی لذت خوبی از سکس رو داشته باشی.چون همه چیز در فکر تو اتفاق میوفته ودر آن واحد ذهنت جای هر 2 طرف سکس، عمل میکنه بعد مدتی دیگه حس واقعیتو نمیدونی چیه.نمیدونی فاعلی یا مفعول.بعدشم خیلی کارا رو در خیال میشه انجام داد اما در واقعیت نه.اینجوری توقعت از سکس بالا میره و نمیتونی در واقعیت به اون خواسته ها برسی وسرخورده میشی. شاید در موارد خیلی خاص مسکن خوبی باشه اما در کل بده

-- مروارید ، Oct 31, 2010 در ساعت 02:45 PM

کلن خیلی چیز ها در کل بد نیستن ، فقط وفتی تبدیل به امور جزئی میشن یا از زاویه بسته بهشون نگاه میشه ، تاثیر منفی میذارن.

البته کلن این مطلب خیلی کلیه ،!.

-- ar.shafayi ، Nov 1, 2010 در ساعت 02:45 PM