رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ مرداد ۱۳۸۸

دور بی‌افتخار دولت ایران با کنسرت مدونا در اروپا

نیکولاس نیک‌سادات

حمایت هنرمندان کم و بیش نامدار سراسر جهان از معترضان به نتایج انتخابات اخیر ایران به شکل‌های گوناگون ادامه دارد. پس از آن‌که مچ‌بندهای سبز به سالن مُد رم راه پیدا کردند، یک ویدیو کلیپ مدونا هم با توجه به ناآرامی‌های ایران به روز شده است.

اگر در این ویدیو معترضان ایرانی در کنار برخی مشاهیر آزادی‌خواه تاریخ قرار گرفته‌اند، دولتشان (سه بار) همردیف بدنام‌ترین دیکتاتور‌ی‌های جهان به نمایش در می‌آید.

هفته گذشته، هفته‌ی مُد رم در ایتالیا بود. گییرمو ماریوتو Guillermo Mariotto، از مزون گاتینونی Gattinoni، در طراحی‌اش از رنگ‌ها، برش‌ها، و حجم‌ها گرفته تا حتا نامگذاری جامه‌ها از سال جهانی ستاره‌شناسی و چهلمین سالگرد فرود انسان بر ماه الهام گرفته بود.

اما ماریوتو از رویدادهای بزرگ سیاسی و اجتماعی جهان نیز غافل نمانده بود. از این‌رو یکی از جامه‌ها برای فروش در مزایدهای به سود زلزله‌زدگان زمین‌لرزه اخیر ایتالیا طراحی شده بود. از سوی دیگر، مانکن‌های گاتینونی که بر سکوی مد می‌خرامیدند مچ‌بندهای سبز بسته بودند. طراحشان نیز با تی‌شرتی که «ندا زنده است» بر آن نوشته شده بود، در پی مانکن‌ها وارد صحنه شد و همگی دستانشان را با نشانه V بلند کردند.


«برخیز! وقتش رسیده!» (مدونا، آهنگ Get up)

در جهان موسیقی نیز تنظیم (ریمیکس) جدید یک ویديوی مدونا که به تازگی از سایت یوتوب هم سر برآورده، رویدادهای اخیر ایران را در خود لحاظ کرده است. در ویدیوی «احمق شو» (Get stupid) تصاویری می‌بینیم از سخنرانی احمدی‌نژاد، و در پی آن معترضان ایرانی که پیکر کشتگان خشونت‌های خیابانی اخیر را حمل می‌کنند. طبیعتاً ثانیه‌ای از فیلم کشته شدن ندا آقا سلطان هم نمی‌توانست در این ویدیو گنجانده نشود.

این ویدیو را یوهان سودربرگ، کارگردان سوئدی، برای تور Sticky and Sweet امسال (۲۰۰۹) مدونا کارگردانی کرده است که از این ماه آغاز شده و بسیاری از شهرهای اروپایی را شامل می‌شود. از آن به عنوان میان‌پرده استفاده می‌شود، یعنی به هنگام استراحت میان دو اجرای زنده به نمایش در‌می‌آید.

این ویدیو سرشار است از تصاویر مشکلات کنونی جهان که به سرعت در برابر چشمان بیننده رژه می‌روند، به ویژه بحران مالی، نابودی محیط زیست، جنگ و خشونت. مدونا در آن پی در پی بیننده را به اقدام برای نجات جهان فرامی‌خواند و یادآوری می‌کند که وقت اندک است.

در بخشی از کلیپ دیکتاتورهای شناخته شده را می‌بینیم که برای هواداران مشتاقشان سخنرانی می‌کنند. پس از تصویر هر دیکتاتور، صحنه‌هایی از کشتارهایی که او موجب شده می‌بینیم. هیتلر، البشیر (دیکتاتور سودان)، احمدی‌نژاد، رییس جمهور چین، آیت‌الله خامنه‌ای، و کیم جونگ ایل (دیکتاتور کره شمالی) به ترتیب پدیدار می‌شوند. حرکت لب‌های احمدی‌نژاد به گونه‌ای انتخاب شده که انگار می‌گوید: «Get stupid»!

اندکی بعد «صف» دیگری از دیکتاتورها به نمایش در می‌آید: دیکتاتور نظامی برمه، موگابه رییس جمهور زیمباوه، لوکاشنکو ملقب به «آخرین دیکتاتور اروپا» از روسیه سفید و‌... دوباره احمدی‌نژاد!

