رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ شهریور ۱۳۸۹

انقلاب سکس ایران اسلامی؟

محمدرضا اسکندری

زمانی که تظاهرات صد هزار نفری و حتی میلیونی در تهران در سال‌های ۱۳۵۷ برگزار می‌شد و شعار حکومت اسلامی سر داده می‌شد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که پس از سه دهه به جای این‌که مسجدها پر از جوان شوند، جوانان پس از ۳۰ سال به جای قبول معیارهای اسلامی، گام‌هایی در راه ارتباط آزاد جنسی و یا انقلاب سکس بر‌دارند.

اگر چه به گفته سران حکومت اسلامی جوانان هر روز از نورم‌های آن‌ها دورتر و با معیارهای خوب و بد آن‌ها فاصله زیادی دارند و خیلی از مسئولین سابق معتقد هستند که حکومت نتوانسته است معیارها و نورم‌های خود را با زور اسلحه و سرکوب به جوانان القاء کند‌، جوانان، زنان و مردان ایران در حال شروع یک حرکت هستند که جهان غرب و اروپای آزاد در سال‌های ۱۹۶۵ به نام انقلاب سکس آغاز و تا سال‌های ۱۹۷۵ پس از فراز و نشیب‌های فراوان، توانستند به‌صورت علمی و اصولی از آن عبور نمایند در حال حاضر این حرکت گذار با شیوه دیگری در ایران در حال شکل‌گیری است.

‌در دنیای غرب آن زمان هم کلیسا و هم جامعه یک نورم جدید را پذیرفت تا هم جوانان و هم جامعه را برای جلوگیری از شیوع بیمارهای مقاربتی، روحی و روانی بیمه نماید. اما این حرکت چند سالی است که در ایران آغاز شده است که هم حکومت و هم مددکاران اجتماعی و فعالان مدنی در این رابطه سکوت کرده‌اند‌.

این حرکت اگر چه از نظر حکومت جمهوری اسلامی ایران و باورهای مذهبی خیلی از مردم ایران، یک انحراف اجتماعی است، اما با توجه به تجربیات بشری در جهان یک حرکت اجتماعی است که در ایران پس از ۴۳ سال شروع شده است.

در هلند، کشوری که در هر روستای کوچک آن حداقل یک کلیسا وجود دارد، در سال‌های ۱۹۶۵ ‌برخلاف خواسته کلیسا که رابطه جنسی قبل از ازدواج را تقبیح می‌کردند، مردم هلند در روابط جنسی خود به یک تجدید‌نظر بزرگ دست زده بودند. آن‌ها در آن زمان با شروع روابط آزاد جنسی به عنوان یک تحول بزرگ اجتماعی که کلیسا مخالف آن بود، دست پنجه نرم کردند.

اکثر روزنامه‌ها و جامعه‌شناسان آن دوران، سال‌های ۶۵ تا ۷۵ را شروع دوران انقلاب سکس در هلند نامیده‌اند. اگر چه دین مسیحیت مخالف این حرکت بود، ولی مردم با یک حرکت اصولی قدم به قدم در راستای این حرکت اجتماعی خود به پیش رفتند.

‌‌‌شکی نیست که در آن زمان این حرکت،‌ ناهنجاری‌های را هم با خود به جامعه تحمیل کرده بود. از بین بردن یکی از نورم‌هایی که جامعه مذهبی آن را قبول داشت، باعث ایجاد شوک در میان خانواده‌های مذهبی و غیر‌مذهبی شد. این شوک باعث شد تا حرکتی به ‌وجود بیاید تا طرفداران ارتباط آزاد جنسی قبل از ازدواج و مخالفان آن با هم به بحث جدی بپردازند.

در این میان دومین مشکل آن دوران، تزلزل روابط خانوادگی بود. زیرا خیلی از افراد متأهل نیز وارد گود ارتباط آزاد جنسی شده بودند زیرا آن‌ها خود را قربانیان شرایط گذشته می‌دانستند‌. به خاطر این‌که از قافله عقب نمانند خیلی از آن‌ها به روابط جنسی خارج از تأهل خود دست زدند. این خود مشکلات طرفداران آزادی سکس و یا انقلاب سکس را مشکل‌تر می‌کرد.

یکی دیگر از مشکلات به خاطر نبود اطلاعات کافی و سازمان‌های غیر‌دولتی و دولتی که ‌‌خدمات خود را به آسانی در اختیار جوانان قرار دهد با توجه به رابطه غیر بهداشتی و بدون کاندوم شیوع بیماری‌های مقاربتی را زیاد و این خود نیز مشکل بزرگی در راه این حرکت اجتماعی بودند.

روشنفکران و فعالان مدنی در آن زمان جدای از حکومت با تلاش شبانه‌روزی خود و با ایجاد نهادهای مستقل، ‌خانواده‌ها و جوانان را آگاه نمودند و آن‌ها توانستند گام به گام این انفجار را کانالیزه کنند و در نهایت وضعیت‌ به حالتی که اکنون در هلند حاکم است، برسانند.

اگر‌چه انقلاب سکس در هلند در انفجار اولیه خود مرزی را نمی‌شناخت و باعث گسترش بیمارهای مقاربتی بود و در اکثر مواقع ارتباط جنسی زیاد با افراد مختلف، اعتراضی به کلیسا بود؛ ولی در نهایت راه اصولی خود را پیدا کرد و جامعه هلند و در نهایت کلیسای معتدل هلند هم نورم جدید را پذیرفت.

تعداد زیادی کلینک‌ برای افرادی که دچار ابهام بیماری مقاربتی بودند توسط دولت باز شد تا افراد بدون این‌که نام و مشخصات خود را بدهند و یا حتی نفر سومی این اطلاعت را دریافت کند، به آنجا مراجعه کنند.

‌سازمان‌های غیر انتفاعی مختلف بیشتری در رابطه با آگاه کردن جوانان در این رابطه و شیوه اصولی استفاده از لذت جنسی و سکس و استفاده از کاندوم توسط مردم درست شدند. در تلویزیون‌های سراسری در ساعات مختلف به پول دولت، تبلیغ استفاده از کاندوم کرده و می‌کنند.

اگر‌چه بیش از چهار‌ دهه از آن زمان می‌گذرد، حال مشکل جامعه هلند دیگر رابطه‌ی جنسی آزاد نیست، بلکه گروه‌های مافیایی است که با استفاده از جوانان پسر خوش‌تیپ و پرداخت پول به آن‌ها تلاش می‌کنند تا با ارتباط با دختران جوان و ایجاد رابطه جنسی و رابطه عشقی دروغین در نهایت آن‌ها را در دام روسپی‌گری بیندازند. البته این خود بحث دیگری است که در اینجا نمی‌توان به آن پرداخت.

با این مقدمه بر می‌گردیم به ایران اسلامی خودمان. جامعه ما دچار یک انقلاب اجتماعی شده است بیش از شصت در صد جمعیت ایران جوانان زیر ۲۵ سال را تشکیل می‌دهند که قرار بود ارتش ۶۰ میلیونی را درست کنند. اگر نظری به آمار و ارقامی که حکومت در رابطه با آمار طلاق و بالا رفتن سن ازدواج در بین دختران و پسران می‌دهد، بیندازیم، متوجه این زلزله جدید که نورم‌های جمهوری اسلامی را زیر پا گذاشته است، می‌شویم.

