رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ آذر ۱۳۸۹

چرا زن‌ها رابطه‌ی جنسی دارند؟

برگردان؛ ونداد زمانی
v.zamaani@gmail.com

مدتی پیش خانم سیدنی مستون و دیوید باس، که هر دو از استادان روانشناسی دانشگاه تگزاس هستند؛ تحقیق مشترکی را با عنوان «چرا بشر رابطه جنسی دارد؟» به چاپ رساندند.

در میان پاسخ‌های پرسش شوندگان، این دو محقق با جواب‌هایی روبرو شدند که بر کنجکاوی آن‌ها افزود. زنان، دلایل و انگیزه‌های خود از داشتن رابطه جنسی را چنین پاسخ داده بودند؛ عشق، انتقام و بی‌حوصلگی. این پاسخ‌ها، این دو پژوهش گر را بر آن داشت تا به سمت تهیه تحقیق مستقل دیگری بروند.

تحقیقی با عنوان: «چرا زن‌ها رابطه جنسی دارند؟»


خانم سیدنی مستون می‌گوید: وقتی که «وایگرا» با سر و صدای زیاد در سال ۱۹۸۹ وارد بازار شد، بسیاری از کمپانی‌های داروسازی با صرف هزینه‌های زیاد در صدد برآمدند تا برای خانم‌ها هم « وایگرای صورتی» کشف کنند.

همه‌ی این سرمایه‌گذاری‌ها از جمله صدها تحقیق علمی در زمینه روان زنان و نیز فیزیک، کمک شایانی برای درک این مساله کرد که؛ «میل جنسی در زنان کاملا متفاوت و پیچیده‌تر از میل جنسی مردان عمل می‌کند.»

دیوید باس می‌گوید: برای مثال تفاوت بزرگی بین لحظه‌ی کامیابی جنسی مردان با حالتی که به زنان در آن لحظه دست می‌دهد وجود دارد. کامیابی مردان، خیلی آشکار و حتی قابل رویت است و در همه‌ی مردان هم به یک شکل صورت می‌گیرد؛ اما رفتار زنان در لحظه‌ی کامیابی اصلا شبیه به هم نیست.

زنان در موقعیت‌های عاطفی متفاوت، با شریکان جنسی مختلف و حتی در روزهای مختلف ماه، احساساسات متفاوتی را از خود بروز می‌دهند.

نحوه علاقمند شدن مردان به زنان، به گونه‌ای دقیق‌تر برملا کننده‌ی اختلافی‌ست که بین دو جنس وجود دارد. معمولا زیبایی فیزیکی زنان، محرک اولیه‌ی امیال جنسی مردان است؛ در صورتی‌که زنان، از ساختار بسیار پیچیده‌تری بهره می‌برند.


به نظر می‌رسد برای زنان، ترکیبی از خصوصیات فردی، جایگاه اجتماعی، بوی بدن و زیبایی فیزیکی مردها به علاوه چندین عامل دیگر، مهم است و این عوامل، دست به دست هم می‌دهند تا میل جنسی‌شان تحریک شود.

خانم سیدنی مستون می‌گوید: در حال حاضر، ما می‌دانیم که رابطه‌ی جنسی تنها به عشق، لذت و تولید مثل محدود نمی‌شود. در حین تهیه این گزارش تحقیقاتی واقعا شگفت زده شدیم از این‌که، دلایل بی‌شمار و متفاوتی برای رفتار جنسی در یک جامعه وجود دارد.

از یک‌سو، گاهی انگیزه‌های خیرخواهانه، برقرار کننده‌ی یک رابطه جنسی است و گاهی نیز شاهد افراط از سوی دیگر هستیم، یعنی می‌بینیم دلایل شرورانه و پلید، برپا سازنده یک کشش جنسی می شوند.

نکته‌ی جالب دیگر، نگاه کاملا متفاوت زنان نسل جدید است که در پروسه جمع‌آوری تحقیقات با آن روبرو شدیم. اخلاقیات جنسی نسل جدید زنان، حتی با زنان ۱۰ سال مسن‌تر از خودشان هم فرق دارد.

رابطه‌ی سکسی این زنان جوان، فقط براساس لذت است و حتی احساس خوبی نسبت به شریکان جنسی‌ای که احساس تعهد می‌کنند هم ندارند. این نسل از زنان از باکره بودن خود شرمنده هستند و می‌خواهند در اولین فرصت آن را از سر بگذرانند.

زنان جوان جامعه کنونی می‌خواهند تجربیات جنسی فراوان داشته باشند، و از اینکه قادرند با زنان دیگر در این زمینه رقابت کنند خوشحال هستند.

آن‌ها کنجکاوی جنسی زایدالوصفی دارند و می‌خواهند مردان سنین مختلف، نژادها و فرهنگ‌های گوناگون و حتی مردانی با آلت‌های تناسلی مختلف را تجربه کنند.


