رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷

کیهان کلهر در مصر می‌نوازد

ساغر رفیعی

«کیهان کلهر» آهنگساز و نوازنده کمانچه، که در روزهای گذشته در فستیوال «المورد» شهر بیروت لبنان اجرای برنامه داشت، به قاهره می‌رود تا در بخش مصر همین فستیوال قطعاتی را اجرا کند. این نوازنده کمانچه در ماه گذشته بیش از ۱۰ کنسرت را در نقاط مختلف جهان برگزار کرده است.

فارس گزارش داده است که او قصد دارد برای اجرای دیگری در ۶ خرداد ماه امسال راهی ایتالیا شود تا در شهر «برگمو» این کشور همراه با «اردال ارزنجان» نوازنده باقلاما، کنسرتی را در فستیوال «ای سی ام» برگزار کند.

کیهان کلهر پیش از این و در ادامه فعالیتهایش در زمینه موسیقی تلفیقی‌، «تا بیکران دوردست‌» که دو نوازی کمانچه و باقلاماست (‌ساز کردی- ترکی‌) را ارایه کرده است‌. این اثر حاصل کنسرت‌های مشترک کلهر و ارزنجان در یک سال گذشته است که در کشورهای اروپایی و آمریکایی برگزار کرده‌اند.

کیهان کلهر در ادامه اجراهایش در کشورهای دیگر، به هماره ارکستر سمفونیک شیکاگو، قطعات موسیقی فیلم «جوانی بدون جوانی» به کارگردانی «فرانسیس فورد کاپولا» را به آهنگسازی «گلی گف» آهنگساز آرژانتینی در آمریکا به صحنه برد.


کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده کمانچه

او در این کنسرت علاوه بر این که گروه را همراهی می‌کرد، در بخش هایی هم به اجرای تکنوازی سوئیت معروف موسیقی این فیلم پرداخت. او همچنین در دانشگاه «ییل» آمریکا قطعاتی را به صورت تکنوازی کمانچه اجرا کرد و بعد به ژاپن سفر کرد تا همراه با گروه موسیقی «جاده ابریشم» و «یویوما»نوازنده ویولن قطعاتی را به صحنه ببرد.

پیش از این نیز آلبوم همنوازی این دو نوازنده با نام «تا بیکران دوردست» در ایران منتشر شده بود. پس از این کنسرت، او در روز ۲۹ می مصادف با ۸ خرداد در هلند دو قطعه از سوییت‌های موسیقی فیلم «جوانی بدون جوانی» در قالب کنسرتی اجرا می‌کند.

کلهر به زودی آلبومی از آثار جدیدش را که به همراه گروه جاده ابریشم ضبط کرده است، در ایران منتشر خواهد کرد. در این آلبوم که هم اکنون در مرحله صدور مجوز قرار دارد، قطعه «شهر خاموش» را که او برای کودکان حلبچه ساخته وجود دارد.

همچنین پیش از این اعلام شده بود که کیهان کلهر، مهرماه امسال در هالیوود برنامه اجرا می‌کند. این برنامه به منظور بزرگداشت مقام مولانا و با همراهی گروه‌های مختلف موسیقی ایران و جهان، برگزار خواهد شد.

بر اساس این اعلام، کلهر در این بزرگداشت، هنرمندانی چون نورمحمد درپور دوتارنواز جنوب خراسان، نوازندگان بلوچ شهرسراوان، دراویش مولانا از حلب سوریه با خوانندگی شیخ حمزه شکور و گروه برجسته یویوما را به صحنه خواهد آورد.

کیهان کلهر در سال ۱۳۴۲ شمسی در خانواده‌ای کرمانشاهی و موسیقی‌دوست در تهران به دنیا آمد. کار موسیقی را از پنج سالگی به صورت آزاد آغاز کرد و دوازده ساله بود که به صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت. او در سیزده سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه همکاری خود را آغاز کرد.

کلهر مدت کوتاهی با گروه شیدا در مرکز هنری «چاووش» همکار بود. در هفده سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس به نیت ادامه تحصیل به کانادا رفت. اودر رشته آهنگسازی از دانشگاه «کارلتن اتاوا» کانادا فارغ‌التحصیل شد.

کلهر برای شناساندن موسیقی ایرانی، به غیر ایرانی‌ها، تلاش بسیاری کرده است؛ همکاری اش با هنرمندان هندی از جمله شجاعت حسین خان (غزل) و یا با کوارتت کرونوس (جاده ابریشم)، یویو‌ما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک او را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده است و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی‌ها دارد. او مدتی هم یکی از اعضای ثابت گروه دستان بود.

اجرای کنسرت‌های مستقل به صورت بداهه‌نوازی و همراهی با محمدرضا شجریان، حسین علیزاده و همایون شجریان غالب فعالیت‌های این هنرمند نامی است. سه آلبوم «زمستان است»، «بی تو به سر نمی‌شود» و «فریاد» حاصل این همکاری است.

Share/Save/Bookmark