در ضمن جست‌وجو در بخش آمار جست‌وجوگر غول‌پیکر «گوگل» ضمن استخراج اطلاعات ذی‌قیمتی برای محققین این امکان را به‌وجود می‌آورد تا ما با واقعیت‌های جامعه خود بیشتر آگاه باشیم.

‌یک ایرانی که در سوئد و شهر استکهلم‌ زندگی می‌کند با استفاده از جست‌وجوگر گوگل واژه فارسی «سکس» را در نقاط مختلفی از ایران مورد بررسی قرار داده است.‌ شاید باورکردنی نباشد که شهر تهران حتی در میان ۱۰ شهر اول نیز قرار ندارد.

در میان تمامی شهرهای سراسر ایران، اهالی شهر ایلام! ‌بیشترین جست‌وجو را به‌دنبال واژه «سکس» داشته‌اند. حال باید جامعه‌شناسان به بحث و بررسی در مورد آن بپردازند. ‌رتبه‌های دوم تا دهم مردم شهرهای ایران، به‌ترتیب متعلق است به شهرهای‌ اردبیل، قزوین، بابل، زنجان، یزد، اراک، قم، کرمان و کرمانشاه. به این نکته توجه کنید که تهران، حتی در میان ده رتبه اول نیز قرار ندارد. آمار گوگل به ‌خوبی نشان‌دهنده آن است که جویندگان سکس روی اینترنت اغلب در شهرهای کوچک و با محدودیت‌های اجتماعی و فرهنگی وجود دارند.‌

این تئوری حتی در مورد کشور آزادی مانند سوئد نیز صدق می‌کند زیرا استکهلم نیز با وجود این‌که بزرگ‌ترین شهر و پایتخت سوئد است، مانند تهران‌ در میان رتبه اول تا دهم در میان جویندگان واژه «سکس» قرار ندارد.

این آمار گوگل رسیدن لرزه‌های انقلاب سکس را به دورترین و محروم‌ترین شهرها و روستاهای کشور می‌رساند. زیرا در شهرهای بزرگ به خاطر آزادی و محدویت‌های کمتر فرهنگی و خانوادگی دیگر جوانان و مردم کمتر نیاز به گوگل در این رابطه دارند.

در یکی دیگر از مطالعات انجام‌شده در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور، نتایج بسیار تأمل‌برانگیزی در مورد شیوع اختلالات جنسی به دست آمده است. در کاری تحقیقی ‌که توسط پروانه عبدالمالکی و در حوزه جامعه‌شناسی انجام شده و نتایج آن در سومین کنگره سلامت خانواده ارائه شد، مشخص شد که بیست و چهار درصد از زنان و شانزده درصد مردان مورد مطالعه، تجربه ارتباط با همجنس را داشته‌اند. هم‌چنین از بین این افراد، بیست و شش درصد از زنان و هفتاد و سه درصد از مردان، تجربه خودارضایی داشته‌اند.

علاوه بر این در این تحقیق مشخص شد که‌ ۸.۴۰ درصد از افرادی که خودارضایی می‌کنند و ۱۶.۴درصد از افرادی که ارتباط با همجنس داشته‌اند و ۸۶.۱۸ درصد از افرادی که ارتباط نامشروع با جنس مخالف دارند، هم‌چنین ۷۶.۵۵ درصد از افرادی که فیلم‌های غیر اخلاقی می‌بینند، دارای خانواده‌های مذهبی هستند.

با توجه به این آمار علمی دانشگاهی در غرب کشور می‌توان چنین نتیجه‌ای گرفت که آزادی روابط جنسی تا پشت در خانواده‌های مذهبی ‌هم رفته است و دیگر این مسأله فقط مختص به خانواده‌های غیر مذهبی و یا کمتر مذهبی نیست.

در جامعه بسته ایران که حاکمان در طول سه ده تلاش نموده‌اند که آن را از جهان متمدن جدا کنند، تا مدینه فاضله اسلامی مورد نظر خود را پیاده نمایند؛ با ورود اینترنت، تلفن همراه، جوانان و مردم ایران تلاش می‌کنند حتی به صورت ظاهری هم شده، خود را به جهان متمدن نزدیک نمایند.

وقتی ارتباط آزاد جنسی دو جنس مخالف بهای زیادی دارد، جوانان و مردم ایران راهی را انتخاب می‌کنند که کمترین بها ‌را بپردازند و آن هم ارتباط با هم جنس خود است چون دیگر مورد بازخواست نیروهای انتظامی قرار نمی‌گیرند.

به نظر من، تحقیق خانم عبدالمالکی ‌و تحقیق دیگر ‌به‌نام «قیام پرشور» نوشته پردیس مهدوی که به صورت کتابی درباره انقلاب جنسی در ایران به تازگی از سوی انتشارات دانشگاه استنفورد منتشر شده، به خوبی نشانی از یک حرکت اجتماعی در ایران به‌ نام انقلاب سکس است.

خانم مهدوی می‌نویسد: «شاید در هیچ جای دنیا به اندازه ایران امروز، میهمانی و رابطه جنسی وجود نداشته باشد. این در حالی است که در این کشور، نوشیدن مشروب و رقصیدن می‌تواند به دستگیری از سوی پلیس امنیت اخلاقی و مجازات ۷۰ ضربه شلاق منجر شود. برقراری رابطه جنسی خارج از رابطه زن و شوهری نیز، فرجام بسیار سخت‌تری یعنی بیش از ۸۴ ضربه شلاق و حتی اعدام در ملاء عام را به ‌دنبال دارد. اما با وجود چنین مجازات‌های سختی در ایران یک انقلاب جنسی رخ داده است.»

خانم مهدوی ادامه می‌دهد:‌ «جوانان ایرانی مدام در حال به خطر انداختن امنیت فردی‌شان برای دیدن دوستان، قرار ملاقات با جنس مخالف و در نهایت سکس هستند. در غیاب هرگونه شانس برای مباحثات سیاسی، جوانان این کشور به طور آشکاری در وقوع انقلابی که با استفاده از تن‌هایشان، بیانیه‌های سیاسی و اجتماعی صادر می‌کنند، سهیم شده‌اند. در ایران امروز، سکس کارکرد دوگانه سمبل آزادی و اقدام شورشی سیاسی را به خود گرفته است.»

همان‌طور که در رساله دکترای خانم مهدوی هم آمده است، انقلاب سکس در ایران با شدت و بدون کم‌ترین امکان برای کانالیزه کردن آن همانند اروپا سال‌های ۱۹۶۵ به پیش می‌رود. اما نه شرایط بیمارهای مقاربتی امروز همانند‌ آن زمان است و نه جهان‌ در شرایط سال‌های ۱۹۶۵ است.