ثانیه‌هایی بعد نوبت به مشاهیر و نمادهای آزادی‌خواهی، حمایت از محیط زیست، و جنبش صلح‌طلبی می‌رسد. این‌جاست که تظاهرکنندگان «جنبش سبز» و همچنین سنجاقی را می‌بینیم با جمله «رأی من کجاست؟» تظاهرکننده گمنام چینی‌ای را می‌بینیم که تصاویر قد برافراشتنش در برابر تانک‌ها در میدان «تیان‌آن‌من» به نماد آن قیام تبدیل شد.


از جمله دیگر شخصیت‌های این قسمت که با صدای کف زدن همراه است، آن سان سو کی، دالایی لاما، ماندلا، مادر ترزا و البته ال گور چند رییس جمهور کم و بیش برجسته آمریکایی از حزب دمکرات هستند!

گفتنی است که در نسخه پیشین این ویدیو نیز جمهوری اسلامی از تیغ انتقاد مدونا بی‌نصیب نمانده بود: اگرچه در آن خبری از احمدی‌نژاد نبود، تصویر آیت‌الله خامنه‌ای و بلافاصله جنگجویان مسلح (احتمالاً لبنانی) دیده می‌شدند که صورتشان را پوشانده‌اند.

این نخستین بار نیست که مدونا از موضوع‌های سیاسی و حساس در ویدیوهایش استفاده می‌کند. برعکس، سکس، بارداری پیش از ازدواج، جنگ و مذهب بارها در آهنگ‌هایش مطرح شده‌اند. برای نمونه، ویدیوی Like a prayer (۱۹۸۹) به دلایل صحنه‌های گوناگون، از جمله صلیب‌هایی که در آتش می‌سوختند، هدف انتقاد قرار گرفته بود.

در سال ۲۰۰۳ و همزمان با جنگ آمریکا در عراق نیز مدونا ویدیوی American life را که در آن تصاویر بحث‌انگیزی از نیروهای مسلح آمریکایی، قربانیان جنگ، و جورج بوش دیده می‌شدند، عوض کرد. او در بیانیه‌ای دلیل این تصمیم را «حمایت از سربازان آمریکا و احتمال برداشت اشتباه از ویدیوی نخست» دانست.

البته همیشه هستند کسانی که هدف هنرمندان را از فعالیت‌های خیریه و این‌گونه حمایت‌های سیاسی، بالا بردن محبوبیت و درآمدشان می‌دانند. اما برای اغلب کامنت‌گذاران ایرانی، این‌که دست کم در خارج از کشور به جای این‌که «اوباش» بخوانندشان، حمایتشان می‌کنند، مایه خرسندی است.

یکی می‌نویسد: «اگر هدفشان تبلیغات (برای فروش) هم باشد تأثیرش در اذهان دنیا زیاد است.» خلاصه با این همه درد و مشکل در دنیا، هر جنبشی برای آن‌که در افکار عمومی جهانیان دوام بیاورد نیاز به «بازاریابی» دارد. از هرچه گذشته، مگر خود سازمان ملل برای مسایل عمده جهانی از هنرپیشگان هالیوود به عنوان سفیر استفاده نمی‌کند؟

Share/Save/Bookmark

GET STUPID موزیک ویدئو کلیپ "مدونا"

نظرهای خوانندگان

"چرا بوش و سربازای آمریکایی تو گروه «بدا» نبودند! حتی تو هنر هم معیارهای دوگانه
-- بدون نام ، Jul 20, 2009

گویا و جالب... فقط جای تصاویر بوش و ترومن و شارون در بخش اول خالی بود. آنهم لابد یادش رفته طفلک
-- کیا ، Jul 20, 2009

اولاً باید بگم من یکی از طرفداران دو آتشه جنبش سبز هستم ولی باید بگم که این کلیپ واقعاً مسخره است نه به خاطر اینکه احمدی نژاد و خامنه ایی رو نشون می ده بلکه به خاطر اینکه فقط تعدادی گزینش شده از دیکتاتور ها و قاتلان رو نشون می دهد چرا مثلاً از جرج بوش و آیزنهاور و مخصوصاً ترومن خبری نیست یا چرا مثلاً از آریئل شارون و ایهود باراک و ایهود اولمرت و حسنی مبارک خبری نیست؟؟؟ این کلیپ سیاسی پیرو همون استانداردهای دوگانه ایی است که دارند جهان را به طرف نابودی سوق می دهند.
-- irani ، Jul 20, 2009

Is this music video authentic? the version I found on you tube does not have any images of the recent events.
-- zagros ، Jul 21, 2009

دوستان رادیو زمانه که از سرِ ذوق زدگی به خاطر نشان دادن چند صحنه از جنبش سبز ایران این ویدئو را برای دیدِ عموم گذاشتن، بهتره یک باره دیگه اونا دقیق ببینن. این ویدئو ها در واقع برای مردم تعیین می کنند خوب کیه، بد کیه. بلندمدت تر فکر کنیم. دوستان خوب اشاره کردند که جای بوش و شارون و برلسکونی خالی بود.
-- سعید ، Jul 22, 2009 "

-- سعید ، Jul 22, 2009 در ساعت 03:45 PM

dastesheshoon dard nakone dorod bar marefteshoon

-- iran ، Jul 22, 2009 در ساعت 03:45 PM

lotfan be concerthaye 360 goroohe U2 va ahang e Bloody sunday ke be jonbeshe sabz iran taghdim shod ham eshare shavad .
videos are available in youtube .

