رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷
گزارشی از نمایشگاه پوستر تئاتر در ایران

نخستین نمایشگاه پوستر تئاتر در ایران

ساغر رفیعی


«معمای مهیار معمار» کار آیدین آغداشلو

نمایشگاه 25 سال پوستر تاتر ایران، عصر دیروز برای نخستین بار در تهران و در موسسه فرهنگی ـ هنری صبا، وابسته به فرهنگستان هنر، برگزار شد.


این نمایشگاه شامل آثاری از هنرمندان پیشکسوت و جوان است که در دو بخش «مرور» و «مسابقه» نمایش داده شده‌اند. آثار هنرمندان بزرگ ایرانی، در کنار هنرمندان جوان، در زمینه طراحی پوستر تاتر، به‌مدت یک‌ماه بر دیوارهای موسسه فرهنگی و هنری صبا در معرض تماشای عموم خواهند بود.

در بخش مرور كه به‌صورت غیررقابتی برگزار می‌شود، مجموعه 120 پوستر از 52 هنرمند تاتر 25 سال اخیر کشور به دیوار رفته است.

این آثار از بین 744 پوستر گردآوری شده از مراکزی همچون مرکز هنرهای نمایشی، تئاتر شهر، بنیاد ایران شناسی، کمیته موزه انجمن صنفی طراحان گرافیک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آرشیوهای شخصی هنرمندان گرافیک و تئاتر گردآوری شده و بسیاری از این آثار برای نخستین‌بار است که در قالب نمایشگاه به‌نمایش گذاشته شده‌اند.

دیدن پوستر هایی از هنرمندانی مانند مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، ابراهیم حقیقی، صادق بریرانی، جواد آتشباری، امیر اثباتی، فرزاد ادیبی، مرتضی اسدی، فرشاد رستمی، محمدرضا شریفی‌نیا، قباد شیوا، رضا عابدینی، بهزاد غریب‌پور، یوریک کریم مسیحی، رضا کیانیان، ساعد مشکی، ابوالفضل همتی آهویی، در یک سالن و در کنار هم خالی از لطف نیست.


از پوسترهای شرکت کننده در نمایشگاه

در بخش مسابقه این نمایشگاه هم، 80 پوستر تئاتر منتخب از میان 285 پوستر به‌نمایش و داوری گذاشته می‌شود که در نهایت به سه اثر برگزیده جوایزی تعلق می‌گیرد.

در این بخش، پوسترهایی از هنرمندان و نمایش‌های مختلف اجرا شده در طول سال‌های گذشته، به نمایش درآمده است. آثاری نظیر «تیغ و ماه» علیرضا فانی، «همسایه آقا» مهدی پاکدل، «سمفونی درد» و «می‌خوام بخوابم» یحیی پاکدل، «مکبث» آیزین غریب‌پور و «فاجعه در ایستگاه راه آهن» پیمان پورحسینی حضور دارند.

در بخش مرور این نمایشگاه هم آثاری از طراحان و بزرگان این عرصه به نمایش گذاشته شده است. آثاری مانند «معمای مهیار معمار» آیدین آغداشلو، «خروس» ژیلا اسماعیلیان، «پیروزی در شیکاگو» مرتضی ممیز، «مهمان ناخوانده» پرویز محلاتی، «قضیه تراخیس» محمد حمزه و «پل»ابراهیم حقیقی.

داوری بخش مسابقه این نمایشگاه را ابراهیم حقیقی، حبیب‌الله صادقی، رضا عابدینی، مهدی فاتحی، فرهاد فزونی و آرش تنهایی بر عهده دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سال نو مبارک
متن پیام روز جهانی تئاتر امسال را می توانید در «تئاتر6» بخوانید:
http://www.teatr6.blogfa.com/
با تشکر

-- ن. حسینی ، Mar 25, 2008 در ساعت 05:48 PM

می خوام بخوام و سمفونی درد و همسایه اقا خا نواده ی پاکدل عالی بود

-- بدون نام ، Apr 28, 2008 در ساعت 05:48 PM