امروزه در دنیا غول بیماری ایدز قسمتی از کره خاکی را در قعر خود فرو برده است و حکومت اسلامی هم نه تنها به شکست‌های غیر‌اصولی خود اعتراف می‌کند، بلکه دست تمام روزنامه‌نگاران و سازمان‌های غیر‌انتفاعی از جمله دو برادر کرد کرمانشاهی که برای مبارزه با ایدز در ایران فعالیت می‌کردند ـ به جای تشکر از کار آن‌ها ـ دستگیر و روانه زندان کرده است.

به نظر خیلی از مسئولین جمهوری اسلامی، صحبت کردن در رابطه با بیماری‌های مقاربتی در جامعه، تبلیغ سکس است و ما در این روزها دیدیم که به جای تشکر از برادران علایی، آن‌ها را به نه سال زندان محکوم کردند. نوشتن و تحقیق کردن در رابطه با بیماری‌های مقاربتی در رسانه‌ها به هر شیوه‌ای خط قرمز اعلام نشده حاکمیت است و اگر کسی آن را رعایت نکند، روزنامه آن بسته و نویسنده آن به نام فعالیت علیه امنیت نظام و براندازی نرم‌ راهی زندان می‌شوند.

در ارتباطی که با چند نفر از مسئولین بیماری‌های مقاربتی در استان‌های مختلف ایران داشتم، آن‌ها نگرانی خود را ‌در رابطه با گسترش زیاد بیماری‌های مقاربتی به خصوص ایدز، سوزاک و سفلیس و...‌ در جامعه اعلام نمودند.

آن‌ها گفتند که هیچ‌کدام از مسئولین مبازه با بیماری‌های مقاربتی حق ندارند که در این رابطه با روزنامه‌ها و رسانه‌های داخل و خارج مصاحبه و یا اطلاع‌رسانی نمایند و حتی آماری درست در اختیار مردم قرار دهند.

آن‌ها در این رابطه گفتند که در شهرهای کوچک و حتی روستا به خاطر این‌که جوانان آن‌ها برای کارگری به بنادر می‌روند و در آنجا با زنانی روسپی خارجی که عامل انتقال ایدز هستند بدون استفاده از کاندوم رابطه برقرار می‌کنند؛ پس از آلودگی به بیماری ایدز این بیماری را با خود به روستاها و شهرهای کوچک انتقال می‌دهند و در این رابطه رشد بیماری ایدز در شهرها و روستاهای کوچک در حال گسترش است.

حال که این نگرانی‌ها وجود دارد. ما چه وظیفه‌ای داریم

انقلاب سکس، یک واقعیت است که چه ما موافق و یا مخالف آن باشیم، به پیش می‌رود اما یک واقعیت در اینجا مهم است و آن این است که جوانان و مردم ما نیاید از آن برای مخالفت با حکومت جمهوری اسلامی به عنوان سمبل آزادی و اقدام شورشی استفاده کنند.

‌بلکه با استفاده از یک روش اصولی سعی کنند با استفاده از تجربیات اروپا، این بحران اجتماعی را با کم‌ترین بها به منزل مقصود خود برسانند و روشنفکران مذهبی و غیر‌مذهبی باید از اروپاییان سال‌های ۶۰ و ۷۰ یاد بگیرند و تلاش کنند که مردم ما و جوانان ما، حداقل آموزش‌ها را در مدارس بیاموزند و اگر حکومت این کار را نمی‌کند خود خانواده‌ها به فرزندان خود آگاهی دهند. ایران نباید در آینده همانند آفریقای جنوبی و سایر کشورها دچار اپیدمی ایدز شود.

‌وظیفه ما مددکاران اجتماعی در این شرایط چیست؟

آگاه کردن بیشتر مردم و شیوه‌های جلوگیری از شیوع بیماری و در نهایت حمایت و کمک به کسانی که به احتمال زیاد در این دوران گذار به آن‌ها صدمات روحی و روانی وارد می‌شود و یا کمک به کسانی که آلوده به بیماری ایدز شدند‌.

اگر کاری در جهت آگاهی مردم انجام‌ ندهیم، امکان آن وجود ندارد که در آینده ما هم همانند خیلی از کشورهای آفریقایی و آسیایی دچار مشکل اپیدمی ایدز شویم.

وظیفه دولت و مراکز بیمه اجتماعی‌ در این رابطه چیست؟

به نظر من ما باید هر چه زودتر کار خود‌ را شروع کنیم. چون شواهد نشان می‌دهد‌ ارتباط آزاد جنسی‌ در ایران شروع شده است. اگر‌چه حکومت همانند کپک سر خود را زیر برف کرده است. وظیفه ما جلوگیری از بهای سنگین این حرکت در جامعه جوان ایران است.

باید تلاش کنم با استفاده از امکاناتی که داریم، جوانان در جامعه را از عواقب بعضی از مسایل ارتباط آزاد جنسی آگاه کنم.‌ در مرحله بعدی باید تلاش کنیم این حرکت را نه به عنوان شورش بلکه به عنوان حق انسانی افراد جا بیندازیم و در نهایت تلاش ما در جهت بر‌خورد اصولی با همدیگر در ارتباطات جنسی باشد.

اگر افرادی که با هم سکس دارند به این نتیجه برسند که ارتباط آن‌ها باید بر اساس خواست دو طرف و بر اساس اصولی انسانی باشد خود اولین گام مثبت در این جهت است. ‌اگر ارتباطات جنسی خلاف این باشد؛ ما دچار مشکل دیگری خواهیم بود و آن هم اضافه شدن تعداد زیادی بیماران روانی که بر اثر عمل خلاف تعدادی انسان‌نمای‌ زور‌گو بر تعداد دیگر تحمیل شده است.

رعایت حریم شخصی افراد و احترام به نه و یا بلی افراد برای ارتباط در روابط جنسی، خیلی مهم است. و مهم‌تر از آن کمک کنیم اگر کسی در این آشفته بازار آلوده شده است، معالجه و تحت درمان قرار بگیرد و کاری نکنیم که آن‌ها برای این‌که یک دیگری آن‌ها را یا از روی نادانی و یا آگاهانه بیمار کرده است در جهت تقاص به انتشار و گسترش بیماری تلاش نماید.

متأسفانه در چند سال گذشته در دنیا خیلی از این نوع افراد وجود داشته که یکی از آن‌ها یک ایرانی بود که در کشورهای مختلف بدون استفاده از کاندوم و یا کاندومی که قبلاً آن را سوراخ کرده بود مردان و زنان زیادی را به ویروس ایدز مبتلا کرده بود. خوشبختانه این فرد در نهایت در ایران دستگیر شد.

در این شکی نیست که در این آشفته بازار ایران و عدم حمایت دولت و قانون از افراد ی که نیاز به لذت جنسی و سکس دارند خیلی از افراد، به‌خصوص دختران و زنانی که در خانواده های فقیر و مذهبی زندگی می‌کنند در این مرحله گذار‌ قربانی می‌شوند.

