رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ بهمن ۱۳۸۷

هنر برهنه

شهره جندقیان

اسپنسر تانیک Spencer Tunick به خاطر عکس‌هایش از توده‌ی آدم‌های برهنه در مکان‌های عمومی معروف شده است. در هر اجرای عکاسی، صدها آدم معمولی داوطلبانه در برابر دوربین تانیک برهنه می‌شوند و به حالت‌ها و ترکیب‌های مختلفی که عکاس به آن‌ها نشان می‌دهد در می‌آیند. تانیک با روش ویژه و منحصر به فرد خود، اغلب مناظر شهری را برای خلق فضای عکس‌هایش انتخاب کرده و سپس از آدم‌های برهنه به عنوان مواد اولیه برای دخل و تصرف در فضای موجود استفاده می‌کند. در عکس‌های تانیک، مفهوم برهنگی به خاطر کنار هم قرار گرفتن انبوهی از بدن‌های عریان، به صورت انتزاعی جلوه‌گر می‌شود و نگاه مرسوم و سنتی از ''برهنگی'' و ''حریم شخصی'' را به گونه‌ای شاعرانه تغییر می‌دهد.


اسپنسر تانیک متولد اول ژانویه ۱۹۶۷در نیویورک است. او مدرک کاردانی هنر را در سال ۱۹۸۸ از دانشکده اِمرسون در بوستون دریافت کرد و از سال ۱۹۹۲ شروع به عکاسی از پیکرهای برهنه‌ی مردم در مکان‌های عمومی کرد. در این دوره توجه او بیشتر به مدل‌های تکی و یا گروه‌های کوچکی از آدم‌های برهنه بود. به زودی عکس‌های او مورد پسند عامه قرار گرفتند و کم‌کم تعداد آدم‌های برهنه در تصاویرش از چند صد نفر به چندین هزار نفر رسیدند. طوری که دراوایل ماه مه امسال حدود ۲۰ هزار نفر آدم برهنه در میدان اصلی شهر مکزیکوسیتی، که یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان است، در پروژه‌ی عکاسی تانیک شرکت کردند و رکورد تازه‌ای را برای تعداد برهنگان در عکس‌های این هنرمند به جای گذاشتند.

برای آماده‌سازی این پروژه‌های عکاسی گاهی به سال‌ها وقت نیاز است، مثل آخرین پروژه‌ای که در مکزیکوسیتی انجام شد که حدود پنج سال برای برنامه‌ریزی و هماهنگی با سازمان‌های مختلف زمان برد.

تانیک تا به حال نیز چندین بار به جرم برهم زدن نظم عمومی و ایجاد اغتشاش در امریکا دستگیر شده ولی خیلی زود به خاطر بی‌اساس بودن اتهامات وارده، او را آزاد کرده‌اند. جذابیت کارهای تانیک به حدی بوده که تا به حال سه فیلم مستند تولیدHBO به این عکاس و کارهایش اختصاص داده شده است.


شرکت در پروژه‌های عکاسی تانیک برای افراد بالای هجده سال آزاد است و همه از زن و مرد، سیاه و سفید، چاق و لاغر می‌توانند برای سهیم شدن در خلق آثار هنری آقای تانیک از طریق اینترنت ثبت‌نام کنند. یکی از نکات مهمی که هنگام ثبت‌نام باید به آن اشاره شود، درجه‌ی روشنی یا تیرگی رنگ پوست افراد است که برای آگاهی هنرمند از تعداد و تنوع رنگ‌هایی است که در اختیار خواهد داشت. استقبال از این طرح به حدی ا‌ست که گاهی داوطلبان برای شرکت در این اجراها چهار، پنج ساعت راه را تا محل حضور عکاسی رانندگی می‌کنند. بعضی از داوطلبانی که در پروژه‌های عکاسی تانیک شرکت داشته‌اند تجربیات خودشان را این‌گونه شرح می‌دهند:

الن ریتمن، ۵۱ ساله، نویسنده‌ی ساکن لندن می‌گوید: بسیار هیجان‌انگیز بود و در عین حال حس آزاد بودن را در آدم زنده می‌کرد. یک لذت آرامش‌بخش! این‌که به بدن خودت و دیگران نگاه کنی و به این فکر کنی که چقدر همه‌مان زیبا هستیم. در سن و سال من، یک تجربه‌ی عالی بود!
یکی دیگر از داوطلبان ۲۴ ساله، که در پروژه‌ی مکزیکوسیتی شرکت داشته، می‌گوید: این افتخار بزرگی است! مردم می‌خواهند بخشی از دنیای هنر مدرن باشند.

البته عده‌ای از مردم هم سر مخالفت دارند و این عمل را گناه و مغایر با قوانین مذهبی می‌دانند. آرماندو، ۶۳ ساله، معتقد است که این زنان و مردان عریان، دین و ایمان خودشان را باخته‌اند و این عمل‌شان تنها توهینی است به کلیسا.



اسپنسر تانیک مثل هر هنرمند دیگری نیز موافقان و مخالفان خودش را دارد. گروهی معتقدند که کار او ''هنر'' نیست بلکه تنها تبلیغاتی‌ست برای شهرت و پول درآوردن. اما گروهی دیگر باور دارند که ویژگی کارهای تانیک، شرکت دادن آدم های عادی در خلق یک اثر هنری است که در نتیجه‌ی آن مردم از بیننده‌ی صرف بودن فاصله می‌گیرند و خود، بخشی از اثر هنری می‌شوند. گروه سومی هم معتقدند که اسپنسر تانیک عکاسی است که توانسته به تصورات و دیدگاه‌های هنری‌اش واقعیت بخشد و کاری کند تا آثارش مورد پسند و قبول مردم واقع شوند.


اسپنسر تانیک در روز یکشنبه ۳ ژوئن یک اجرای بزرگ عکاسی از آدم‌های برهنه در آمستردام خواهد داشت تحت عنوان ''رویای آمستردام''. اگر شما هم مایلید جزئی از آثار هنری این عکاس هنرمند باشید می‌توانید تا پانزدهم ماه مه از طریق اینترنت ثبت‌نام کنید و پس از اجرای پروژه به عنوان قدردانی یک نسخه‌ی چاپی از عکس نهایی را دریافت کنید.

منابع اصلی برای نوشتن متن:
Focus
Telegraph

---------------------------------------

راديو زمانه با سپاس از همه کامنت گذاران از خوانندگانی که علاقه مندند در اين زمينه مقاله ای بنويسند و به تحليل علمی و جامعه شناختی کامنتها بپردازند دعوت می کند مطالب خود را به آدرس زير ايميل کنند تا منتشر شود:

contact@radiozamaneh.com

ضمنا تمام کامنتها در مقاله ای جداگانه و مستقل بزودی منتشر خواهد شد

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر من یکی از فرقهای میان انسان و حیوان شرم و حیااست . ایا به نظر شما در این عکسها از ان خبری هست؟! هنر به چه قیمتی؟

-- زهرا ، May 12, 2007 در ساعت 09:12 PM

به نظر من که چیز زننده یا شرم آوری در این عکس ها نیست.و اساسا شرم آور دیدن این عکس ها کمی برای من عجیب است.این فقط لخت شدن است و بس.مثل لحظه ای که آدم در حمام، وان یا استخر لخت می شود.اینجا هم آدم ها در خیابان لخت شده اند.مطمئنا ورود به آیینی جمعی همیشه فوقالعاده هیجان انگیز و زیباست.گمان نمی کنم حتی یک نفر هم از این جمع بزرگ احساس شرم کرده یا خود را منحط دیده.سلیقه ها و نگاه ها به انسان متفاوت است.مسلما فردی مذهبی نمی تواند این صحنه ها را تحمل یا هضم کند همانطور که من لاییک نمی توانم چادر سیاه را برای زن هضم کنم.هرچند که در مقایسه این دو(پوشش مطلق و لختی مطلق-البته دراینجا به صورت لحظه ای و به عنوان مدل هنری)می توان دو نوع نگاه به جهان و انسان را دید که هیچ یک به خودی خود نمی تواند بهانه ای برای نفی یکی یا پذیرش دیگری باشد.خلاصه بیایید هرچیزی را قاطی مذهب نکنیم-همانطور که خود من در این کامنت دارم می کنم!!-و ساده با مسائل برخورد کنیم.ما پیش از آنکه دیندار، سیاستمدار، هنرمند، روشنفکر و چه و چه باشیم آدمیم. و البته آدم هم آدم است.

-- مرداویج ، May 12, 2007 در ساعت 09:12 PM

کمی تامل و اندیشه نه از روی گرایش مذهبی بلکه بر مبنای عقل و بینش بشری مذموم و پوچ بودن این عمل را ثابت میکند.

-- hani ، May 12, 2007 در ساعت 09:12 PM

من در آمستردام زندگی میکنم و حتما میرم این ماجرا رو ببینم. فکر میکنم خیلی دیدنی باید باشه! البته نمیرم که لخت بشم چون هنوز بعد از دوازده سال هنوزم حتی بعضی وقتا شرم میکنم برم حوالی رد لایت (محله زنان تن فروش) با اینکه محله توریستیه آمستردام هست قدم بزنم ولی حقیقتش به بیخیالی و راحت بودن این جماعت در تجربه کردن چیزای جدید غبطه میخورم. چیکار کنیم از بچگی هی بهمون گفتم خودتو بپوشون، زشته!

-- مونا ، May 12, 2007 در ساعت 09:12 PM

man mikham sabte nam konam :D

-- sharare ، May 12, 2007 در ساعت 09:12 PM

مرداویج جان،
قصد توهين ندارم. ولي اگه نواميس خود شما، مثلا مادرتون يا خواهرتون، يا همسر و دخترتون هم لابه لاي اين جمعيت به صورت برهنه دراز بکشند، همراه با دوستانتان به تماشا ميرويد و به به و چه چه ميفرماييد ؟

-- دل نمک ، May 12, 2007 در ساعت 09:12 PM

اسپنسر، نه سپنسر!

-- 666 ، May 12, 2007 در ساعت 09:12 PM

همه اون چيزايي كه در مذهب گناه شمرده شده، براي انسان ها هيجان انگيزه. انسان هم براي رسيدن به اين هيجان هر كاري مي كنه، و هر جوري خودش رو توجيه مي كنه. من نمي فهمم، اين كه يك هنرمند بخواد عموم مردم رو در يك اثر هنري به اصطلاح مدرن دخيل و شريك بكنه، چه ارتباطي داره به اينكه اونها رو برهنه كنه. به نظر مياد بدون اين كارها هم مي شد مردم رو در يك اثر هنري شركت داد. از طريق مفاهيم عميق تر مي شه مردم رو به هيجان هاي هنري عميقتر رسوند. اما كمتر كسي اين كار رو انجام مي ده، چون هنر براي خيلي ها، خيلي سخته!

-- آيدين ، May 12, 2007 در ساعت 09:12 PM

آن وسط مسط ها را گذاشته اند برای پوشاندن ، نه نشان دادن، وگرنه می گذاشتندش روی سر که همه سیاحت کنند. البته بعضی وقت ها باید نشان داد، آن هم بعضی وقت ها و نه به هر کس و جنبه انسانی اش هم فقط در همین حد است.

-- سهيل ، May 12, 2007 در ساعت 09:12 PM

هر كار مزخرفي كه غربيا ميكنن رو نبايد روشن بيني و مدرنيته تعريف كرد. عقل سليم هر ادم متمدني اين كار رو تقبيح ميكنه

-- اميد ، May 12, 2007 در ساعت 09:12 PM

I think, it would be a great & good experience,I would like to take part in it .
Thanks

Mehran Tanha

-- Mehran Tanha ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

بهترین روش برای صرفه جویی در لباس

-- vqh ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

چرا حالا اين قدر شلوغ مي‌كنيد، هر كسي آزادِ هر جوري كه دوست داره فكر كنه و در چارچوب قانون كشورش عمل كنه. كسي اگه دوست نداره نگاه نكنه، خيلي سادست. يكي شركت مي‌كنه يكي هم نمي‌كنه تو متن بالا هم اشاره شد كه ايشون منتقديني هم داره يعني تو كشورهاي ديگه هم كساني با اين عمل مخالفن ولي نه تظاهرات مي‌كنن نه اسم شيريني دانماركي عوض مي‌كنن.

-- مجيد ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

اين چه هنريه كه از شرف آدمها در آن خبري نيست اين چيزي كه اسمشو هنر گذاشتن از كدوم جهت به اعتلاي هنر كمك مي كنه.

-- majid ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

با اميد موافقم. اونا خودشونو مثل جوامع بدوي مي‌كنن بعد اسمشو مي‌ذارن تمدن. از دهن بعضيا آب روون ميشه كه ما چه عقب افتاده‌ايم. خنده دار نيست حماقت و خودكمتربيني بعضي‌ها؟؟ بخدا خنده داره.

-- بدون نام ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

من فقط می خوام بدونم که اینا با این کارشون می خون چی رو ثابت کنن ؟
هیجان ؟!!!!
عمل کردن کاری بدون فکر کردن ؟!!!
زیر پا گذاشتن شرم و حیائی که به صورت فطری در انسان وجود دارد ؟!!!
خدا رو شکر که در ایران از این بیهوده گریها حداقل به این شدت رواج ندارد وگرنه این مردم عزیز کشور ما !!! به خاطر تجربه کردن یک حس تهی بودن قبل از اینکه فکر کنن (نه اینکه با اسلام مشورت نمایند) این کار را انجام می دادند

-- nano mix ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

shoma ba in khabaretoon be eshaeye fahsha komak mikonid.

-- بدون نام ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

kheyli bahale man compelet az sonat shekani khosham myad, onam injoori .

-- ami ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

آقاي دبير سايت
نمي دانم چه دين و مذهبي داري و چقدر در خانواده ات بهت ياد داده اند پايبند شرف، انسانيت و انسان بودن باشي چون با اشاعه اين تصاوير شخصيت خودت را به صرف پربيننده كردن سايت زير سوال برده اي.
آنقدر آدمهاي هرزه و لاابالي هستند كه در پي اين مسائل باشند و مشتاقانه درصدد اشاعه اينگونه برهنگي باشند.
يعني واقعا ديگر اطلاع رساني از مسائل مهم همانگونه كه در سايت تبليغ مي كني خارج از سياست وجود ندارد كه بايد اينها را در سايتتان بگذاريد.
فكر نمي كنيد آدمهاي آدمي هم هستند كه از سايت شما ديدن ميكنند و از اين پس از شما، سايت شما و افكار خالي از هويت انساني شما منزجر شده و از آدم بودن خودشان شرمشان شود.
اين كار شما علي رغم ظاهر هنري آن، بسيار سياسي است و دانسته آب به آسياب دشمنان دين و فكر و انديشه پاك و اصيل اسلامي است.
اينكه اسلام را از مصاديق نادرست آن بخواهيم بشناسيم منظور نظر اسلام نبوده و نيست و هركس براي شانه خالي كردن و رفع تكليف خود آسانترين آنرا برگزيده و اسم اسلام را روي رفتارهاي ناهنجار خود مي گذارد.
حضرت علي عليه السلام در جنگ صفين به يكي كه در شبهه و شك قرار گرفته بود و در ميان دو لشكر قدرت تشخيص حق و باطل را از دست داده بود، (با اين مضمون) فرمودند: تو به شخص نگاه نكن، حق را بازشناس و آنگاه افراد را با ميزان حق بسنج، هركدام در ميزان حق قرار گرفتند بپذير و هركدام قرار نگرفتند به ديوار بكوب.
اينكه اگر اسلام همين هست كه آقاي فلان و آقاي ايكس خود را پرچم دار آن مي‌دانند و مي بينيم كه چه با اسلام كه نمي كنند و چگونه آنرا به نفع خود تفسير نمي كنند، بعد پرچم مخالفت برداشت و ساز مخالف زد، تكليفي از شخص برداشته نشده و در آخر هم خودش هست كه بايد جوابگوي اعمالش بوده، و بهانه پذيرفته نيست.
پس كمي هم آينده نگر باشيد كه مي گويند احمق كسي است كه آخرت را به دنياي خود بفروشد و احمق تر كسي كه آخرت خود را به دنياي ديگري بفروشد، و اين چند روزه فاني را با دارباقي طاق نزنيم كه بهاي آن هرچه باشد باز هم جز خسران و ضرر نتيجه اي بدنبال نخواهد داشت.