دیوید باس می‌گوید: ایجاد شاخه‌های جدید حیات، که موتور اصلی پروسه تکامل است، فقط و فقط از طریق فعالیت متنوع جنسی موجودات زنده صورت گرفته است. روابط گسترده جنسی و آمیزش گونه‌ها، باعث خلق مدل‌های جدیدتری می‌شود که قابلیت تطبیق بیشتری با جهان پیرامون خویش دارند.

از زمان‌های بسیار کهن تاکنون، همواره شاهد این امر هستیم که برای روابط جنسی، بشر، قراردادهای مخصوصی را مدون کرده است.

قراردادهای زناشویی، از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین زد و بندهای جنسی بشر بوده‌اند؛ قوانینی که هیچ‌گاه به اختیار زنان برقرار نشده است.

گزارش ما، بازگو کننده اجرای عملی قراردادهای جنسی است که نسل جدید زنان، خودشان اختیار، تعیین و اجرا می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

این مطلب ترجمه‌ای است از:
‘Why Women Have Sex’, Sally Law, The New Yorker magazine, Dec/07

نظرهای خوانندگان

Cindy is translated as "Sydney". Freaking read the text before you blow it up.

-- Omid ، Dec 11, 2009 در ساعت 03:28 PM

In matn faghat dar mowrede dokhtarane Irani sedgh mikone ke oghdeye dadan darand.

-- Mahsun ، Dec 11, 2009 در ساعت 03:28 PM

اين شيوه جهش اجتماع بشر بوده و است

-- حسين ، Dec 11, 2009 در ساعت 03:28 PM

kheili movafegh nistam.fekr mikonam in bishtar usa ro target karde ke ye jori doroste vali Canadan and europe you would see all kinds of poeple with various behaviour

-- Dan ، Dec 11, 2009 در ساعت 03:28 PM

امیدوارم که به این شدت هم نباشه ... چون اگر واقعا زنان نسل جدید تا این حد تنوع طلب باشند که در این مقاله گفته شده، نباید در آینده انتظار کوچکترین بنیان خانوادگی باشیم

-- بدون نام ، Dec 11, 2009 در ساعت 03:28 PM

اين تحقيق در جامعه آمريکا انجام شده و در تعميم آن به جاهاي ديگر ترديد وجود دارد.

-- حسين ، Dec 11, 2009 در ساعت 03:28 PM

یک عمر مردا هر کاری خواستن کردن...حالا ما می گیم با کی و چه جوری دوست داریم باشیم. اگه مردا ناراحت هستن برن با مردا بگردن!

-- زیبا از تبریز ، Dec 11, 2009 در ساعت 03:28 PM

man mardam vali javabe ziba az tabriz vaghean ashkamo daravord az khande..!!

-- بدون نام ، Dec 11, 2009 در ساعت 03:28 PM

benazare man raftar jense va osole on dar miyan ensanha yek mozoe ghardadi hastesh va ghabel taghir . pas momkene roze motaleye raftar bashar emrozi bara bashar gharnhaye ayande besyar ajib va gheyr adi biyad.

-- keyvan ، Dec 12, 2009 در ساعت 03:28 PM

in maghale dar morede hame zanha sedgh nemikonad be nazare man 70% zanha dost daran ba mardi ke ashegheshon hastan sex dashte bashan va

-- sara ، Dec 12, 2009 در ساعت 03:28 PM

و در این مقوله و مقاله : پس عشق کجا می ماند و جایگاهش کجاست؟
باران

-- baran ، Dec 12, 2009 در ساعت 03:28 PM

مقاله جالبی بود و ما ایرنیها باید یاد بگیریم که راجع به سکس بتوانیم با هم صحبت کنیم، و مخصوصا زنها را در این مورد آزاد بگذریم

-- فرشاد ، Dec 13, 2009 در ساعت 03:28 PM

من کاملاً با نظر سارا موافقم زنها همه مثل هم نیستند. وقتی واقعاً یکی دوست داشته باشی از سکس باهاش لذتی میبری که نیاز به کس دیگه ای نخواهد بود

-- بدون نام ، Dec 13, 2009 در ساعت 03:28 PM

خوب معلوم است چرا زنان رفتار جنسی دارند.....بمنظور تولید مثل ....برای مردان به دنبال دلیل نگردید.

-- بدون نام ، Dec 13, 2009 در ساعت 03:28 PM

امیدوارم خانواده این بنیان طبقاتی هر چه زودتر مضمحل بشه.بنیادی که فقط حافظ منافع ثروتمند ها هستش.
چطور وقتی مردا هر کاری دلشون میخاد میکنن وکسی هم نمیگه بنیان خانواده و عشق و این قسم جفنگیات ولی وقتی پای زنا به میون میاد همه یاد باز دارنده ها می افتن (چون با همه ادعا ها باز هم اون ته دلها زن هنوز ملک تلقی میشه).

-- mehrdad ، Dec 13, 2009 در ساعت 03:28 PM

مردا با همه سکس میکنن اما فقط با معشوقشون سکس خوب دارن. زنها هم با خیلی ها سکس میکنن اما فقط با معشوقشون سکس بد دارن !!

-- مرد با تجربه ، Nov 30, 2010 در ساعت 03:28 PM