کمک به این افراد کاری بسیار مشکل است‌. تنها متخصصین اجتماعی با راه‌اندازی کانون‌های مددکاری اجتماعی مستقل می‌تواند به این افراد کمک کنند. و در نهایت افرادی باید به قانون نانوشته انسانی که ارتباط جنسی در هر شرایط باید با‌ رضایت کامل طرفین صورت گیرد رعایت کامل نمایند و کسانی که این قانون انسانی را قبول ندارند، از روابط خود حذف نماید.

در ضمن همه‌ دختران، پسران، مردان و زنان باید این اصل را بپذیرند که رابطه جنسی بدون کاندوم باعث آلودگی و بیماری می‌شود. این اولین حرکت در این رابطه است. در هلند در مرکزی که جوانان بی‌سرپرست و یا آنانی که با خانواده مشکل دارند، زندگی می‌کنند به آن‌ها کاندم مجانی داده می‌شود و پدر و مادران به فرزندان خود می‌آموزند که بدون کاندوم رابطه جنسی نداشته باشند حتی اگر صد‌ در‌صد مطمئن باشند‌.

حتی خیلی از سازمان‌های بیمه درمانی به جوانان کاندوم مجانی می‌دهند و یا در هر جای عمومی محلی برای خرید کاندوم وجود دارد و حتی در ساعت‌های مختلف با پول دولت تبلیغ‌های تلویزونی برای استفاده از کاندوم پخش می‌شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آنچه من می بینم این است که تمایل به پرنوگرافی حتی در ادارجات و در میان مردان با سنین بالا بسیار زیاد شده است و عملا قبح آن از بین رفته است.

-- سعید ، Feb 20, 2009 در ساعت 03:30 PM

از اینکه در برنامه‌های خود از مقوله‌ای مثل سکس صحبت می‌کنید متشکرم، فکر می‌کنم در نبود آموزش‌های جنسی‌ در ایران میتوان از رسانه‌های خارج کشور و اینترنت به عنوان وسیله‌ای برای آگاه کردن جوانان استفاده کرد. متاسفانه تنها رسانه‌ای که تا کنون به این مقوله پرداخته رادیو زمانه است.

-- mehrnoosh ، Feb 20, 2009 در ساعت 03:30 PM

مرسی از شما که اینقدر درست و بجا اطلاع رسانی میکنید امیدوارم که این اتفاق هر زود تر بیافته .... باز هم از همه جوانان سپاس گذارم از این حرکت انقلابی :..: بدرود

-- منوچهر ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

جالب است که وقتی در «گوگل ترندز» جستجوی واژه ی سکس را بررسی کنید می بینید کشورهای اسلامی به صورت نامتعادلی همیشه در لیست ده کشور اولند. (منظور از نامتعادل اینجا نسبت جمعیت این کشورهاست به جمعیت دنیا).
http://www.google.com/trends?q=sex

-- پیام ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

چیزی که در ایران رایج شده سکس آزاد نیست. سکس مخفی نا سالم و بدون آموزش صحیح است. رایج ترین روش سکس بین نو جوانان سکس آنال است - وکمترنوجوانی است که با آگاهی کامل سکس داشته باشد. حتما خبر دارید که بازار ترمیم پرده بکارت هم هنوز بسیار داغ است که این از عمق فاجعه فرهنگی خبر می دهد.

-- N ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

از اینکه چنینی مطلب آموزشی مهمی را درج نموده اید جای بسی خوشحالی است.شما رسالت خود را انجام داده اید.البته آمارها خیلی بالاتر و وحشتناکتر از اینهاست.ولی همانطور که یکی از دوستان اشاره کرده این مسئله به میزان زیادی در بین افراد متاهل و سنین بالای جامعه نیز دیده میشود و در اینجا فقط خود ارضای جنسی مطرح نیست.
نکته دیگر اینکه اکثر ازدواجها در ایران حال حاضر برای فرار از فشار و نبود رابطه جنسی میباشد.
با تشکر

-- علی ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

ضمن تقدیر از شما در مطرح کردن این معضل اجتماعی در جامعه ایران ، پرسشی را نیز مایلم مطرح نمایم.

ارتباط جنسی نه تنها تاثیری جسمانی بر فرد می گذارد بلکه روان و روحیه وی و تصویر وی از شخصیت و هویتش را سازمان میدهد و رابطه اجتماعی او با دیگران را ترسیم می کند. لذا امکان آسیبهای روانی و اجتماعی در این مسیر بسیار بیش از آسیبهای جسمی است.

آیا به نظر شما در مسیر رویارویی با این بحران اجتماعی تنها آموزش استفاده از کاندوم و روشهای مقاربت کافیست؟ آیا اصول اخلاقی جدیدی در روابط اجتماعی بین پسران و دختران نباید جایگزین گردد؟ تجربه اروپا چه بوده است؟ این اصول اخلاقی در کجا مدون شده است؟ ایا به زبان فارسی وجود دارد؟ چه روشی را برای ترویج ان بین نسل جوان پیشنهاد می کنید؟

اینها سوالاتی است که به پاسخ آن نیازمندیم.

-- پویان ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

من یک همجنسگرای ایرانی هستم و در ایران زندگی میکنم
لازم به تذکر دیدم که بگم طبق آمار غیر رسمی حدود 10% از جمعیت هر انسانی را همجنسگرایان تشکیل میدن که این خودش مقدار قابل توجهیه و نیاز به تامل بیشتری داره و میشه گفت از اون تعدادی که بب همجنس خودشون رابطه دارن عدهی زیادیشون رو همجنسگرا ها تشکیل میدن

-- homo ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

چند ماه پيش فايل كتاب توقيف شده و بسيار ارزشمند دكتر شميسا به نام "شاهد بازي در ادبيات فارسي" را از سايت راديو زمانه گرفتم ، در آن كتاب به تفصيل راجب به همجنسگرايي و همجنس بازي در ادوار تاريخي ايران توضيح داده شده ( چيزي كه حاكمان امروز ايران از بيخ و بن منكر آن هستند)بي گمان براي اينكه تصويري صحيح از مسائل جنسي امروز ايران داشته باشيم جداي از تحقيقات جامعه شناسي و روان شناسي بايد قبول كرد كه اين پديده ها جديد نيستند و سكس و خيانت و همجنس بازي و ... قدمتشان به اندازه تاريخ بشريت است.