-- سيد علي ميرعباسي ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

فرهنگ شرقیا فرهنگ درونگرایی و در لفافه بودنه ما هیچوقت حتی چهره امامامون رو تو نقاشیهامون نشون نمیدیم ولی غربیا برعکسن، حضرت عیسی یا قدیسینشون رو بدون پوشش نمایش میدن و این بخاطر برون گرا بودنشونه. حالا کدوم خوبه و کدوم بده این مهم نیست، مهم اینه که تو دنیا فرهنگای مختلفی وجود داره و من نوعی هم آزادم که انتخاب کنم. سارا

-- sara ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

فرهنگی عجیب و بی ریشه است

-- سروش ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

به نظر من اين كار از نظر هنري كار مهمي به حساب نمي آيد. در هنر بيشتر تكيه بر زيبايي هاي نهفته اي است كه چشمان هنرمند يا بهتر است بگويم احساسات هنرمند آن را درك مي كند و به ديگران آن را منتقل مي كند. حال سوال اين است كه بدن هاي برهنه انسان هاي مختلف در كنار هم جز مسئله تنوع كه مطمئنم همه اين انسات ها به خاطر آن آنجا آمده اند چه ارزش ديگري دارد؟ از اين نظر هم دنياي هنر پر است از مطالب زيبا و هنوز خيلي ماتده تا آنقدر گوناگوني هاي اين عالم و حتي انسات كم شود كه به سراغ جسم نازيبايي به نام بدن هاي برهنه انسان ها برويم!

-- محمد رضا ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

مومن اگر شرمت میشود نگاه نکن برو به حوزه دروغ و نفاق.
بدبختی ما جهان سومی ها این است که اصل کار رو ول کردیم و به حاشیه چسبیدیم. خودتو بپوشون اما دروغ بگو دزدی بکن مال مردم خوری بکن آدم کشی بکن دعوا بکن همه اینا خوبه اما چادر سرت نکنی دنیا آخر میشه.
اما اون کسی که حرف از غیرت زده با تجربه ای که خود من توی سرتاسر دنیا داشتم دخترها و پسرهای پوشیده مذهبی خیلی محکم حرف میزنن اما خیلی راحت وا میدن.
ولی همین جماعت بی دین لخت اگه دست بیجا بهشون بزنی همچین میزنن تو گوشت که برق از سرت بپره.
فکر نکن هرکسی خودشو پوشوند و گفت مسلمونم میره تو ناف بهشت هر کسی هم لخت شد میره تو ناف جهنم. شاید وارونه باشه تو از کجا میدونی.
تورو خدا بریم کارای خودمون رو درست بکنیم بعد پاچه این و اون رو بگیریم
پاشید از خواب

-- مهدی ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

به آخر الزمان راهی نمونده ...
ببخشید اشتباه گفتم، به پایان آخرالزمان راهی نمونده ...

-- سرباز بی کلاه ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

واقعا زيباست به اين ميگن ازادي ادمها اگه فكر كني ناموس خودت هم اونجا باشه زشته اشتباه كردي چون اونجا همه لخت هستن تو اين جمع هيچ ديگري را به چشم شهوت نميبينه
يه جور ازادي ناب

-- behrouz ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

سلام . من كار به لختي و ايناش ندارم ! به نظر من عكس هاي ايشون اگه همين هايي ِ ه اينجا گذاشتين - نه تنها جذاب و زيبا نيست بلكه خيلي هم چرنده ! همون منظره اي كه اين همه آدم رو لخت كرده اگه بدون همون آدمها مي گرفت خيلي جالب تر بود !

-- بهروز ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

kareh jalebiyeh ama khob fek nakonam har kasi taleb basheh choon adamyeh mamooli hazer be anjam in kar nistan va oon bihormati biadabi midoonam amn ke ageh mitoonestam hazer boodam sherkat konam too akasash azadiyeh kamel yani hamin akasa

-- hamed ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

BE NAZARE MAN VAGHEAN SHARM AVAREH VA HICH DALILE MANTEGHI VASE ANJAME IN KAR VOJOOD NADARE VA BE NAZARE MAN HICH HONARI HAM POSHTE IN KAR NIST

-- بدون نام ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

we have learn to do anything in hidden but when someone talks about the reality and art for what many do in hidden(getting naked in bathroom)
then we feel it is something bad or far from human nature!
I think we should learn to respect others approach in life. if there are so many people participate, we , as opposing group so say our opinion but not putting it down!
we, Iranian people, have long way to go!

-- Alireza ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

یکی از حرف های واقعا کلیشه ای که در ایران در موقع بحث های آزاد درباره سکس (و یابحث درباره روابط آزاد جنسی!)گفته میشه اینه که آقا یا خانم عزیز!شما که این حرف ها را می زنید آیا اینها را برای نوامیس!!!!خودتان ازجمله مادر و خواهرتان هم می پسندید؟؟؟از جواب به اصطلاح دندان شکن این آقایان که کاملا نشان از تفکر مردسالارانه آنها دارد که بگذریم باید بگویم که خیلی از این حضرات حتی معنی درست کلمه نوامیس!!!را هم در زبان عربی نمی دانند چه برسد به اینکه اهل دادن جواب های منطقی باشند.باید بگویم که این نکته از نظر من نوعی سفسطه بیش نیست.راستش دیده ام خیلی ها در جواب این قبیل سفسطه ها به درستی می گویند«خواهر من خودش برای خودش تصمیم می گیرم نه من برای او»...حالا البته اینجا فقط بحث از یک عکاس و هنرمند بوده که بعضی از این حضرات خواننده داد و هوار راه انداخته و اسمان ریسمان بافته اند ،...اگر مقاله درباره روابط جنسی آزاد بود چه می گفتند!؟! گاهی در سایت های ایرانی وقتی نظرات خوانندگان را درمورد مسائل ساده روزمره مثل همین مقاله می بینم متوجه می شوم هنوز تا بسیاری از ما ایرانیان این مسائل را هضم و پذیرش کنی

-- بدون نام ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

اينقدر توي طبيعت سوژه هاي قشنگ و جذابي هست كه ديگه احتياج به لخد شدن آدم ها نيست.

-- Narges ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

art of america

-- artist ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

واقعا مسخره و بي معني است

-- امير ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

beh nazareh man ensan lokht afarid nmishe va lokhtam az miyan mireh in yeh asar kamelan honari hast va khili ham normal va zibast

-- sayeh ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

ensan lokht be donia miad lokht ham az donia mireh pas dar in fasele amadan va raftan poshesh baraye chist
reza az holland

-- بدون نام ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

1-هدف وسیله را توجیه نمی کند.
2-من هم عکاس هستم /این که دلیل نمی شود که ما بگوییم چون عکاسی هنر است پس از هر چیزی می توان عکس گرفت.یا این که بگوییم چون مسئله عکاسی است پس عیبی ندارد مانند حیوانات لخت شد.
3-همه انسانها با هر مذهبی که دارند مقید به آداب و قیودی هستند-تا آنجا که من مطالعه داشتم هیچ دین و آئینی برهنگی را هنر و ارزش نمی داند.
4-اگر برهنگی هنر است :حیوانات متمدنین واقعیند.

-- محسن ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

سلام به همه
یکی از مواردی که میشود به بیتمدنی بشریت در عصر تکنولوژی اذعان داشت همین برهنگی و به بن بست رسیدن است هماره انسان محتاج معبود است.وانسان عصر تمدن همیشه به دنبال ان از سکس ومستی وهرزه گریفقط شیطانیان وشیطان دوستان لذت میبرند
امید به روزی که خدا همه را هدایت کند و همگی مورد رحمت او واقع شوند

-- بدون نام ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

من آدم مذهبی ای نیستم. ولی به نظرم کار جالبی نیست. در واقع دلیل این کار را متوجه نمی شوم. اگر هدف یکسان نشان دادن انسانهاست به نظر من ِ غیر مذهبی مراسم حج مسلمانان جلوه زیباتری از اتحاد و یکسانی را نمایش می دهد.

-- عرفان ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

کاش به همه آزادی فکر و عمل بدیم. تو این کشور نه به زور لباس به تنت میکنند و نه به زور از تنت درمیارن. انتخاب میکنی..
و واسه کسایی که نمی دونن بگم تو این مملکت برهنگی جرمه..
زشتی و زیبایی سلیقه ایست ولی صحبت از شرم حیا و ناموس مقایسه با حیوانات خنده داره برای کسانی که اینطور آزاد فکر میکنند. وقتی کسی به خودش چنین آزادی ای میده مسلما به خواهر و مادرش هم حق انتخاب میده.

-- آریا ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

این که نظریات متفاوت است شکی توش نیست اما این آقایونی که به اسم اسلام و دین و شرم و برعکسش مدرینته و لاییک بودن می خوان یه چیزی به خرد این و اون بدن دیگه جدا تعطیلند. یکی دوس داره یکی دوس نداره ای مردم اینو بفهمید. انقدر عقایدتونو به خورد اینو اون ندید. دوره این کارا تموم شده هر کسی عقیده اش برای خودش مهترمه. اگر به عدالت معتقدید باید اجازه بدید مردم انتخابگر باشند. توی اینچنین جامعه ای مردم مجازند تا جایی آزاد باشند که آزادی دیگران را از بین نبرند. حالا باز بشینید این حرف هم تفسیر کنید. اعتقادات جاش تو دل آدمه. صادرات اعتقادات اونم به زور جزو قبیح ترین کارهاست.

-- امیر ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

Dear 666:
Spencer is not called Espencer. It is called Spencer, and 'S' at the beginning of the word is a consonant; there is no vowel before it. Listen to the pronunciation at www.m-w.com

-- بدون نام ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

با سلام. من يك سوال دارم! آيا شمايي كه مياين و راجع به هنر نظر ميدين؟ تاحالا لذت به وجود آوردن يك اثر هنري رو تجربه كردين؟ آيا تا به حال تاريخ هنر رو مطالعه كردين! من نظري درباره ي اين عكس ها ندارم! چون كه واقعا به خودم اجازه نميدم چيزي بگم!

-- پدرام ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

ببینید که کشور های دیگه چه آزادی دارند در صورتی که اکثر مردم فقط به دید میل جنسی به این عکسها نگاه می کنند

-- آرش ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

با سلام. من يك سوال دارم! ... ميشه الفباي فارسي رو ندونست ولي به فارسي نوشت؟به نظر من قرن ها تاريخ هنر پشت اين عكس ها خوابيده! دوران هاي هنري طي شده تا امروز اين عكسها به بوجود اومده! درست يا غلط! من به خودم اجازه نميدم اظهار نظر كنم! واقعا جاي تاسف داره كه گاهي اوقات ما بدون اينكه از چيزي سر در بياريم اظهار نظر مي كنيم!

-- پدرام ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

Be nazare manam in kami bisharmanast. Vali bishtar az inke bisharmane bashe nemidoonam chejoori inhame bikar peyda mishan ke hazer bashan ke biyan inja sherkat konan. Hala begid man az honar hichi halim nemishe. Vali khob ba hame in sohabata manam miram ino az nazdik bebinam.

-- Bijan ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

kheili kare jalebie ,bi dalil har kasio zire soal nabarid va begzarid ke har ki kare khodesho bokone.,site khabar o mizare va har ki doost dare mitune nazar bede lotfan be andishe har kas ehteram begzarid va in khodkhahie khod ra faramoosh konid!!!!!!!!!!

-- p.r ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

با درود
من متأسفم برای ايرانی و اين تفکر بسته و خشک
نخست اينکه هنر مرز و بوم ندارد شما که هيچ از هنر نميدونيد
صحبت درموردش نکنيد مشکل ما ايرانی ها اين هست که
بايد در مورد همه چيز نظر بديم در همه ی ضمينه ها.
من مخالف اين کار هستم به شيوه ی خودم نه نآموسم به خطر
ميافته. برای ايرانی حرف از نآموس زدن خيلی خنده داره !نآموس
و غيرت برای ما يعنی پاسداری از محتويات درون شرتی زنان فاميل
يا محله!!!در حالی که دختر ايرانی در بازارهای خليج فارس فروخته
ميشوند.
من از نظر جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی مخالف بر گذاری
اين مراسم در محيطهای عمومی هستم زيرا اين مراسم و اين سبک
بر گذاری اين هنر در شهر ها و محيط های عمومی باعث ميشود که
نظم روحی جامعه به هم بخورد زيرا در مکانهای عمومی کودکان نيز
حظور دارند و اين اصلاً برای سلامت روحی و روانی کودک مضر هست.
و همچنين (همانطور که در بلا ديديم نظر های هموطنان صاحب نظر!!!!! را)
آدم بيمار در جامعه بسيار هست و امکان به هيجان آمدن ميل شهوانی
بيمارگونه ی آدمها بشود.
ولی در مکانهای مشخص و مخصوص بسيار پسنديده هست.
هنگامی که ميکل انژ تنديس زيبای داوود را تراشيد بسياری ماننده اين هموطنان
غيرتی!!!و نجيب!!!و با حيای!!! ما جيغشان به آسمان رفت که و مصيبتا خلق عورت
بی حجاب ديدند!و ريختند به جان ان تنديس و دست ان را شکستند ولی ان هنرمندان
رنسانس انقدر پا فشاری کردند که ان هنر برهنه به محيطهای مقدس نيز کشيده شد
و تا جايی که پيکر مسيح را نيز بی پرده براي ديد عموم گزاردند.
زيرا خدايی که مانند انسان زجر نکشيده باشد ،نخورد،نايشمد،عشق نورزد،و در يک کلام
انسان وار زندگی نکند و زجر زندگی انسان را تجربه نکرده باشد لايق پرستش نيست.
در ضمن از نظر زيبايی شناسی اگر الات تناسلی بر روی پيشانی بود چه صحنه هايی
ديده ميشد هنگامی که آقايی فرد مورده پسند جنسی اش را ميديد و هنگامه توليد نسل چگونه
بايد روش اميزش انجام ميشد؟!کمی مغز را به کار انداختن و از خرافات و جهل های مذهبی
به در آمدن زندگی اين هديه که يک بار به آدمی ارزنی شده زيبا خواهد شد.

