رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ شهریور ۱۳۸۹
محمود دولت آبادی و محمود فلکی همراه با گروه موسیقی شهلا خسروی در جشنواره‌ی ادبی هامبورگ

جشنواره‌ی ادبی هامبورگ

الاهه نجفی

هامبورگ، بزرگترین بندر آلمان، برای دومین بار در تاریخ این شهر شاهد برگزاری یک جشنواره‌ی ادبی خواهد بود. جشنواره‌ی ادبی «هاربور فرونت» از هشتم تا هجدهم سپتامبر در این شهر برگزار خواهد شد. از ایران، محمود دولت‌آبادی با رمان «زوال کلنل» و محمود فلکی با رمان «مرگ دیگر کارولا» حضور خواهند داشت.


محمود دولت آبادی و رمان زوال کلنل

در طی یازده روزی که جشنواره‌ی ادبی «هاربور فرونت» در هامبورگ برگزار می شود، در مجموع ۸۷ نشست و همایش ادبی برگزار خواهد شد. در این جلسات مهم‌ترین کتاب‌هایی که در پاییز ۲۰۱۰ به چاپ می‌رسند، معرفی می‌شوند. از سراسر جهان نویسندگان شناخته‌شده‌ای به این جشنواره‌ی ادبی دعوت شده‌اند و هدف برگزارکنندگان این است که مهم‌ترین موضوعات ادبی و اجتماعی را به بحث بگذارند. مهم‌ترین وجه تمایز این جشنواره‌ی ادبی با جلسات داستان‌خوانی و سخنرانی‌های ادبی در این است که در این جشنواره انواع ادبی گوناگون عرضه می‌شود و داستان‌خوانی‌ها با موسیقی توأم است.

این جشنواره‌ی ادبی هشتم سپتامبر در ساعت ۱۸در مرکز شهر هامبورگ با سخنرانی نویسنده‌ی آلمانی، خانم بریگیته کروناوار گشایش می‌یابد.

در روزهای بعدی نویسندگان سرشناسی مانند گونتر گراس، جان ایروینگ، جان گریس‌هام، ولادیمیر سوروکین، محمود دولت‌آبادی و محمود فلکی داستان‌خوانی خواهند کرد.


محمود فلکی و رمان مرگ دیگر کارولا

برخی از بازیگران تئاتر آلمان، ترجمه آثار نویسندگان شرکت‌کننده در جشنواره را به زبان آلمانی برای شنوندگان اجرا می‌کنند. علاوه بر این، موضوعات مطرح سیاسی و اقتصادی و اجتماعی به بحث گذاشته می‌شوند. کارشناسانی مانند پیر اشتاین‌بروک، پتر اشتروک، اولاف هنکل و کلود لانزمن که هر یک در مطبوعات آلمان از چهره‌های شناخته شده هستند در این بحث‌ها شرکت می‌کنند.

این برنامه‌های متنوع در نقاط مختلف شهر اجرا می‌شود. اما تمرکز جشنواره در مرکز بندر هامبورگ است.
از ایران محمود دولت‌آبادی با رمان «زوال کلنل» و محمود فلکی با رمان «مرگ دیگر کارولا» در جشنواره‌ی ادبی هامبورگ شرکت دارند.

داستان‌خوانی نویسندگان ایرانی در ۱۱ سپتامبر برگزار می‌شود.

زوال کلنل، نوشته‌ی محمود دولت آبادی رمانی است که به ترجمه و با مؤخره‌ی بهمن نیرومند تابستان گذشته در زوریخ توسط انتشارات یونیون (Union) منتشر شد.

کلنل که قرار بود با نام «زوال کلنل» توسط نشر چشمه منتشر شود، اما مجوز چاپ نگرفت، داستان یک سرهنگ وطن‌دوست ارتش است که پنج فرزند دارد و هر پنج فرزندش در جریان انقلاب ایران به یک حزب و یک گروه سیاسی می‌پیوندند، از انقلاب آسیب می‌بینند و پدر را داغدار می‌کنند.

زوال کلنل، رمان انقلاب است و برخلاف آثار ممتاز محمود دولت آبادی که در روستا اتفاق می‌افتد، یک رمان شهری است و موضوع آن ذهنیت آسیب‌دیده و آزاردیده‌ی مردی است که در اثر حوادث تاریخی، زندگی‌اش نابود شده است. این کتاب در مطبوعات آلمانی‌زبان بازتابی نسبتاً گسترده پیدا کرد.

در جشنواره‌ی هامبورگ بهمن نیرومند، فرازی از این رمان را خواهد خواند و به اتفاق محمود دولت‌آبادی در بحث با شنوندگان شرکت خواهد کرد.

محمود فلکی، نویسنده، منتقد و شاعر که سال گذشته رمان «سایه‌ها»‌ی او در ایران ممنوع‌الانتشار اعلام شد، بخشی از رمان «مرگ دیگر کارولا» را خواهد خواند. این رمان که از منظر چند راوی روایت می‌شود، توسط انتشارات سوژه در آلمان و به زبان آلمانی با ترجمه‌ی سوزان باغستانی منتشر شده است.

شهلا خسروی و گروه موسیقی او در این برنامه موسیقی نواحی ایران را اجرا می‌کنند.


داستان‌خوانی محمود دولت‌آبادی و محمود فلکی در جشنواره‌ی ادبی هامبورگ



Harbour Front Literaturfestival

harbourfront-hamburg.com

Samstag, 11. Sep 2010

Einlass: 20 Uhr. Beginn: 20:30 Uhr

Ort: 
Uebel & Gefährlich: Feldstraße 66, 20359 Hamburg

Eintritt: 14 €




Share/Save/Bookmark