-- سردار ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

برای تایید این مقاله :
من چند سال پیش با دختزی دوست بودم و با هم رابطه جنسی هم داشتیم البته او قبل از من با کسی دیگه ای دوست بود و باکره نبود ولی این کمترین تاثیری در علاقه من به او نداشت و بنا داشتیم با هم ازدواج کنیم که نکردیم چون بعد چند سال از هم جدا شدیم. در بین ادمهایی هم که میشناخم کم نبودن کسانی که رابطه آزاد جنسی داشتن هر چند که زیاد هم نبودن یا حداقل من خبر نداشتم چون حتی خود ما هم از گفتن این موضوع به دیگران بسیار پرهیز داشتیم به دلیل های آشکار

-- بهزاد ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

متاسفانه بدلیل ضعیف بودن بار فلسفی فعالیتهای روشنفکری در ایران ،این فکر در جامعه جانیفتاده که دو اخلاق،دودین،دو سیاست،دو سکس،
دو فرهنگ داریم،یکی مربوط به قدرت(نگاه ثنوی به خود و دیگری،روابط قوا،بالاتر پایین تری در سلسله مراتب،تبعیض،زوربعنوان وسیله،مریدی و
مرادی)ودیگری مربوط به آزادی(نگاه بی محور و همنوع به انسان با سرشت پاک،عدم روابط قوا و ارتباط بر پایهٌ فضیلتها،عدم سلسله مراتب و خود
را در دیگری ودیگری را در خود یافتن،عدم هرگونه تبعیضی وخود را ذره ای در کنار ذره های دیگر با حقوق برابر یافتن،عدم زور و استفاده از استعدادها،
عدم مریدی و مرادی و خود را رهبر خویش دیدن)است.انسان قدرت مدار ارتباطی مصرفی با تن دیگر بر قرار می کند و بجای خلق ترکیب عاطفی و
اینهمانی باانسان دیگر،فانتاسم یا شئ ذهنی را سراغ میگیرد،بجای عشق ورزیدن (که با خلق رابطه بر اساس احترام و حل مشترک ایرادات و امید
و شادی به دیگری دادن و همدیگر را تشویق به فعال شدن و سرزنش نکردن ودرک مشکلات جنسی و...) ،خود را محور برای حظ بردن و اشباع نیازهای جنسی و عدم درک نیازهای دیگری و ارتباطی یکطرفه و یا منفعل و خنثی را مایل است.انسانهای آزاده بخود احترام می گذارند و بنا بر این بدنبال رابطهٌ
خالی از اکراه وبا توافق مشترک دو نفراند و جایی برای دخالت در این توافق دو جانبه نمی بینند.پدرو مادر آزاده ارتباطی بین این رابطه دو جانبه با آبروی
خانواده بر قرار نمی کنند و اگر اشتباهی بوجود آمد در ترمیم آن اشتباه بعنوان بزرگتر(بر خوردار از بلوغ عاطفی ای کاملتر) مددکار فرزندان میشوند.والدین
قدرتمدار بهنگام مشکل از آنجایی که بجای پرورش استعدادها در خود برای حل مسئله از زور استفاده کرده اندکوچکتر (عدم یا ضعف بلوغ عاطفی)می-
شوندو بر مشکلات می افزایند.
سپاسگزار محمدرضاراعی

-- Mohamed Réza ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

فوق العاده و تکان دهنده بود.

مرسی

-- صابر ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

خداوند نهایتی آرام بخش است ولی مردمان همواره در شرایط سخت در انتظار یک ناجی زمینی هستند و یکی از دشوار ترین مسئله های متفکرین و نسل معاصر بن بستهای عقیدتی .اجتماعی و فرهنگی ... است که بسیاری از نخبگان و مردم عادی را واداشته برای حل آنها صورت مسئله را پاک کنند و از هر آنچه عقاید دست و پا گیر از جمله مذهب! دست بشویند و حتی برخی با دیدن غلبه ی عقلانی بر مشکلات زندگی بدون دین تمام پیامبران آسمانی را منکر شده بشر را جانداری طبیعی و تکامل یافته خواندند لذا این ابهام و مسئله ی هزاره ی سوم را چنین حل می کنیم

-- ali1 ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

امروزه بسیاری از اندیشمندان مسلمان ما هم بر پیشرفت عدالت در امور مختلف از جمله سیاستهای جوامع غربی گواهی می دهند با این تفاوت که آن را محصول علم و فلسفه ی آنچه برای خود می پسندی برای دیگران بپسند می دانند ولی باید بدانیم که خداوند علم و آگاهی مطلق . و ایمان میانبری سریع به علم است که غرب با دانش بر محدودیتها و کاستیهایش نسبت به جهان سوم مسلط شده بر نگرانیها ی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی ... خود غالب شده و در مسیر نوعی اخلاق گرائی مدرن قرار گرفته است برای نمونه می توان به آخرین جنگ معاصر تهاجم آمریکا به عراق در مقابل هجوم عراق به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد نیت واهداف صدام غصب خوزستان و غارت کشور بود ورفتارش با مردم هویزه و ... را به هیچ عنوان نمی توان با رفتارومسئولیت پذیری ارتش ایالات متحده نسبت به عراقیها مقایسه کرد لذا شاهد جنگی اخلاقی تر نسبت به سایر جنگهای گذشته هستیم در نتیجه ما به سمت جهانی می رویم که اداره کنندگانش به لحاظ برخورداری از دانش روز به سوی نیکی . اخلاق و عدالت هر چه بیشتر نسبت به گذشته گام بر می دارند البته تا زمان رسیدن به کمال آرمانهای بشری این تمدن مجبور است از کنار ضعیفان با احتیاط عبور کند

-- Ali2 ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

پس علت ظهور چیست مگر نه آنکه رسد آدمی به جائی که به جز خدا نبیند... آری انسان (خلیفته الله ) بدون ظهور موعود نهائی مهدی (عج) هم ممکن است در آرمانهای بشری پیشرفت کند ولی ناچار خواهد بود مسیری پر تردید و طولانی تر را بپیماید در زمان نزول قرآن دین واقع گرا و مدرن اسلام مسیحیان وسایرین به خاطر عواملی چون قدرت.اعتقاد. دلبستگي و... حاضر نشدند مسلمان شوند ولی با هوشمندی توانستند دین را از سیاست جدا کرده در پوشش لائیک بسیاری از تعالیم اسلام را با دست و دلبازی در فن اداره ی جامعه به کار گیرند و از سوی دیگر مسلمانها نیز به دلایل بسیاری قادر نیستند اسلام را آن طور که شایسته و بایسته است مناسب با عصر حاضر به روز کنند مثلا در حالیکه هنوز در جمهوری اسلامی بحث پوشش داغ است سالهاست که حتی در مدارس غرب به لحاظ پیشرفت سریع تکنولوژی و فرهنگ خاص عصر اطلاعات و ارتباطات نه بی حجابی که برهنگی ترویج می شود کوچک شدن دوربینها دردست مردم عادی عینکهای بدن نما .دروغ سنج . گسترش روشها و تجهیزات نامشروع جاسوسی . رانت های اطلاعاتی و ... از جمله دلایل و مسایلی هستند که در آینده ی نه چندان دور فرق آخرین دین آسمانی را که احكام و قوانینش بر اساس اندرونی و بیرونی تعریف شده ( عدم تفحص در روابط و امور خصوصی مردم- پوشاندن عیوب یکدیگر- حجاب - تعدد همسر یا ازدواج موقت - دروغ مصلحتی! - اصل برائت و راستی وعدم تفتیش عقاید ... ) را

-- Ali3 ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

من از مخاطبان زمانه و کامنتها تعجب می کنم. چرا سکس را بیشتر به عنوان یک مقوله اخلاقی میبینید؟ چه در رد و چه در اثبات. یکی از جنبه های سکس اخلاق است.
سکس در ایران بیشتر با جنبه اقتصادی ( کارگران جنسی ) و مقوله اجتماعی ( خیلی ساده اش اینست که تفریح و پر کننده اوقات فراغت است ) و از همه شاید مهمتر به عنوان اعتراضی به آنچه هست و نباید باشد . به قول مثل عرب : «الانسان حریص علی مت منع » انسان به آنچیزی که منع می شود حریص می شود. این وسط جنبه های روانشناسی اقسردگی و شرایط دوران گذار و نیز اینترنت و ماهواره نیز فراموش نشود.