-- روژان ايرانی ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

Aks haye jaleb va didani boodand.
TanX

-- ahoora ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

در میان جانوران طبیعت فقط یک گونه هست که سزاوار صفت"بد و خوب" است و آن هم انسان است. باقی جانوران نه خوبند و نه بد، نه ستمگرند و نه ضد ستم، نه اخلاق دارند و نه بی اخلاق اند. این دکان اخلاق را این جانور موذی یا همان انسان بنا کرده است. یکی از ابزارهای مهم این دکان هم در پوشش کردن بدن انسان برای تصاحب آن است. انسان هرچه برهنه تر شود بیشتر از شر این دکان خلاص می شود. خوشا انسان های آینده که با هرچه برهنه شدن از مرز شرم و حیا می گذرند و آزاد می شوند.

-- بدون نام ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

آقا لطفا بازهم از این مطالب چاپ کنید چون واکنش های عجیب و غریب خوانندگان ایرانی به یک خبر/گزارش ساده چنان دارد به جاهای باریک میکشد که گمانم خود شما هم انتظارش را نداشتید. این البته جای تعجب هم ندارد. ملتی که طبق آمار،بیش از همه ملت های روی زمین کلمه«سکس»و کلمات مشابه دیگر را هرروزه در گوگل جستجو می کند و چشم چران ترین ملت دنیاست که نگاهش از برزنت هم عبور می کند حالا یک دفعه با خواندن مطلبی ساده چه اظهار فضل های دولاپهنایی می کند و کف به دهان می آورد و نظرات یاجوج ماجوج، واپسگرا و ریاکارانه صادر می کند که یکی نداند فکر می کند به مقدساتش توهین شده. من اینجا یاد نمایشنامه ای از بیضایی افتادم آنجا که انقلابیون دارند سینما ها و روسپی خانه ها را آتش می زنند و فاحشه ای درحالی که فرار می کند رو به آنها کرده می گوید: چیه؟حالا مشتری های سابق همه انقلابی شدن؟ (نقل به مضمون)!!!ظاهرا این ریاکاری، قانقاریای کهنه و هزار ساله ای است که به جان ما ایرانیان افتاده و حالا حالا ها هم به فکر درمانش نیستیم.مساله خیلی ساده است: هنرمندی ایده ای داشته و به کمک گنجایش ها و ظرفیت های جامعه آزاد (و در چارچوب های قانونی) تحققش بخشیده و البته به نظر من کارش هم شق القمر نبوده و از این ایده ها هم در تاریخ هنر پر است.(گواینکه استقبال از ایده های جسورانه و نوین علمی هم به همین نسبت در اینجا امکان پذیر است وکسی نمی گوید اول طرف حلال خرگوش را مشخص کن بعد برو روی سلول های بنیادی اش کار کن). واقعیت این است که آزادی و خلاقیت رابطه ای کاملا پیوسته و همبسته دارند و ازآنجا که هر انسانی با تنفس و استنشاق آزادی میتواند آفریننده و خلاقه باشد توجه شما را به مصائب و درد سرهای هنرمندانی جلب می کنم که میخواهند در سرزمین ما هنر بیافرینند.کشوری که درآن نوع لباس پوشیدنت به سادگی جرم است چه رسد به اینکه بروی هنر هم تولید کنی!!هنری که با وجودچنین تفکرهای بسته ای میخواهد تولید شود مسلما درهمان نطفه میمیرد و هنرمند تبدیل به آدمی خود سانسور شده، بزدل،از رمق افتاده، نومید،عاری از اندیشه های نو،محافظه کار و بی جرات میشود که نهایتا هم قید کارش را می زند و پی بساز بفروشی می رود.در چنین جامعه ای هنرمند کی می تواند الگوهای تازه به مردمش بدهد؟ کی می تواند الهام بخش علم و دانش باشد ؟ کی می تواند ساختارهای فکری نو بیافریند؟ !! کاری که این آقای اسپنسر کرده درچارچوب یک فراخوان بوده.در هرفراخوانی مراجعه کنندگان داوطلبانه و به دلخواه شرکت می کنند و کسی هم مجبورشان نکرده. همانطور که اصل مقاله هم اشاره دارد در همینجا هم مذهبیون مسیحی و احتمالا یهودی(که دست کمی از مذهبیون تندرو و دگم مسلمان ندارند)به نق زدن افتاده اند اما کسی وامصیبتا و واویلا واویلا سر نداده. نگاه اکثریتی مخالف به سوژه این عکاس و درکمال تعجب به خود مقاله!!و حتی سایت!!توسط خوانندگان آن جای تاسف عمیق برای ما ایرانیان دارد.این عصبیت و تلخ بینی ریاکارانه را تنها می توان حاصل امیال سرکوفته آنهایی دانست که چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند و نه عریانی خود را می خواهند نه عریانی و شفافیت جامعه را.

-- مرداویج ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

در میان جانوران طبیعت فقط یک گونه هست که سزاوار صفت"بد" است و آن هم انسان است. باقی جانوران نه خوبند و نه بد، نه ستمگرند و نه ضد ستم، نه اخلاق دارند و نه بی اخلاق اند. این دکان اخلاق را این جانور موذی یا همان انسان بنا کرده است. یکی از ابزارهای مهم این دکان هم در پوشش کردن بدن انسان برای تصاحب آن است. انسان هرچه برهنه تر شود بیشتر از شر این دکان خلاص می شود. خوشا انسان های آینده که با هرچه برهنه شدن از مرز شرم و حیا می گذرند و آزاد می شوند.

-- بدون نام ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

من از اين عكس ها واقعا لذت بردم. اين اجازه رو به خودم نميدم كه درباره ي عكس ها نظر بدم ولي به آن هايي كه اين عكس ها را غير عادي تلقي مي كنند بايد بگويم انسان طبيعي ترين مخلوق طبيعت است. هر كاري كه انسان در زمين انجام دهد عادي و طبيعي است. در دنيا چيزي به اسم مصنوعي وجود ندارد. در اين ميان انسان لخت طبيعي ترين چيزيست كه مي توان نام برد. آن هايي كه با اين عكس ها مشكل دارند به نظر من با طبيعت مشكل دارند پس اول بايد مشكلشان را با طبيعت حل كنند.

-- حسين ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

جدا از هرگونه نظری درباره‌ی این متن، خواهش می کنم فقط تعداد کامنت‌ها رو نگاه کنید. من هیچ موقع ندیدم برای پست‌های این سایت انقدر کامنت گذاشته باشند. از همه‌ی موافقان و مخالفان خواهش می‌کنم این موضوع رو جدی بگیرند و کمی به اهمیت سکس و برهنگی در ذهن آدم‌ها فکر کنند. آیا موضوعی که این‌همه ذهن رو به سمت خودش می‌کشونه، ارزش این رو نداره که دست‌مایه‌ی یه اثر هنری باشه؟

-- نامی ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

من در یه خانواده و جامعه مسلمون بزرگ شدم ولی هیچ مشکلی تو این مساله نمی بینم بابا شما چرا مسایل رو همش جنسی میکنید اگه اینطوره که شما میگید پس حتما مجسمه ها عریان و تاریخی ایتالیا هم مشکل دارن / اگه مشکل نگاه جنسی هست که اینجا تو ایران ما قبل یه آدم یه زن یا یه مرد رو می بینیم ولی اگه نگاهمون درست باشه خب آدم اول میاد بعد جنسیتش . من همین الان داشتم یه استند آپ کمدی از نگین فرساد نگاه میکرد تو www.youtube.com با کلمات sexy negin comedy
میتونین پیداش کنید همین طور از سکس و حتی واژنش حرف می زنه و با اطمینان بهتون میگم اگه نگاهتون درست باشه تا آخر شو شما حتی یه لحظه به چیزی جز هنرش و نکته سنجی اش توجه نمی کنید. حداقل من که خودم این حالت رو داشتم

-- علیرضا از مشهد ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

khake aalam bar sare shoma va oon akase divoone va mardome kholo chel ke mesle heyvoon fekro amal mikonand

-- simin ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

من بخاطر همین خواننده پروپا قرص زمانه شدم چون با موضوعاتی که مطرح میکنه مردمو به گفتگو با هم وامیداره. همون چیزی که ابراهیم نبوی هم هربار بهش اشاره میکنه. دیالوگ کردن. با هم تبادل نظر کردن و حرف همدیگرو شنیدن. کاش فقط تعصبات شخصیمونو کنار بذاریم و به اصل موضوع بپردازیم. اونوقت میتونیم بگیم بله ماهم آدمای دموکراتی هستیم و برای نظر هم ارزش قائلیم. به امید آنروز و همینطور خسته نباشید به بروبچه های زحمتکش زمانه، اون هم در این زمانه!

-- کوچنشین ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

در یاب که از روح جدا خواهی رفت
در پرده اسرار فنا خواهی رفت
می نوش ندانی ز کجا آمده ای
خوش باش ندانی به کجا خواهی رفت

-- sam ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

تعریف شما از هنر چیه که به این عکس ها میگید هنر ؟
هر چیزی که تا به حال ندیده باشید و با باورهاتون منافات داشته باشه براتون جالبه و بهش میگید هنر ؟
عجب دنیایی شده که بی شرمی هنر میشه و حیا افسانه ...

-- P6 ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

Man fekr mikonam hameye ina taghsire Ebrahim Nabavi hast. Shookhi nemikonam va ghasde tohin be kasi ham nadaram khodaye nakarde. Age Nabavi too iin neveshteye akhiresh dar morede ekhtelafe fahmi ke beine Iranihaye dakhelo kharej hast bishtar minevesht va kamtar dochare ehsas mishod shayad ma mitoonestim behtar hamdigaro dark konim. Albatte inam begam ke in vazifeye Ebrahim Nabavi nist ke "be ma roshangari kone" balke in khode maeim ke bayad roshan beshin. Man fekr mikonam baraye Spencer Tunick va hamintor fotomodelhaye asheghe honaresh(Age be honar doosta tohin nemishe; kami bikar) khili mohem nabashe ke jeloye doorbin gharar begiran oonam be soorati ke too hamoom ghaedatan dide mishan ya too halathaei ke man room nemishe inja begam. Az sohbataye khodam natije migiram ke oon aghaei ke goftan khahar madare ye aghaye dige doost daran ke fotomodele Tunick beshan migam ke na ishoon nemikhan man ham nemikham shoma ham nemikhaei hatman chon lokht naboodan baraye ma arzeshe va hanjar. Chera mano yeho jav gereft? khodamam nafahmidam. Vali az hagh nagzarim chand az axaye Tunick ro didam, ba inke aslan too honar osoolan shas mizanam, didam axaye alebi hastan.

-- Bijan ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

امیدوارم دوستان تفاوت nude art و porno graph رو حالیشون بشه . هنر برهنه رو نماد بی حیایی ندونن

-- من بچه ملا 25 سال دارم ، May 13, 2007 در ساعت 09:12 PM

baram kheili kheili jaleb bood ke in hame comment rooye in khabar didam, baraye shoma chetor? kami mishe behesh fekr kard ke chera in bahs vase kheilia jaleb bood e ke in hame matn benevisan!

-- Mehdi ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

ensan lokht afaride shode va lokht ham az in donya miravad pas che eshkali dare lokht ham aks be gire.

-- بدون نام ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

شرم و حیا وسیله هستند نه اصل. وقتی همه در یک جمع لخت هستند شرم و حیا معنی ندارد. نکته این گردهمایی هم همین است. کسی با کت و شلوار به پلاژ نمی رود، کسی هم شکایت نمی کند چرا با مایو آمده اید. شرم و حیا جای خودش، تجلی کیستی آدم ها هم جای خودش.

-- عریان ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

این عکاس و این خبر رو فراموش کنید.
چیزی که برای من جالب و در عین حال عادی است (به خاطر 33 سال زندگی به عنوان یک ایرانی) اینه که تمام ایرانی ها نظر خودشونو در مورد هر چیزی که فکر کنید آخرین حرف و قابل استناد میدونن. همه به دلبل نا معلومی فکر میکنند عقیده اونها درست ترینه و همه باید و باید همونجور فکر کنن و هر کی که این جور نباشه مشکل دار/عقده ای/عقب مونده/مستکبر/روشنفکر و... هستش. همه برای بقیه اسم و تیتر درست کردن و مسخره میکنن. هیچ کی تحمل عقیده بقیه رو نداره و هر نظر یا سلیقه ای غیر از مال خودشون براشون مثل فحش میمونه. یه لحظه خودتون رو از دور ببینید (اگه میتونین یا اینکه 100 درصد به درستی خوداوت اطمینان ندارید) که چه جور سر هر چیز کوچیکی تو سر و کول هم میکوبین اصلا هم موضوع مهم نیست هر کی میخواد فقط کم نیاره و خودشو به بقیه تحمیل کنه. صد ها سال فقر روحی و جسمی ایرانی هارو به جون هم انداخته که با کوبیدن همدیگه اعتماد به نفس نابود شده شون رو احیا کنن. ولی وقتی از ایران پا بیرون میزارین (همه همین هستین نگین نه) تبدیل به مدرن ترین و با شعور ترین شهروند دنیا نیشین. چرا؟ چون تو دو رویی و ادا در آوردن هم حاضر نیستین کم بیارین.

توی تمام این مملکت دو نفر رو نمیتونین پیدا کنین که به عقیده هم احترام بذارن و اون یکی رو تحت فشار نذارن که مثل اون فکر و زندگی کنه. در چنین شرایطی خیلی عجیبه که چرا دیکتاتور و خودکامه بیشتر از این ها نداریم.

-- وجدان ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

سلام به همه،
جالب است که همه اظهار نظر کنندگان محترم فقط بدنهای لخت را در عکسها دیدند و کسی به حواشی و کمپوزیسیون و کادر بندی عکسها توجهی نکرد تا خود عکس رو بفهمه! جالبه که عکسها در ابعاد Long Shot گرفته شده و شما جیز زیادی از حالات سکسی بدنها نمی بینی و انگار این جزییات فقط در ذهن منتقدین عزیز شکل گرفته است! یکبار دیگر به عکسها نگاه کنید و به تضاد گروه انسانهای عریان و نمادهایی چون ساختمان و معماری شهری کهن و حتی مدرن و همچنین به نظام ایستادن و خوابیدن آدمها در برابر نظم تثبیت شده پیرامون آنها بیندیشید. آیا بحثهای بینندگان محترم شبیه به همین تقابل "برهنگان معترض در مقابل ساختار تثبیت شده" نیست؟ این قطعا یک اثر هنری است که البته برای درجه و رتبه بندی، براحتی نمی شود آن را با اثر میکل آنژ مقایسه کرد.
www.wifc.org

-- Esmael Barari ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

من هم متاسفم از حقارتي كه باعث خودباختگي در مقابل اين وحشي گيري شده و دنياي جنگل را تبلغ ميكند . مبلغ اين موضوع چه چيزي عايدش ميشه ؟ كمي فكر كنيد.

-- آزاده ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

یه اصطلاحی هست در روانشناسی تحت عنوان ادراک. من توصیه می کنم در مورد عکس ها و حول و حوش آن قضاوت نکنید و فقط ادراک کنید. چون آن موقع بهتر هضمش خواهید کرد. بالاخره در این دنیا خیلی چیزها برای ما هنوز خیلی غریب است. البته بحث اخلاق هم مطرح است، این مساله با فرهنگ ما جور نیست. ما باید دیگران هم بتوانیم ببینیم.