-- Bahram ، Jul 22, 2009 در ساعت 03:45 PM

بوش اگر احمق هم بود اما تصمیمات رو با استفاده از نخبگان امریکا میگرفت . اما اطرافیان احمدی نژاد از خودش هم احمق تر هستند.

-- Alvand ، Jul 22, 2009 در ساعت 03:45 PM

بوش، ترومن، آیزنهاور و ... اگرچه شما با آنها موافق نباشید، دیکتاتور نیستند: با رأی بر سر کار می آیند و پس از یک یا دو دوره میروند پی کارشان! همردیف کردن برلوسکونی هم با هیتلر و کیم جونگ ایل و احمدی نژاد دیگر از آن حرفهاست که مرغ پخته را هم به خنده می اندازد!

-- نیک ، Jul 22, 2009 در ساعت 03:45 PM

مایلم به این نکته اشاره کنم که به نظرم درست نیست که انتقادات خود را از این گونه کارهای هنری به گونه ای مطرح کنیم که گویی ما می خواستیم که هنرمند اصولاً چیز دیگری درست کند. اگر می خواهیم که کاری کاملاً باب میل ما باشد باید خودمان آن را بسازیم. اگر شما کلیپی از این دست بسازید و آیا درست است که مدونا بگوید چرا تصویر کسانی را که من دوست ندارم تو دسته ی آدم بدها نذاشتی؟

-- مهدی ، Jul 24, 2009 در ساعت 03:45 PM

اتفاقا خود مدونا است که بیننده رو احمق فرض کرده !!
در بین بدها هیچ اثری از بوش و بلر ( جنگ افروزان عراق) و شارون و شمیون پرز(نژادپرستان تابلودار) نیست !

-- احسان ، Jul 24, 2009 در ساعت 03:45 PM

جواب به الوند: پس عکس تمام اطرافیان و نخبگان کنار بوش را باید می گزاشت.

-- Nima ، Jul 24, 2009 در ساعت 03:45 PM

به نظر من جنایتکارها و دیکتاتورها هم درجه بندی دارند، احمق و احمق تر، قاتل و قاتل تر، دیکتاتور و دیکتاتورتر... یک نکته مهم اینه که بوش و سایرین مردم کشور خودشون، هموطنان خودشون را برای این که بگویند رأی ما کو توی روز روشن وسط خیابون با گلوله مستقیم در قلب یا گردن نمی کشند، ولی احمدی نژاد و ... این کار را می کنند و این اوج فاجعه است و بنابراین اصلاً این آدمها کنار هم قرار نمی گیرند، این ها بسیار بسیار بدترند.

-- مریم ، Jul 24, 2009 در ساعت 03:45 PM

ایرانی جماعت اگر حرف نزند میگویند لال است
بقول گلستان: آنچه از قبل ازانقلاب باقی مانده قلدری حکومت وحماقت کسانی که خودرا روشنفکر میدانند.... و بقول نیکفر:
احمدی نژادی در درون هرکدام ما...(البته نقل به مضمون)
واه واه پناه بر خدا چقدر آگاه وروشنفکر هستیم
مردیم از روشنفکری
(چرا از حسنی مبارک وایهود اولمرت در کلیپ خبری نیست)
آنچه که از تبلیغات جمهوری اسلامی در کله ما فروشده.
واز طرفی ایدهال خواهی بی در وپیکر ایرانی که از شدت آن حاصلی جز تمامیت خواهی وتوتالیتاریسم به بار نمیآید
احمدی نژاد های کوچولو وبالقوه.

-- mehrdad ، Jul 24, 2009 در ساعت 03:45 PM

دوستان عزیز

اگر مادونا از عکس جرج بوش استفاده می کرد که دیگر وزارت ارشاد آمریکا مجوز انتشار کلیپ را به او نمی دادند!

سی سال زندگی در دیکتاتوری و نشخوار تبلیغات "صدا و سیما" چه بر سر ما آورده است؟

-- پویان ، Jul 24, 2009 در ساعت 03:45 PM

دور بی‌افتخار حكومت ایران بجاي دولت....مناسب تر است.

-- rafi ، Aug 1, 2009 در ساعت 03:45 PM