آیا این به اصطلاح «انقلاب سکس» بومی ایران است؟ همانگونه که در هلند واقعابود . یا ما پس موجهای هلند و اروپا را از کانال های WWW و . . . . در یافت می کنیم. یادمان نرود که صنعت سکس یکی از صنایع بسیار پر درآمد در جهان و در اینترنت نیزهست.

خلاصه کلام اینکه سکس تنها موضئوعی اخلاقی نیست . جنیبه اقتصادی - اجتماعی - روانی آن بسیار درشت و قابل تو جست.

-- بدون نام ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

آنچه را نوشته اید بسیار ارزنده است. اما شما یک نکته را فراموش کرده اید و آن زنای با محرم است در ایران. عموی من یک قاضی زمان شاه است که هنوز کار می کند و از دادگستریهای مختلف ایران دیدن می کند. آنچه وحشتناک است این است که آمار زنای پدر با دختر، عمو با برادر زاده ، خاله با خواهر زاده، برادر با برادر و حتا عمو با پسر برادر و دایی با دختر و یا پسر خواهر چنان بالا ست که نمی توان شمار واقعی آنرا بیان کرد. آنچه مسلم است در تمامی شهرهای ایران چنان همه گیر شده است که دیگر قبحی برای آن متصور نیست. حکومت در ابتدا از پی شدت و غلظت آن بر آمد اما طبق گفته ی عموی من بزودی و از حدود پانزده سال پیش به این سو تعداد چنان سرسمآور شد که حکومت دست به نوعی ماسمالی ماجرا زد. در ابتدا پیوسته این قربانیان بودند که بجای متهم نشستند، یعنی این دختر بچه و یا آن زن و دختر بودند که اگر چه مورد تجاوز دایی و عمو و پدر و یا برادر قرار گرفته بودند ولی هم آنها بودند که در واقع آتش شهوت را در نزد متجاوزین مرد خود روشن کرده بودند! ولی امروز دیگر روزی و ساعتی نیست که از این نوع تجاوز ها به دادگستری اطلاع داده نشود. البته این تنها بخش بیرون از آب کوه یخی ست که حکومت اسلامی ایران برای جامعه به ارمغان آورده است. اگر روزی یک گروه واقعا حقیقت یاب در ایران شروع بکار کند در خواهد یافت که خسارتها تا کجاست و این تجاوزات تا خانه ی چه کسانی و با چه ادعا های مسلمانی رفته است. من امیدوارم که عمویم این مطالب را بنویسند.

-- امضاء محفوظ از تهران ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

در فقه شیعه که مذهب اکثریت مردم کشور است و نیز در قوانین فعلی ایران ازدواج موقت که نام متعه یا صیغه به آن اطلاق میشود وجود دارد. مسئولین کشور میتوانند با استفاده از این مجوز قانونی مردم و جوانان را در رادیو و تلویزیون و همه وسایل ارتباط جمعی خطاب و در مدارس و دانشگاها آموزش دهند که قبل از رابطه جنسی مسائل مقاربتی را رعایت کنند و مثلا از کاندوم استفاده نمایندو این کاندومها بصورت ارزان یا رایگان در اختیار مرم قرار دهند و بگویند اگر در عقد موقت متعه هستید و خواستید مقاربت (آمیزش)کنید فلان کار را انجام دهید . این باعث خواهد شد که مردم و خصوصا جوانان بدانند چگونه خود را سالم نگهدارند و مبتلا به امراض خطیری مانند ایدز نشوند.
البته ممکن است کسی در پاسخ به این پیشنهاد ایراد بگیرد که عقد صیغه از نظر شرعی و قانونی بدون اجازه پدر دختر ممکن نیسنت و معمولا پدران در جامعه ما این اجازه را نمیدهند.
پاسخ من این خواهد بود که اولا آموزش مسئولین میتواند با این فرض صورت گیرد که اجازه پدر داده شده و عقد صورت گرفته باشد ثانیا از نظر شرعی اجازه پدر احتیاط و اجب است و اگر یک دختر جوان باکره خود را قبل از گرفتن اجازه پدر خود به عقد مردی در آورد و حتی عمل آمیزش انجام گیرد و متلا دختر حامله شود اگر بعدا پدر اجازه دهد عقد بر قرار و اگر اجازه ندهد بعضی گفته اند که عقد فسخ و بعض دیگر گفته اند که با طل میشود ولی بهر حال هیچکدام نگفته اند فرزند ناشی از این عقد فرزند نا مشروع است و یا اینکه و این دختر و پسر مرتکب جرم قابل مجازات از نظر شرعی و یا قانون مجازات اسلامی ایران شده باشند. این امر نشان میدهد که اجازه پدر جنبه ماهوی ندارد بلکه از نظر شرعی و قانونی شکلی است . جوانان توجه کنند که بموجب قوانین فعلی ایران در صورتیکه عقد ازدواج متعه یا صیغه در دفاتر عقد ازدواج ثبت نشود جرم محسوب نمیشود . لذا جوانان با خیال راحت میتوانند این کار را انجام دهند و در صورت تعرض توسط مامورین پاسخ دهند که در عقد متعه مثلا یکساله همدیگر هستند و این عقد را متلا با یک سکه آزادی منعقد نموده اند و اگر از آنها مدرکس خواسته شود پاسخ دهند که عقد بصورت شفاهی صورت گرفته و از نظر شرعی و قانونی نیازی به مدرک کتبی و یاشهود(گواهان) نیست . فقط جوانان عزیز به این نکته توجه کنند که هنگام آمیزش از کاندوم استفاده کننند تا اولا بیمار نشوند ثانیا گرفتار بچه و مشکلات بعدی آن نشوند . و آنجا که من در این نظریه از بچه دار شدن نام بردم صرفا برای استدلال حقوقی است و نه تشویق برای انجام این امر . امیدوارم که مسئولین کشور تا دیر نشده و خسارات جبران ناپذیری به جامعه نیامده باشد اقدام کنند و این مشکل را با آیت الله خامنه ای در میان گذارند و جرات بخرج دهند و باستناد قوانین فعلی کشور بشرح فوق عمل نمایند.ش/ر

-- علی ، Feb 21, 2009 در ساعت 03:30 PM

کنون هنگام ان است که پزشکان ایرانی نیز در یک اقدام جوانمردانه با صدور یک بیانیه مشترک دستگیری این دو دلاور مرد همکارشان برادران علایی را محکوم کنند. واقعا " چطور پزشکان ایران میتوانند دراینباره سکوت کنند و با خونسردی به کار روزانه خود بپردازند؟!!!