-- علی ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

اين كه مدرنيته نيست
آدم احساس ميكنه به دوران آدمهاي اوليه برگشته كه چيزي نداشتن تا بپوشن
اين هنر واقعا برهنه است

-- احمد داس زرين ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

واقعا دست رادیو زمانه درد نکنه بابت این مطلب خوب و جالب. اتفاقا من هم میخواستم براتون این موضو ع رو معرفی کنم.
من و دوستم یا بهتره بگم پارتنرم که اونم ایرانی با هم در این پروژه عکاسی‌ شرکت خواهیم کرد.
خیلی نظرهای مزهکی اینجا خوندم. ولی از خیلی ها هم خیلی خوشم اومد. به خصوص این دوست که حیف که نمیدونم کیه و کجاست:
"در میان جانوران طبیعت فقط یک گونه هست که سزاوار صفت"بد" است و آن هم انسان است. این دکان اخلاق را این جانور موذی یا همان انسان بنا کرده است. یکی از ابزارهای مهم این دکان هم در پوشش کردن بدن انسان برای تصاحب آن است. انسان هرچه برهنه تر شود بیشتر از شر این دکان خلاص می شود. خوشا انسان های آینده که با هرچه برهنه شدن از مرز شرم و حیا می گذرند و آزاد می شوند."

دوست عزیز واقا شاد باشی. از رادیو زمانهه خواحشا ایمیل من رو بگیرین که با هم بیشتر صهبت کنیم.
در زمن این رو به کسانی میگم که میگن شرمشون میشه از این چیزا....از چیه این شرمتون میشه؟ طبیعت یا اسمش را بزارین خدا ما رو برهنه آفریده!!!
جامعه بیمار ایران خیلی سالمتر میبود اگر مردم مجبور نبودن تو خفقان زندگی کنن و از جمله برای یکی از تبیعی ترین نیازشون که روابط جنسی می باشد جواب پس بدن.

میدونین من از چی شرمم میشه؟؟؟ از این شرمم میشه که در ایران به زور به آدم میگن که چی با ید بپوشی و از این شرمم میشه که انسانها بخاطر عقیدشون-دینشون و یا گرایششون تو زندانن و یا حتا اعدام میشن...سر به نیست میشن.
از این شرمم میشه که فقر مالی-فقر فرهنگی و اعتیاد کشور رو گرفته و کسانی که در حال حکومت هستن رشوه خوار-کور و دروغگو فقط مشغول دزدی و سو ءاستفاده هستن.
از این شرمم میشه که طبیعی ترین نیازهای انسان قدقن هستن. از این شرمم میشه که سدای زن قدقن حساب میشه. از این شرمم میشه که حکم اعدام در مملکتم همچنان برقراره و حتا به نو جوان زیر 18 سال هم رحم نمیکنه.
من از این شرمم میشه که یک خبر فجیح پس از دیگری هر روز از ایران در جحان پخش میشه.
از این شرمم میشه که احمد باطبی در زندان بسر میبره.
و در آخر همین 3 روز پیش بود که از انسان بودنم شرمم شد....سر دختر کردی در عراق که فقط 17 سال داشت و به دست خوانواده جلاد خودش سنگسار شد....بخاطر طبیعی ترین نیاز: عشق!!!!
بله من هم شرمم میشه!!!!
ای شماهائ که این بی عدالتی ها و بیوجدانیهارا رو ول کردین و بابت بدن برهنه انسان خجالت میکشین، شرمتون باد! ننگتون باد!!!!


www.spencertunick.com

شاید به اعنوان کامنت کمی تولانی باشه اما خواهشا به نوعی این رو منتشر کنین. مرسی

-- Shila ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

مسخره تر از این دیده بودی؟

-- felfeli ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

حدود 40 نفر براي اين مطلب لينگ گذاشتند، كه تقريباً نصف آنها (20نفر) مخالف اين پروژه برهنگي بودند كه (3نفرزن) و (17نفرمرد) هستند. (20نفر)موافق كه (6نفرزن) و (14نفرمرد)هستند. تمامي كساني كه با اين پروژه مخالف بودند دلايلشان صرفا" برپايه احساس بود. موافقين پروژه رهايي از فشار را بيان مي كردند وميل به تجربه هاي ناب را.
اما شايد همه ي ما عكسهايي را كه در دوران جنگ جهاني دوم از گورهاي دسته جمعي ، و يا زندانياني كه بطرف كوره هاي آدم سوزي ميرفتند را ديده باشيم. همه ي آنها برهنه بودند اما اين برهنگي را انتخاب نكرده بودند بلكه به آنها تحميل شده بود. وقتي عكسها را ديدم اولين چيزي كه به ذهنم رسيد ياد آوري همان صحنه هاي جنگ جهاني بود. انسانهاي خوابيده در گورها .
برهنگي مبحثي است كه شايد بد نباشد به آن خيلي گسترده تر از اين نمايشگاه نگاه كنيم و آن را مورد توجه قرار دهيم.
با تشكر از راديو زمانه كه ايده هاي خوبي براي تفكر در دسترس ما قرار ميدهد.

-- spr ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

بالاخره خداوند خوب وبد را آفريد تا من وشما انها ببينيم و فکر کنيم ايا اصلا بايد به اينها فکر کرد يا نه هر کس از ديد خودش بايد قضاوت کند و قضاوت کردن هم بسيار ساده شده بنابراين دوستان خون خودشان را کثيف نکنند که سياسي است يا اجتمائي اکثريت مردم دنيا خوب و بد را ميشناسند وآنطور قضاوت خواهند کرد که بايد بکنند .

-- meo ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

kheili khoobe

hal kardam

-- hamid ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

همیشه هستند کسانی که برای احمق معرفی نشدن خودشونو به حماقت میزنن درست مثل داستان خیاط هایی که به پادشاه گفتند لباس ما را احمقها نمیبینند ....خداوند هنر را تنها به انسان عنایت کرده است و هنر بدون قداست خیانت در این امانت الهی است.

-- بدون نام ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

راستي سياه پوست ها هم شرکت ميکنند ؟ عجب تضاد رنگي !! عکسهاي باحالي ميشه .

-- بدون نام ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

fek konam post ghablim kheyli tond bood , vase haminam inja nemibinamesh ,amma dar kol khobe ke az masaeli ke injoory yeyhoo be samte afkar yoresh mibaran khosham myad , honar ine ke fekr adam ro be bazi begire na inke ie sery khosheshon byad faghat baraie porno boodanesh va ie sery badeshoon byad faghat baraie in ke ba eateghad haie ke faghat dar lafzeshon vojod dare moghaiere .

-- Ami ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

من نميدونم چرا همه هرچيزي رو سريع به خواهر و مادر هم ربط ميدن؟ آزادي هر انساني فقط دست خودشه و عواقبش هم. دين هم به اين مسئله از نظر من هيچ ارتباطي نداره. چرا همش دوست دارين دين رو وارد هر بحثي بكنيد... يه كم دور و بر خودتونو نگاه كنيد متوجه ميشيد دليل تمام بدبختي هاي امروز كشور ما بخاطر اعتقادات مذهبي پوچ خودمونه

-- hami ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

به نظر شخصی من : اگر انسان نیاز به پوشش نداشت ÷س از ابتدا هم یعنی دوران باستان، به دنبال پوشش نمی گشت.
این که الان عریان شدن و عریان مسلکی یک نوع هنر و سبک شده دلیل بر بی فکری و نبود هدف و آرمان در انسانه.

از جهتی انسان دارای عقل، فکر و اراده است. و از این جهت با حیوان تفاوت دارد. همچنین دارای غریزه حیوانی نیز هست. این پوشش که برای انسان نوعی اختیار است و باید برای آن از چیزهایی گذشت اصولا تحملش سخت است و از این جهت است که عریان شدن که یک غریزه حیوانی است برایش شیرین است.

ضمنا یکی از خوانندگان یک شعر زیبا و قابل تامل برای شما گذاشتند که من هم علاقه دارم تکرارش کنم :

در یاب که از روح جدا خواهی رفت
در پرده اسرار فنا خواهی رفت
می نوش ندانی ز کجا آمده ای
خوش باش ندانی به کجا خواهی رفت

-- آخرین ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

جل الخالق پس خدا عجب هنرمند بزرگیه که همه رو روز قیامت لخت میکنه!!!
البته غصه نخورین با گرم شدن زمین تا چند سال دیگه همه مجبوریم به این هنر اهمیت بدیم .

-- مسعود ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

حالا چه بگویید آزادیه چه بگویید بی تمدنیه من فکر می کنم این کار در هر صورت رسیدن به پوچی است اگر مقداری فکر کنید می توانید حدس بزنید که چه افرادی در این جور مراسم شرکت می کنند به نظر من هیچ گاه یک دانشمند یا سیاستمدار یا... (افرادی که نقش تعیین کننده ای را می توانند داشته باشند) به همچین کاری دست نمی زنند در پایان برای تمام آدمهایی که در این گونه مراسم شرکت می کنند یا از آنها تمجید می کنند از ته دل متاسفم که دین و دنیای خود را به خرده ای می فروشند

-- بدون نام ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

az koja amaeam amadanam bahr ch bo bkoja moravam akhar nanomayan vatanam-malom mishe in masal khyli jalb bode ke in hame khanande dashte!!!! vanatije migirim ke zamani bayad biyad ke darmored karhayi adama kardan sanjede bshan va in kar az dast har ensan ya ghanon ensani kharje.

-- بدون نام ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

motmaen bashin to hich honari namayandane ensan be in sorat pazirofte nist

-- narsis ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

گمان نميكنم اين مقاله (گزارش براي ما كه ساكن ايرانيم و در يك محيط گرفتار جزميت زندگي ميكنيم قابل هضم باشد

-- محمد تاج احمدي ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

آخه نمیدونم چی بگم ؟
تابلو بازی هست شما راضی میشید از افراد خانواده تان بره اونجا لخت بشه تا عکس بگیره میخوام نگیره مرتیکه آخه این هنره ؟
آخه کی میگه این هنره ؟
چیه این هنر هست
سکس چه هنری میخواد
مثل تبلیغاتی که در تلویزیون ها هست
چون از سکس استفاده میشه سود بیشتری میکنه
اینم دقیقا تعریف تبلیغات سکسی رو داره
مثل تبلیغات شامپو و غیره
اسم هنر رو با این چیزا خراب نکنید این سکس هست نه هنر

-- hamid ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

این صفحه یه سند خوب مردمشناسی و جامعه شناسی برای ایرانیاس و اونچه که داره اینجا اتفاق میفته مثل همون اتفاقیه که توی مقالتون دربارش نوشتین. خواننده های مطلب از خواننده بودن صرف فاصله گرفتن و با افکار برهنشون در کامل شدن این نوشته شرکت کردن!! فقط حیف که مثل شرکت کننده های سپنسر تانیک همگی تجربه خوبی نداشتن! این نشون میده که چقدر زمانه با زمان خودش حرکت میکنه و رسانه ای به معنی واقعی کلمه ''جمعی'' است. سوروش

-- soroush ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

هنر اين نيست كه از هنر ديگران تقليد كني!
هنر يعني نو آفريني
آفرين!!!!!

-- مسعود ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

دوستی که برای عاقل بودن انسان برای انتخاب پوشش از دوران باستان نام میبرید. منظورتان از دوران باستان کِی است؟ سه هزار یا ده هزار یا پنجاه هزار یا دویست هزار سال پیش است. اگر به تاریخ انسان علاقه دارید بد نیست سری به کتاب های تاریخ و یا باستان شناسی و دیرین شناسی و آنتروپولوژی بزنید تا بدانید انسان فقط برای مقابله با سرمارفته رفته یادگرفت تن خود را با پوست جانوران دیگر بپوشاند. وگرنه در مناطق گرم زمین تا همین اواخر در آفریقا و جنوب شرقی آسیا و جزبره های اقانوس آرام پوششی درکار نبود و دربسیاری از جاها هنوز هم نیست. این استعمارگران مسیحی بودند که با اخلاق میراث برده از یهودیت خاورمیانه و شبانی شان این مردم را لباس پوشاندند.

-- بدون نام ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

به نظرم در حد یکی دو عکس کار خوب و دیدنی ای است ولی خیلی زود تکراری می شود چون شاخص ترین عنصر عکس یعنی انسانهای برهنه همیشه ثابتند و چیز تازه ای به ذهن متبادر نمی شود.

-- امبن ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

من در اينجا نمي خواهم از درست بودن يا غلط بودن اين پديده صحبت كنم، چرا كه قضاوت در اينگونه امور فارغ از حب و بغض ها بسيار مشكل است ولي دلم مي خواهد اينجا از يك آرزو بگويم و آن اينكه اي كاش مي شد يك روز، فقط يك روز مسئولان جمهوري اسلامي قوانين را تعطيل مي كردند و ما از اسپنسر دعوت مي كرديم به تهران بيايد و يك عكس ميليوني بگيرد و از مسئولان برخورد با كم حجابي و يا بي حجابي هم دعوت مي كرديم به تماشا بيايند و يا حتي كاش مي شد آنها را به جرم برخورد هاي غير اصولي شان در آن يك روز مجازات مي كرديم و مجبورشان مي كرديم تا در اين عكس مشاركت نمايند. من مطمئن بودم از آن پس خيلي چيزها در ايران عوض مي شد. ممكن است بگوييد اين كار شدني نيست. خيلي خوب آرزو كه مي توانم بكنم! نمي توانم!؟

-- پرنده مهاجر ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

این عکاس فکر میکنه که داره نوآوری و خلاقیت تولید میکنه درسته! ولی در حقیقت داره به اینور و اونور چنگ میزنه که خلاقیت خودشو به دیگران ثابت کنه یعنی حضور و توجه مردم رو ضامن خلاقیت خودش میدونه که مسلما با توجه به اینکه نظر مردم مثل جهت باد در یک چشم به هم زدن برعکس میشه و تغییر میکنه جهت حرکت ایشون هم تغییر خواهد کرد.
ایشون توسط هنر دارن گدایی توجه می کنن.

-- امیرحسین ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

heyf inhame adam ke lokht shodan man ke hich nokteye jazab va honari va zibayi dar in aksha nemibinam (vahid_mamoosh@yahoo.com)

-- vahid ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

پس گشت ارشاد این وسط چی کارست !!؟!؟

-- sina ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

زیبایی این عمل در ابتکاری بودن آن است اگر جنبه تقلیدی پیدا کند ارزش انسان با ارزش ابزار برابر می شود واین یعنی ابتذال هرچه بیشتر انسان در پهنای بیهودگی

-- cacoocoolac@yahoo.com ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

از ديدن عكس ها لذت بردم ولي بيشتر از آن از تعداد زياد كامنت ها و نظرات موافق و مخالف لذت بردم.فكر مي كنم جامعه ي ايران به اين نوع بحث ها احتياج دارد.اولا در جواب آن هايي كه مي گويند آيا حاضريد ناموس خودتان در اين عكس ها باشد بايد بگويم لطفا ناموس را تعريف كنيد؟ آيا محتويات داخل شرت جنس مونث خانواده و احتمالا فاميل ناموس مرد است و مرد موظف است از آن محافظت كند؟ مگر زن گوسفند است كه نسبت به آن احساس مالكيت مي كنيد؟ مگر نه اين كه هر انساني چه زن و چه مرد آزاده به دنيا مي آيد و هر كس مسول اعمال خويش است؟(چه ما خوشمان بيايد و چه نيايد). دوما موضوع اين عكس ها اصلا جنسيت نيست.در دنياي صنعتي كه انسان ها پيچ و مهره اي از كارخانه اي بزرگ هستند و همه چيز گويي انسان را به بند كشيده و از انسان برده اي بي روح بيشتر نمي خواهد اين عكس ها نشانه ي هنوز زنده بودن انسان و نابود نشدن كامل انسان هاست. مثل شورش است. شورش بر ضد تمام نظم و ترتيب خشك و بي روح و بي معني مدرنيته. شورش بر ضد قواعد و هنجارهاي بي خود بين انسان ها. تعداد زيادي انسان لخت وسط شهري با ساختمان ها و ديوارها ي بلند واقعا زيباست.

