رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ مهر ۱۳۸۷

جدال لفظی در فستیوال مشرق زمین

اختر قاسمی

چهارمین فستیوال «مشرق زمین» در شهر اوزنابورگ آلمان بعد از ۱۷ روز به پایان رسید.

این فستیوال، در شهر اوزنابورگ آلمان از تاریخ ۱۹ سپتامبر آغاز به کار کرد و ۵ اکتبر، دیروز اختتامیه خود را جشن گرفت.

هدف این فستیوال نزدیکی فرهنگ شرق و غرب و آشنایی غربی‌ها با فرهنگ شرق است.

در وب‌سایت این فستیوال می‌خوانیم که کمبود اطلاعات درمورد اورینت و شرق و تصویر غلط و نادرستی که امروزه در رسانه‌ها از این سرزمین می‌بینیم، باعث شد چنین فستیوالی را تدارک ببینیم.


عکس: وب‌سایت فستیوال

بنیان‌گذاران این فستیوال عدم آگاهی مردم غرب را علتی برای شکل گرفتن تصویر غلط از شرق می‌دانند.

در ادامه مطلب بنیان‌گذاران فستیوال در رابطه با علت شکل‌گیری چنین فستیوالی می‌خوانیم:

«شرق نزدیک» یا همان «خاور‌میانه» باعث شد تا غربی‌ها یکتا پرستی را بیاموزند، چرا که سه دین اصلی موجود را غرب از سرزمین خاور‌میانه دارد و حتی ریشه موسیقی غربی امروز از شرق است.


عکس: وب‌سایت فستیوال

وزیر امور خارجه آلمان، والتر اشتاین‌مایر که از حامیان این فستیوال است.

در پیام خود به فستیوال، ضمن ابراز خوشحالی از این‌که شهر اوزنابورک برای چهارمین بار تلاشی را پی می‌گیرد که گامی در جهت آشنایی غربی‌ها با فرهنگ شرق است، گفت:

«چه کسی از ما موسیقی‌دان ایرانی، نادر مشایخی را می‌شناخت؟ چه کسی از ما تا به حال کار گروه موسیقی بزرگ سوریه را شنیده است؟ مطمئنا خیلی کم.»

اشتاین‌مایر در ادامه می‌گوید: «‌حال، هنرمندان زن و مرد نزدیک ما هستند و از کشورهای همسایه ما می‌آیند، کشورهایی که متاسفانه اطلاع خیلی کمی از آن‌ها داریم.»


عکس: وب‌سایت فستیوال

موضوع امسال فستیوال «دمشق در اوزنابوروک» ـ «دمشق؛ مرکز فرهنگ دنیای عرب» نام داشت.

بر همین اساس هم فستیوال در بخشی با نام «دمشق؛ سرمایه فرهنگی دنیای عرب» با نمایش فیلم‌های مختلف در‌باره دمشق و نمایش قدیمی‌ترین فیلم صامت دمشق به این شهر قدیمی و تاریخی پرداخت.

نوری اسکندر، گروه بزرگ موسیقی سوریه، گروه موسیقی «وگوو» از سوریه، سعید حداد، موسیقی‌دان اردنی به همراه هم‌وطن خود سالم ابو‌اشکار و کینان ایدوانی، نوازنده عود و موسیقی‌دان سوری از هنرمندان شرکت‌کننده در این فستیوال بودند.

از هنرمندان ایرانی در فستیوال می‌توان گروه موسیقی زیر‌زمینی کیوسک، نادر مشایخی، موسیقی‌دان با سمفونی مولانا از ایران، سالار عقیلی، نوازنده را نام برد.


پوستر فستیوال (عکس: وب‌سایت فستیوال)

یکی دیگر از اهداف این فستیوال، میزدگرد‌های بحث و تبادل نظر در مورد روابط فرهنگی با کشورهای خاور‌میانه بود.

در نشست شنبه گذشته که با آقای برودر، ژورنالیست، خانم کریستینه هوفمن، نشریه فرانکفورتر، آلگمانیه سایتونگ و دیگر ژورنالیست‌ها و کارشناسان کشورهای خاور‌میانه از جمله پروفسور محسن مسرت از دانشگاه اوزنابورک آلمان و کارشناس روابط اقتصادی برگزار شد، بورودر که از مبلغین جنگ علیه ایران است به پروفسور محسن مسرت و دیگر کارشناسان و ژورنالیست‌های طرفدار دیالوگ توهین کرد.

او پروفسور مسرت را «کثافت پخش کن» و دیگران را «نوکران ملایان» نامید که این خبر در مطبوعات آلمان هم منعکس شد و به پی‌گیری قانونی از طرف متهمان انجامید.

Share/Save/Bookmark

وب‌سایت فستیوال

نظرهای خوانندگان

سالار عقيلی نوازنده نيست؛ خواننده موسيقی اصيل ايرانی است که اتفاقا چند سالی است که به چهره بارزی در اين موسيقی مبدل شده است!

-- اصغر ، Oct 9, 2008 در ساعت 03:10 PM

اين آقای هنريک مودِست برودر (Henryk Modest Broder) نويسنده، روزنامه‌نگار و طنزنويس لهستانی‌تبار آلمانی که پروفسور مسرت را «کثافت پخش کن» و دیگران را نوکران ملایان نامید، بهتر بشناسيد:
http://tinyurl.com/bb7mq

در ضمن نويسنده مقاله بی بی سی آقای مجتبی مهدوی
پژوهشگر مسايل فرهنگی- آلمان احتمالاً اسم مستعار است. چون جز اين مقاله از او هيچ نوشته ديگری حداقل در وب بدست نمی آيد.

-- امير ، Oct 9, 2008 در ساعت 03:10 PM