-- ارش ، Feb 22, 2009 در ساعت 03:30 PM

هر فردی که پسوند دکتر داشت، کتاب نوشت و ...دلیل بر صحت یا دقت گفته‌ها و یافته‌هایش نیست. من پای صحبت فرد محترمی که صحبت از انقلاب جنسی‌ میکنند بوده‌ام و از غیر علمی‌ بودن و اشکالات اساسی‌ در نمونه گیری (تعداد نمونه کم آن هم فقط از تهران، فقط از بالای شهر و ...) و ... شگفت زده شدم مخصوصا از عمومیت دادن غیر اصولی به اصطلاح یافته‌هایشان به کل جامعه ایران و سپس گذاشتن اسم پر طمطراق و جذاب انقلاب جنسی‌ !! به مشاهدات در واقع خبرنگارانه از یک منطقهٔ محدود از یکی‌ از شهرهای ایران

-- پویا ، Feb 22, 2009 در ساعت 03:30 PM

عيب بزرگ اين جستار اين بود كه در آن از مهم ترين عامل اين بحران جنسي يعني بستن شهر نو اصلا حرفي زده نشد.

-- داور ، Feb 22, 2009 در ساعت 03:30 PM

عالي بود

-- بدون نام ، Feb 22, 2009 در ساعت 03:30 PM

آفرین و صد آفرین که تنها نظرات موافق خودتان را درج میکنید.
خود گویی و خود خندی ، عجب مرد هنرمندی...
بازهم از خودتان تعریف کنید. آفرین...

-- - ، Feb 22, 2009 در ساعت 03:30 PM

نکته ای را مایل ذکر کنم که خالی از فایده نیست. در بسیاری از مقالات در مورد گرایش به سکس در ایران و کشورهای شرق و اسلامی، جست و جوی واژه ی "سکس" در اینترنت را یکی از شاخص ها محسوب می کنند. حال آن که به دلایلی که عرض خواهم کرد این شاخص از اعتبار کافی برخوردار نیست.
کسانی که به دنبال مواد پورنوگرافیک در اینترنت هستند صرفاً از واژه ی سکس استفاده نمی کنند و این گونه محصولات با واژه شناسی ویژه ای همراه هستند. به نظر می رسد کشورهایی که کاربران آگاهی چندانی از زبان انگلیسی ندارند (از جمله بسیاری از کشورهای شرقی و "اسلامی") واژه ی سکس بیشترین تواتر را برای جست و جوی مواد پورنوگرافیک تشکیل می دهد. در حالی که در کشورهایی که زبان اصلی انگلیسی است یا آشنائی با زبان انگلیسی بیشتر است واژه های دیگری هم برای یافتن مواد پورنوگرافیک خاص برای جست و جو به کار می روند. اگر در همان گوگل ترندز، شما واژه های تخصصی حوزه ی پورنو گرافی را چست و جو کنید به روشنی می بینید که در ده کشور اول دنیا کشورهای انلگیسی زبان رتبه های بالایی دارند و خبری از کشورهایی مثل ایران یا سایر کشورهای شرقی/اسلامی نیست. من چند مثال را از کلیدواژه های دیگر جست و جوی پورنوگرافی برای تان می آورم تا ببینید که چگونه انگلیسی زبان ها و انگلیسی دان ها(کشورهای صنعتی) چطور با دقت و تخصص بالاتر به دنبال جست و جوی مواد پورنوگرافیک مورد علاقه ی خودشان هستند، و به جست و جوی ساده ترین واژه ی ممکن(سکس) اکتفاء نمی کنند(با عرض معذرت برای آوردن کلید واژه های پورنوگرافی):
Ass: در میان 10 کشور اول شما انگلیس، آمریکا، کانادا، و استرالیا را مشاهده می کنید.
http://www.google.com/trends?q=blowjob&ctab=0&geo=all&date=all&sort=0
Pussy: در میان ده کشور اول شما آفریقای جنوبی، نیوزلند، آمریکا، ایرلند، انگلیس، استرالیا و ایرلند را ملاحطه می کنید.
http://www.google.com/trends?q=pussy&ctab=0&geo=all&date=all&sort=0
Butt: در این مورد هم شما باز در میان 10 کشور اول به نام آمریکا،کانادا، استرالیا و انگلیس برمی خورید.
http://www.google.com/trends?q=butt&ctab=0&geo=all&date=all&sort=0
پس به عبارت دیگر جست و جوی تنها واژه ی سکس، بیش از نشان دادن گرایش به سکس در میان یک جامعه، نشان دهنده ی آشنائی اندک با زبان انگلیسی یا آشنائی اندک با ادبیات پورنوگرافیک است.
چه می گوئید؟

-- مهدی ، Feb 22, 2009 در ساعت 03:30 PM

با تشکر . خیلی عالی و تکان دهنده است و من به عنوان یک وکیل دادگستری و در حوزه تجربیات خودم تائید می کنم

-- بدون نام ، Feb 22, 2009 در ساعت 03:30 PM

با تشکر . خیلی عالی و تکان دهنده است و من به عنوان یک وکیل دادگستری و در حوزه تجربیات خودم تائید می کنم

-- بدون نام ، Feb 22, 2009 در ساعت 03:30 PM

enghelabe iran yek enghelabe siyasi bud na enghelabe ejtemai. . be dorosti as shoreshe sekes dar nasle jawan wa taghyir aghlaghe dar gheshr hyi as iranian yad shodeke dar ayande mi-tawand asare mosbati dar sonat-hye ghiyr-ensani ma dar rabete ba dokhtaran irani wa samine-hye moshabe an be- gosarad dar kosare in doran badi-hye an ra ham khhim did wali be morur negah ensani-tar mi-shawad.

-- mahbube ، Feb 23, 2009 در ساعت 03:30 PM

"زمانی که تظاهرات صد هزار نفری و حتی میلیونی در تهران در سال‌های ۱۳۵۷ برگزار می‌شد و شعار حکومت اسلامی سر داده می‌شد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که پس از سه دهه به جای این‌که مسجدها پر از جوان شوند، جوانان پس از ۳۰ سال به جای قبول معیارهای اسلامی، گام‌هایی در راه ارتباط آزاد جنسی و یا انقلاب سکس بر‌دارند."

fgiزمانی که تظاهرات صد هزار نفری و حتی میلیونی در تهران در سال‌های ۱۳۵۷ برگزار می‌شد و شعار حکومت اسلامی سر داده می‌شد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که پس از سه دهه به جای این‌که مسجدها پر از جوان شوند، جوانان پس از ۳۰ سال به جای قبول معیارهای اسلامی، گام‌هایی در راه ارتباط آزاد جنسی و یا انقلاب سکس بر‌دارند."

بله، درست است اما ظاهراً نویسنده و بسیاری از کامنت گزاران در اینجا آشنایی چندانی با فرهنگ جنسی در خانواده های مذهبی ندارند. بسیاری از مجالس (حتی مجالس عزاداری همچون عاشورا و اربعین و مانند آن!) که در مساجد تشکیل می شود، از قدیم، بهانه خوبی برای دیدار جوانان و نوجوانان از هر دو جنس به دست آنان می دهد تا پیش و پس از مراسم در فرصتهای کوتاهی که برایشان پیش می آید با هم لاس خشگه ای بزنند و اگر شد (که معمولاً نیز می شود!) قرار و مدار دیدار قاچاقی در خارج یا حتی داخل محل و رفتن به سینما و بستنی فروشی و ...