-- حسين ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

nazar dadan dar mured yek asar honari kare montaghede na har fatma soltuni.
berehnegi honar nist vali talfigh an ba mohit dar karhaye in akkase barjaste asre ghabele naghdi ra be vojud avarde

-- shapour ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

برای آقای سید علی میر عباسی واقعا متاسفم ...
من این مطلب رو در سایتهای مختلفی با زبانهای مختلفی خوندم ولی بدبختانه فقط تو سایتهای ایرانی بوده که بعضیها مثل همین سید علی میرعباسی واکنش شدید داشتن...
اگه با این هنر مشکل داری نبین ، اگه با دیدن این عکسا تحریک میشی و دین و ایمونت سیماش قاطی میکنه پس ...
در هر صورت واست متاسفم ...

-- یه بنده خدا ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

با سلام:
یه نگاه کلی به نظرات دوستان در این مورد نشون میده که اکثر مخاطبان ایرانی این رو قبول ندارن و عریان بودن رو تایید نمیکنه.با توجه به مشکل حجاب در ایران اگه نظرات دوستان رو در آنجا هم بخونیم(سانسور سر دبیر رو کاملا عادلانه فرض کنیم)میبینیم نه مردم ایران این وضعیت رو می پسندن نه حجاب اسلامی(حجاب جمهوری اسلامی نه اسلامی در ذات اسلام).از میانه رو بودن مردم ایران خوشم میاد.
در ضمن اگر این اتفاق در یک فستیوال سکس اتفاق بیفته میشه قبول کرد.چون در جای خودش داره انجام میشه ولی به عنوان هنر...من قبولش ندارم با نهایت احترام به کسانی که این اتفاق رو هنری می دونن

-- محمد رضا ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

Trueman Show
در طی تدوین آخرین فیلم پازولینی ، Sadom s 120 days چند حلقه از فیلم دزدیده میشود .حلقه های گمشده هرگز پیدا نشدند. اما سال گذشته در یک نمایشگاه عکاسی در رم ، صحنه هايی را که پازولینی در رابطه با شکنجه فیلمبرداری کرده بود و جزو حلقه های گمشده ی فیلم بوده است به معرض تماشای عموم گذاشته شد. این تصاویر توسط Fabian Cevallos گرفته شده است. او در کاتالوگ نمایشگاه نوشت :
"عکسها در یک جعبه بود ، یکسال پیش دو باره به آنها نگاه کردم ،عکسهای زندانیان شکنجه شده ی زندان بغداد ( ابوغریب ) مرا دوباره به یاد پازولینی انداخت."
براي كساني كه چند فيلم اخر پازولینی به خصوص Sadom s 120 days را ديده اند نه فقط تماشاي عکسهای ابوغریب كه عکسهای اسپنسر تانیک نيز یاد اور پازولینی است:همان كپه كردن بدن هاي برهنه .
پازولینی در آخرین گفتگوی خودش یک روز قبل از قتل فجیع و مشکوکش با روز نامه معتبر سوئدي Dagens Nyheter گفته است كه در فیلمهاي اخر خود واقعیتی را نشان میدهد که ایتالیایی ها در سالهای اخیر آن را از دست داده اند. این واقعیت در باره ارزشهایی است که در ایتالیا از بین رفته است.
برای او مضمون آزادی جنسی و اروتیک تا مرز پورنو گرافیک شدن یک "واقعیت " است نه يك فانتزي سكسي. و در مقایسه با آنچه که او در یک کلوپ شبانه در استکهلم دیده است یعنی همخوابگی در یک محیط غیر واقعی, یک تراژدی است. او مي گويد كه این تراژدی حاصل جامعه ی مصرفی است و بدنهای آدمها به نظر او در این کلوب شبانه در سوئد , پلاستیکی به نظر میرسیدند.
او میگوید: جامعه ی مصرفی با تجاری کردن و تحت تسلط گرفتن حتی بدنها انسانها را کالایی و تجاری میکند.
كساني كه با عكاسي اشنايي دارند ميدانند كه عکسهای اسپنسر تانیک از لحاظ نورپردازي و كادربندي ذره اي به اثار پورنو شباهت ندارد.در انها نيز سکسوالیته نمادی است از کالایی کردن احساسات انسانی. تکان­دهندگی تصاویر فیلم پازولینی و عکسهای اسپنسر تانیک ، به دليل طبیعی و معمولی بودن سکسوالیته در ان است .این طبیعی بودن است که به شدت تکان­دهنده است وگرنه فیلم يا عكس پورنویی که بخواهد فانتزی­های سکسی را ارضا کند به معناي دقيق كلمه غير واقعي است و مخاطب در مواجهه با آن­ها می­داند که با یک امر مصنوعی و خارج از روال عادی دنیا سروکار دارد .
در نقاشی های ادگار دگا از زنان بدکاره در حال استحمام و تاکيد بر فرم پيکرهايشان ، مجموعه عکسهای ادوارد وستون در دهه های ۳۰ و۴۰ با عنوان عريان(nude) كه به بدن انسان به مثابه يك حجم زيبا و انعطاف پذيرنگاه كرده و ياعكسهای هلموت نيوتن آلمانی يا رابرت مپلتورپ آمريكايی كه با پيكر زنان و مردان به عنوان زيباترين و شاعرانه ترين فرم هستی برخورد می كنند ، هميشه از بدن بعنوان منبع زيبائی شناسی شاعرانه سود برده شده است و اين معناي "اروتيزم" است كه در تقابل با "پورنو" قرار مي گيرد.اما عکسهای اسپنسر تانیک نه پورنو است و نه اروتيك.
سوزان سونتاگ در گزارشش از ماجراى زندان ابوغريب در عراق، مي گويد : انچه سابقاً به عنوان پورنوگرافى (به معناى عملى كردن افراطى ترين آرزو هاى سادو-مازوخيستى) مورد تفكيك قرار مى گرفت اكنون توسط بعضى ها تحت عنوان «بازى شادى آور» يا «برون فكنى عاطفى» دارد به مساله اى عادى تبديل مى شود. يك شنونده با برنامه راديويى «راش ليمبو» تماس گرفت و به او و ميليون ها شنونده آمريكايى اين برنامه گفت: «كپه كردن مردان برهنه مشابه شوخى اى است كه در انجمن هاى اخوت دانشكده هاى آمريكا انجام مى شود.» . آنچه احتمالاً به شنوندگان آمريكايى شوك وارد كرد واكنش «ليمبو» ، مجرى اين برنامه، بود. او با هيجان و صداى بلند گفت: «دقيقاً! دقيقاً اين همان چيزى است كه من در ذهن داشتم. كار آنها با شوخى «جمجمه و استخوان» هيچ فرقى ندارد. ما با اين شوخى زندگى ديگران را داريم نابود مى كنيم، تلاش هاى نظامى مان را داريم از بين مى بريم، و بعدش بايد حال آنها را جا بياوريم چون حسابى خوش گذراندند.» منظور از «آنها» سربازان آمريكايى، يا همان شكنجه گران است. ليمبو همچنان ادامه داد: «مى دانيد، اين آدم ها هر روز هدف شليك گلوله قرار دارند. منظورم همين آدم هايى است كه دارند خوش مى گذرانند. آيا تا حالا عبارت «رها سازى عاطفى» به گوش تان خورده؟»
سوزان سونتاگ با حسرت مي افزايد :
يك زمانى شخص براى آشكار نشدن جنبه هاى پنهان زندگى خصوصى اش حاضر به انجام هر كارى بود حالا با هياهو، شخص را به يك برنامه تلويزيونى دعوت مى كنند تا زندگى خصوصى خود را آشكار كند. آنچه توسط اين عكس ها آشكار مى شود همان اندازه كه نشان دهنده تحسين وحشيگرى و قساوت است نشان دهنده «فرهنگ بى شرمى» نيز هست.
ما نيز مي توانيم عکسهای اسپنسر تانیک را مثل فيلم هاي پازولینی گزارشي ترسناك بدانيم از «فرهنگ بى شرمى» .ترسناک از این جهت که ممکن است این حجم از فلاکت واقعی باشد . طبیعی جلوه دادن الزاما به معنای لذت بردن از وضعیت فعلی نيست.شايد اسپنسر تانیک همچون پازولینی مي خواهد با تاكيد بر اين اندامهاي " پلاستیکی " و "كپه شده" جهان امروز را نشان دهد:کالایی شدن احساسات انسانی.


-- سام روشن ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

kheili zayas !

-- abik ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

با اینکه خسته بودم و تمایلی به نوشتن نداشتم ولی باز نتوانستم در مقابل دستانم مقاومت کنم .خدمت همه دوستان عزیز اعم از موافق و مخالف عرض کنم که در هنر دنیای امروز کار یک هنر مند مدرن مطرح کردن سوال یا مشکل است و جواب دادن یا حل کردن مشکل بر عهده بیننده اثر است،یعنی که هنرمند شما را وادار به فکر کردن بکند تا شما خودتان با سلیقه خودتان به جواب سوال برسید. و در حقیقت هنر امروز برای دیدن و لذت بردن و تحصین کردن نیست. هر چند که کارهای این هنرمند از نظر بصری نیز قابل تحسین هستند.حال اجازه بدهید کمی در مورد اهداف ایشان برایتان توضیح بدهم.در وحله نخست وادار کردن شما دوستان یا دیگران به فکر کردن در رابطه با این موضوع است که در این امر حداقل در این سایت با موفقیت روبرو شده حال عده ای این را مضحک و هرز و عده ای جالب می دانند.
از این امر که بگذریم در مرحله دوم به این دقت کنید که ما همه این انسانها را در همین مکانها و خیابانها دیده ایم و می بینیم ولی نه به این گونه. همه را با لباس(چیزی که امروز بعنوان نشانه شخصیت انسانها از ان یاد می شود البته نه برای همه ولی برای بیشتر مردم) .
حالا این انسانها را حجاب پس زده و بی پیرایه می بینیم با معایب و محاسن ذاتی .ببینید که همه چگونه با هم یکسان شده اند و در واقع یک کلیت را تشکیل داده اند.ببینید که چه زیبا از قید های روزانه فارغ شده اند.ببینید چگونه به مادر طبیعت نزدیک شده اند و در مقابل عمارت های مدرن و بزرگ و زندگی شهری ایستاده اند.کنتراست یا تقابل این دو را ببینید انسانهای طبیعی در مقابل ساخته های دست خودشان.
و اما در مورد سکسوالیتست باید عرض کنم هیچ کدام از شما فکر نمی کنم اگر یکدفعه با شخص برهنه ای از جنس مخالف خود برخورد کنید،این امر باعث بر انگیخته شدن احساسات جنسیتان بشود.من فکر می کنم در ان زمان بیشتر متحیر یا شکه بشوید.که این امر،اصل این نوع عکاسی یا هنر است(تا حدی شکه کردن بیننده) چون این یک هنر اروتیک نیست و فاصله اش با ان تقریبا زیاد است و ان هنر از خط فکری روانشناسی دیگری پیروی می کند که اینجا مجال صحبتش نیست.
البته این مساله شکه شدن از دیدن تصویر برهنه انسانها تا حد خیلی زیادی در جوامع غربی منتفی و حل شده است.ولی خب در جوامعی همانند جوامع ما مساله سکوالیتیت به صورت یک تابو یا یک ماسله شنیع و حیوانی پرداخته می شه. ولی خب بقول سهراب؛ چشمها باید شست طور دیگر باید دید
و مطمئن باشید که اگر چشمها را بشوییم حتما چیز های دیگری هم خواهیم دید در یک بدن برهنه، به استثنای آلات جنسی.
زیاده نویسی کردم ولی فراموش نکنید؛
چشمها را باید شست
طور دیگر باید دید

-- آباتاز ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

دوستانی که مایل به شرکت کردن در کار این عکاس در آمستردام هستن، امکان ثبت نام ظاهرا تا فردا بیشتر نیست. یعنی تا 25 اردیبهشت میتونین ثبت نام کنید.
در این صفحه:

http://www.dreamamsterdam.nl/tunick.html

امیدوارم اونجا هموطنهای زیادی رو ببینم.

-- شیلا ، May 14, 2007 در ساعت 09:12 PM

با عرض معذرت من نوشته trueman show را به عنوان مقاله نوشته بودم اما الان متوجه شدم كه گويا مقاله هارا بايد ميل زد.لطفا اگر ممكن است (در صورت به درد بخور بودن!!) به عنوان مقاله چاپ كنيد

-- سام روشن ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

من نميدونم چرا هر كار كثيفي رو كه غربيها انجام ميدن ، جزوي از فرهنگ و تمدن و آزادگي و ....... قرار ميگيره و بعضيها خودخواسته و چشم بسته شيفته آن ميشوند بدون اينكه اندكي تامل كنند و به اصل ماجرا فكر !

واقعا چرا ما اين قدر بد بخت و ذليل شده ايم كه چون ايراني هستيم ، چون مسلمانيم ، چون شيعه ايم و چون به اخلاق پايبنديم از طرف عده اي از درون خودمان كه به علت نبود آزادي و داشتن خوي دگر شيفتگي افراطي ، متحجر ناميده بشويم ، احمق خوانده بشويم و اخلاق مان به زير سوال برود ! ما را به مانند نادانهايي كه در 1000 سال پيش فريز شده اند نشان بدهند و به سخره بگيرند !

اين اقدام راديو زمانه نشان داد كه :

1 - عده اي كه دين دارند ، همان ايمانشان به نيروي ماوراي نيروها كه تعريف كننده خطوط و مرزهاي روابط انساني است چونكه بر همه زوايا و ابعاد وجودي انسان اجحاف كامل دارد ، آنها را از اين عمل كه به كلي خط بطلاني است بر همه مرزبنديهاي هاي خداي يگانه و به معناي انكار مطلق خدا است ، منزجر ميكند .

2 - عده اي كه دين ندارند ولي اخلاق دارند ، همان ذات فطريشان آنها را از اين عمل شرمگين دور نگاه ميدارد .

3 - عده اي هم كه نه دين دارند و نه اخلاق و هميشه توسري خورده اند ، خفه شده اند و چون اندك قدرت تحليلي بر محيط اطرافشان ندارند ، پيرو حرفهاي اين و آن اند ، نيز از اين عمل استقبال ميكنند .

اين چه هنريست كه اخلاق ، مذهب و انسانيت را به زير سوال ميبرد ؟

به راستي آيا اگر برهنگي هنر است و آزاده گي پس حيوانات و وحوش بافرهنگ ترين و آزاده ترين موجوداتند و واي بر ما كه همه مان قرنهاست از اين بي خرديمان رنج ميبريم !

