رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ مرداد ۱۳۸۹

گربه‌هایی شاد داشته باشیم

عباس مصطفوی

پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده است. این نکته، درباره‌ی سلامتی و به‌زیستی گربه‌ها هم صدق می‌کند.
گربه‌ها را باید هر ماه به‌دقت معاینه کرد تا در صورت مشاهده‌ی علایم بیماری در اندام آنها، بتوان از پیشرفت آن جلوگیری به عمل آورد.

به یاد داشته باشید گربه‌ها استاد مخفی‌کردن ضعف و درد هستند، بنابراین شما باید همیشه هوشیار و گوش به زنگ باشید.


شرایط بدنی گربه‌ها

گوش‌ها: گوش‌های گربه‌ی شما باید همیشه تمیز باشند و مواد موم‌مانند قهوه‌ای یا سبز در آن‌ها نباشد. هیچ سرخی یا بوی ناگواری نیز نباید داشته باشند.

گربه‌ها نباید به‌کرات گوش‌های خود را بخارانند. برای گربه‌هایی که کم‌مو هستند یا گربه‌هایی که نوک گوش‌های‌شان سفید است، باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید تا سرطان پوست نگیرند.

گوش گربه‌ها خیلی حساس و ظریف است و پرده‌ی گوش‌شان به‌راحتی پاره می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود به‌هیچ‌وجه با پارچه، مجاری گوش آن‌ها را تمیز نکنید.

اگر گربه‌تان همیشه سرش را یک‌وری می‌گیرد، یا یک‌ور صورتش را به فرش یا زمین می‌مالد و یا همیشه سرش را تکان می‌دهد، بهتر است او را برای معاینه‌ی گوش به دام‌پزشک نشان دهید.

چشم‌ها: چشم گربه‌ها باید شفاف و درخشان باشد و هیچ نشانه‌ای از ریزش نامعمول اشک، قرمزی و سوزش نداشته باشد.

چشم‌های گربه‌تان نباید با دیدن نور، لوچ شوند یا که چپ‌چپ به آن نگاه کند. یعنی نباید جوری نگاه کند که انگار نور، چشم‌هایش را اذیت می‌کند. در این صورت، حتماً باید به دام‌پزشک نشان داده شود.

بینی: بینی گربه‌ی شما معمولاً باید نرم و مرطوب باشد. سطح بیرونی بینی گربه‌ها هیچ سختی و سفتی‌ای ندارد و ترشح مواد موم‌مانند و خونریزی از آن چیزهایی نامعمولی به‌شمار می‌روند.

اگر گربه‌ی شما عطسه می‌کند یعنی مستعد بیماری آنفولانزاست و باید هرچه سریع‌تر به دام‌پزشک نشان داده شود.

دهان: بوی بد دهان گربه‌ها می‌تواند نشانه‌ی مشکلات گوارشی یا کلیوی او باشد.
این بوی بد، بیش‌تر نشانه‌ی پلاک یا رشد باکتری‌ها در دندان یا لثه است. رشد و پلاک باکتری‌ها اگر درمان نشود می‌تواند منجر به مشکلات جسمی‌ای در گربه‌شود که درمان‌پذیر نیستند.

دندان‌های گربه‌، بایستی سفید و استخوانی باشند؛ بی هیچ رسوب تیره و قهوه‌ای‌رنگی.

لثه‌ها بسته به رنگ‌دانه‌های پوست گربه‌ها، باید صورتی شفاف یا سیاه باشند. لثه نباید قرمز، آماسیده و خونی باشند.

وقتی گربه‌ها هنگام خوردن غذا، مقدای از غذا را زمین می‌ریزند، وقتی به غذا بی‌میل هستند، وقتی بزاق‌شان زیاد ترشح می‌کند، وقتی به دهان‌شان پنجه می‌کشند و بوی بدی از آن بیرون می‌زند، نشانه‌ها‌ی خطرناکی است و باید آن‌ها را فوراً به دام‌پزشک نشان داد.

اگر بتوانید با خمیردندان‌های مخصوص گربه‌ها، دندان آن‌ها را روزی دوبار مسواک کنید، گربه‌ی شما دیگر مشکلات دهانی نخواهد داشت.

پوست و مو: پوست گربه بسته به رنگ‌دانه‌های پوست، یا صورتی است یا سیاه. پوست نباید پوسته‌پوسته شود، نباید بخارد، نباید لکه‌های سفید- سیاه داشته باشد.

موی گربه‌ها بسته به نژادی که دارند، باید انبوه و براق باشد. موی گربه‌ها در تمام طول سال ریزش دارد، اما معمولاً در فصل‌های تابستان و پاییز به بیش‌ترین میزان خود می‌رسد.

ناخن‌ها: ناخن گربه‌ها باید سطح صافی داشته باشند و می‌توانند سفید یا سیاه باشند. ناخن‌هایی که زبرند یا پوسته‌پوسته و شکسته می‌شوند، نیاز به مراقبت بهداشتی دارند.

وقتی ناخن گربه‌تان را بازبینی می‌کنید، دستش را آرام فشار دهید تا ناخن‌هایش به‌طور کامل بیرون بیاید. موقع بازبینی ناخن‌ها، خود پنجه را از یاد نبرید.

گوارش: گربه‌ها در مورد غذا خیلی ایرادگیر هستند. آن‌ها در صورت ناسازگاری با یک غذا استفراغ می‌کنند و این حالت برای آن‌ها بسیار دردناک است. به همین دلیل معمولاً دقت می‌کنند تا هرچیزی را نخورند.

گربه‌ها معمولاً غذا را برمی‌گردانند و گوله‌مو استفراغ می‌کنند، اما هنگام خوردن غذا نباید استفراغ کنند یا بی‌اشتها باشند.

همیشه مراقب باشید که مهمان‌ها یا افراد دیگر چه چیزی به خورد گربه‌تان می‌دهند.

رژیم غذایی او را کم‌کم تغییر دهید و هر رژیم را هفت تا ده روز نگه دارید.

مدفوع گربه‌ها به رنگ قهوه‌ای و سفت است. گربه‌ها هنگام مدفوع زور نمی‌زنند و مدفوع‌شان خونی یا لزج نیست.

تشنگی: گربه‌ی سالم زیاد آب نمی‌نوشد. گربه‌ها معمولاً دوست دارند از جاهای نامعمول آب بنوشند؛ مثلاً از شیر آب یا ناودان.

ظرف آب گربه‌تان را همیشه تازه و پر نگاه دارید. اگر گربه‌تان ناگهان خیلی تشنه می‌شود یا بیش‌ از حد معمول آب می‌نوشد، باید او را به دام‌پزشک نشان دهید.

رفتار: رفتار گربه‌‌ی شما خیلی چیزها می‌تواند به شما بگوید. اگر متوجه شدید که گربه‌تان بیش از حد می‌خوابد و زیاد بازی نمی‌کند، می‌تواند نشانه‌‌های این باشد که او نگران چیزی است.

توجه هم داشته باشید که گربه‌ها خجالتی هستند و دوست دارند توالت‌شان جایی باشد که کسی آن را نبیند.

Share/Save/Bookmark