البته این روابط با روابط بیش از حد باز اروپا یا آمریکا و جاهای دیگر قابل مقایسه نیست اما باز تر از آن است که بسیاری از ما فکر می کنیم. بخش مسائل جنسی کتابهای توضیح المسائل یا هلیت المتقین و مانند آن هم که در فرهنگ شیعه جای خود را دارد! بخوانید و "لذت" ببرید!!

-- زبون بسته ، Feb 25, 2009 در ساعت 03:30 PM

اینکه به شدت گرفتن گرایش غریزی ناشی از فشار اجتماعی انقلاب سکس گفته شود کمی ابهام انگیز است.
در اینکه رابطه سکسی مثل سایر نیازهای غریزی انسانها وحتا دیگر جانوران یک فرایند کاملن طبیعی و در راستای استمرار حیات بشر است که شکی نیست. وبازهم در اینکه اگر در کسی گرایش سکسی وجود نداشته باشد یا ضعیف باشد غیر عادی است نه وجود میل به امیزش. هم فکر نمیکنم کسی تردید کند میماند شدتی که به لحاظ قیاس با ادوار پس وپیش یا سایر ملل میشود اما متاسفانه دلایل این شدت میل بروشنی بیان نشده است تا نتیجه علمی اخذ شود
بنظر من اگر شدت گرایشی بسمت سکس هست به دلایل زیر اتفاق می افتد
1-وجود فشار سیاسی ومذهبی که متاسفانه همیشه باید بزور متقاعد شود که روشش در کنترل این یا ان پدیده اجتماعی غلط است والا دانشمندانی که از روی تحلیل علمی زمان ومکان صحت یا سقم مسئله ای را دریابند که ندارد
2-کاهش متوسط سن افراد تشکیل دهنده اجتماع که دیگر بر کسی پوشیده نیست که جامعه ایران یک جامعه جوان است وانرژی فیزیکی جوان که مجال تخلیه ندارد بیشتر از سایر سنین است
3- میل وگرایش به ضدیت با ماهیت زورگویانه وسلطه جوی مذهبی که در هزاره سوم هنوز با بگیر وببند (تنها راه قابل قبول مذهب) مردم را به قبول ورعایت معیارهایش میخواند
4-گرم شدن زمین وافزایش طبیعی نیروی غریزی جنسی که غیر ارادی و مربوط به ساختار فیزیک انسان است.
5- سرعت پیشرفت تکنولوژی و سر خوردگی جوامع عقب مانده از رسیدن به قافله ی دایم رونده تمدن که خود میل به سکس به مثابه واکنش روانشناسانه ی مقابله با فقر فرهنگی و صنعتی را توجیه میکند (این روند در روانشناسی اثبات شده که عکس العمل فقر وجهل وتحقیر وافسردگی بطور ناخوداگاه منجر به افزایش تمایل جنسی میشود)
6- نبود امکانات جایگزین و انرژی زدایی که سبب تقلیل نیروی جنسی یا کاستن از فشار روانی ان کند مثلن در جوامع غرب ازادی بوسیدن و معاشقه سبک حتا در ملا عام مقدار زیادی از انرزی طغیانگر سکسی وجود دختر و پسر را کاهش میدهد میل به اضاءکامل در هر رابطه معاشقه را کم میکند
7- بیسوادی و رنج مزمن از نبود بینش علمی در جوامع عقب مانده تر (براحتی مشاهده میشود در جوامع و خانواده های بیسواد نرخ رشد زاد ولد چند برابر است)
8- برخورد غلط وتحریک وتهییج کننده ی مسئولین سیاسی و مقامات مذهبی با پدیده سکس که منجر به لجاجت و مبارزه منفی میشود.. مثال: با استدلال غلط و عهد بوقی به مقابله کنترل روابط زن و مرد میروند مثلن
از نظر شیعه(میگوید چون زنا عملی است کثیرالوقوع لاجرم برای حفظ حرمت مذهبی راه اثبات انرا بسیار سخت و تا حدی غیر ممکن کرده اند شهادت 4 مرد عادل یا عبور دادن نخ از بین زانیان یا اعتراف طرفین زنا در چهار مرتبه مختلف و...) این میرساند که زعمای قوم میدانند که رخداد سکس بسیار زیاد است اما راه حل را در پرده پوشی و حفظ حرمت مذهب و جلوگیری از افشای ان میداند راه حلی که شاید 10قرن قبل بدرد میخورده است اما الان خنده دار است ...

-- عه تا ، Feb 26, 2009 در ساعت 03:30 PM

مطلب بسیار جالب و جای تأمل و تدبیر است. آگاهی بخشی و استفاده از تجربیات دنیای غرب با توجه به اینکه این مرحله را با تمام ابعاد آن طی کرده و نیز در یش رو دارند، در کمتر شدن آسیب های تغییر شرایط، از هر دست که باشد، مفید و غیر قابل انکار است. به خصوص در مورد اخیر یعنی سکس، چرا که جامعه ی ایران جامعه ای ست جوان و این بر حساسیت امر می افزاید. بستر سازی برای راحت عنوان شدن این امر و مسائل مربوط به آن قدم اول است.

-- گزینگ قاضی ، Mar 10, 2009 در ساعت 03:30 PM

با سلام و تشكر از راديو زمانه
بايد بگم كه من هم با نظر اون دوستمون كه گفتن جستجوي واژه هاي تخصصي در زمينه پورنو خيلي بهتر ميتونه آمار رو ارائه بده كاملا موافقم چون مثلا همين شهر ايلام كه مثال زديد شايد شما از ده نفر از جستجوكنندگان س.ك.س در اينترنت سوال كنيد كه فتيش يعني چي؟ شايد هفت يا هشت نفرشون بگن كه برا بار اوله كه دارن اين واژه رو ميشنوند.پس به اين شوري شور هم كه در متن اشاره شده نيست.
ضمنا بهتره يه بار ديگه يه سرچ بفرماييد چون آمارتون و جدولي كه ارائه داديد در گوگل ترند كلي تغيير كرده.
متشكرم.

-- جوان ايراني ، Mar 10, 2009 در ساعت 03:30 PM

بنظر من مسئله سکس مانند بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی دیگر تابع روابط ومناسبات تولیدی است که با حل مسائل دمکراتیک این مسائل هم البته طی پروسه خاص به سرانجام خواهد رسید همانطور که در اروپا این مسائل پس از انقلاب صنعتی توانست روند علمی و طبیعی خود را پیدا کنند.

-- امیر ، Dec 20, 2009 در ساعت 03:30 PM

دستتان درد نکند. به یکی ار مسائل بسیار مهم اجتماعی پرداخته اید. جامعه به مددکارانی چون شما نیاز بسیار دارد.
با احترام
فردوس

-- فردوس ، Aug 25, 2010 در ساعت 03:30 PM