خدمت آن دسته از دگر شيفتگان عزيز ، عرضي دارم و اينكه : « پوشش به صرف يك حجاب نيست ، بلكه يك برانگيزنده سيستماتيك براي هر دو جنس است ، مطمئنن زماني كه پوششي وجود نداشته باشد ديگر جذابيت سكسي انسانها معني و مفهوم خودش را از دست ميدهد و آن موقع حتي همان حس شهوت هم معناي متفاوتي ميگيرد ، مردان به دليل واقعيت كنجكاوانه و فاتحانه شان ، عمدتا هيجانات سكسي دارند كه با انگيزه هاي كاشفانه بر انگيخته ميشوند ، حجاب زنان در حقيقت پوشاننده و جلوگيرنده هيجانات سكسي نيست بلكه خود يك تهيج كننده براي مرد است كه با فعاليت براي كشف حقيقت موجوبات دو حس كارا در روابط جنسي را فراهم آورد ، اول حس احترام و ارزش گزاري به زن و دوم حس حقيقت جويي و موثر بودن در خودش را ، لذا حجاب نه يك محدوديت بلكه يك امتياز براي محبوبيت است . »

دوست عزيز ، ميدانم كه غربي ها در طول 100 سال اخير دستاوردهاي بزرگي داشته اند ، ميدانم كه ما در خيلي از جهات مديونشان هستيم ، ميدانم كه در كشور ما مذهبيون بسيار سخت گيرند ، ميدانم كه مداوم مورد تمسخر و آزاري براي رسيدن به پوشش دلخواهت در داخل كشور ، ميدانم كه احساس ميكني كه در قفسي قرار داري كه بايد از ان فرار كني و ميدانم آنچه را كه تو ميداني ، اما نميدانم چرا تو نميداني آنچه كه من ميدانم ؟

اي كاش اين مقدس مئاب ها نام اسلام را لكه دار نكرده بودند و اين اين متعصبان زورگو اين سختيها را بر اين ملت وارد نميكردند تا اين روز را نميديدم كه يك انسان از انسانيت خود شرمسار باشد و بر حيوانيت و پستي و رزالت خود پافشاري كند ، آن هم به اسم آزادي و آزاده گي و آن هم با هزار فلسفه ماليخوليايي كه ساخته ذهن ناقص چندين بشر دوپاست !

خدمت مسئولين راديو زمانه هم عرض كنم كه من خودم يك سكوسولوژيست هستم و نزديك دوسال است كه كار تحقيقاتي در مورد سكس و روان ادمي كرده ام كه ميتوانيد نتايج تحقيقاتم را از وبلاگم بخوانيد ( http://www.weblog.negaheno.ws ) و در تمام اين دوسال شواهدي را كه يافته ام مبني بر اين بوده كه اسلام هيچ منافاتي با پديده سكس ندارد و بسياري از اموزه هاي اسلامي و غير اسلامي بر هم منطبق اند ، حتي در تحقيقاتم اخلاق و روان را هم مورد برسي قرار داده ام و به همين نتايج رسيده ام ، حال نميدانم شما چه گونه و به چه استندادي با اين كارتان اخلاق و دين را به زير سوال برده ايد و اين ولوله را به راه انداخته ايد ؟

من حاضرم كه تحليلم را از يكايك كامنت گذاران به صورتي كاملا مستند و با شواهد و مدارك علمي از همان دانش سكسولوژي و روانشناسي اراييه كنم ولي آيا ضماني هست كه چون من طرفدار مذهب و اخلاقم تحليلم در سايتي كه اين گونه رفتارهايي را از خود نشان ميدهد ، چاپ شود ، اگر كه حاضريد چاپ كنيد ، پيشنهاد ميكنم كه يكي ديگر از دوستان را هم كه لاييك هستند و متخصص در امر سكسولوژي و روان شناسي ، را هم دعوت كنيد هم من نظرم . تحليلم را مينويسم و هم ايشان و نتيجه را به يكسان در سايت قرار بدهيد ، نتيجه گيري باشد بر عهده خواننده گان ! ( اگر كه موافقيد ، موافقت خودتان را اعلام بداريد تا تحليل را در اسرع وقت برايتان ارسال كنم ) .
---------------------------------------------
زمانه: همانطور که اعلام شده زمانه تحليلهای علمی در اين زمانه را منتشر خواهد کرد. شرط پذيرش مقالات دوری آنها از جانبداری است و رعايت توصيفی بودن به جای تجويزی بودن.

-- مهدي ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

هنر؟!... با کامنت اول موافقم. در "هنر" این عکاس دیوانه، انسانیت به لجن کشیده شده... و تاسف آوره که این شهوت رانی و رفتار حیوانی را هنر می نامند!

-- خبرنگار افتخاری نیویورک تایمز ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

رفتار وکردار آدمها خیلی جالبه ، انسانها با اینکه می دانند آتش خطرناکه باز به آن دست می زنند و حاضر نیستند از تجربه دیگران استفاده کنند، باید هر چیزی را خودشان تجربه کنند ( حس غرور و خود پرستی و برتر دیدن خود نسبت به دیگران ) هزاره ها قبلتر انسانها پوششی استفاده نمی کردند قرنها گذشت تا به این نتیجه رسیدند پوشش لازم است حالا سالهاست که دارند به سمت برهنگی میروند این آقای عکاس هم که بسیار ابن الوقت است از موضوعی استفاده کرده است که برای همه جالب است و در این زمانه داره یک رنسانس را طی میکند. وجالب اینکه همین به اصطلاح غربی ها در قرن 17 به اوج پوشش می رسند به طوری که از مشرق زمین هم فراتر می روند(دلیل آن هم مینیاتورهای شرقی و نقاشی های غربی)و وای بر ما که بازیچه دست این به اصطلاح متمدنان فرهنگ و تمدن قرار گرفته ایم. بهر صورت این عکاس از بداعتی سود برده است که عموم مردم بر این باورند که این عمل مذموم و ناپسند است و از آنجا که نفس آدمی کنجکاو و همواره به دنبال ممنوعیت است (اشاره به داستان آدم و حوا)و خود مصر است که هر چیزی را تجربه کند حتی به بهای جانش ، بتابراین این عکس ها و این عمل مورد توجه قرار می گیرد و در عصر ارتباطات که مردمان به آنی از خبری مطلع می شوند و به آن واکنش نشان می دهند جای شگفتی نیست که از چند صد میلیون انسان در سراسر جهان عده ای هم روی خوش نشان دهند
و به این کار مبادرت ورزند.

-- غریبه ای از ان جهان ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

دوست سکسولوگ و روان شناس! از آن جا که شما خود را فردی هوادار علم می دانید لازم دیدم یکی دو نکته ی غیر علمی را در نوشته تان گوشزد کنم. شما هم مانند بسیاران دیگر در فهم جانوری به نام انسان عاجزید. تا درنیابید که انسان هم جانوری ست درمیان جانوران دیگر کار شناخت تان از این جانور اجتماعی شده و فرهنگ ساز به بیراهه می رود. شما نیز مانند بسیاری دیگر، پستی و رزالت را صفت هایی می دایند برازنده ی جانوران دیگر غیر از انسان، غافل از این که جانوری که پست و رذل و پلید و جنایت کار و ستمگر و نسل کش و نابودگر طبیعت و هستی ست همین انسان بیخ گوش خودتان است، و نه شیر و پلنگ و خرگوش و گوسفند و اسب و ماهی و کرم خاکی و...!! چشم ها را باز کیند! رسوبات کهن را از ذهن بزدایید و تا به بتوانید جور دیگری ببینید. هیچ جانوری مانند انسان به نام دین و اخلاق و ایده ئولوژی و ... این همه همنوع خود را نکشته است!! سرچشمه ی رذیلت انسان است و بس. این را فراموش نکنید. م. خردیار

-- بدون نام ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

به نظر من این عکس به جای اینکه هنر بشر رو به نمایش بذاره بیشتر سعی داره که انسان رو شبیه حیوان نشون بده . البته این عکس انسان رو بدتر از حیون هم نشون میده چون وقتی یک حیون دنیا میاد و لخت زندگی میکنه از روی غریزه این کار رو می کنه ولی وقتی یک انسان با علم و آگاهی و شعورش می یاد و این عمل رو انجام می ده باید در انسان بودن او شک کرد . در جواب اون عزیز که گفته بود اینها فقط لخت شدن و هیچ ایرادی تو عکس نیست میخوام بگم تو حاضری همین الان لباسهاتو در بیاری و لخت پیش مادر و خواهرت وایسی ؟

-- kianosh ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

با سلام
از گردانندگان سايت تقاضا دارم زمينه تبادل نظر فوق را فراهم آورند تا خوانندگان خود قضاوت كنند,دوست سسكولوژيست مذهبي ما قبل از هرگونه بحثي از هم كنون چماق تكفير را بلتد نموده ومانند مذهبيون افراطي هميشه حق به جانب , مذهبيون را با اخلاق وافراد لا ييك را بي اخلاق معرفي مي كنند. حربه اي كه هزاران سال كاربرد داشت ولي در دنياي امروز چندان كارساز نيست.در نهايت هدف از گشايش اين بحث بررسي نظرات وآشتايي با دبدگاه هاي متفاوت است نه رد مذهب با اخلاق.

-- shahin ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

دوستی زیبا نوشته بود:
در میان جانوران طبیعت فقط یک گونه هست که سزاوار صفت"بد" است و آن هم انسان است. باقی جانوران نه خوبند و نه بد، نه ستمگرند و نه ضد ستم، نه اخلاق دارند و نه بی اخلاق اند. این دکان اخلاق را این جانور موذی یا همان انسان بنا کرده است. یکی از ابزارهای مهم این دکان هم در پوشش کردن بدن انسان برای تصاحب آن است. انسان هرچه برهنه تر شود بیشتر از شر این دکان خلاص می شود. خوشا انسان های آینده که با هرچه برهنه شدن از مرز شرم و حیا می گذرند و آزاد می شوند.
من تصور می کنم این دکان اخلاق برای تصاحب اخلاق و تصاحب آزادی فردی است.چند تار موی یک زن بیرون بودن بی اخلاقی است یا با لگد زدن به آن؟

-- raman از هلند ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

به نظر من بهتره اسمش رو بذاريم هنر چندش!

-- من ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

ba salam
vaghan axe sevom kheili ghashange
albate darkol mesle hamechizhaye amrikaee tablighatesh bishtar az bare honarishe.man nemidoonam in mosalmoona ke mian inja nazar midan che haghi vase khodeshoon ghaelan

-- shervin ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

همانطور كه همه ما ميدانيم انسان عاري از هرگونه زشتي و پليدي پا به اين دنيا ميگذارد.
حال اگر برهنگي زشتي و پليدي است پس چرا خداوند متعال انسانها را برهنه ميآفريند؟و خداوند همين انسان برهنه را اشرف مخلوقات ناميده.

-- esi ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

به نظرم جالبه

-- بدون نام ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

در کشوری که من زندگی ميکنم آدمها در سونا و برخی مناطق ساحلی کاملآ عريان هستند, ولی کسی با ديد جنسی نگاه نميکنه. ما مردای ايرانی اونقدر هيز هستيم که طرف را با چادر می خوايم قورت بديم. حتی ايرانی هايی که خارج بدنيا اومدن هم اينو تو خونشون دارن

-- arman ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

salam
khili khosh'halam ke kasani hastand ke tabou haro azbein mibarand va sa'i mikonan bedone tabou zendegi konan.albate baraie kasani ke dar jameie por az tabou zendegi mikonan sakhte in jor sonatharo ghabol konand.

-- omid ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

جدا این امستردام چند تا اخوند لازم داره برن اونجا را بهم بریزن خوب یعنی که چی؟

-- بدون نام ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

تمام بدبختیهای کشورهای جهان سومی ازافراد روشنفکر ماب که فکرمیکنندبیشترازدیگران میفهمنددرنتیجه به تمام باورها وارزشهای اخلاقی ودینی خودپشت پامیزنندوچون دین راخوب نمیشنانداینطورنظرمیدهندکه خداوندانسان رالخت افریدپس بایدلخت زندگی کندامااین فردایه حجابراتاکنون ندیده است

-- omid ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

چرا همیشه از منظر اون نگاه تعریف شده به جنسیت نگاه کنیم.به نظر من این حرکت نه تنها اروتیک نیست و نباید از این منظر به ان نگاه کرد بلکه هنر اینجا میتواند ان تصور صرف را تغییر دهد.کاش این تفکرات سنتی را تغییر دهیم وکمی متفاوت به ان نگاه کنیم...

-- عاطفه ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

khili khili kare honari va hesab shode ast

-- bakhtiar ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

khili khili kare honari va hesab shode ast

-- bakhtiar ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

سلام. من اینهمه جیغ و ویغ رو نمیفهمم برفرض دین هم که داشته باشید مگه انسان لخت آفریده نشد؟ حالا گیرم یه شیطون خری پیدا شد و گولش زد و بعد اون خجالت کشید. که چی که اون لا ماهاست خب مال خر هم اون لاست نمیپوشونه عارش هم نمیاد کسی هم نمیگه چرا. اصلا به شما چه که یه عده رفتن خودشونو لخت کردن تو خودت و کس و کارت رو بپوشون و نگران نباش. بدجوری این دین و مذهب و سنت و دگماتیسم همه رو دیوونه بار آورده

-- فرنده ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

هرکسی باید به صدای قلبش گوش بده خدادرروح همه آدما هست فقط بایدگوش کنی بعدمیفهمی چه راهی رو انتخاب کنی لذت پاکی بیشترازگناه

-- همه حق نظر دارن ، May 15, 2007 در ساعت 09:12 PM

یک شب تو همین غربتی که هستیم تلویزیون یه هنرمندی را داشت نشان می داد که یک تپه از پاپکورن ریخته بود در سالن و اسمش را گذاشته بود هنر. انگاری مردم به تنها چیزی که اهمیت نمی دهند معنی و ارزش هنر است. در گذشته کسی مدل بود و شخصی که قابلیت نشان دادن هنر را داشت پیکر اون شخص را به روی بوم میاورد حالا گاهگاه اون شخص هم عریان بود که برای اون هنرمند بهتر, چون می توانست ظرافت کارش را به طریقی نشان بده. حالا اینجا این اقای عکاس میاد میگه همه لخت بشید من عکس بگیرم و کلی هم به به که بله این هنر است. اگر این را هنر بدونیم پس از فردا هر کس میاد جلو اینه لخت میشه و چند تا عکس زیبا هم از بالا پاینش خودش میگیره و می گه من یک هنرمندم اون هم از نوع حرفه ایش مخصوصا اگر یک هفتای هم حمام نکرده باشه. این هم می تواند هنر باشه, نیست؟

-- یک لا قبا ، May 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

ma nemitonim az in akas eshkal begirim chera in karo karde na farhangha baham fargh daran vali mitonest jore dige ino neshon bede be har hal ino bedonim ke mahdodiyat khalaghiyat miyare

-- narsis ، May 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

ma nemitonim az in akas eshkal begirim chera in karo karde na farhangha baham fargh daran vali mitonest jore dige ino neshon bede be har hal ino bedonim ke mahdodiyat khalaghiyat miyare

-- narsis ، May 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

خدمت سكسولو‍‍ژيست مسلمان و تمام افرادي كه به نوعي مخالف اين ماجرا بودند، چه شما بخواهيد حساس باشيد به نام اسلام غيرآخوندي (بخوانيد شيعه، اخلاق، دين) يا آخوندي عصبي شويد يا حساس نباشيد و صحبت از ناموس خواهر وبرادر كنيد، روند صنعتي شدن و مدرنيزاسيوني كه از زمان رضاشاه(چه اصولي و چه غير اصولي) شروع شده متوقف ناشدني است و اين عكس ها به مثابه بازنمايي رذالت و وحشي گري نظام سرمايه داري و يار ديرينه اش اسلام ناب شماها را بدون كوچكترين تهديدي(مبادا مظلوم نمايي كنيد) محكوم مي كند و از آنجا كه در برابر buisness سكس اخلاقي شما درمانده است، ظاهرا آنقدر به خودتان مطمئن بوديد كه اين نمايش غيرسكسي را وارونه كنيد و فحش هايي مانند كار كثيف و حيواني را نثار كساني كنيد كه اتفاقا خيلي هم غربي نيستند(مكزيكي) و اگر مي خواستند آن كار را بكنند كلوپ هاي شبانه را انتخاب مي كردند. ظاهراً شما بهتر است در مورد بيشترين استفاده از كلمه سكس در اينترنت توسط ايراني ها نظر دهيد و تاريخ هنر غرب را از يونان به بعد بخوانيد تا بفهميد كه اثرهنري يا اجتماعي يا هر چه دوست داريد اسمش را بگذاريد نه تختوابي ندارد و نه ابزار لازم براي سكسي را كه شما و دوستانتان با بي انصافي به ديگر انسانهاي غيرشيعه و غيرمسلمان نسبت مي دهيد.
بهرصورت از مدرنيزاسيون در ايران تنها زمان كوتاهي گذشته است و تازه پس از انقلاب هم به انحطاط اسلامي-آخوندي منجر شده. آقايان به ناموستان افتخار نكنيد كه مدتهاست مردم ايران شرف و آزادگي اشان را فروخته اند.

