رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ آذر ۱۳۸۷

قرص ضد بارداری و خطر سرطان تخمدان

زویا ممکن

نتایج یک تحقیق که به تازگی در هفته نامه بریتانیایی لانست منتشر شده حاکی از فواید مصرف قرص‌های ضد بارداری در سلامت زنان است.

این در حالی است که تاکنون باور عمومی اغلب بر این بوده که مصرف این گونه از قرص‌ها برای سلامت زیان‌بار است.

بر اساس نتایج این تحقیق، مصرف قرص‌های ضد بارداری از خطر ابتلا به سرطان تخمدان پیشگری می‌کند.

این تحقیق که توسط پروفسور والری برال و گروه تحقیقاتی اش در دانشگاه اکسفورد صورت گرفته، نشان می‌دهد، هر چه مدت زمان مصرف قرص‌های ضد بارداری بیشتر باشد، میزان مصونیت در مقابل ابتلا به سرطان تخمدان بیشتر خواهد بود.


با اینکه طرح این نظریه چندان جدید نیست و پیش از این هم به رابطه میان مصرف قرص های ضد بارداری و پیشگیری از ابتلا به سرطان اشاره شده بود، ولی تاکنون نتوانسته بودند صحت و سقم آن را تایید کنند.

نتایج منتشر شده حاصل کار پروفسور برال است که با تحلیل ۴۵ تحقیق انجام شده درمورد سرطان تخمدان بدست آمده است. این تحقیقات در ۲۱ کشور اروپایی و آمریکا انجام شده ‌است.

نتیجه این کاوش که ۲۳۲۵۷ زن مبتلا به سرطان تخمدان و ۸۷۳۰۳ زن سالم را شامل می شود، نشان می‌دهد هر ۵ سال مصرف قرص‌های ضد بارداری ۲۰ درصد خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می‌دهد.

به عبارت دیگر، برای مثال خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که به مدت ۱۵ سال از اینگونه قرص‌ها استفاده کرده باشند، به نصف کاهش می‌یابد.

با استناد به این تحقیق، اگر ۵۰۰۰ زن به مدت یک سال اقدام به مصرف قرص ضد بارداری کنند، حدوداً از دو مورد سرطان تخمدان و یک مورد مرگ قبل از سن هفتاد سالگی پیشگیری خواهد شد.

علاوه بر آنچه گفته شد این تحقیق نقش استروژن را نیز در این زمینه مورد بررسی قرار داده است. محققان بین سالهای ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰ این میزان هورمون را در قرص‌های ضد بارداری به نصف کاهش داده و متوجه شدند که نقشی در روند پیشگیری ایفا نمی‌کند.

تحقیق فوق همچنین نشان می‌دهد عواملی چون سن اولین عادت ماهیانه، پیشینه خانوادگی در رابطه با ابتلا به سرطان سینه، وزن و یا مصرف الکل و دخانیات تاثیری بر نقش قرص‌های ضد بارداری در کاستن از خطر بروز سرطان تخمدان ندارند.

گروه تحقیقی پروفسور برال مدعی است، تاکنون مصرفِ قرص‌های ضد بارداری موجب پیشگیری از بروز ۲۰۰ هزار مورد سرطان تخمدان و ۱۰۰ هزار مورد مرگ شده است. آنها معتقدند تا دهه های آینده تعداد موارد سرطان قابل پبشگیری به ۳۰۰ هزار مورد خواهد رسید.

قرص ضد بارداری برای نخستین بار در دنیا بین زنان جوان پورتوریکو مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج قانع کننده‌‌ای به همراه داشت. در سال ۱۹۶۰ و هنگامی که اولین قرص‌های ضد بارداری وارد بازارهای آمریکا شدند، در فرانسه سقط جنین‌های غیر قانونی با استفاده از میل‌های کاموا بافی ویا فلزی رواج داشت. این سقط جنین‌ها که تعداشان به ۶۰ هزار مورد در سال می‌رسید موجب مرگ صدها زن شد. مصرف این قرص ها ۲۸ دسامبر سال ۱۹۶۷ در فرانسه آزاد شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

I think by now any radio, website or watever with journalistic approach should know that whenevr you give some solid news it's necessary to give at least couple of reference, link or ... even if it is just simple translation. This is realy sad and frequent accourance here in Radio Zamaneh. Don't know really what is the real reason but might be pretty cultural! Anyway, for people who want to read more on this topic here is the link
http://www.webmd.com/sex/
birth-control/news/20080124/
contraceptive-pill-cancer-protection
Regards and good luck!

-- Babak ، Jan 29, 2008 در ساعت 07:01 PM

با سلام
به نظر می رسد عنوان این مطلب، نتیجه ای عکس محتوای آن به خواننده القا می نماید. در صورت امکان تصحیح فرمایید. متشکرم.
(مثلا: قرص های ضد بارداری و کاهش خطر سرطان تخمدان)

-- حریر ، Jan 30, 2008 در ساعت 07:01 PM

khabare jaleb va amozandei bood movafagh bashid.

-- safoura ، Jan 30, 2008 در ساعت 07:01 PM

با تشکر از مطالب درج شده در این سایت.
بسیار اطلاعات جدید و مفیدی بود.

-- mohammad ، Nov 23, 2008 در ساعت 07:01 PM