رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸

فضای بیش‌تر نمایشگاه و استقبال ضعیف‌ بازدیدکنندگان

سعید شکیبا
saeed@radiozamaneh.com

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، روز گذشته در تهران پایان یافت. در نمایشگاه کتاب امسال، ۱۹۸۲ ناشر داخلی و ۱۷۰۰ ناشر از ۷۸ کشور خارجی حضور داشتند.

به گفته محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محل فعلی نمایشگاه، صد و بیست و پنج هزار متر مربع مساحت دارد و محل قبلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب دو سوم فضای فعلی را داشته است.

برای گرفتن گزارشی از حال و هوای نمایشگاه، راهی مصلای تهران شدم.

در ابتدا با مسئول غرفه مجتمع آثار مکتوب ایرانیان از ناشران به گفت و گو پرداختم. در مورد انتقال نمایشگاه پرسیدم که آیا مکان فعلی این نمایشگاه یعنی مصلی، نسبت به محل قبلی جای بهتری است یا این انتقال نباید انجام می‌شد؟

«به نظر من محل جدید از نظر رفت و آمد مردم بهتر شده است به دلیل این‌که محل فعلی با داشتن دو ایستگاه مترو، رفت و آمد را برای مردم راحت‌تر کرده است.»


بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران /عکس‌ها: سعید شکیبا

او در جواب سوال من درباره‌ی استقبال از نمایشگاه می‌گوید:

«به نظر من، امسال استقبال ضعیف‌تر از سال‌های گذشته بوده، اگرچه من تا سال‌های قبل، به عنوان بازدیدکننده از نمایشگاه دیدن می‌کردم اما امسال به عنوان مسئول غرفه، معتقدم استقبال مجموعاً ضعیف‌تر از سال‌های گذشته است.»

بعد از کمی گشتن در سالن عمومی مجبور شدم که خودم را به محوطه بیرونی نمایشگاه برسانم. شلوغی بیش از اندازه نمایشگاه، فشردگی جمعیت بسیار زیاد که جلوی ورودی هر کدام از انتشاراتی‌ها ایستاده بودند کاملاً مشهود بود.


در ادامه با یکی از مراجعین گفت و گو کردم و از او در مورد حال و هوای نمایشگاه امسال پرسیدم.

«به نظر من استقبال امسال بسیار پایین است. به دلیل این‌که بیشتر افراد، به دلیل تبلیغاتی که ناشرین آموزشی در مدارس با بن‌های پانزده و بیست درصدی کرده‌‌اند، در اینجا حضور دارند. البته بخش‌هایی هم وجود دارد که خریدهای ارگانی در آنجا مشهود است.»

او ادامه می‌دهد: «ولی آنچه من دیدم، عموم مردم از ناشران عمومی استقبال نمی‌کنند و بیشتر تماشاخانه است تا محلی برای خرید. به نظر من این از ضعف برگزاری نمایشگاه در کشور ماست به دلیل این‌که در کشورهای دیگر، در نمایشگاه‌های ده روزه، معمولاً هشت روز به معرفی کالاها اختصاص دارد و دو روز مربوط به فروش کالا است.»


ناشران عمومی که در سالن شبستان مستقرند، امسال از فضای بیش‌تری نسبت به سال گذشته برخوردارند، زیرا ناشران دانشگاهی که سال گذشته در انتهای شبستان مستقر بودند، به بخش دانشگاهی واقع در طبقه‌ی دوم رواق شرقی منتقل شده‌اند.

امسال در سالن شبستان ۳۲ راهرو وجود دارد، در حالی‌که این بخش در سال گذشته، ۲۷ راهرو داشت. از سوی دیگر، امسال نیز به روال سال‌های گذشته، غرفه‌ها به ترتیب حروف الفبا هستند.

به گزارش وب‌سایت اطلاع‌رسانی نمایشگاه کتاب تهران، در آخرین روز از بیست ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هیأت داوران از غرفه‌های برگزیده ناشران عمومی، دانشگاهی، آموزشی، کودک و نوجوان و شهرستانی در دو بخش دولتی و خصوصی تقدیر کردند.

در بخش ناشران عمومی دولتی، غرفه مرکز اسناد و کتابخانه مجلس شورای اسلامی و در بخش خصوصی نیز انتشارات فاطمی به دلیل تعداد و تنوع کتاب‌های برگزیده به عنوان غرفه‌های برگزیده معرفی شدند.

همچنین در بخش ناشران حوزه دانشگاهی؛ انتشارات «سمت»، بخش ناشران آموزشی؛ انتشارات «مبتکران»، «گلواژه» و «گاج»، از بخش ناشران کودک و نوجوان؛ انتشارات «افق»، «قلم‌چی»، «پنجره» و «قدیانی» و از بخش ناشران شهرستانی هم انتشارات «اسرا» (به عنوان ناشر بزرگسالان) و انتشارات «عروج» (به عنوان ناشر بخش کودک و نوجوان) برگزیده شدند.

بیست‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی تهران برگزار شد.

Share/Save/Bookmark