-- ماني ، May 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

lایراد کار اینجاست که ما همه فقط در کار نقد هستیم .شما میگین تمام اون افرادی که شرکت کردند احمق بودند من فکر نمیکنم .کسی نه خواسته تمدنش رو به رخ کسی بکشه نه دین رو زیر سوال ببره .ممکنه خیلیها حتی خودم حاضر نباشم در این کار شرکت کنم ولی این دلیل اشتباه بودن اینکار نیست دلیلش اینه که برهنگی تو فرهنگ ما تعریف شده نیست و یک ضد ارزشه و منطقی هم هست .اما اگر شما فرهنگ دیگری داشتید بازم همینجور قضاوت میکردید؟ به نظر من اینجا کسی نخواسته برهنگی مردم رو به نمایش بگذاره این یه کار دسته جمعیه که با این ترفند بدون هیچ هزینه ای حسابی سرو صدا کرده .اینو بدونین که اگر ایشون برای خلق اثر هنریشون داوطلب با شلوار جین میخواستند یک سوم این افراد هم شرکت نمیکردند .بنابراین ایشون انسان فوق العاده باهوشی هستند و ما در جایگاهی نیستیم که کار ایشون رو تائید یا مردود اعلام کنیم .معنی آزادی همینه!
بنده اگر بدم میاد نه شرکت میکنم نه میرم تماشاکسی هم نمیتونه به زور منو ببره.
اگر هم خوشم بیاد شرکت میکنم و عکس یادگاری هم میگیرم به کسی هم مربوط نیست ... حقیقت گاهی باورش سخته دوستان

-- علیرضا صالحی ، May 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

ensanha azadand ke har tori ke deleshon mikhad zendegi konand. hata shoma ke in vaghe ra eib midonid azadid ke dar on sherkat nakonid. pas biam baraie aghaiede hamdigar ehtaram ghael beshavim.man agar betonam hatman dar in vaghe sherkat mikonam.

-- sky ، May 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

ما یک مزرعه داریم . ما تو مزرعمون همه چی دازیم . گراز ،گوسفند ، مرغ ،و گوسفندان زیادی......

-- ما یک مزرعه داریم ، May 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

be nazare man inke ba'zi az doostan goftan "age shoma khahar madare khoodetoon bood baz ham ghabool mikadid?" ba arze ma'zerat kheyli maskharas akhe kasi ke sho'oor va darke ino peyda nakrde ke bedoone azadie aghayed va azadie fardi yani chi chetor mikhad dar in bare nazar bede? albate man ghabool daram ke injoor masael ba jame'eye ma joor dar nemiad vali in daste az doostan ham bayad ghabool konan ke ma irania hanooz ma'nie azadi ro too in jame e nafahmidim va hichvaght ham behemoon ejaze nemidan ke befahmim

-- Maani ، May 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

من با پوشش بدن سر مخالفت ندارم اما با اجبار در پوشش کاملا مخالفم. وقتی آزادی باشد پس پوشش نیز مشمول آزادی قرار میگیرد. اما آنانکه از حجاب به شکل اسلامی دفاع میکنند هیچ فکر کرده اند که اگر در اروپا و آمریکا به دنیا آمده بودند حالا این طرز تفکر را نداشتند؟! طرز تلقی ما ایرانیان طبیعتا برگرفته از آن چیزی بوده است که در اینجا وجود داشته و به ما "یاد داده اند". آنچیزهایی هم که به ما یاد داده اند همان میراث تاریخی بوده است که هزار سال آموزة عربی-اسلامی در خود دارد. این آموزه های های عربی-اسلامی هم برگرفته از شیوه زندگی اعراب جاهلی با کمی تغییرات پس ازاسلامی است که خود ناشی از شکل نگاه آن مردمان صحرانشین به دنیا، آفرینش، انسان، مرگ، زندگی پس از مرگ و هزار چیز دیگریست که همه مردمان دنیا نیز از اول تاریخ به آنها فکر کرده اند و باز هم فکر میکنند، ترسیم میکنند،نتیجه گیری میکنند، شیوه ای برای زندگی ابداع میکنند و نهایتا حکم صادر میکنند و بالادستی ها زیر دستی ها را به اجرای آنها مجبور میکنند تا چرخ دنیا و نظام آفرینش همانجوری بچرخد که آنها تصور کرده اند. مساله این نیست که آنها چرا و چگونه فکر و رفتار کرده اند ، مساله این است که ایرانی امروز چرا باید با فکر و تصمیم اجداد تاریخی اعراب به اجبار زندگی کند؟ اگر ایرانی امروز خودش را از سر آزادی بپوشاند کسی مخالف او نیست، مشکل اینجاست که ایرانی امروز ، از ترس دین و مذهب و مجازاتی دنیای پس از مرگ که اجداد اعراب مردمان را با آنها میترساندند، بترسد و از ترس آنچه که هرگز دیده نشده و نمیشود و نخواهد شد، نیندیشد و در حجابی تاریخی فرو برود و در تمام کارهای دیگر هم همینطور... مغزش را به کناری بنهد و با ترسهای تاریخی عمری را زندگی کند و این میراث را به فرزندان دهد و به تداوم این ترسهای نادیدنی نیز کمک کند، بی آنکه بداند چه میکند. به راستی که قیام علیه ترسهای نادیدنی تاریخی شجاعت میخواهد، شجاعتی که فقط با آزادی انسانی در پیوند است و فقط انسانهای آزاد بر اینگونه ارثیه های انباشته از ترس و وحشت یکبار برای همیشه غلبه میکنند. آرزو میکنم آزاد باشید و شجاع.

-- حسین ، May 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

همیشه از مظاهر هنر حس زیبایی ، شادی ، لذت و سبکی و تعالی روح حاصل می شود .
واز این تصاویر( در کمال بی هنری) ناامیدی ، پوچی، بی هویتی ، تنفر و اشمئزاز احساس می شود .
راستی به این موجودات آدم نما چه قدر مزد بی حیایی میدهند؟

-- بدون نام ، May 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

در کلیه جوامع بشری که اصول انسانی را محترم می شمرند، هنر را وسیله ای برای ارتقا و تعالی روح انسان تعریف می کنند و بنابراین هر آنچه که خلاف این باشد و تلاش کند که انسان را از فطرت پاک انسانی خود دور سازد ، دقیقا" و یقینا" متضاد با هنر و هنرمندی است . راستی چرا باید پذیرفت و باور کرد ، هر آنچه که از افکار مریض بعضی از افراد مغرب زمین طراوش می کند ، باید به آن جنبه علمی و هنری داد ؟
صرفا بخاطر اینکه غربی هستند و باورمان شده که آنها بهتر از همه افراد بشر فکر می کنند؟!
آیا یادمان رفته که همین عالمان و هنرمندان غربی چند سال پیش سخت به جنب و جوش افتاده بودند که تعریف پذیرفته شده کل جهان در مورد نظام خانواده را در کنفرانس پکن + 5 بر هم زنند و بقول خودشان تعریفی مدرن ارائه کنند ؟ خلاصه نظریه آنان این بود : چرا باید بگوییم خانواده یعنی زن +مرد +فرزند ؛
می شود گفت : خانواده می تواند یک زن + یک سگ باشد ! یا یک مرد + یک مرد و . . .
آنچه که مسلم است آنان حاضرند که دست به هر کاری بزنند تا نظرشان را بر دنیا تحمیل کنند .
شاهرخ از تهران

-- بدون نام ، May 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

حالا یه چیزی. این ملت انقلابی که انقدر دم از مدرنیته یا برعکسش اسلام ناب می زنن: بابا شماها اول برید غلط دیکته ها تونو درست کنید نظریه های گنده کنده پیش کش. به قول یه بابایی ایم ملت تو همه چیز باید نظر بدن اگه نظر ندن ، نظردونشون باد می کنه می ترکن!! دقت کردید چقدر غلط املایی تو کامنتها هست. وقتی دارید دیکته بچه هاتونو صحیح می کنید 4 تا کلمه یاد بگیرید. نخند!! یکیش خودتی

-- معلم دیکته ، May 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

آقا اصلا یکی بیاد بگه هنر چیه؟
بنظر یکی مثل این آقای عکاس هنر یعنی لخت
کردن ملت و عکس گرفتن از اونها و بنظر لئوناردو
هنر یعنی مونالیزا.
پس مشکل اصلی تعریف خود هنره !!!!

-- محمدرضا ، May 17, 2007 در ساعت 09:12 PM

سلام
خسته نباشید .
واقعا اگر هنر این است که اینان می گویند ، پس بز از همه اینها هنرمندتر است ، چون دائما دم او بالاست و هنر !!! او بیرون است .
امان از عقده حقارت و بحران هویت انسان ، که بر سر انسان چه می آورد .

-- ali ، May 17, 2007 در ساعت 09:12 PM

من مسلمونم و ایرانی
فکر نمیکنم که یه روز من اینکارو بکنم اونم فقط به خاطر عقایدم

ولی یه خورده فکر کردم و دیدم اگه من یه مسیحی بودم و تو یه کشور ارو÷ای به دنیا اومده بودم حتما حداقل یه بار برای این موضوع ثبت نام میکردم

شما این طور فکر نمیکنین ؟؟؟

-- mrkh ، May 18, 2007 در ساعت 09:12 PM

چه عکسهای زیبایی . مخصوصا اون عکسی که مردم کنار جاده دراز کشیده اند شاهکاره

-- تیک تاک 13 ، May 19, 2007 در ساعت 09:12 PM

من به عنوان یک ایرانی آگاه به فرهنگ غنی کشورم هیچ وقت آرزوی این به اصطلاح آزادی غربی ها را نمی کنم و با دیدن این صحنه ها بیشتر و بیشتر به این فرهنگ ریشه دار کشورم و کلا فرهنگ ریشه دار شرق افتخار می کنم

-- مریم ، May 19, 2007 در ساعت 09:12 PM

بینید هر کسی بر اساس تفکرات و اعتقادات خود نظری دارد اما ملاک صحیح بودن آن چیست؟من در مورد این عکسها نظری نمی دهم چرا که مفصل است اما نظر مضحکی را دیدم با اینکه صاحب نظر این صحنه ها را زشت نمی دانست ودر طرف مقابل پوشیدن چادر را نمی توانست تحمل کند خود را لائیک می خواند کسی که دین ندارد بدین معنا است که اعتقاد و نظر ندارد پس چگونه شما نظر می دهید؟

-- گودرزی ، May 19, 2007 در ساعت 09:12 PM

اولا این کار اصلا درست و با وجهه ای نیست دوما الهی شکر که در ایران برگزار نمیشه وگرنه آقایان ایرانی بجای دیدن این مثلا هنر به آن حمله ور میشدند و مثل از حول حلیم میافتند تو دیگ مصداق پیدا میکرد0

-- asal ، May 20, 2007 در ساعت 09:12 PM

این دقیقا همان داستان پادشاه و لباس و پسرک هست که توسط خود غربی ها نقل شده.

-- صالح ، May 20, 2007 در ساعت 09:12 PM

يادمون نره نظر اونا رو راجع به سوگواري و عزاداري و قمه زني ما.
همونطور که يکسري از کاراي اونا به نظر ما معقول نيست . برخي رفتارهاي ما هم در نظر اونا عجيب و غريب است.

-- پوپک ، May 20, 2007 در ساعت 09:12 PM

عكسها فوق االعاده نفرت انگيز و چندش آور بودند.با ديدنشان احساس تهوع به آدم دست ميدهد. احساس خلائيي كه بعضي ها از اين عكسها پيدا مي كنند و از اون لذت مي برند همانا حس خلا سقوط آزاد به منفي بينهايت است. خدا را شكر كه حداكثر تا صد-صدو پنجاه سال ديگه همه اين نسل امروزي كره زمين نزد خدا خواهند بود تا به اونچه كه از كثافت و پستي پراكنده كردند پاسخ بدهند. من به شخصه از اين كثافت و پستي دسته جمعي بيزازي مي جويم به سوي پروردگار خودم كه همه ما رو خلق كرد.

-- زهره ، May 20, 2007 در ساعت 09:12 PM

man nah mokhalefam nah movafegh,man faghat beh azadi motaghedam v eteghad daram har kas har jor delash mikhad mitoneh dar roye koreh zamin zendegi koneh,faghat ensane khob v bi azari basheh.

-- بدون نام ، May 21, 2007 در ساعت 09:12 PM

در لینک زیر عکسهای از صحنه های مختلف تجمع آدمها برای عکسبرداری و از خود عکاس حین انجام کار میبینید.

http://www.stern.de/unterhaltung/fotografie
/:Spencer-Tunick-Nackte-Kunst-Kunst-Nackten/
558375.html?cp=1

-- س ، May 21, 2007 در ساعت 09:12 PM

هرچند نظرات گوناگونی در این باره بیان شده، اما از منظر حقیقت گذر کردن از مرزهای بی قیدی و عریان شدن تمام مصادیق و اصول های ابتدایی و انتهایی چیزی ست که توسط استعمار و شیاطین از سالها پیش دنبال مشود. انسان دچار حیرت میگردد آنجا که در دانمارک از نمایش فیلم کارتونی میکی موس به دلیل پوشیده نبودن پاها جلوگیری میشده یه اگر مردی در ملا عام کت خود را از تن درمی آورده انسان با حیایی تقی می شده و اکنون که اینگونه بی شرمی رواج می یابد و دوستانی مسلمان و ایرانیآن را بدون اشکال می دانند. ئای بر تمدن بزرگ ایرانی و وای بر تمدن بزرگ بشری و هیهات از شیطان زدگی بشر امروز!!!!!.

