رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ آذر ۱۳۸۸

چهارمین جشنواره فیلم‌های ایرانی در هلند

چهارمین جشنواره فیلم‌های ایرانی در هلند از ۱۸ دسامبر به مدت سه روز برگزار خواهد شد. این جشنواره سالانه، در این دوره، دربرگیرنده‌ی بیش از بیست فیلم است و توسط قادر عبدالله، نویسنده سرشناس ایرانی مقیم هلند گشایش خواهد یافت.


در بیانیه‌ی رسانه‌ای جشنواره آمده در سالی که با سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران همزمان شده، محتوای جشنواره فیلم‌های ایرانی در هلند نیز به مسایل مربوط به انقلاب و فضای سیاسی ایران گرایش بیشتری پیدا کرده است؛ فیلمی با موضوع گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران، ساخته محمد شیروانی و «نامه‌ به رییس جمهور» کاری از پتر لوم از آن‌جمله‌اند؛ همچنین «تازه‌نفس‌ها» فیلمی از کیانوش عیاری که یک سال پیش کشف شده و یکی از نخستین نمایش‌های خود را در جشنواره فیلم‌های ایرانی در هلند تجربه می‌کند. این فیلم، بینندگان را به تهران در تابستان ۱۳۵۸ می‌برد. زمانی کوتاه در فاصله سقوط حکومت پهلوی و استقرار جمهوری اسلامی که جامعه ایران یک آزادی نسبی را تجربه می‌کند.


موسیقی در برنامه‌های امسال جشنواره فیلم‌های ایرانی در هلند جایگاه ویژه‌ای دارد: مستندی از پژمان اکبرزاده درباره فعالیت‌های پرحادثه‌ی هایده، خواننده ایرانی که در پی انقلاب اسلامی ناگزیر به ترک ایران شد، فیلمی از فرانک شفر درباره ارکستر سمفونیک تهران و فیلمی کوتاه درباره موقعیت کنونی موسیقی هیپ‌هاپ در ایران از سام علی کاشانی.


در برنامه امسال جشنواره، ده فیلم بلند و یازده فیلم کوتاه نمایش داده می‌شود. بخش فیلم‌های کوتاه، نوزدهم دسامبر در دو بخش نمایش داده می‌شود و تنها قسمت رقابتی جشنواره است.

جشنواره فیلم‌های ایرانی، امسال به تئاتر فابریک در شهر زندام، در نزدیکی آمستردام، منتقل شده است. پروین میررحیمی، مدیر جشنواره، در گفتگو با رادیو زمانه، یکی از دلایل جابجایی از تالاری معروف در روتردام به شهری کوچک را مشکلات مالی جشنواره در سال ۲۰۰۹ عنوان کرد. وی گفت: «جشنواره ما دوستداران بسیاری دارد که همواره برنامه‌های ما را دنبال کرده‌اند و امیدوارم که در برنامه‌های جشنواره در محل تازه هم شرکت کنند.»


اطلاعات بیشتر درباره فیلم‌های امسال و همچنین زمان و مکان نمایش به دو زبان انگلیسی و هلندی در تارنمای جشنواره در دسترس است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام
من یکبار سؤالی پرسیدم که متأسفانه جوابی نگرفتم.
میخواستم بدونم جهت شرکت در بخشمسابقهء جشنواره ها چطور میتونم از قبل در جریا ن قرار بگیرم.
با تشکر از زحمات شما
رضا

-- بدون نام ، Dec 20, 2009 در ساعت 10:00 PM