رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ شهریور ۱۳۸۶

۲۲ میلیون ساعت کار برای برج دبی

مریم ابریشم‌کار

پنج‌شنبه‌ی گذشته، برابر با دوازدهم سپتامبر، برج دبی با ارتفاع ۵۵۵ متر بلندترین سازه‌ی جهان شد. در این روز ارتفاع این برج از بلندترین برج مخابراتی جهان، یعنی برج CN در تورنتو، نیز بالاتر رفت و مقام اول را از آنِ خود کرد. برج مخابراتی CN که از سال ۱۹۷۶ ساخته شده از این پس در مقام دوم مرتفع‌ترین سازه‌های جهان خواهد بود.


روز بیست و یکم ژوییه‌ی سال جاری برج دبی بلندترین ساختمان جهان شد. در آن روز ارتفاع این برج ۵۱۲ متر تخمین زده شد که توانسته بود از برج تایپه ۱۰۱ که ۵۰۸ متر ارتفاع داشت پیشی بگیرد؛ برجی که در سال ۲۰۰۴ در تایوان افتتاح شده بود.

برج دبی پیش از برج تایپه ۱۰۱ توانسته بود آسمانخراش‌هایی چون برج‌های دو قلوی پتروناس (Petronas Towers) در مالزی با ارتفاع ۴۵۲ متر، برج سیرز (Sears Tower) در شیکاگو با ارتفاع ۴۴۲ متر، ساختمان جین مآو در شانگهای با ارتفاع ۴۲۱ متر و ساختمان امپایر استیت (Empire State Building) در نیویورک با ارتفاع ۳۸۱ متر را پشت سر بگذارد.

برج دبی که قرار است در سال ۲۰۰۸ به بهره برداری برسد، در شورای ساختمان‌ها و زیستگاه‌های مرتفع شهری، در میان چهار سازه‌ی بلند جهان قرار گرفته. آنتونی وود، رییس این شورا، تایید می کند که برج دبی از برج تایپه بلندتر است ولی هنوز این شورا نمی‌تواند پیش از بهره‌برداری کامل و آغاز رسمی کار برج دبی آن را بلندترین برج جهان ثبت کند. بنابر این برج تاپیه ۱۰۱ از نظر این شورا به‌طور رسمی همچنان بلندترین برج جهان است.

متخصصان و کارشناسان این شورا ارتفاع برج‌های یاد شده را براساس سقف بالاترین طبقه‌ی برج در نظر می‌گیرند و همچنین ارتفاع را از نوک آنتن‌ها و محل قرار گرفتن پرچم یعنی بالاترین نقطه آسمانخراش محاسبه می‌کنند.

پروژه‌ی برج دبی متعلق به شرکت اعمار است که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار و سازنده‌ی پروژه‌های ساختمانی در دبی نیز هست. سازندگان برج دبی این بنا را یک شاهکار بشری می‌دانند و هنوز ارتفاع دقیق و تعداد طبقات آن را به شکل یک راز در میان خود نگه داشته‌اند.

برای پایان این پروژه‌ی عظیم که از ژانویه‌ی سال ۲۰۰۴ در بخشی از زمین «بیزینس بی» واقع در بزرگراه شیخ زاید دبی آغاز شده، چنین برآورد می‌شود که ۳۳۰ هزار متر مکعب بتون، ۳۹ هزار تن میل‌گرد و ۱۴۲ هزار متر مربع شیشه و همچنین ۲۲ میلیون ساعت کاری نیاز خواهد بود.

شرکت اعمار اعلام کرده بود که در ساخت این بنا پنج هزار کارگر ساختمانی حرفه‌ای استخدام شده‌اند. پیش از این نیز این شرکت ادعا کرده بود برای حمل تجهیزات ساختمانی و کارگران به بالاترین طبقات از سریع‌ترین بالابرهای استاندارد با سرعت ۲ متر در ثانیه یا ۱۲۰ متر در دقیقه استفاده می‌کنند.

سازنده‌ی اصلی این برج شرکت مهندسی سامسونگ از کشور کره‌ی جنوبی است که ساخت برج های دو قلوی پتروناس در مالزی و تایپه ۱۰۱ را نیز در کارنامه خود دارند. این در حالی است که شرکت اعمار از طراحان برج سیرز در شیکاگو و برج آزادی (Freedom Tower) در نیویورک نیز دعوت کرده تا طراحی برج دبی را نیز بر عهده داشته باشند.

طراحی این برج، که گفته می‌شود از معماری اسلامی و عربی نیز در آن بهره گرفته شده، به شکل یک گل صحرایی است که در بیابان‌های دبی یافت می‌شود. در واقع برج به شکل سه وجهی ( Y شکل) تداعی کننده‌ی گلبرگ‌های این گل صحرایی است که بیشترین امکان دید شهر دبی و خلیج فارس را به بیننده می‌دهد.

برج دبی در برگیرنده‌ی بخش‌های اداری، تجاری، مسکونی و مجموعه‌ای از هتل‌ها خواهد بود. ۳۷ طبقه از برج به هتل آرمانی (Armani Hotel) اختصاص دارد. طبقه‌ی ۴۵ تا ۱۰۸ شامل ۷۰۰ آپارتمان مسکونی است که گفته می‌شود در هشت ساعت اولیه پیش فروش همه‌ی آپارتمان‌ها فروخته شده است.

برج دبی ۵۶ آسانسور خواهد داشت که می‌تواند همزمان ۴۲ نفر را جا‌به‌جا کنند. هم اکنون سریع‌ترین آسانسورها در برج تایپه قرار دارد که با سرعت ۱۶,۸۳ متر در ثانیه حرکت می‌کند. سازندگان برج دبی باز هم دست از رقابت بر نداشته و اعلام کرده‌اند که در این برج سریع‌ترین آسانسورهای جهان با سرعت ۱۸ متر در ثانیه مردم را جابه‌جا خواهد کرد.

گذشته ازهمه‌ی گفته‌های رسمی، در میان مردم خصوصا شهروندان دبی شایعاتی در مورد این برج اسرارآمیز وجود دارد. برای مثال گفته می‌شود که قرار است در بالاترین نقطه‌ی برج تنها یک میز و دو صندلی بگذارند و از عشاق دو آتشه برای ضیافت شام پذیرایی کنند. حتی گفته می‌شود این میز که صحت وجود آن درهیچ منبعی تایید نشده تا سال‌ها رزرو است. باید تا سال ۲۰۰۸ منتظر بمانیم تا رازهای این برج را بتوانیم از نزدیک کشف کنیم. اگر میزی در آن بالا یافت شد حتما خبرتان می‌کنیم.

منابع:

ـ وب سایت رسمی برج دبی
ـ برج دبی در ویکی پدیا

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بفرما. دبی رو هم آباد کردیم.

-- هادی ، Sep 16, 2007 در ساعت 02:37 PM