-- مسعود ، May 22, 2007 در ساعت 09:12 PM


ghabele tafakkore.faghat hamino mitunam begam.ye chizi hast.hame chiz nesbie.hich kas nemitune bege, unayi ke inja budan, honare khales ro mikhastan, va kareshun, niat eshun hatman ziba va no avarane ...va kholase gheyre jesmani bude.ama dar kol..in ke vaghti hameye adam ha mesle ham zaher mishan..un halate ajib gharibi az beyn mire..va hameye badan ha addi e..be nazaram chize baeedi nist, va inke hadaf az in honar chi bude ya chi hast...mitune ye jur paradox bashe...ye jur da'vat be bargasht e be aghaaz..tafakkkor be in mojude maamuli ke mesle hameye mojudate haghire dige hast...ama khalegh e in faza ha..va in tamaddon hast..be nazaram mitune payam haye jalebi dashte bashe...ama chizi ke mosallame nemishe ba ghateiiat az kolliate sherkat konandegan e n va niate shun defa kard ya una ro taghbih kard..

-- faram ، May 23, 2007 در ساعت 09:12 PM

واقعا حال به هم زنه، ارزش سکس رو هم میاره پایین. من هم لائیک هستم ولی دیگه نباید زیاده روی کرد، نه؟

-- آریا ، May 24, 2007 در ساعت 09:12 PM

من يه دختر مسلمون هستم و فعلا هم از چادر استفاده مي کنم . اما از همه ي دوستان دعوت مي کنم که قبول کنن که نبايد همه ي دنيا با چارچوبهاي ما زندگي کنن . همه چيز نسبيه . زيبايي و هنر رو من و شما تعريف نمي کنيم که حالا بگيم اين هنر هست يا نه . من در انتخاب نوع پوشش خودم آزادم و چادر رو انتخاب کردم و براي باقي انسانها اين حق رو قائل هستم که هر نوع پوششي رو که دوست دارن انتخاب کنن . فکر کنم بد نيست کمي از اين خودخواهي هامون دست برداريم ... موفق باشيد

-- دختر چادري ، May 26, 2007 در ساعت 09:12 PM

فرق انسان و حيوان در همينه كه انسانها فطرتاً باشرفند ولى اون مردها و زنهائى كه هنوز غبطه مى خورند به اين وضع دريده دربيان با حيوانات فرقى ندان

-- جواد ، May 26, 2007 در ساعت 09:12 PM

fek konam behtarin harfi ke mitoonam bezanam sokhane ostade shahid motahari ast ke mighe age pishraft be berahnegi bashe pas heyvan ha az hameye ma pishrafte tarand!!! ke in rooze donyaye garb haata dare be mosalmoona ham dare migabooloone ke age mikhaine pishraft konin bayad ye chizai mesleazadiye zan dar hejab bayad dar jame'e bashe ke intor nist ke ma mitoonim zamane sadre eslam va hatta bade eslam gable be vogoo peyvastane jangaye salibi va hamleye mogholaro mesal garar bedim ke keshvaraye eslami pishrafte tarin keshvara bodan'

-- amin ، May 27, 2007 در ساعت 09:12 PM

اولا شرم و حيا يك ويژگي فطريه
ثانيا برهنگي فرهنگ جوامع بدوي بوده جالبه كه اروپاي مثلا متمدن به صفر رسيده

-- مجيد ، May 30, 2007 در ساعت 09:12 PM

عکس های خیلی جالبیه خصوصا عکس سوم عالیه چون تراکم ، پرسپکتیو، ریتم و تکرار، ترکیب بندی و خطوط کراپ مناسبه که به خاطر انتخاب درست لنز و دیافراگمه ولی اگه کادر بندیش طبیعیتر بود بهتر می شد...

-- مینا ، Jun 5, 2007 در ساعت 09:12 PM

اینجا هم ول نمیکنید بازم می خواهید به زور مردم را به به بهشت ببرید از بس که تو سرتون زدن نمیتونید آزادی انتخاب و عمل را ببینید ؟ شما هم آزادید که شرکت نکنید یا نبینید در ضمن اختیار خواهر و مادرشما دست خودشان است نه شما کلفت و نوکرشما نیستند که براشون تصمصم میگیرید

-- shahram ، Jun 6, 2007 در ساعت 09:12 PM

بخدا خجالت داره

-- شهریار ، Jun 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

من هنرمند نيستم ولي به عنوان يك بيننده و مخاطب هم نمي تونم هنر يا چيز زيبايي را توي اين عكس ها پيدا كنم .

-- سيما ، Jun 19, 2007 در ساعت 09:12 PM

1-حال میکنی برو حال نمی کنی نرو و نبین تمام2-اونهاییکه از اسلام صحبت می کنند:www.efsha.co.uk دیگه لطفا ساکت3-اونهایی که فکر میکنن این ربط به دنیای مسیحیت ودین مسیحی داره بدونن اساس دین مسیح (مانند اسلام ولی با شدت بیشتر)بر سرکوب جنسی و عقده های ناشی از آنست4-کلا"این کتاب رو بخونید:تولدی دیگر:www.sh-shafa.com

-- فرهاد ، Jun 24, 2007 در ساعت 09:12 PM

به نظر من اين زماني است كه انسانها در همه جاي دنيا همه كارها را كرده اند و همه چيز را امتحان كرده اند و ديگر چيزي براي ارضاي شخصي خودشون پيدا نمي كنند و اين قضيه برهنگي همين است براي همه كساني كه اين كار را مي كنند اين يك جذابيت خاصي دارد و همه آنها با اين كار لذت خوبي مي برند كه مثلا" در يك كار هنري شركت كردند ولي با اين كار خود را به پوچي نزديكتر مي كنند ، مطمئن باشيد چند سال ديگه اگه به همين گروه بگن يك هنرمند مي خواد قيافه آدمهايي كه از بالاي يك صخره خودشون و پرت كنند پايين رو نقاشي بكنه اينها همين كار را مي كنند ، هرچي مي گذره ما به آخر زمون نزديك مي شويم ، پس مواظب خودمون بايد باشيم

-- سحر ، Jul 24, 2007 در ساعت 09:12 PM

سلام...
از مشاهده تعداد زياد كامنتها خيلي تعجب كردم...و فكر نمي كردم چنين موضوعي اين قدر جار و جنجال بر داره...هاه هاه
اما خب برام جالبه كه اگه عكسهاي منو مي ديدين چي مي گفتين؟؟
فعلا من هنوز جسارت نمايش اونا رو ندارم چون از نمايش اونا مي ترسيدم كه به يك فعال در عرصه پورن محكوم بشم و چون عكس خودم هم در بين اونا بود تا حدودي خجالت مي كشيدم...
اما خب الان با توجه به استقبالي كه از اين عكسها شده منم دوست دارم «هنر»ام رو نشون بدم...
من در سه سال گذشته از آلت تناسلي حدود 450 پسر در دو حالت عادي و برخاسته عكس گرفتم و چندين عكس هم از مال خودم...بعد اين عكسها رو با فتوشاپ در دسته هاي حدودا 40 تا 50 تايي به هم متصل كردم و بعد از همه اونا در قطع A1 اوزاليد تهيه كردم و بعد اونا رو كنار هم گذاشتم و چند عكس بزرگ از همه اونا به عنوان يه مجموعه تهيه كردم...اوزاليدهاي جديد رو بر روي قطع A0 چاپ كردم...روي اونا با« آب مركب» كار كردم و مجددا از اونا عكس گرفتم....كلاژ جالبي شده(شايد خيلي ها منو محكوم كنن كه اون همه وقت و هزينه و رنگ رو حروم كرده باشم اما من حالا ديگه نظر خودم هم اون نيست)اسمش رو هم حالا گذاشتم «آلات زندگي»...
از عيد امسال(1386)روي يه كار مشابه البته با جنسيت مخالف دارم كار مي كنم...البته پيش خودمون باشه اجازه تصوير برداري از دخترها و خانومها و راضي كردن اونا سخته...اما اونم جالبه و من داره به نتايج جالبي مي رسونه...براي من اون تجربه جالبه كه افراد مختلف در مسائل خصوصي و شخصي خودشون چقدر تفاوت دارن...مسلما همه شما تصاوير پورنو گرافيك رو ديدن و به آرايشهاي موهاي اون نواحي آشنايي داريد ...خب من به عينه اونها رو مي بينم...مثلا رنگ البسه زيري هم به نوع خودش جالبه و عادتهاي عجيب كه مثلا بعضي مايل به پوشيدن مثلا شورت نيستند....البته خيلي از اين عكسها رو خود افراد تهيه كردن و به من دادن و البته به هر حال به نظر من وقتي اون عكس مي ره بين يه عالمه عكس ديگه كه عملا حتي براي خود فرد هم شناسايي التش رو سخت مي كنه «بد» نيست...همان طور كه الان عكسهاي خود من هم اون بين هستن....
همون طور كه همگي باور داريم تابوها و هنجارهاي زيادي در پيرامون ما هستند بعضي ها شكستني و بعضي سخت ترند...
ميشل دو مونتني رو از ان رو مي ستايم كه اجازه انديشيدن به اينكه قضيب من در ارتباط با زنم كارايي گذشته رو نداره به من داد يا به خيلي هاي ديگه...(بايد از زنم هم ممنون باشم كه در گرفتن تعداد زيادي از عكسهاي بانوان داره به من كمك مي كنه...چه زن جالبي...قديمها فكر مي كردم از اينكه من به يه جاي معلوم از بدن يه زن ديگه نگاه كنم حسابي برآشفته مي شه...اما الان مي بينم در اشتباه بودم...شايد شما ها خرده بگيريد كه زنت الت تناسلي مردهارو تو اون عكسها بيشتر ديده...!)
قديمها مثله ويتگنشتاين متقدم كه شايد ارتباط دادنش به هنر و اين چيزا اگه هنر ناميده بشن بر اين باور بودم كه هنر اون بيرونه...بايد فقط آموزش داده بشه...اما الان با مطالعه همين كامنت ها برام جالبه كه از قرار هنر رو مي شه مثله بازيهاي زباني ويتگنشتاين متاخر در نوع رويكرد و درون اذهان افراد جستجو كرد...براي بسياري اين عكسها مستهجند چون هنوز به اين فكر مي كنند كه مادر يا خواهر يا زن خودشون اگه اونجا باشن چي مي شه؟؟ و يا مثلا ارزش و اعتبار انساني رو فراتر از اين مي دونن كه تن به انداختن اون عكسها بده...البته بسياري هم اين عكسها رو با صحنه هاي آدم سوزي جنگ جهاني دوم مقايسه مي كنن و به علت ميزان قدرت به ياد آوري اين عكسها ان هار رو «خوب» ارزيابي مي كنن...من اما يكي از كامنتها علي رغم اينكه خودم عكسايي مشابه دارم برام جالب بود كه گفته بود اين عكسها در نبود اون تنهاي برهنه زيباترند...
البته من عكسهاي ديگه اين عكاس رو با يه مقدار جستجو ديدم...عكسهاي جالبي بودن...البته اگه فقط تو بعضي از عكسها دقت زيادي مي كردم مي تونستم سينه خانومها رو ببينم ..مثلا توي اون عكسي كه شبيه هرمه...در نتيجه تصور نمي كنم هدف اصلي اين عكاس ارائه و نمايش اندامهاي خاصي باشه..اون به زعم من دچار اشفتگي و هوس بيان «برهنگي» در حالت عام اونه...ولي اينكه به اصطلاح گيلبرت رايل ماشيني كه در ذهن ماست چقدر با اين واژه عجينه به افراد مختلف بر مي گرده....
اما من هنوز با خودم در تعارضم هر چند از ديدن عكسها و كلاژهاي خودم لذت مي برم اما واقعا نمي دونم آيا آنها هنر هستند يا خير...با تعاريف قديم يا جديد هنر؟؟؟
از اينكه چه بسا بسيار نامربوط و طولاني براي اين پست كامنت گذاشتم عذر مي خام و از سعه صبرتون ممنونم...

-- احسان د ، Aug 2, 2007 در ساعت 09:12 PM

از انسانيت بدور است .هيچ جنبه هنري ندارد

-- علي ، Aug 16, 2007 در ساعت 09:12 PM

با سلام انسانهاي اوليه باينكه دين ومذهبي نداشتن با برگ درختان وپوست حيوانات خودرا ميپوشاندند.اگه توجه كرده باشيدتمام حيوانات وحتي موجودات شرم وحياشان يا با دم پوشيده شده يا در جايي است (زير بدن)كه ديده نمي شه . خداوند انسان را باشعور افريد تا ازاين شعورش براي پوشاندن خودش استفاده كند .اين تصاويرا مرا در فكر روز قيامتانداخت كه درروز قيامت وقتي اسرافيل در سور ميدمد همه انسانها ازاول تاازل سراز خاك درمي اورندواين انسان ها همگي عريانند.شايد اين افراد ناخود اگاه دارند تمرين روز قيامت راميكنندوخود نمي دانند.

-- زهرا ، Sep 3, 2007 در ساعت 09:12 PM

با سلام انسانهاي اوليه باينكه دين ومذهبي نداشتن با برگ درختان وپوست حيوانات خودرا ميپوشاندند.اگه توجه كرده باشيدتمام حيوانات وحتي موجودات شرم وحياشان يا با دم پوشيده شده يا در جايي است (زير بدن)كه ديده نمي شه . خداوند انسان را باشعور افريد تا ازاين شعورش براي پوشاندن خودش استفاده كند .اين تصاويرا مرا در فكر روز قيامتانداخت كه درروز قيامت وقتي اسرافيل در سور ميدمد همه انسانها ازاول تاازل سراز خاك درمي اورندواين انسان ها همگي عريانند.شايد اين افراد ناخود اگاه دارند تمرين روز قيامت راميكنندوخود نمي دانند.

-- زهرا ، Sep 3, 2007 در ساعت 09:12 PM

واقعا می تونم بگم متاسفم به اشخاصی که به این هوس بازی ها میگن هنر .
اگه واقعا فکر کنیم این هنر هنره،پس تکلیف موسیقی،تئاتر،خوشنویسی،نقاشی و عکاسی چی می شه؟

-- رضا ، Sep 9, 2007 در ساعت 09:12 PM

باعرض پوزش از دوستان بااصطلاح مترقی حتما ماجرای یکنفرمسافرراکه در کشتی نشسته بود وجای خود را سوراخ میکرد را شنیده اید که می گفت من فقط جای خودم را سوراخ می کنم .

-- مجید ، Jan 28, 2008 در ساعت 09:12 PM

هنر تعریف داره - خلق هر اثری که برگرفته از ذهن و روح خود انسان است و دیگران را به دنیای لذت معنوی میبرد نامش هنر است حالا یکی به من بگه این تصاویر که برگرفته از یک ذهن مریض و بی هدف است چه لذتی غیر ازشهوت را داراست؟!

-- شهیاد ، Feb 15, 2008 در ساعت 09:12 PM

سلام. به اینا میگن آدم! واقعی. البته آدم هم یک برگ برای خودش داشت. اینا فکر کنم با همون یک برگ هم دلمه درست کردند!!!

-- sahar ، Nov 1, 2008 در ساعت 09:12 PM

با درود ، به امید روزی که ما هم در وطنمان ایران بتونیم جشن برهنگی بگیریم توی میدان شهیاد و جای جای تهران بدون مزاحمت منکرات.

-- sirus ، Jan 13, 2009 در ساعت 09:12 PM

كار خيلي بدي را ترويج ميكنيد

-- بدون نام ، Feb 15, 2009 در ساعت 09:12 PM